بازدید 2759

دومین جشنواره فیلم عمار افتتاح شد

کد خبر: ۲۱۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۲ 28 December 2011
دومین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی با سخنان طالب‌زاده، حجت‌الاسلام پناهیان و با حضور خانواده شهدا به گونه‌ای متفاوت از دیگر جشنواره‌ها افتتاح شد که معاون سینمایی وزیر ارشاد، این جشنواره را رویش سینمای انقلاب پس از فتنه 88 دانست.

به گزارش فارس، عصر امروز در سینما فلسطین دومین جشنواره مردمی فیلم عمار با سخنرانی پدر شهیدان موحد دانش، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد آغاز به کار کرد.

پدر شهیدان موحد دانش: ماندگار ماندن 9 دی جز با هنر هنرمندان ممکن نیست

بنابر این گزارش، در این جشنواره بر خلاف دیگر جشنواره‌ها که با سخنرانی یک مقام مسئول آغاز می‌شود، افتتاحیه با سخنرانی پدر شهیدان موحددانش آغاز شد.

وی با اشاره به آثار انقلاب اسلامی در دنیای امروز گفت: انقلاب اسلامی الگوی بسیاری از جنبش‌های امروز دنیا است و بیداری اسلامی از آن سرچشمه گرفته است.

پدر شهیدان موحد دانش همچنین با اشاره به فتنه 88 افزود: پس از انتخابات 88 عده‌ای به مبارزه با دشمنان برخاستند و مردم توانستند به یاری خدا در 9 دی شور و شعور خود را به نمایش گذارند و مشت محکمی بر دهان دشمنان بکوبند.

وی با تاکید بر ضرورت ماندگار شدن 9 دی در تاریخ، تاکید کرد: نهم دی «یوم الله» است چرا که تایید دوباره اسلامیت نظام بود و ماندگار ماندن آن جز با هنر هنرمندان ممکن نیست.

پدر شهیدان موحد دانش در ادامه سخنان خود با اشاره به خاطراتی از شهدای جنگ تحمیلی از جمله شهید پیچک و شهید وزوائی گفت: ما هر چه داریم از شهدا داریم و همه شهدا سردار بودند و از خانواده شهدا باید تقدیر کرد.
وی در انتها ضمن دعا برای بقای اسلام و انقلاب اسلامی، افزود: جان ما در حفظ ولایت و اسلام در کف دستانمان است.

* پناهیان: جشنواره عمار فرصتی برای هر کسی است که حرفی عمار گونه دارد
 
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سخنانی با بیان اینکه از نظر وی واژگانی چون نویسنده و یا فیلمساز مبهم است، گفت: یک نویسنده یا فیلمساز را با موضوعی که فیلم می‌سازد باید شناخت و آن موضوع مهم است که بیان شود که فلانی فیلم تاریخی می‌سازد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر فردی حرفی برای زدن نداشته باشد و فیلمساز، نویسنده و یا دارنده هر فنی شود در مقام تولید، اثر دچار مشکلاتی می‌شود.

پناهیان ادامه داد: این به دلیل آن است که چون حرفی برای گفتن ندارد می‌رود تا حرف پیدا کند بیاورد و آنگاه کار پرمغزی نخواهد داشت بلکه بالعکس به جای شکوفا مرن تخریب می‌کند و مهم این است کخ چه تفکری دارد و چه انگیزه‌ای دارد.

نایب‌رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار با اشاره به آثار شهید آوینی در فیملسازی و نویسندگی تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند بگوید آوینی قبل از آنکه انقلابی باشد یک فیلمساز بوده است جرا که دغدغه انقلاب و اسلام داشت و جایی نوشت و جایی فیلم سازی کرد.

این خطیب برجسته کشور با بیان اینکه جهان امروز ما وارونه است، افزود: آنها که در هنری قرار می‌گیرند باید انگیزه سخن گفتن داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم عمار، تصریح کرد: این جشنواره فرصت داده که هر کس حرفی عمار گونه دارد و قدرت و تکنیک هنری دارد بیاید صحبت کند چرا که الان نوبت اوست که حرف بزند.

پناهیان همچنین با بیان حدیثی از امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند: «نصیحت عریزه مؤمن است»، گفت: مومن احساس وظیفه نمی‌کند بلکه نمی‌تواند حرف و نصحیتش را نگوید لذا نزدیک به رسانه که می‌شود آن سخن را بیان می‌کند.

وی با اشاره به دیدار امروز مقام معظم رهبری با سفرای ایران در جهان، افزود: امروز رهبری فرمودند که حرف تازه انقلاب را جهان برسانید که این خطاب به اهالی رسانه است و سؤال این است که حرف تازه جمهوری اسلامی چیست؟ آیا حرف ما همان حرف‌های پوسیده‌ای است که تهوع آن توسط عناصر حیوان صفت جهان را پر کرده است؟!

پناهیان ادامه داد: امروز وقت آن است که از کسانی که حرفی برای گفتن ندارند و یا حرف‌های پوسیده و قدیمی را می‌زنند ابراز تنفر کرد.

این خطیب برجسته کشور با بیان اینکه حرف تازه انقلاب همه جهان را پر خواهد کرد، تاکید کرد: گوهر مرکزی حرف ما یک کلمه بیش نیست و آن ولایت فقیه است، نه انسانیت، نه عدالت، نه مفاهیم دینی بلکه حرف تازه ما ولایت فقیه است که با آن تمام این مفاهیم خوب متجلی می‌شوند و بدون ولایت فقیه هیچ سخن حقی دست یافتنی نیست.

وی با بیان اینکه امام زمان (عج) ولایت را مستقر خواهد کرد، افزود: با استقرار ولایت همه خوبی‌ها محقق می‌شود و بدون او این مواهب تحقق نمی‌یابد و امروز در مقدمه‌سازی برای ظهور هیچ مفهوم خوبی بدون ولایت فقیه محقق نمی‌شود.

* شمقدری: نیازمند حضور نیروهای ارزشی در سینما هستیم

در ادامه این مراسم، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد، در سخنانی با بیان اینکه هر انقلاب حقیقی در ذات خود دارای آفرینش‌ها و رویش‌های جدیدی است، گفت: انقلاب اسلامی دارای هویت اسلامی است لذا بیشترین زایش را داشته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی امروز الهام‌بخش مقاومت در برابر شیطان بزرگ است، افزود: انقلاب موجب تحول بزرگ در جهان شد و در سینمای ایران نیز شاهد رویش‌هایی بودیم که در چهار دوره می‌توان آن را دید.
شمقدری با اشاره به چهار دوره رویش انقلابی در سینمای ایران، رویش اول را پس از انقلاب عنوان کرد و گفت: در سایه انقلاب بود که امثال شهید آوینی وارد سینما شدند و بسیاری از دوستان من نیز در این زمره هستند.

وی دوره دفاع مقدس را دوره دوم دانست و افزود: در این دوره بخشی از جوانان بسیجی احساس کردند که حرفی برای گفتن دارند لذا به سراغ سینما آمدند که فیلمسازان مشهور دفاع مقدس ما از این دوره هستند.
معاونت سینمایی وزارت ارشاد، دوره سوم را ناشی از تحولات بین‌المللی 20 سال پس از جنگ دانست و تاکید کرد: در این دوران شاهد کسانی هستیم که در افغانستان، بوسنی، لبنان، چچن، آذربایجان، سومالی و دیگر کشورها فیلم ساختند.

وی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها فیلمسازانی در خدمت انقلاب خارج نشده‌اند و اکثرا قبل از فراغت از تحصیل تحت تاثیر و قیمومیت فرهنگ غربی هستند، گفت: فتنه 88 با تمام آسیب‌ها و نهایتا بصیرت ملت ایران در 9 دی 88 موجب رویش چهارمی در سینمای ایران شد که جشنواره عمار اینجا دارای اهمیت است و اگر فتنه 88 نبود خیلی از این فیلمسازان عمار در اینجا نبودند.

شمقدری افزود: جشنواره مردمی عمار به دنبال پیدا کردن این استعدادها و کمک کردن به آنهاست و ما باید به آنها کمک کنیم تا آنها در حوزه‌های مختلف وارد شوند و ما در معاونت سینمایی وظیفه خود می‌دانیم از آنها حمایت کنیم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت‌ها جهاد فرهنگی و بصیرت در این عرصه، گفت: در سال‌های اخیر از سینما انتقاد شد که شاید حق داشتند و عنوان می‌شد که سینما ناامن و از آن غیرخودی‌ها شده است لذا ارزشی‌ها سینما را رها کردند و دیگران جای آنها را گرفتند.

وی افزود: در این باب حتی اگر چند تن از خودی‌ها در صحنه هستند تحویل گرفته نمی‌شوند و امروز متاسفانه علیرغم حمایت ما از فیلم «33 روز» سالن‌ها خالی است و اگر حتی یک فیلم متعلق به نیروهای ارزشی است باید از آن حمایت کرد و به نظر من دیدن شکارچی شنبه، 33 روز و ... بخشی از جهاد فرهنگی است.

* طالب‌زاده: فیلم‌های رسیده به جشنواره عمار خانه‌ها را فتح خواهد کرد

همچنین در این مراسم، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: جشنواره عمار جشنواره هنرمندانی است که فهم و دغدغه انقلاب اسلامی دارند و روی تکنیکشان کار می‌کنند.

وی با اشاره به ساخت مستند «ساعت 25» در 15 سال پیش، گفت: در آن فیلم از سقوط آمریکا سخن گفتیم و آن زمان نماینده ایران در سازمان ملل ما را نقد می‌کرد در حالی که مطمئن بودیم که آمریکا با حمایت از عراق روزی سقوط خواهد کرد و امروز جنبش وال استریت آن چیزی است که ما می‌گفیتم و انتخاب اسلامگرایان در کشورهای عربی همان چیزی است که ما می‌گفتیم.

طالب‌زاده افزود: تاثیر انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی و اصیل بودن الگوی آن در کنار فتنه 88 به همراه موج فضای رسانه‌ای خبری فارسی همه باعث شده است که نیازمند این جشنواره باشیم.

وی با بیان اینکه پایان این جشنواره آغاز جشنواره خواهد بود، گفت: فیلم‌های رسیده به این جشنواره خانه‌ها را فتح خواهد کرد و شما دوست دارید که همه را جمع کنید و آن را ببینید.

دبیر جشنوراه عمار افزود: با این جشنواره زمان آن فرارسیده است که تلنگری به رسانه ملی زده شود که مردم چه چیزی دوست دارند ببینند.

وی با تشکر از وحید جلیلی و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در راه اندازی این جشنواره تاکید کرد: فیلم خوب فیلم بین‌المللی است تا مردم در همه جای دنیا آنچه که در جشنواره‌های ونیز و کن و لندن و رم نمی‌بینند را ببینند.

* تقدیر از امیر قویدل در افتتاحیه جشنواره عمار

دبیر جشنواره عمار همچنین به آمار فیلم‌های رسیده به این جشنواره اشاره کرد و گفت: از همه استان‌های کشور فیلم به این جشنواره رسیده است که در بخش مستند 165 اثر رسیده است که 90 اثر در موضوع تاریخ انقلاب، 28 اثر در حوزه جنگ نرم، 6 اثر درباره فتنه 88، 19 اثر در موضوع نقد درون گفتمانی و 22 اثر در حوزه بیداری اسلامی بوده است.

وی افزود: همچنین 5 فیلم داستانی بلند، 25 اثر داستانی کوتاه، 22 پویانمایی، 65 نماهنگ و 33 فیلمنامه به این جشنواره ارسال شده که 120 اثر در دو بخش مسابقه و میهمان اکران می‌شوند.

بنابر این گزارش در پایان این مراسم فیلم مستند و تقدیر شده «مهار نشده» اکران شد و پس از آن با حضور سازندگان مراسم نقد و بررسی برگزار شد.

به گزارش فارس از نکات مهم در افتتاحیه این جشنواره قرار گرفتن مادران شهید در نخستین ردیف از سالن سینما فلسطین بر خلاف دیگر جشنواره‌ها بود.

نکته دیگر آن بود که در این افتتاحیه ضمن پخش نماهنگی از آثار انقلابی زنده‌یاد «امیر قویدل» با حضور همسر وی و جواد شمقدری و نادر طالب‌زاده از این کارگردان سینمای انقلاب اسلامی تقدیر به عمل آمد.

این جشنواره از فردا علاوه بر سینما فلسطین تهران جشنواره عمار تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و بخشی از فیلم‌های آن هم‌زمان در بیش از در 50 شهر و روستا از جمله مشهد، اصفهان، تبریز، خرم‌آباد، ایذه، کرج، قم، دهلران، رضوان‌شهر، بوئین‌زهرا، پیشوا، میامی، سنقر، پاکدشت، ملارد و ... اکران خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر