بازدید 16219
در آستانه سفر خارجي صورت گرفت

دعوت‌ از احمدي‌نژاد براي حضور درمجلس

کد خبر: ۲۱۷۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰ 05 January 2012
كميسيون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراي اسلامي از محمود احمدي نژاد خواست براي پاسخ به سوال نمايندگان، سه شنبه اين هفته در جلسه كميسيون حاضر شود. دعوت از رييس جمهور در حالي صورت گرفت كه وي از روز يكشنبه سفر دوره اي خود به آمريكاي لاتين و كشورهاي ونزوئلا، كوبا، نيكاراگوئه و اكوادور را آغاز مي كتد.

به گزارش جام جم آنلاين طرح سوال از رئيس جمهور با ۷۹ امضا و۱۰ محور، در جلسه علني روز سه شنبه ۲۹ آذر تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

به دنبال آن، علی لاریجانی رئیس مجلس به سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس دستور داد تا این طرح به کمیسیونهای تخصصی مجلس ارجاع شود كه متعاقبا به کمیسیون های عمران، اقتصادی، فرهنگی، امنیت ملی و سیاست خارجی، برنامه و بودجه و اصل ۹۰ مجلس ارجاع شد.

رسيدگي به اين سوالات در دستور كار هفته آينده كميسيونهاي تخصصي مجلس قرار دارد.

كميسيون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از محمود احمدي نژاد دعوت كرد براي پاسخگويي به سوال جمعي از نمايندگان ساعت 14:30بعدازظهر سه شنبه هفته آينده در جلسه كميسيون حاضر شود.

اين كميسيون در حالي از رئيس جمهور دعوت كرد تا شخصا براي پاسخ به سوال نمايندگان در جلسه كميسيون حاضر شود كه كميسيونهاي ديگر از جمله كميسيون برنامه بودجه و محاسبات و كميسيون عمران مجلس از «نماينده رئيس جمهور» دعوت كردند تا براي بررسي سوالات در جلسه كميسيون حضور يابد.

خبرنگار ما در همين ارتباط در تماسي با حسين ابراهيمي نايب رئيس كميسيون علت دعوت از «شخص رئيس جمهور» براي پاسخ به سوالات نمايندگان را جويا شد كه وي در جواب گفت: به دليل اهميت اين كميسيون ما از شخص رئيس جمهور خواستيم تا شخصا در جلسه حضور يابد.

در حالي اين كميسيون از احمدي نژاد خواست كه سه شنبه در جلسه كميسيون حاضر شود كه رئيس جمهور از روز يكشنبه در  سفري دوره اي به آمريكاي لاتين به كشورهاي ونزوئلا، كوبا، نيكاراگوئه و اكوادور سفر مي كند.

طرح سوال از رئیس جمهور در ۳۰ سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی در هشت دوره مجلس سابقه نداشته است و روسای جمهور هیچ گاه مورد سوال نمایندگان مجلس واقع نشدند.

مطابق ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد و در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس که سوال را امضا نمودند، از سوال منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند و این سوال ظرف ۴۸ ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می گیرد.

بر اساس ماده ۱۹۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال پاسخ گوید مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس، مدت طرح سوال از طرف نماینده منتخب سوال کنندگان حداکثر ۱۵ دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود. به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این طرح در مجلس یکی از بحث های میان نمایندگان است.

این طرح در ابتدا دارای چهار محور بود که اظهارات رئیس جمهور در خصوص جایگاه مجلس و اینکه مجلس در راس امور نیست، عدم توجه به مسایل فرهنگی جامعه و مساله عفاف و حجاب و اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی و عدم اجرای قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار به مترو از جمله محورهای آن بود.


متن نامه سئوال از رئيس جمهور

بسم الله الرحمن الرحيم

هيئت رئيسه محترم مجلس شوراي اسلامي
با اهداء سلام، به استناد اصل هشتاد و هشتم قانون اساسي و ماده ۱۹۶ و ۱۹۷ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، ضمن تقدير از خدمات فراوان دولت در حوزه هاي مختلف، بدين وسيله سئوالات زير از رئيس جمهور محترم با يكصد امضا جهت طي مراحل قانوني و روشن شدن اذهان نمايندگان محترم و رفع سوء تفاهمات و به منظور تقويت نظام جمهوري اسلامي ارائه مي گردد:

۱. چرا قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلان شهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها، علي رغم نياز مبرم اين شهرها به روان سازي ترافيك، خصوصا با آغاز هدفمند شدن يارانه حاملهاي انرژي، ابلاغ و اجرا نشد؟

۲. وزير ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشكيل وزارت ورزش و جوانان با نامه اي غير معمول به مجلس معرفي شد، آيا اين امر نوعي تلاش براي گريز از اجراي قانون نيست؟

۳. طبق آمار رسمي نرخ رشد اقتصادي كشور در سال ۸۹ زير ۱% بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوي صندوق بين المللي پول را بپذيريم حدود ۳% بوده است در حالي كه طبق برنامه بايد حداقل ۸% باشد. آيا اين امر حاكي از ضعف مديريت اقتصادي كشور نيست؟ همچنين با اين نرخ رشد آيا ممكن است يك ميليون و ششصد هزار شغل در كشور ايجاد شده باشد؟

۴. مبلغ ۱۵۰۰ ميليارد تومان بودجه ارتقاء شاخصهاي فرهنگي كشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزينه شده است؟

۵. قانون هدفمند كردن يارانه ها پنج ساله بوده است در حالي كه ميزان افزايش بهاي برخي حاملهاي انرژي نشان مي دهد كه دولت مدت اجراي آن را كمتر از ۳ سال در نظر گرفته است. در نتيجه مردم بايد فشار غير لازمي را در پرداخت بهاي مثلا گاز مصرفي تحمل نمايند. همچنين سهم بخش توليد صنعتي و كشاورزي تا كنون به درستي پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزينه توليد كالا و محصول گرديده است. چرا دولت مقيد به اجراي قانون مجلس نيست؟

۶. مقاومت يازده روزه جناب عالي در مقابل حكم حكومتي رهبر انقلاب اسلامي مبني بر ابقاي حجت الاسلام مصلحي وزير محترم اطلاعات چه توجيهي دارد؟

۷. چه ضرورتي وجود داشت كه آقاي منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه در زمان ماموريت خود به سنگال عزل شود به طوري كه علاوه بر تحقير شخصيت ايشان، نظام جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان آسيب ببيند؟

۸. اين سخن جناب عالي كه مجلس در راس امور نيست، چه هدفي را دنبال مي كند؟

۹. چرا جناب عالي با علم به اينكه انتقاد از برخی مجریان "قانون عفاف و حجاب" در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني ضمن متهم کردن برخی مجریان اين قانون، بر خلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقليد، ائمه جمعه، علماي بلاد و نمايندگان مجلس با سخنان شما، در مصاحبه زنده تلويزيوني بعدي اعلام كرديد كه سخن من همان است كه گفتم. اين رفتار شما چگونه توجيه مي شود؟

۱۰. چرا نظريه "ترويج مكتب ايران به جاي مكتب اسلام" را كه توسط رئيس دفتر شما بيان شد علي رغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام، تاييد و بر آن تاکید نموده باعث تنزل جايگاه انقلاب اسلامي و زنده شدن تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامي گرديديد؟ اصولا چرا از گروه موسوم به "جريان انحرافي" علي رغم هشدار و اعلام خطر علماي بزرگ اعلام برائت نمي كنيد بلكه از اين افراد دفاع مي نماييد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر