بازدید 186827

چگونه گواهي انحصار وراثت بگيريم

کد خبر: ۲۱۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰ 05 January 2012
براساس قانون مدني، پس از فوت متوفي موضوع توسط اداره ثبت احوال در رايانه ثبت گرديده و سپس شناسنامه آن فرد باطل و گواهي فوت صادر مي‌شود.

در مرحله بعدي، يكي از وراث با مراجعه به دادگاه (شوراي حل اختلاف) فرم مخصوص «انحصار وراثت» را دريافت و اسامي افرادي كه از متوفي ارث مي‌برند را با مشخصات كامل و نسبت آنها با مرحوم در آن فرم درج مي‌كند و مدارك و مستندات خود را از جمله گواهي فوت متوفي، شناسنامه و كارت ملي (اصل و كپي) كساني كه ارث مي‌برند را پيوست مي‌نمايد و همراه دو شاهد كه متقاضيان ارث را مي‌شناسند، به يكي از دفاتر اسناد رسمي برده تا آنها با گواهي امضا، وراث را تأييد نمايند.

سپس يكي از متقاضيان ارث، فهرست كليه اموال و دارايي‌هاي منقول و غيرمنقول متوفي را به اداره دارايي منطقه محل سكونت فرد فوت شده ارائه داده تا گواهي «ماليات بر ارث» دريافت كند. براساس ماده 20 قانون آئين دادرسي در امور مدني، فرد متقاضي همراه مدارك از جمله گواهي فوت متوفي، فرم انحصار وراثت، گواهي ماليات بر ارث، شناسنامه و كارت ملي (اصل و كپي) متقاضيان دريافت ارث و استشهاديه شهود كه به تأييد يكي از دفاتر اسناد رسمي رسيده باشد، به دادگاه محل سكونت‌شان مراجعه كرده و درخواست صدور گواهي انحصار وراثت را در دادخواستي نوشته و به قاضي ارائه مي‌دهد. قاضي پرونده نيز پس از بررسي اسناد و مدارك، دستور چاپ يك نوبت آگهي در يكي از روزنامه‌هاي كشور را با هزينه فرد متقاضي صادر مي‌كند تا در مدت يك ماه اگر فردي اعتراض و يا ادعايي درباره اين پرونده و اموال فرد متوفي داشته باشد، به دادگاه مراجعه كند و حقي از كسي ضايع نشود و پس از اين مدت اگر كسي ادعايي نداشت، قاضي به استناد دلايل و مستندات پرونده، با صدور گواهي انحصار وراثت، سهم‌الارث وراث را براساس نسبت آنها با متوفي صادر خواهد كرد.

اگر فردي پس از صدور گواهي انحصار وراثت به حكم دادگاه اعتراض داشته باشد، پرونده براي رسيدگي به ادعاي آن فرد به دادگاه تجديدنظر ارجاع خواهد شد.

منبع: ایران
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۱۴
با تشکر از ارائه دهنده مطلب فوق، لازم به ذکر است که در خصوص گواهی حصر وراثت محدود یا نامحدود هیچ اشاره ای نشده و حتی در خصوص عدم همکاری و عدم ارائه مدارک شناسائی توسط سایر وراث و همچنین مرجع صالح که هم اکنون شورای حل اختلاف بوده و برخی مطالب ریز و مبتلا به نیز اشاره ای نگردیده است.
با سلام. ببخشید پدرم 1 سال پیش فوت. میخواهیم انحصار وراثت کنیم ولی خواهر و برادرم اجازه نمی دهند. در ضمن پدرم ارثی دیگر هم دارد که مشاع است ولی تعدادی از ورثه های فامیل و خواهر ها و برادر هیام رفتند دیوار کردهاند هر کسی برای خودش و این وسط من ، مادرم و دیگر خواهر و برادرانم چیزی نداریم آیا این انصاف است چطور میتوانیم با اینها برخورد کنیم و حقمان را بگیریم.
باسلام
چگونه میتوان برای غیر وراث گواهی انحصار وراثت گرفت بدلیل دعوای حقوقی در محاکم؟
برادرم چند ما پیش از دنیا رفت. یک وصیت نامه ای کسی برایش نوشته است وچندین نفر هم پای آن امضا کرده اند. بچه ای هم نداشت . وصیت کرده که طبقه دوم خانه اش به برادر زاده هایم برسد اما اکنون همسر وی ومادرو جزء وراث هستند . همسر برادرم وصیت نامه را قبول ندارد ومیگوید من نمیدهم اما مادرم راضی هست. من الآن چکار کنم لطفا راهنمائیم کنید . با تشکر
ممنون از مطالب مفیدتون پیشنهاد میکنم لینک زیر را که در مورد انحصار وراثت است را ملاحظه نمائید.
https://goo.gl/XnMlhU
باسلام خواهرم اخيرا به رحمت رفت وازتك فرزندش دو نوه مانده اند باتوجه به اينكه فرزندش قبل از شوهرش فوت نموده ميخواستم بدانم ورراث قانونى خواهرم كيست؟ ايا به خواهروبرادر ايشان ارث تعلق ميگيرد. متشكرم
بساز مفید و راهبردی توفضیح داده شدش
با سلام
میخواستم سئوال کنم اگر شخصی فوت نماید ، وراث میتوانند به شخصی غیر از وراث مثلا نوه خانواده وکالت بدهند تا تمامی امورات انحصار وراثت را انجام دهد یا خیر؟
ممنون از راهنمایی شما
انحصار وراثت نامحدود به چه معنی است ؟؟باتشکر
باسلام
پدر بزرگ من 4سال هستش فوت کرده یه وصیت نامه بدون حضورمادرم نوشته که تنها شاهد برادرمادر بزرگم بوده وحالش خیلی خراب بوده نوشته وبعدبا رودروایصی مادرم امضاکرده ودر مراحل انحصارچون خاله عقب ماندگی ذهنی دارد یهقسمت ازمال به اوبخشیده براتغییرنام دادگاه ضمانت میخاست .حالا مادرم بعد3سال میتوانداحترازکند یابقیه وارث میتواستند باپرداخت ضمانت تغییرنام بدهند؟
درحالی که یه باغ عموی پدرم به پدرم بخشیده باقول نامه حالا مشخص شده که پدرمادرم سندباغ پدرم رابه نام خودش زده؟درضمن شاهد داریم
سلام.پدر من6ماه فوت کرده.هیچ ارثی نداره.ما هم این مراحل را نباید طی بکنیم.
با سلام.مدت یکسال و نیمه که پدرم فوت کرده و برادرم پیگیر کارهای وراثت بوده اکنون از ایشان برگه انحصار وراثت آن برگه ای که تمام اموال پدرم و حسابهای بانکی باید قید شود را میخواهم ولی ایشان میگویند همچین برگه ای دریافت نکرده لطفا راهنمایی کنید به کجا باید مراجعه کنم تا از اموال پدرم مطلع شوم.با تشکر
پدرم12سا ل ومادرم10ساله فوت کردند.می خواستم راهنماییم کنید برای گرفتن سهام عدالت شأن بایدچگارگنم.وچه اقدامی کنم.ممنون می شم راهنماییمان کنید.
سلام خسته نباشید ایا زمانی که میخوام گواهی انحصار وراثت را بگیرم ببخشید شوهر من ۲/۵ فوت کردن وبرای گرفتن مستمری از تامین اجتماعی گفتن گواهی انحصار وراثت لازمه مستمری ندادن حالا برای گرفتن این گواهی حتما حضور فرزندان هم لازمه برای امضا یانه واینکه تقسبم ارث حتما باید انجام بشه تا من بتونم گواهیرو ببرم اداره تامین اجتماعی تا بتونم مستمری بگیرم یا بدون تقسیم ارث هم اعتبار دارد؟؟؟ ممنونم خواهش میکنم جوابمو اگه ممکنه فوری بدهید چون خیلی نیازمند مستمری هستم سپاسگزارم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل