بازدید 4432

اخلاق و انتخابات پيش رو

سيد محمود علوي
کد خبر: ۲۱۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸ 24 December 2011
در گذشته جهان به صورت دو قطبي اداره مي‌شد كه قطب‌هاي آن را كشورهاي پيشرفته صنعتي و قدرتمند از نظر نظامي تشكيل مي‌دادند، اين كشورها به‌ويژه بر سر افزايش توان نظامي با يكديگر رقابت داشتند، به عنوان مثال ايالات متحده امريكا در يك سو و در مقابل اتحاد جماهير شوروي قرار داشت، اما امروز تركيب تغيير كرده است اكنون نيز جهان داراي دو قطب است، يك قطب قدرت‌هاي بزرگ مادي و نظامي و اقتصادي در كنار يكديگر و قطب مقابل تمامي انسان‌هاي آزاده و استكبار ستيز در سراسر دنيا.  در سراسر دنيا روح آزادي‌خواهي و ظلم‌ستيزي انسان‌ها در حال بيدار شدن و تشكيل جبهه جهاني ظلم ستيزي است.

بيداري اسلامي كه به تاسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته، شاهدي بر همين مسئله است. وقتي امام خميني(ره) در مقابل رژيم طاغوت به مبارزه برخاستند خيلي‌ها عنوان مي‌كردند مگر مي‌توان در مقابل قدرت رژيم كاري از پيش برد، امام خميني(ره) به تاسي از قيام امام حسين(ع) فرمودند ما مامور به تكليف هستيم نه مامور به نتيجه.  راهبرد مقام معظم رهبري (مدظله العالي) نيز بر همين منوال است. احزاب و تشكل‌ها نيز در نظام اسلامي بايد بر همين مسير حركت نمايند.

حركت در اين مسير كه همان انجام تكليف الهي است تنها حول محور ارزش‌ها تعريف خواهد شد. برخي به امام علي(ع) مي‌گفتند اگر شما در راه رسيدن به اهداف سياسي در مقابل معاويه همچون خود او از برخي روش‌هاي غير ارزشي نيز استفاده نماييد موفق‌تر خواهيد بود، اما حضرت براي رسيدن به اهداف سياسي خود ذره‌اي از ارزش‌هاي الهي كوتاه نيامدند و اين راز جاودانگي امام علي(ع) نه تنها در جهان اسلام بلكه در كل بشريت است.

از نظر اسلام حكومت ابزاري است براي اجراي احكام اسلام، نه آن‌كه اسلام ابزاري براي رسيدن به اهداف سياسي. ما ‌بايد در راهبرد بر اساس تكليف الهي و در كاربرد در چارچوب ارزش‌هاي الهي حركت نماييم و مراقب آفت‌ها باشيم.  انتخابات يكي از مواردي است كه اگر مراقبت ننماييم دچار آفت خواهيم شد.

يكي از وظايف احزاب آن است كه در جهت حاكميت ارزش‌ها در كليه امور از جمله انتخابات تلاش نمايند، در انتخابات به ارزش‌ها پايبند باشيم براي اثبات خود به نفي ديگران نپردازيم، در جهت پرونده‌سازي و تخريب رقيبان نباشيم تا با زمين زدن ايشان، راه را براي موفقيت خود هموار كنيم. پيامبر اسلام فرمودند: «خراب كردن سنگ به سنگ خانه كعبه گناهش سبكتر است از بردن آبروی يك مسلمان».

بايد سعي كنيم جامعه را به سمتي سوق دهيم تا افرادي را كه توانمند، ارزش‌مدار و با نجابت هستند انتخاب نماييم تا مجلسي متشكل از نخبگان متعهد داشته باشيم اگر ارزش‌ها و اخلاق بر تبليغات نامزدها در خود انتخابات و پس از آن حاكم باشد، نامزدها به بيان ديدگاه‌هاي خود خواهند پرداخت و در نهايت فردي انتخاب خواهد شد تا نمايندگي مردم را بر عهده گيرد.

اگر بعد از انتخاب به نظر افرادي كه به رقيب راي دادند احترام بگذاريم و خود را نماينده تمام مردم بدانيم و اين موضوع را براي جامعه عنوان نماييم كه اكنون ما خدمتگزار همه شما هستيم و در عمل به نظرات و ديدگاه‌هاي درست رقيب ديروز و برادر امروز خود جهت خدمت به مردم توجه داشته باشيم، جامعه از كينه‌ورزي، ناراحتي و سرخوردگي در امان بوده و دستاورد آن همدلي و وحدت خواهد بود.

اگر افرادي كه راي نياوردند به رقيب خود تبريك گفته و به حاميان خود بگويند كه رقابت تا روز انتخابات بود، اكنون ديگر وقت همراهي و همدلي براي پيشبرد اهداف نظام و حل مشكلات مردم است آيا رقابت منفي شكل خواهد گرفت؟ مردم ما اخلاق‌گرا هستند راه موفقيت بزرگ‌تر كه همان انجام تكليف الهي است خود موجب ورود به دل‌هاي مردم، اثرگذاري بر آحاد جامعه و در بلندمدت دستيابي به اهداف سياسي خواهد شد.

منبع: روزنامه ملت ما
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار