بازدید 22843

مزایا و معایب قانون جدید سربازی برای مشمولین غایب

سربازان غایب
کد خبر: ۲۱۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۶ 05 January 2012
این مطلب را قصد داشتم مدتی بعد بنویسم که قانون جدید سربازی به مرحله اجرا برسد و حواشی آن نیز مشخص شود، منتها از آنجایی که به نیمه دی ماه  رسیدیم و هنوز قانون جدید به مرحله اجرا نرسیده است و مشمولین غایب نیز نگران موضوع هستند ، قدری زودتر به موضوع میپردازیم هرچند حواشی آن  کاملا برای ما مشخص نیست فلذا نمیتوان با قاطعیت به موضوع پرداخت :

در ابتدا قدری به قانون و حواشی مطرح شده  میپردازیم ، قانون جدید سربازی   3 محور داشت که یک محور آن تشدید برخورد با مشمولین غایب بود و دو محور دیگر شامل  اعمال معافیت جدید و همچنین پرداخت حقوق به سربازان بود ، در محور اول هیچ اختلافی بین مجلس و ستاد کل نبود و هر دو متفقا برخورد با مشمولین غایب را مورد تاکید قرار دادند ، منتها مجلس و ستاد کل فقط در بخش اول با هم مشترک بودند در صورتی که از دید عقلای مجلس بخش اول بدون بخش دوم بی محتوا میشد ، شاید مجلسیان در هنگام نگارش قانون از روی خلوص نیت به ( لا اله الا الله ) فکر میکردند از این رو تشدید برخورد با مشمولین را در قانون گنجاندند ، منتها میدانیم که اگر از جمله ( هیچ خدایی نیست مگر خداوند یکتا ) فقط قسمت اول را بگیریم چقدر بیراهه رفته ایم و بهتر بود که اصلا حرف نمیزدیم ، حالا سر انجام مجلس تصمیم گرفت که محور دوم قانون را بگنجاند و اختیار آن را بدهد به ستاد کل و دولت .

خلاصه قانون جدید تنها بخش تایید شده اش همان تشدید برخورد با مشمولین است ، معافیت دو برادری که برخی متوقع بودند  و چند معافیت  که پیش از این اجرا مشد منتفی شد و حقوق سربازان هم برگشت به  اینکه آیا دولت تامیین بودجه کند یا نکند و .. ،، در حاشیه این قانون سردار رادان گفتند که در کنار این قانون با تصویب ستاد کل فرصت 6 ماهه است برای بخشش اضافه خدمت  مشمولین غایب ، که این میبایست جدا از مهلت قانونی در قانون جدید تلقی شود چرا که سردار صحبت از تصویب ستاد کل کرده اند و اگر موضوع همان قانون جدید بود که دیگر  چیزی را که مجلس بصورت قطعی  تصویب کرده نیازی به تصویب ستاد کل نبود .

اگر این خبر صحت داشته باشد این به این معنی است که فرصتی خوب برای مشمولین غایب و ستاد کل میبایست باشد منتها این فرصت میتواند چالش هم باشد ، اشکال اینجاست که بسیاری از مشمولین غایب مخصوصا کسانی که سنشان از 30 سال گذشته است دیگر حاضر به رفتن به خدمت سربازی نیستند ، و دیگرانی هم که سنشان کمتر از 30 سال است امیدوار هستند طی سالهای آتی در زمزه استفاده کننده گان از معافیت سنی قرار بگیرند .

ستاد کل اگر مهلت 6 ماهه بدهد و بگوید اضافه خدمت بخشیده میشود احتمالا تا 30 درصد مشمولین غایب کمتر از 25 سال را بتواند جذب کند این درصد از مشمولین 25 تا 35 ساله از سمت 30% به صفر درصد میل میکند ، تصور نمیکنم تاریخ ایران سرباز عادی وظیفه  35 ساله به خود دیده باشد یعنی اعزام بعد از 15 سال غیبت .

از طرف دیگر اگر مسئولین ستاد کل بر روی این قضیه مصر باشند که معافیت سنی نمیدهیم ، تاثیر معکوس میگذارد یعنی اینکه مشمولین غایب که سنشان در محدوده 25 سالگی  است ترغیب میشوند که صبر کنند که یحتمل بعد از مثلا 3 یا 4 سال معافیت سنی داده میشود و آنها هم  میتوانند از آن استفاده کنند . این قضیه از چند بعد به ستاد کل و نظام وظیفه فشار می آورد ، یکی اینکه تعداد مشمولین غایب بسیار زیادتر از استانداردی است که قابل کنترل باشد ، دوم اینکه سن بسیاری از مشمولین غایب بالاتر از سنینی است که برای خدمت وظیفه مفید باشند ، سوم اینکه اعزام مشمولین وظیفه با سن بالا ، آن هم در مقیاس وسیع تبعات اجتماعی به واسطه مسئولیتهای آنها  در جامعه خواهد داشت ، چهارم اینکه موجب کاهش توانمندی نیروهای مسلح میشود  بواسطه استفاده از نیروی میانسال بدون تجربه به جای نیروی جوان پویا و فعال پنجم اینکه انگیزه ادامه غیبت برای مشمولین کمتر از 30 سال سن را تشدید میکند .

برای حل این مشکل ستاد کل تنها یک راه معقول خواهد داشت و آن هم استفاده از ابزار معافیت سنی میباشد ، این ابزار در کنار دو ابزار بخشش غیبت مشمولین و قانون جدید میتواند مشکلات ستاد کل را بسیار کاهش دهد ، توجه شود این پیشنهاد ما نیست ، این واقعیتی است که بر روی آن داریم صحبت میکنیم و مطمئنا آقایان نظامی هم بر آن واقف هستند .

قانون جدید تشدید برخورد با مشمولین را مورد نظر قرار داده است منتها برخورد با 3 میلیون مشمول غایب امکانپذیر نیست ، حتی با دو میلیون مشمول غایب هم نمیتوان برخورد قهری کرد ، پس راهکار میماند کاهش تعداد این مشمولین و ایجاد انگیزه در سایرین که به خدمت سربازی بروند .

در صورتی که معافیت سنی داده شود ، این معافیت پس از 8 سال میباشد ، یعنی اینکه تکلیف عده ای مشخص میشود که مشمول این معافیت شده اند ، از طرفی تکلیف دیگرانی هم که مشمول این معافیت نشده اند باز مشخص میشود ، چون در صورتی که معافیت سنی داده شود ، متولدین سنوات بعدی میدانند که ممکن است تا یک دهه بعد و یا حتی بیشتر  هم چنین معافیتی تکرار نشود ضمن اینکه تشدید برخورد با مشمولین غایب و همچنین بخشش غیبت سنواتی میتواند انگیزه زیادی در بسیاری از این دسته مشمولین بوجود بیاورد که به خدمت سربازی بروند ، این مکانیزم خیلی ساده عمل میکند و  با استفاده از همین 3 ابزار است :

1. معافیت سنی    2. بخشش اضافه خدمت سنواتی و مهلت 6 ماهه   3 . قانون جدید جهت تشدید برخورد

از طرف دیگر در صورتی که بودجه حقوق سربازان هم  تامین شود ، انگیزه رفتن به خدمت سربازی را در طبقه متوسط به پایین بصورت چشمگیری افزایش میدهد ، حتی این میتواند تا حدی باشد که تعداد مشمولین مازاد نیاز تشخیص داده شود ، از مدت سربازی شود .

منطقی ترین راهکار برای ستاد کل استفاده از چند ابزار با یکدیگر است که به آن اشاره کردیم ، این مثل این است که بخواهیم جسمی را فشرده کنیم ، پس اگر فقط از یک جهت فشار بیاوریم و از طرف دیگر جسم آزاد باشد موجب حرکت جسم میشود نه فشردگی آن . به هر حال فعلا ما باید تماشاچی باشیم ، ما نه قصد توهین داریم و نه التماس ، نشسته ایم و نگاه میکنیم ، اگر درست عمل کنند ما هم بهره مند میشویم و اگر بد عمل کنند ، فشار بر آنها هم خواهد بود .  

ادریس پویا / وبلاگ سربازان غایب
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
واقعا حرف دل بسیاری از جوونای مملکت ماست. ای کاش کسی یه جواب منطقی دور از تهدید به این نکته ها بده
ای بابا
نه بابا...! مثلا خیلی باهوشی..؟
30 سال دارم به خاطر پاره ای مشکلات نتوانستم خدمت بروم .الان با 3 سر عائله و بدون شغل مناسب یا این گرانی سرسام آور چگونه به سربازی بروم؟؟
مطلب بسیار جالبی بود ، مشمول بالای 30 سال ، حتی اگه خودشم بخواد ، اینقدر درگیر مشکلات شده که نمیتونه سربازی بره. خواهشا یکی به داد این افراد برسه، که بیشتر از این شرمنده زن و بچه نشن
یعنی معافیت کفالت جای خودش هست؟؟
ممنون که این مطلب را منتشر کردید اما لینک آنرا در بخش جدیدترین اخبار سایت قرار ندادید و نظرات خوانندگان را هم منتشر نکردید. مواردی که در این مطلب آمده دغدغه خیلی هاست و بحث در مورد آنها شاید به حل مشکل بزرگی در این مملکت کمک کند. پس از شما می خواهم بنا به رسالت مطبوعاتی خود مجددا این مطلب را منتشر و نظرات خوانندگان را هم بیاورید.
والسلام من اتبع الهدی
افرین آقا ادریس واقعا دستت در د نکنه
برید از ترکیه یاد بگیرد
سپاسگزار از اینکه به این مطلب توجه فرمودید.
30 به بالا اگر معاف از خدمت شوند نیروی کاری مستعد در خدمت کشور خواهد بود
متن بسیار به جایی بود
31 سال سن دارم بخاطر بعضی از مشکلات نتونستم برم خدمت والان ده ساله که از همه چی محروم بودم از کار ادامه تحصیل و ازدواج و ... یعنی میشه رهبر معظم صدای ما رو بشنوه و ببخشه؟
زمانی که داشتن سربازی رو می فروختن من سال آخر دانشگاه بودم و به این امید که بعد از دانشگاه سربازیم رو میتونم بخرم، عقد کردم، اما دقیقا اواخر دانشگاه بود که فروش خدمت سربازی رو برداشتند و من که عقد کرده بودم مجبور بودم کار کنم تا هزینه های زندگیم رو در بیارم، آلانم که بالای 34 سال سن دارم و نمیتونم برم سربازی.
بلا تکلیف و تحت فشار نگه داشتن مشمولین غایب بالای 30 سال ، نه تنها ظلم در حق این افراده بلکه ضرر و زیان ناشی از این بطالت و هدر رفتن نیروهای انسانی و مادی ، متوجه کل کشور و نظام نیز هست. اگر هم تا الان هدف از اعلام نکردن معافیت برای این افراد ، اعمال تنبیه بوده که خوب بعد این همه سال تحمل انواع محرومیت ها و از دست دادن فرصت ها به اندازه کافر تنبیه شده اند.
یعنی میشه دهه فجر سال90 مشمولین مظلوم دهه 50 مورد لطف و عنایت مقام معظم رهبری و ستاد کل قرار گیرند ای خدا نذر کردم اگه اینکار بشه بعد این با همه بد خواهان نظام مشاجره کنم.
با سلام.مشکلات و مسئولیتهای زندگی و عدم توانایی رفتن به خدمت غایبین با سنوات طولانی خصوصا سنین 29 -30 و بالاتر و با توجه به اینکه 90 درصد یا شاید بیشتر متاهل بوده و حتی دارای فرزند هستند ، یکی از معضلات اساسی امروز کشور عزیزمون هست.عاجزانه خواهشمندم تا مسئولین محترم رسیدگی کنند.با تشکر از ادریس عزیز بابت مطلب منطقی ایشون
انقدر مشکلات اقتصادی داریم که سربازی هم از یک طرف مشکلاتی را بوجود اورده محرومیت اجتماعی و... انشالله دهه فجر امسال 54 تا 64 معافیت سنی اعلام کنند
متولدین 55 تا 60 از مسئولان نظام کمی سر خورده اند چون معافیت سنی تا دم گوششان اعمال شد از این ور هم خرید خدمتی برخی رو به دلایل تحصیل و...
من به خاطر مشکلی که زمانی که مشمول شدم برام پیش اومده بود نتونستم برم خدمت. حالا 34 سال سن دارم و متاهلم. تا الان با همه محرومیتهایی که داشتم کنار اومدم و حالا این سختگیریهای اضافه زندگیم رو توی بد وضعیتی قرار داده. از مسئولین میخوام فکری به حال غایبین با غیبت طولانی بکنن. ما با این سن و سال و مسئولیتهای خانوادگی نمیتونیم بریم سربازی. اگه هدف تنبیه غایبان هست که ما تو این ده پانزده سال به خاطر محرومیت از امکانات شغلی و تحصیلی به اندازه کافی تنبیه شدیم. و اگه هدف جلوگیری از باب شدن غیبت به امید بخشش هست که من خودم همیشه به خاطر بدبختیهایی که این سالها کشیدم به همه توصیه کردم و میکنم که خدمتشون رو به موقع انجام بدن. در پایان باز هم از مسئولین خواهش میکنم که غایبان با سن بالا رو به خاطر شرایط سنی و خانوادگی که اغلبشون دارن به صورت دیگه ای تنبیه کنن مثلا تنبیه مالی.
من 35 سال دارم.
دو سال برم سربازي اولا سنم ميشه 37 سال بعدش تمام كار و زندگي و زن و بچه ام را از دست ميدم.
بعداش هم بايد برگردم گدايي.
آخه آدم 35 ساله چه به درده نظام وظيفه مي خوره. حرف كه تو سرشان نمي ره ، تازه درگيري هم ايجاد مي شه.
آفرین!
به نظرم افزایش حقوق و احیای ارزش سربازی و احترام به سرباز می تواند مطلوبیت سربازی را در بین جوانان ارتقا دهد.
با سلام من الان 30 سالمه اون زمان که باید میرفتم با اینکه پدرم از کار افتاده بود سنشم 60سال بود چون یه برادر معتادکه از من بزرگتر بود به من معافیت کفالت ندادن الان خودم چندتا مریضی مثل تیروئید و چربی خون وقند گرفتم از طرفی اطرافیان به زور برای ما زن گرفتن که بخاطر خدمت به پدر ومادر از زندگی سا قط نشیم زن من از من بد بخت تره بچه یتیم من باید چه کار کنم توروخدا به داد مابرسید
جدی یه سوال دارم واقعا میشه پسری کفیل پدرش باشه
آقای ادریس واقعاً به خاطر داشتن چنین ذهن باز و قدرت بیان عالی که مطالب ارزشمندی را تهیه فرمودید کمال تشکر و سپاسگذاری را داریم .
فقط خواهشم استمرار این مطالب سودمند است.
به نظر بنده اگر هم می خواهند تشدید برخورد با غایبین داشته باشند باید به غایبین بالای 30 سال فعلی اعمال نکنند
با سلام. خواهشي كه ما جوانان از مسئولين داريم اينه كه يه فكري به حال سربازي اين بندگان خدا بكنن. آخه با اين شرايط جامعه فكر ميكنن يه جوان ميتونه 2سال از زندگيشو بدون درآمد بگذرونه؟؟؟
سلام.شوهر من با ٣١ سال سن و دكتري فيزيك الن سرباز است و از خيلي از امكانات تحقيقاتي محروم چون شامل طرح سربازى نمي شود. حالا به فرض اينكه جنگ يا شرايط خاصى هم باشه اين افراد بايد در حوزه تفكر و حل مشكلات كار كنند و در تينك تانك كشور باشند. لطفا يك مقاله بنويسيد كه چرا كشوري كه ارتش و سپاه حرفه اي دارد هنوز بايد سربازي ها اينقدر بلند مدت باشند. در پناه حق باشيد.
با سلام خدمت سایت وزین تابناک با دقت کامل مطلب فوق را مطالعه کرده ام لذا خواهشمندم مطلب بنده را بگذارید تا بقیه نظر خودشان را بیان کنند : بنده حقیر از جمله هزاران ایرانی الأصل هایی هستم که خانواده بنده توسط نظام ظالم صدام حسین از عراق اخراج شده اند ، وعلت این اخراج از عراق به دلیل ایرانی الأصل بودن است، ولیکن مشکل أساسی اینجاست که بنده و افراد زیادی مثل بنده در ایران به دنیا آمده وصدور شناسنامه برای ما فوق العاده سخت بوده وخلاصه بنده که در حال حاضر 28 سال دارم حدود چند ماه پیش موفق به اخذ شناسنامه ایرانی شده ام، حال با این تفاصیل ایا افرادی مثل بنده که به دلیل قوانین سخت ومسائل امینتی، جهت صدور شناسنامه ایرانی کلی صبر کرده اند و در چنین سنی موفق به اخذ شناسنامه شده اند آیا چطور می شود به خدمت اعزام شویم با اینکه بنده و خیلی ها مثل بنده متأهل هستیم و بچه و غیره ؟ واقعا ظلم نیست که یک روزی قانون خرید سربازی بوده ویک روزی برداشته می شود ویا اینکه حضور پدر بنده که به مدت دو سال در عملیات جبهه بوده اند دیگر نادیده می شود و محسوب نمی شود ؟ وکلی مسائل دیگر که می شود پیرامون آن نظریه داد ؟ تابناک عزیز سپاسگذارم
سر بازي بايد اختياري باشد هر كس دوست دارد بره ودر ازاي ان مانند كادريها حقوق دريافت كنند نه مدت دوسال بلكه يكسالواونها كه دوست ندارنند يك دوره يك هفتهاي را طي كنند انهم براي اموزش تير اندازي واز اين افراد مبلغي در يافت كنند وبا اين پول حقوق انان كه به خدمت رفتهاند را بدند
من خودم اول جنگ سرباز بودم و دارای دو کارت پایان خدمت هستم و بنظر من کاملا" واضح تشریح نموده اند کسی که 30 سال سن و متاهل میباشد دیگر توان و انرژی سرباز 20 ساله را ندارد اگر پیشنهاد فوق(معافیت سنی )را قبول کنند واقعا" عالی است. خدا خیر بدهد به همگی خدمتگزاران.
واقعاً درسته. در حال حاضر يكي از مشكلات جوانها حتي براي بحث ازدواج مسئله نرفتن به سربازيه يعني چون سربازي نرفتن جواب نه ميشنون الان كه اينقدر به جوونها براي ازدواج توصيه مي شه خوب اگه تكليف اين موضوع روشن شه ممكنه آمار ازدواج هم بيشتر بشه.
سلام وقتی بر ای دختران بدون سربازی خدمات داده می شود وبه پسرها بارفتن به سربازی ودوسال عمرشان بیهوده تلف می شود ومتاسفانه سربازی که پایه گذار ان بر عدالت نیست
نگاه جوان ما به سربازی چیست ؟
سربازی دنظر یک دانش آموزدیپلمه چه معانی ای دارد؟
مشکلات پادگان های ما در تربیت سرباز چیست؟
اگربه سربازان حقوق مناسب داده و برای کسانی که به سربازی رفته اند امتیازاتی مثل اولویت استخدام در شرایط یکسان قائل بشوند خیلی از جوانها برای پس انداز و امکان موفقیت شغلی هم که شده داوطلبانه به سربازی خواهند رفت.الان در چین همین جوریه و فرد باید از شرایط خوبی برخوردار باشد تا او را به عنوان سرباز بپذیرند.
سلام کسی که 30 ساله شده و به خدمت نرفته مثل مجرم برخورد کنند حتی اضافه خدمت بزنند تا واسه دیگران عبرت بشه
خدمت رفتن من 37 ساله دردي از دردشون دوا ميكنه به نظرتون چرا به يك عده
تو اين مملكت هميشه ظلم ميكنيد
اونهايي كه بعد 5 سال خدمت نرفتن معاف شدن چه فرقي با ما داشتن ؟ تازه اونموقع زمان جنگ بود -
اينكه معافيت كفالت تك پسر پدر بالاي 60 سال را برداشتند و سن را به 65 رساندند خيلي ظلم براي پدر مريض هم مريضي هاي حاد پوستي را قبول نمي كنند در صورتي كه پوست كسي كه بيمار و مريزد خيلي بيماري سختي است .
بايد همان 18 سالگي رفت خدمت مگر اينكه كسي قصد درس خواندن داشته باشد وگرنه هر چه سن بالاتر برود براش سخت تر مي شود .
بعضي ها براي اينكه بايد مخارج زندگيشون را تهيه كنند
سلام35سالمه بخدمت نرفته م تردازجامعه ملت وخانواده شدم تقاضای عاجزانه ی راهی برا حال من پیرمردکنید
بنده متولد71 مدرک متوسطه وترک تحصیل کردم وهنوز سربازی نرفتم ایا این ماده شامل بنده میشود
ooo
سلام من 23ساله هستم تا بیست سالگی که داشتم درس میخوندم به سربازی نرفتم الان سه سال که سربازی نرفتم میخوام معافیت پزشگی بگیرم الان من باید چیکار کنم واسه اون سه سال عیبت لطفا منو راهنمای کنید
من خودم خدمت رفته ام ولی واقعا ظلم است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل