بازدید 6353

بیانیه مشترک روسای جمهور ایران و ارمنستان

کد خبر: ۲۱۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰ 23 December 2011
محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و همتای ارمنی وی با صدور بیانیه ای بر عدم گسترش سلاح های كشتار جمعی، و همچنین استفاده صلح آمیز همه كشورها از انرژی هسته ای تاكید كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران كه صبح امروز - جمعه - در صدر هیات عالی رتبه سفر كرده است، بعد از دیدار خصوصی با همتای ارمنی خود بیانیه مشتركی را صادر كردند.

احمدی نژاد و سركیسیان در این بیانیه با یادآوری آخرین تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا بر ضروت صلح و برقراری ثبات، امیت و صلح در منطقه و در عین حال حقوق حقه مردم با در نظر گرفتن همبستگی ملی آنان تاكید كردند.

طرفین در عین حال بر ضرورت عدم گسترش سلاح های جمعی تاكید و پایبندی خود را نسبت به معاهده 'عدم اشاعه سلاح هسته ای' تاكید و بر حقوق همه كشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاكید كردند.

در عین حال روسای جمهور دو كشور بر اهمیت حل و فصل برنامه های هسته ای ایران از طریق مذاكرات و مجاری دیپلماتیك تاكید كردند.

در این بیانیه همچنین به مسایل مربوط به ترورسیم بین المللی و جنایت سازمان یافته اشاره و روسای جمهور دو كشور آمادگی خود را برای همكاری دو و چند جانبه پیرامون مبارزه علیه این نوع تهدیدات اعلام كردند.

** تاكید روسای جمهور ایران و ارمنستان بر برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه

سرژ سركیسیان رییس جمهوری ارمنستان بعد از دیدار و گفت وگو در بیانیه ای مشترك برقراری و تحكیم صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه را ضروری شمردند.

در این بیانیه روسای جمهوری ایران و ارمنستان از سطح عالی روابط میان دو كشور ابراز خرسندی و رضایت و تاكید كردند كه این روابط مبتنی بر دوستی دیرینه ملت های ایران و ارمنستان است.

در این بیانیه همچنین روسای جمهور دو كشور عزم و اراده خود را برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات دوستانه و سودمند برای دو كشور مورد تاكید قرار دادند.

احمدی نژاد و سركیسیان همچنین در این بیانیه خواستار پی گیری توافقات دهمین اجلاس كمیسیون مشترك كه خردادماه سال جاری در تهران و سایر اسناد امضا شده میان دو كشور طی سال های گذشته شدند؛ همچنین آنها بر اهمیت كمیسیون مشترك همكاری دو كشور تاكید كردند.

** توسعه حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان

از دیگر موارد مطرح شده در بیانیه مشترك روسای جمهوری ایران و ارمنستان توسعه حجم مبادلات تجاری دو كشور، توسعه زیرساخت ها و ارتقا سطح همكاری متقابل در عرصه های اقتصاد، انرژی، حمل ونقل، ارتباطات، صنعتی و سرمایه گذاری است.

همچنین در این بیانیه چند سند همكاری مشترك به امضای مسوولان و مقامات بلند پایه دو كشور رسید كه از جمله آنها می توان به پروتكل الحاقی موافقت نامه، ساخت و بهره برداری از نیروگاه برق آبی بر روی رود ارس، یادداشت تفاهم همكاری میان دو موسسه ملی استاندارد ایران و ارمنستان، یادداشت تفاهم نامه همكاری میان دو كشور در زمینه كار و امور اجتماعی و برنامه دو ساله یادداشت تفاهم زیست محیطی میان سازمان محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست ارمنستان اشاره كرد.

* تاكید رییس جمهوری ایران و ارمنستان بر احداث خط لوله فرآورده نفتی

احمدی نژاد و سركیسیان همچنین در این بیانیه از آغاز طرح خط سوم انتقال برق استقبال كردند و خواستار اجرای شدن هر چه سریعتر آن شدند.

در این بیانیه این دو مقام عالی رتبه ایران و ارمنستان ایجاد ارتباط ریلی میان دو كشور و همچنین احداث خط لوله فرآورده نفتی را نیز مورد تاكید قرار دادند و به وزارتخانه های مربوطه در این رابطه دستور داده شده تا طی شش ماهه آینده تمام تلاش خود را برای اجرایی كردن این پروژه ها به كار ببرند.

روسای جمهوری دو كشور در عین حال با تاكید بر اهمیت ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت های اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی و بازرگانی دو كشور تعمیق همكاری همه جانبه منطقه ای و تلاش برای حل مناقشات موجود را مهم و موثر دانستند.

در عین حال برقراری و تحكیم صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه را از ضرورت های مهم جهت حل مناقشات موجود برشمردند.

در این بیانیه همچنین به حل مناقشه قره باغ كوهستانی اشاره و بر ضرورت حل این مناقشه از طریق مسالمت آمیز و بر اساس اصول و معیارهای حقوق بین المللی تاكید شد.

روسای جمهوری ایران و ارمنستان بر ضرورت استمرار رایزنی ها و ارتباطات دو كشور پیرامون مسایل مهم منطقه ای و بین المللی در جهت تحكیم صلح و امنیت در جهان تاكید كردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر