بازدید 25780
توسط باراک اوباما صورت گرفت:

رونمایی از استراتژی جدید نظامی آمریکا

سرانجام استراتژی جدید نظامی آمریکا ـ که بر کاهش نیروهای زمینی استوار است ـ رونمایی شد. نکته مهم در این استراتژی، تمرکز بر ایران و تنگه هرمز و چین و دریای چین جنوبی است؛ جایی که تحلیلگران وقوع جنگ سوم جهانی را بسیار محتمل می‌دانند.
کد خبر: ۲۱۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲ 06 January 2012
سرویس بین‌الملل ـ باراک اوباما، روز پنجشنبه از استراتژی جدید نظامی آمریکا پرده برداشت که بنا بر آن، حضور نظامی آمریکا در آسیا افزایش خواهد یافت، ولی اندازه کلی ارتش کاهش یافته و مخارج نظامی در دهه آینده نیز نزدیک به 480 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

به گزارش «تابناک» در صورت اجرای این استراتژی، ارتش آمریکا که جنگ در عراق و افغانستان را در دوره بوش آغاز کرده است، تغییر شکل جدی خواهد داد.

در این باره، «یورو نیوز» گزارش داده است که بر پایه این استراتژی جدید در خنثی کردن تلاش‌های ایران و چین برای تضعیف موقعیت آمریکا در مناطقی چون تنگه استراتژیک هرمز و دریای چین جنوبی، بالا بردن تجهیزات جنگ سایبری و هواپیماهای بدون سرنشین، همچنان از اولویت بالایی برخوردار خواهد بود، ولی از اندازه نیروی زمینی و ارتش تفنگداران دریایی آمریکا و نیز زرادخانه هسته‌ای آمریکا در اروپا و همچنین حضور نظامی این کشور در اروپا کاسته خواهد شد.

کارشناسان، ریشه این تغییر در استراتژی نظامی آمریکا را مشکلات اقتصادی و تغییر در توانایی‌هایی قدرت‌های رقیب آمریکا می‌دانند. به همین دلیل، تلاش شده است که از سویی روند افزایش هزینه‌های نظامی متوقف شود و از سوی دیگر، نقش نیروهای زمینی کاهش یافته و بر نقش نیروهای زیردریایی و هوایی و همچنین سایبری تأکید بیشتری شود.

مهمترین نکات دیگر در استراتژی جدید به قرار زیر است:

ـ از این پس، آمریکا تلاش خواهد کرد هر چه کمتر در عملیاتی درگیر شود که زمان و نیروی نظامی بسیاری نیاز دارد.

ـ «پانه ‌تا» وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده است که ارتش آمریکا کوچکتر خواهد شد، ولی میزان این کاهش تا زمان قطعی شدن بودجه 2013 قطعی نیست. مقامات پنتاگون، میزان این کاهش در شمار پرسنل را 10 تا 15 درصد در دهه آینده اعلام کرده‌اند. هم‌اکنون نیروی زمینی آمریکا، 565 هزار نفری و تفنگداران دریایی آمریکا 201 هزار نفر هستند؛ بنابراین، این کاهش به معنای کمتر شدن 76 تا 114 هزار نفر از ارتش آمریکا خواهد بود.

ـ منتقدین، استراتژی جدید را تحت تأثیر مسائل بودجه‌ای و خلاف الزامات دفاعی آمریکا می‌دانند. اوباما و دولتش این ادعا را رد می‌کنند.

ـ اوباما گفته است که حتی پس از کاهش 487 میلیارد مورد توافق دولت و کنگره در ماه اوت سال گذشته، بودجه نظامی آمریکا هنوز هم از میزان خود در پایان دوره بوش بیشتر است.

ـ تغییر در استراتژی نظامی و تأکید بر آسیای دور و اقیانوس آرام، تحت تأثیر پیشرفت‌های نظامی چین و ساخت تجهیزات قدرتمند علیه نیروی دریایی و هوایی آمریکاست که اعمال قدرت آمریکا را در این منطقه با چالش روبه‌رو کرده است.

ـ تغییر مهم دیگر که می‌تواند بیانگر کاهش توان آمریکا باشد، این است که نیروهای مسلح آمریکا، باید در وضعیتی باشد که بتواند در یک جنگ به پیروزی برسد، در حالی که همزمان در برابر یک مهاجم دیگر، قادر به بازدارندگی باشد. در استراتژی پیشین، پنتاگون باید می‌توانست همزمان در دو جنگ بزرگ درگیر شده و هر دوی آنها را با پیروزی پشت سر بگذارد.

این در حالی است که پانه ‌تا با رد این مسأله به رقبای آمریکا هشدار داده است که آمریکا خواهد توانست، همزمان بیش از یک دشمن را شکست دهد و این تغییر استراتژی را ناشی از کاهش چالش‌های پیش روی آمریکا نسبت به دهه پیش می‌داند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل