بازدید 12628

بم؛ 8 سال پس از زلزله

کد خبر: ۲۱۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰ 25 December 2011
نماينده بم در مجلس با بيان اين‌كه در مقابل مردم حوزه انتخابيه‌ام احساس شرم مي‌كنم، گفت: بيش از هشت سال از زلزله بم مي‌گذرد اما هنوز تنها چند خيابان اصلي شهر بم آسفالت شده است.

موسي غضنفرآبادي، در گفت‌وگو با ايسنا ضمن ابراز نگراني از عدم اجراي مصوبه 72 ميلياردي دور سوم سفرهاي استاني هيات دولت براي ادامه بازسازي بم، تصريح كرد: واقعا در مقابل مردم احساس شرم مي‌كنم هم‌اكنون بيش از هشت سال از زلزله بم سپري مي‌شود اما هنوز هم به جز چند خيابان اصلي، خيابان‌ها و كوچه‌ها ويران است.

وي با اشاره به مصوبه 72 ميلياردي هيات دولت در سومين دور سفرهاي استاني به شهر بم براي ادامه بازسازي اين شهر ويران شده در زلزله، اظهار كرد: علي‌رغم پيگيري‌هاي مكرر نزديك به دو سال از تصويب اين مصوبه مي‌گذرد اما هنوز يك ريال از آن اختصاص نيافته است و فقط امروز و فردا مي‌شود.

غضنفرآبادي تاكيد كرد: بر اساس تعهد مسوولان به مردم قول دادم و هم‌اكنون شرمنده مردم شده‌ام، خيابان‌ها و كوچه‌هاي خاكي امروز همان خيابان‌ها و كوچه‌هاي آسفالتي است كه پس از زلزله بم به ويرانه تبديل شده است، لذا از رييس‌جمهور، هيات دولت و مسوولان خواهش مي‌كنم، التماس مي‌كنم و تمنا دارم اعتبار اجراي مصوبات دور سوم سفر استاني را اختصاص دهند تا مردم بم از اين مشكلات خارج شوند.

وي ادامه داد: نگراني و مشكل عمده ديگر مردم بم بازپرداخت وام‌هاي قبل از زلزله است كه به ساخت و ساز خانه و مغازه‌هايي اختصاص يافت كه در زلزله تخريب شد، اين وام‌ها باقيمانده و سودش افزايش پيدا كرده و در توان مردم نيست كه آنها را پرداخت كنند، در دولت هشتم بدون افزايش سود به مردم مهلت دادند، دو سال هم در دولت نهم استمهال كردند اما سود به آن تعلق گرفت و فقط ديركرد دريافت نمي‌شد، اما به دليل عدم توانايي مردم براي پرداخت، اين موضوع به يك مشكل حاد تبديل شده به نحوي كه 42 هزار نفر كه قبل از زلزله وام گرفته بودند با اين مشكل دست و پنجه نرم مي‌كنند.

نماينده مردم بم با بيان اين‌كه تعدادي از وام‌گيرندگان در زلزله فوت كرده و هم‌اكنون ضامنان آنها درگير مشكل هستند، گفت: بانك‌ها به اين افراد هيچ تسهيلاتي پرداخت نمي‌كنند، آخرين كاري كه دولت براي رفع اين مشكل انجام داد مصوبه‌اي است كه بر اساس آن وام‌ها مورد بخشودگي قرار مي‌گيرند، البته قرار است اين مبلغ بر اساس ماده 224 قانون برنامه پنجم توسط سازمان مديريت بحران كشور اختصاص يابد ولي متاسفانه هنوز مبلغي به امر اختصاص نيافته است.

‌غضنفرآبادي با بيان اين‌كه بانك مسكن قبلا در مورد اين وام‌ها اعلام بخشودگي كرد، گفت: متاسفانه با وجود اين‌كه بانك مسكن اين بخشودگي را به مردم اعلام كرده مشخص نيست به چه دليلي هيچ‌گونه اقدامي براي آزادسازي اسناد مردم انجام نمي‌دهد.

وي درباره چگونگي وضعيت ساخت‌ و ساز مسكن مردم زلزله‌زده بم گفت: ساخت‌ و سازها هنوز كامل نشده است، اما مردم سرپناهي براي خود فراهم كرده‌اند كه اگر مشكل وام‌هاي قبل از زلزله حل شود مردم به همين ساخت و سازهاي نيمه‌كاره هم قانع هستند، اگرچه اين ساختمان‌هاي نيمه‌كاره مشكلات عديده‌اي براي مردم بوجود مي‌آورد اما مشكل پرداخت وام‌هاي قبل از زلزله، اين مشكلات را از ياد مردم برده است.

نماينده مردم بم در مجلس ادامه داد: اين مردم چون عزيزان‌شان را از دست دادند شرم‌شان مي‌آيد بعد از اين غم‌هاي سنگين مطالبه‌اي داشته باشند، لذا خود مسوولان بايد اين مسايل را مورد توجه قرار دهند، البته تاكنون توجهات خوبي در موارد مختلف صورت گرفته است؛ اما اين مردم مصيبت‌زده‌اند و درد و رنج دارند، من هم كه به نمايندگي از آنها هر چقدر داد و فرياد مي‌كنم راه به جايي نمي‌برم.

وي در خاتمه خاطرنشان كرد: از مسوولان خواهش مي‌كنم فرمايش مقام معظم رهبري كه فرمودند به بم به طور ويژه نگاه شود را مورد توجه قرار دهند، البته ما نمي‌خواهيم تا آخر دنيا بم مورد توجه ويژه باشد ما نگاه ويژه نمي‌خواهيم نگاهي مانند ساير استان‌ها و كمي بهتر، اگرچه اعتبارات خيلي از استان‌ها خيلي بهتر از بم پرداخت مي‌شود اما مردم بم فقط مي‌خواهند مشكلات مذكور رفع شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار