بازدید 2466

روبات های پرنده در سوئیس

دانشمندان سوئیسی ماشینهای پرنده ای ساخته اند که بصورت شبکه ای و با هماهنگی با یکدیگر به پرواز درآمده و از فراز آسمان به جمع آوری اطلاعات می پردازند.
کد خبر: ۲۱۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹ 21 December 2011
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، این روباتهای پرنده که در پرواز و فرود با یکدیگر هماهنگ هستند، با استفاده از سامانه ی بدون سیم (وای فای) با همدیگر ارتباط برقرار کرده و با گرفتن عکس و دریافت داده های مختلف، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند.

 این اختراع جدید به دانشمندان سوئیسی کمک می کند تا از طریق این هواپیماهای بدون سرنشین کوچک که به آسانی نیز برنامه ریزی می شوند، به اوج آسمانها دست پیدا کنند.

برنامه ریزی دوربینهای نصب شده بر روی این ماشینها، پیش از پرواز و همچنین در طول زمان پرواز بوسیله ی لپ تاپ صورت می گیرد، تا از این طریق بتوان عکسهایی با رزولوشن بالا گرفته و به اطلاعات مورد نظر دست یافت.

 سازندگان این دستگاه جدید، شخصاً اختراع خود را که در شرکت سنس فلای (Sensefly) به تولید رسیده است، به قیمتی حدود ده هزار دلار به فروش می رسانند. اما محققان به رهبری پروفسور داریو فلوریانو، استاد دانشگاه پلی تکنیک فدرال شهر لوزان در سوئیس، به دنبال پیش برد این فن آوری به مراحلی پیشرفته تر هستند. پروفسور فلوریانو در این باره گفت..

«ما در اینجا دسته ای از روباتهای پرنده را داریم که می توانند بصورت گروهی و به شکلی مستقل و خودسامان، بخش از پیش تعیین شده ای را در آسمان، تحت پوشش خود قرار دهند.

شما فقط باید تصمیم بگیرید که آنها بر فراز چه منطقه ای باید پرواز کنند؟ آنها به پرواز درخواهند آمد، آن منطقه را تحت پوشش قرار خواهند داد و عکسهای لازم را خواهند گرفت.

آنها می توانند مؤلفه هایی مانند آلودگی هوا را مورد رصد قرار دهند و یا اندازه گیری های دیگری را که مد نظر شما باشد، انجام دهند.

آنها به شما اطمینان می دهند که در طول پرواز، ارتباط خود را حفظ خواهند کرد، با یکدیگر برخورد نخواهند کرد و پس از به اتمام رساندن مأموریتشان نیز به همان مکانی که از آنجا پرواز خود را شروع کردند، بازخواهند گشت». عکسهای گرفته شده با استفاده از شبیه سازهای رایانه ای و از طریق الگوریتمهای خاصی به تصاویری سه بعدی تبدیل می شوند.

 پروفسور فلوریانو در سخنان خود به بهره گیری از سنسورهای ارتقاء یافته در این روباتها به منظور توانمند ساختن آنها برای حرکت بصورت گروهی در عین جلوگیری از برخورد با یکدیگر اشاره کرد. وی در ادامه افزود..

«می توان بر روی این هواپیماها آنتن هایی نصب کرد که از طریق آن، بتوان برای مثال، ضمن به پرواز در آوردن این روباتها، شبکه ای موقتی ایجاد کرده و با استفاده از آن، مردم بتوانند بر روی باند رادیویی مخصوصی مکالمه کرده و برای این گفتگو نیازی به شبکه جی اس ام و یا ابزارهای ارتباطی متداول نداشته باشند». البته این فن آوری منتقدان خود را نیز دارد.

برخی بر این عقیده اند که از آن می توان برای تجاوز به حریم خصوصی افراد استفاده کرد.

اما در نظر سازندگان آن، هدف از تولید این ماشینهای پرنده، ارتقاء چشمگیر فن آوری نقشه برداری، افزایش توانمندی بشر در نظارت بر حیات وحش و همچنین انجام نمونه برداری های جوی و آب و هوایی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر