بازدید 81669
افزایش ۵۴ درصدی مرگ خاموش در سال ۹۰؛

راه مقابله با این هیولا، گرز گران نیست!

در شش سال گذشته، نزدیک پنج هزار شهروند ایرانی، جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن از دست داده‌اند؛ یعنی به طور میانگین هر ساله، نزدیک ۸۳۰ نفر از هم‌‌وطنانمان بر اثر بی‌توجهی به موارد ایمنی در نصب لوله بخاری و سیستم دودکش منازل، به خواب ابدی فرو می‌روند؛ آماری که در سال اخیر رشد بیش از 5 درصدی داشته است؛ مرگ با مولکولی دو اتمی که راه مقابله با آن بسیار راحت است؛ این یعنی غفلت از موارد بسیار کوچکی که شاید از فرط سادگی فراموش می‌شوند!
کد خبر: ۲۱۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲ 18 December 2011
سرویس اجتماعی ـ  دیروقت شب بود و خسته راه بودم. رفیقم که تازه از حمام درآمده بود، گزارش کار آزمایشگاه فردایش را آماده می‌کرد. مشغول دیدن فیلم بودم و احساس می‌کردم که خواب آلودگی‌ام به خاطر خستگی است. چشمانم داشت سنگین می‌شد که با صدای هادی به خودم آمدم؛ رنگش سفید شده بود و می‌گفت حالش بد است. احساس کردم که فشارش افتاده. به آشپزخانه رفتم تا برایش آب قند درست کنم که متوجه شدم سرم گیج می‌رود. در یک آن حدس زدم  دچار گاز گرفتگی شده‌ایم. همان گونه که به سمت درب بالکن می‌رفتم مراقب بودم سقوط نکنم. به در که رسیدم، چشمم سیاهی رفت و خدا خواست که دستم روی دستگیره رسید ...

به گزارش «تابناک»، در سال‌های ۸۴ تا ۸۹، نزدیک پنج هزار شهروند ایرانی جان خود را بر اثر استنشاق CO (همان مسمومیت بر اثر گاز منواکسید کربن) از دست داده‌اند؛ یعنی به طور میانگین، هر ساله نزدیک ۸۳۰ نفر از هم وطنانمان بر اثر بی‌توجهی به موارد ایمنی در نصب لوله بخاری و سیستم دودکش منازل، به خواب ابدی فرو می‌روند؛ غفلت از مواردی بسیار کوچک که شاید از فرط سادگی فراموش می‌شوند!

ماه سال 84 سال 85 سال 86 سال 87 سال 88 سال 89
فروردین 86  75  104  86 98   81
اردیبهشت 55  29 45  43  52  34 
خرداد 35  28  27  34  48  30
تیر 37 30  25  23  16  10 
مرداد 32  19  10 25  23   16
شهریور 22 13  19  13  20 
مهر 35  36 22  32  34   23
آبان 73 58   50 63  61  58 
آذر 90  198 127  98  132   88
دی 159 259   278 162  94  148 
بهمن 178  132 199   126 118   
اسفند 105 96   118 84  73   
جمع کل 907  973 1024   789 769   497

جدول نقل شده از خبرگزاری مهر که بروز رسانی نشده است


این در حالی است که رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، چند روز پیش در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مرگ و میرها در کشور بر اثر گاز منو اکسید کربن گفت: بر پایه آمار مقایسه‌ای پارسال و امسال، نزدیک ۵۴ درصد افزایش در مرگ‌های ناشی از استفاده منو اکسید کربن داشته‌ایم.

این آمار، خبر از فاجعه‌ای می‌دهد که بسیار آرام در حال رخ دادن است. سمی به شکل گاز که بسیار مرگ‌آور است و دیده نمی‌شود و بر پایه آمار سال جاری، روزانه ۲۸ نفر از هم‌وطنانمان را به دیار باقی می‌فرستد.

گازی خطرناک که میل ترکیب شدنش با هموگلوبین خون، نزدیک ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است و این یعنی چنبره وحشتناک هیولایی که با رعایت چند نکته ایمنی، مهار پذیر است.

در خون همهٔ ما، نزدیک ۵ درصد کربن مونوکسید هست، ولی اگر این مقدار به ۲۰ درصد برسد، باعث مرگ ما خواهد شد. وقتی کربن مونوکسید وارد سیستم تنفسی شخصی شود، بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می‌شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که نخستین عارضه این مسأله، خواب آلودگی و احساس خستگی بیش از اندازه است. در این حالت، اعضای بدن گزگز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد، دچار خونریزی بینی می‌شود. اگر شخص سعی کند سرپا بایستد، دچار سرگیجه همراه با حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت، سیاهی می‌رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود. یکی از نشانه‌های مسمومیت با کربن مونوکسید این است که وقتی شخص محیط خود را تغییر می‌دهد، بهبود یافته و با قرار گرفتن دوباره در محیط، دچار حالات پیش خود می‌شود.

فرتور شبیه سازی شده مونوکسیدکربن



راه مقابله به این «دیو دو سر» چیست؟

شاید همین گوش‌های سنگین بود که ایده ساخت هشدار دهنده گاز (Gas detector) را موجب شد!
بر پایه آنچه از آمار برمی‌آید، مرگ بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن (ملقب به مرگ خاموش)، دومین عامل مرگ و میر ایرانیان بر اثر رویدادهای شناخته شده است؛ فارغ از اینکه این نوع در بسیاری از موارد، نه مرگ خاموش بوده و نه حادثه‌ای رخ داده است؛ به عبارت دیگر، بیشتر جان باختگان این گاز، گوششان را به صدای مهیب این فاجعه کمین کرده بسته بودند و نسبت به رعایت ایمنی جانشان کوتاهی کردند.
این در حالی است که در برخی موارد، استاندارد نبودن وسایل گازسوز و یا راه‌های خروجی دود (دودکش) نقش زیادی داشته‌اند که کنترل ایمنی موارد اینچنینی نیز کار سختی نیست.

بد نیست به احترام جان شیرینمان، یک بار دیگر نکات ایمنی برای مقابله با این خطر بالقوه را خوانده و به کار بگیریم:

۱ـ از بخاری استاندارد برای گرم کردن منزل و محل کار استفاده نمایید و از هر گونه وسیله و مشعل غیر استاندارد استفاده نکنید.

۲ـ بخاری حتماً باید با لوله به دودکش وصل شده و گازهای حاصل از سوختن از ساختمان بیرون رود.

۳ ـ استفاده از لوله‌های فنری خطرناک بوده و باید از لوله‌های استاندارد و بدون منفذ استفاده کنیم.

۴ـ اتصالات لوله‌ها باید محکم باشند و به راحتی جدا نشوند.

۵ ـ پیش از گذاشتن بخاری باید مسیر دودکش به بالای پشت بام، بازبینی شده تا مسیر کاملاً باز باشد، ولی چنانچه این کار انجام نگرفته، در زمان روشن بودن بخاری، دست به لوله بزنید که چنانچه لوله داغ باشد، منواکسید خارج و اگر سرد باشد، منواکسید کربن خارج نمی‌‌شود.

۶ـ از بخاری‌های بدون دودکش در ساختمان به هیچ عنوان استفاده نشود.

۷ ـ لوله بخاری را درون آب قرار ندهید، زیرا منواکسیدکربن در آب، کم محلول است و مانند این است که مسیر دودکش در فضای ساختمان بسته باشد و منواکسید در داخل ساختمان پخش شود.

۸ ـ لوله دودکش باید از بلند‌ترین نقطه ساختمان بین ۳۰ تا ۷۰ سانتی‌متر بالا‌تر رفته و سپس کلاهک نصب شود که کلاهک H بهترین نوع کلاهک  است.

۹ ـ لوله نباید دچار پیچ و خم داخل دیوار یا داخل منزل باشد.

۱۰ـ از یک دودکش مشترک برای دو وسیله گاز سوز استفاده نشود؛ یعنی هر وسیله گازسوز باید یک خروجی و دودکش جداگانه داشته باشد.

۱۱ ـ در درون حمام از وسایل گرمازا مانند بخاری یا پیک نیک به هیچ عنوان استفاده نشود، چون به کمبود اکسیژن و پخش منواکسید کربن در درون حمام، موجب مرگ انسان می‌شود.

۱۲ـ در درون ماشین (بیشتر در ماشین‌های سنگین رخ می‌دهد) از روشن کردن گاز پیک نیک خودداری شود.

۱۳ـ از روشن گذاشتن ماشین داخل پارکینگ خودداری کنید، چون مقدار بسیاری از گاز منواکسیدکربن با خروج از اگزوز خودرو داخل پارکینگ پخش می‌‌شود.

۱۴ـ از شومینه برای گرم کردن منزل استفاده نشود.

۱۵ـ مشترک بودن لوله هود آشپزخانه با آبگرمکن ممنوع است، چون در اثر برگشت گاز از هود به درون محیط آشپزخانه و خانه، دچار مسمومیت و گاز گرفتگی شویم.

۱۶ـ هیچ گاه همه منافذ ورود هوا به درون ساختمان را نبندید تا دچار کمبود اکسیژن نشوید.

۱۷ـ از افزودن بخاری مازاد در محیط‌های کوچک جدا خودداری کنید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲۸
یکی از دلایل افزایش ان در بندی های شدید درو پنجره است که گرما خارج نشود و مبلغ هزینه گاز کمتر شود این خود عامل افزایش این مرگ می باشد
پاسخ ها
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
من واقعا نمیدونستم این همه آدم در اثر گازگرفتگی میمیرن!
چه آمار افتضاحی داریم تو این مرگ پوچ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
موافقم
وقتی که همه ی منافذ ساختمان و درزها رو بپوشونیم شعله ی بخاری اکسیژن محیط رو مصرف میکنه.
همیشه یه درزی چیزی واسه رد و بذل شدن هوای تازه باید باشه که اکسیژنی که بوسیله شعله بخاری سوخته میشه جایگزین داشته باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
خدا کنه همه بیشتر دقت کنیم و این آمار روز به روز کمتر بشه
آدرس يك مقاله بسيار مفيد در اين زمينه:
http://1didgah.blogfa.com/post-14.aspx
در ساخت منزل مسكوني ما از درز انقطاع ساختمان به عنوان دودكش بخاري استفاده شده و اين تخلف آشكار نزديك بود جان تمامي اعضاء خانواده را به خطر بياندازد .متأسفانه پيگيري ما از تمامي مجاري نظير سازمان نظام مهندسي ، شهرداري ، بازرسي كل كشور هيچ نتيجه اي در برنداشت .به نظر شما آيا بايد حتما كسي در اين ماجرا جان خود را ازدست بدهد تا آقايان به فكر چاره بيافتند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
جانا سخن از زبان ما مي گويي ؟
در اين مورد مشابه همه موارد ديگه مقصر مردمند !!! آپارتمان ما پكيج بصورت كاملا غير استاندارد نصب شده به شهرداري ناحيه 2 منطقه 21 زنگ زدم گفتم اين ساختمان كه نوساز هست مهندس ناظرش هم كه معلومه اقدامي بكنيد گفتند پيگيري نكن فايده اي ندارد !! بعد هم كه يك روزي اگه خدا خواست به اتفاق خانواده به سفر آخرت رفتيم مي گن كوتاهي استفاده كننده باعث مرگشان شد !!!!
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
در اين موارد شما بايد از طريق مراجع قضايي اقدام نماييد.مقام محترم قضايي هم پس از تسليم شكايت شاكي آن را به كارشناسان رسمي دادگستري رشته حوادث ناشي از كار ارجا ع و رسيدگي مي نمايد.
چرا نصب تشخیص دهنده دود در منازل و تمام ساختمانها را اجباری نمی کنند؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
هشدار دهنده گاز صحیحه...دوستی دارم که چنین دستگاهی رو با انگیزه بیشتر انسانی تا مادی، وارد کشور کرده ولی استقبال چشمگیر نیست..! ظاهرا مردم ما بیشتر به خرج کردن برای دکوراسیونشون علاقمندند تا جونشون...
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
بنظرم دستگاه تشخیص میزان مونو اکسید کربن در هوا گران بوده و معمولا با توجه به اثر بخشی سایر راهکارها (در صورتی که بدرستی بدانها توجه شود) استقبال از این دستگاه کمتر خواهد شد. ضمنا میتوان آلارم دهنده دمای لوله بخاری استفاده کرد زیرا اکثر مواقع سرد بودن لوله بخاری با وجود روشن بودن آن نشانه انتشار منو اکسید در فضای منزل است
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
۴۵۰۰۰ تومن برای چنین سیستم با ارزشی زیاده؟!
کدوم راهکارای دیگه...پارسال ۷۰۰ نفر بسادگی مردن...اگه نشت گاز مثلا ۲۰٪ باشه دودکش همچنان داغ خواهد بود...
یکی از بهترین راهها برای مقابله با این معظل اجبار شرکتهای سازنده جهت نصب قطع کن گاز به هنگام بالا رفتن منوکسید کربن است که فکر کنم کار زیاد سختی نباشد...
مردم واقعا خودشون رعایت نمی کنند.
مثلا سوپرمارکت محل ما برای کارگراش یه بخاری گذاشته وسط مغازه که لوله اش رو کرده توی یه ظرف آب !! اونوقت شب ها کارگراش اونجا می خوابند! وقتی هم که اعتراض می کنی میگن : هیچ چی شون نمی شه !!
چی بگه آدم واقعا!
با سلام
لطفاً اين نكته را نيز اضافه كنيد كه اگر فضاي اتاق كاملاً بسته باشد بخاري براي سوختن اكسيژن اتاق مصرف مي كند وكمبود اكسيژن سبب خواب آلودگي ودر نهاي منجر به مرگ مي شود
این روش موهبتی هست برای راحت شدن از این زندگی بدون اینکه اسم خودکشی هم همراه با عذاب روش بشه گذاشت . امیدوارم نصیب ما هم بشه
لا اله الی ا...
پاسخ ها
اصغر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
الی ا... نه
الاا...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
منظور همون انا الیهه راجعون بود؟
عوض این همه دلیل راحت تر می گفتی پکیج استفاده کنید دیگر دوران بخاری به سر رسیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
پکیجی هم که داخل فضای خونه باشه بازم همین خطر رو داره
مرگ بر اثر مونوکسید کربن جای خود، مرگ بر اثر بنزن واکسیدهای نیتروژن در شهر تهران چی؟ مسئولینی که از توسعه مترو جلوگیری می کنند عامل مرگ خیلی ها هستن، چرا مثل قاتل با آنها برخورد نمی شود؟
این رو در بحث های مربوطه بگذارید - یک چالش جدی برای متولیان امر و دغدغه برای دلالان و برای گرانفروشان و کسانی که به خاطز شرایط مردم رو به سخره میگیرند . بجز بحث تولید کالا به نوع ساخت و ساز توجه کنید . برای اجاره خانه قول میدهم 50 درصد اپارتمانهای کوچک را طوری ساخته اند که از راه پله ها و آسانسورهای ان برخی لوازم منزل مثل یخچالهای بزرگ را نمیتوانید بالا ببرید ! در مورد شومینه ؛ دودکش و .. هم همین است . فقط یک لانه .. بساز و به گرفتارانی که پول زیاد برای اجاره یک جای معمولی ندارند قالب کن - حد اثل مصالح - بدون رعایت استاندارد و .... - به همه تبریک میگویم !
سلام ولی راستش را بخواهید مرگ راحتی است انسان را از این زندگی کسل کننده و یکنواخت بدون درد راحت می کنه کدوم بیماری یا مرضی را می شناسید که سر را روی زمین بگذاری وراحت بری پیش حوریان بهشتی وازهم صحبتی با انان لذت ببری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
فقط هم صحبتي؟؟؟ اونجوري كه اين دنيا بيشتر لذت ميبري كه....
یعنی برابر با سقوط 5 هواپیما؟
در فرانسه با بکار گیری انرژی برق بجای گاز از آلودگی هوا جلوگیری کرده اند و در صورت بروز حادثه به سرعت برق قطع میشود و هزینه انتقال آن نیز ارزانتر از گاز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
براي توليد برق هم سوخت بايد مصرف بشه...حالا درسته تو فرانسه بيشتر نيروگاههاي اتمي وجود داره..اما اين اجازه رو به ما ميدن و ما استفاده نكرديم؟؟؟؟
لطفا اضافه كنيد كه مردم براي نصب دستگاه از سرويسكاران مجاز شركت ها استفاده كنند تا از نصب غير ايمن و خطرات بعدي جلوگيري شود.
بهتر نيست مامورين شركت كاز همه ماهه هنكامم باز ديد كنتر كاز با دريافت حقالزحمه لوله ها كنترل كنند
براي اينكه فكر ميكنم داريم خانه مي سازيم در واقع در دنيايي امروزي مثل توليد ژيان در برابر بنز است بابا يكي نيست به اين ملت بگويد كه آخه كجاي دنيا هر كس خودش خونه قديمي اش را خراب و ساخت يك خانه مدرن بزعم خودش را تجربه ميكند بابا ساختن يك آپارتمان امروزي يك علم پيچيده است از يك ميخ تا سيستم هاي تهويه و گردش هوا استاندارد دارد نه اينكه من و بابام ميشينيم نقشه ميكشيم خونه ميسازيم مگر فقط مسئله گاز است مگر توي زلزله بم نديديم حتي خانه هاي نو ساز چطوري داغون شده بودند و بيش از 30 هزار نفر تلفات داديم خوب چي شد عبرت گرفتيم!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
حاجي حالا مگه مهندسي سازاش خيلي استاندارده؟؟؟توي كوچه ي 6 متري 30 متر خونه مهندسي ساز رفته رو هوا...اون موقع چي ميخواي بگي؟؟؟
این یکی از آن مقاله هایی است که دلسوزانه قلمی شده و حقایقی را برای خدا بازگو کرده اید. امیدوارم هر چه آموزه های خوب و نجات بخش در بلاد کفر وجود دارد از آنها بیاموزیم و اگر کسانی مثل گردانندگان ... اجازه بدهند، برخی دردهای مزمن این جامعه را هم ورق بزنیم.
در حقیقت بوضوح می بینم بسیاری از خوانندگان این مقاله اهل فن هستند ولی برخی متاسفانه همچنان دنبال تداوم همین اشتباه استفاده از گاز در منازل هستند و متوجه ریشه این مشکلات نشده اند.
دوستان! هر کاری که بکنید، باز هم عده ای، از معیارهای استاندارد عقب می مانند و جان خود را از دست می دهند. در حقیقت راه درست این است که قیمت گاز مصرفی از سایر انرژیها بسیار گرانتر باشد تا همگان با یک سوم قیمت یا یک دوم قیمت آن به سوی انرژیهای دیگر بروند. ما می توانیم.
صدها نوع انرژی وجود دارد. چرا ما باید خودمان را با گاز خفه کنیم؟؟؟؟؟
ما حتی در زمستان، از انرژی خورشیدی به راحتی می توانیم استفاده کرده و منازل را با باتری خورشیدی گرم کنیم. این را بهتر است مهندسین تاسیسات، کنگره ای تشکیل دهند و ضوابط ایجاد حرارت بدون گاز را تدوین کنند و هم وسایل جدید را تولید کنند و بفروشند و هم فشار بیاورند که دولت از برق انرژی هسته ای یک ذره هم برای ایجاد برق و گرما در منازل اعطا بفرمایند تا آسایش مردمی که هزینه آن را داده اند فراهم شود. این اولین راه و قدم دوم، مشروط کردن ارائه پروانه ساختمان به کاشت دو یا چند درخت (به تناسب متراژ) و سوم هم، حذف خودروها در شهرهای بزرگ، با گران کردن بنزین و جریمه ها در شهر های بزرگ و بجای آن، توسعه مترو و افزودن قطارهای آن و احداث پله برقی آن برای عموم مردم است. آن گاه شاهد ریه های سالم و جوان در شهر خواهیم بود.
بهترین راه اجباری شدن نصب سنسور تشخیص این گاز روی تمامی این دستگاه ها ست که با خطر ناک شدن میزان گاز در فضای اتاق یا آژیر صوتی یه صدا دابیاد یا اینکه بصورت خودکار گاز قطع شود.
بخاری ما نفتی یعنی میگین ما رو هم گاز می گیره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
منظور خود گاز نیست

گازهای سمی که از سوختن گاز نفت بنزین تولید میشه اگر بطور اصولی دفع نشود و در محیط بسته منتشر شود باعث مرگ میشود
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
پ ن پ
شما رو گاز نمی گیزه منتظز می مونه تا خودتون اجازه بدین
بهروز
| United Kingdom |
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
نه شما رو نفت ميگره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
از نفت های سر سفرتون استفاده می کنید؟ تا پول گاز ندین
راه حلش خیلی آسان هستش. شرکت گاز استفاده ازحساسه منواکسید کربن را در هر خانه اجباری کند که هم ارزان هستش و هم نجات دهنده. http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide_detector
همه رو برق میگیره مارو چراغ گازی
بهترین راه این هست که همون تو که لوله خروجی دود در ساختمان هاطراحی میشن لوله ورود هوا به بخاری هم داشته باشیم مثل موتورهای درون سوز خودرو ومحفظه احتراق به اتاق راه نداشته باشه با هزینه کم جان انان ها را نجات بدیم.
دتکتوره مونواکسید کرین سالهاست که در ساختمانهای کشورهای غربی استفاده میشود قمیتش هم گران نیست چطور هر چیزی که در اروپا و امریکا از بازی و فیلم و دستگاه های الکترونیکی و تلفتهای هوشمند بلافاصله در ایران پیدا میشود اما دتکتوره مونواکسیدقابل خرید در فروشگاه ها و نصب ان در ساختمانها اجباری نمیشود ؟
به كلي اين سياست استفاده از گاز براي توليد گرما اشتباهه . دولت مي بايست بوسيله گاز ، افزايش توليد برق رو تو دستور كار بگذاره . با اين لوله هاي عظيم گاز كه تو شهرها است خود بخود مثل يك بمب عمل نكرده است .
با سلام واحترام،
باتوجه به آمارتکان دهنده مرگ خاموش درکشور،پیشنهادمیگرددهمانطوری که خودروسازان بمنظور پیشگیری ازحوادث جبران ناپذیردرتصادفات رانندگی ملزم به نصب ایربگ شده اند شرکتهای سازنده بخاریهای گازی نیز توسط سازمان استاندارد ملزم به نصب سیستم اعلام خطر نشت گاز منواکسید کربن دربخاریهای خودشوند تاازبروز حوادث دلخراش درسطح جامعه جلوگیری شود.
با احترام مجدد
خانه غير استاندارد - بخاري غير استاندارد - آموزشهاي عمومي ناكافي و كلي گويي - سرويسكار مجاز تعطيل - تكنولوژي تشخيص گاز هيچ - ... » آمار فوتي بالا
چند سال پیش این اتفاق برای من وخانواده ام پیش آمد هوشیاری همکارانم که بخاطر نرفتن من به اداره نگران شده بودند باعث نجات ما شد به عنوان فردی که در آخرین لحظات نجات پیدا کردم می توانم بگویم که در آن لحظات بجز خواب به هیچ چیزی فکر نمی کنی یا بهتر بگویم اصلا مغزت از کار می افتد احساس سردرد شدید وحال بهم خوردگی می کنی ولی اهمیت نم دهی .فکر می کنی با خوابیدن همه چیز درست می شود نه دردی نه فشاری نه ...خلاصه هیچ چیز را نمی همی تا بخواهی خودت یا خانواده ات را نجات بدهی.منزل ما نوساز بود ودودکش غیر استانداد!! همه درزها را هم گرفته بودیم که خانه گرم شود.خداوند را شکر میکنم که عمر دوباره به فرزندانم داد.از همه مردم تقاضا میکنم لوله بخاریها را چک بکنند.
هنگام تایید لوله کشی گاز ساختمان موارد ایمنی بارها به مردم توضیح داده می شود با این حال در جاهاییکه شیر گاز غیر مجاز است مردم اصرار میکنند که شیر گاز داشته باشند.
پس از نصب کنتور می آیند لوله کشی گاز را مطابق سلیقه خود تغییر می دهند و اینجاست که مرگ خاموش اتفاق می افتد و منتظر فرصت می شود که قربانی بگیرد.
خود من بارها این مساله را دیده ام متاسفانه.
ملزم كردن كار خانجات به سيستم اخطار گاز منوكسيد
خدمت شما عرض کنم که بنده یکی از مهندسان ناظر لوله کشی گاز منازلم و 8و 9 سال است که مشغول این کارم متاسفانه باید بگویم که تو این بحث در اغلب اوقات هیچی جفت و جور نیست اهم از متراژ ساختمان، اخیرا درزبندی بیش از حد در و پنجره ها، اجرای نابسامان اغلب دودکش ها، بدون کنترل بودن دستگاههای گازسوز در منازل، متاسفانه عدم فرهنگ استفاده از گاز و احترام به استانداردها و عدم جدی گرفته شدن این موضوع توسط صدا و سیما در حد لازم و . . . باعث این همه حوادث ناگوار و تلفات می شود مخصوصا بعد از اعمال یارانه ها و افزایش قیمت گاز بعلت تجمع خانواده ها در فضاهای کوچک و درزبندی بیش از حد و غیر استاندارد درز در و پنجره ها و مسدود شدن دریچه های تهویه و تامین احتراق وسایل گاز سوز توسط مالکان ساختمانها آمار تلفات بسیار بیشتر خواهد شد اگه امکان دارد صدا و سیما در این باره به مردم اطلاع رسانی کند. متشکرم - یک مهندس ناظر بسیار نگران
یکی از بزرگترین خیانت هایی که به نیت رسیدن به پول های کلان صورت گرفت همین لوله کشی های گاز بود و در حالیکه اغلب نقاط کشور تحت پوشش شبکه برق رسانی بود و می شد گاز را به نیروگاههای برق کشید و از برق حاصله استفاده کرد عده ای در شرایط پس از جنگ به فکر یک رانت بزرگ بودند،رانت انحصاری واردات لوله های گاز و سایر لوازم ،رانتی که به قیمت کشته شدن هزاران نفر از هموطنان تمام شد.هموطن آسوده بخواب که رانت خواران بیدارند
با سلام
- دوستی که گفتند در منزل مسکونی آنها از درز انقطاع به عنوان دودکش استفاده شده با امور مشترکین گاز منطقه خودشون تماس بگیرند.اونها گاز کسی که این استاندارد رو رعایت نکرده باشه قطع میکنند تا مشکل را بطور کامل برطرف کند.
- هر ساله با شروع فصل سرما از باز بودن دودکشها اطمینان حاصل کنیم1- با روشن کردن شعله نزدیک دهانه دودکش (در داخل ساختمان)دود حاصل از شعله باید توسط دودکش مکیده شود در غیر اینصورت دودکش درست عمل نمی کند
2- با انداختن سنگ ریزه از پشت بام به داخل دودکش ، و رویت آن از داخل ساختمان دودکش باز است.
- قطر دودکش بخاری 10 سانتیمتر و قطر دودکش آبکرمکن دیواری و پکیج 15 سانتیمتر باید باشد که معمولا رعایت نمی شود.
- دریچه تهویه هوا برای هر آپارتمان حتما باید در نظر گرفته و هیچ وقت مسدود نشود. مخصوصا در آپارتمانهای با پنجره های دوجداره
- هرگز از بخاری های بدون دودکش استفاده نکیم.
- سیستم های گرمایش موتورخانه و پکیج(مخصوصا اگر در بالکن نصب شود) مطمئن تر هستند تا بخاری
کاش دفترچه فنی ساختمان اجباری بشه تا خریدار از کیفیت ساخت ساختمان مطلع بشه نه اینکه سرمایه یه عمر تلاش خودش رو به فروشنده میده و هیچ اطلاعی از ساختمان خریده شده نداره-فروشنده هم فقط ظاهر ساختمان رو شیک میسازه ولی برای بحث های فنی حاضر نیست خرج کنه چون به چشم نمیاد و شهرداری هم از اون مدرکی نمیخواد
- وای به اون روزی که خدای نخواسته یه زلزله نسبتا قوی توی تهران بیاد اون موقع یه فاجعه و افتضاح تاریخی رخ خواهد داد
به جای این همه توصیه ایمنی نصب اشکارساز مونکسید کربن در هر واحد مسکونی باید اجباری شود. این اشکار ساز که نصب ان در بیشتر نقاط دنیا اجباری است بسیار ارزان است و هنگام مواجه شدن با این گاز (که حتی می تواند ناشی از سوختن غذا باشد) سوت شدیدی تولید می کند به طوریکه حتی اگر کسی خوابیده باشد بیدار می شود.
بهترین راه فروش بخاری دارای سنسور منواکسید کربنه که باید تولید انبوه بشه.
بنده در یکی از شرکتهای بزرگ تولید وسائل گازسوز کار کرده ام و به قوانین و شرائط استفاده صحیح این وسائل آشنا هستم . متاسفانه شیوه آموزش در صدا و سیما بسیار ناقص و همراه با مشکل است که باعث عدم نتیجه گیری مطلوب میشود.
همچنین کارشناسی ها هم هماهنگ شده نیستند مثلاً کارشناسان بخش انرژی تاکید بر این دارند که تمام درزهای در و پنجره ها بسته و مسود شوند در حالی که نیاز به جریان کمی از هوا بسیار لازم است، خصوصاً در واحدهای مسکونی بسیار کم متراژ کنونی! از آنطرف هم یکسری کارتن با زبان کودکانه و خالی از کارشناسی ساخته اند که کارآمدی کمی دارد.
در کنار همه اینها، ما بسیار داریم سرویسکاران نا مربوط و نا آگاه که خودشان هزار و یک کار خطرناک انجام میدهند و با جان مردم بازی میکنند و معلوم نیست چه کسی جواز کسب به اینان داده؟!
خواهرم خداروشکرکه زنده موندین چرا بعضی ها واقعا واسشون درس عبرت نمیشه بابا میمیرین جدی بگیرین این مرگ خاموش رو
با سلام
به نظر بنده دو راهکار برای جلوگیری از مرگ با منو اکسید کربن وجود دارد :1- استفاده از هوای خارج از ساختمان برای مصرف بخاری ها و هرگونه وسایل گرما سازمانند پکیجهای جدید 2- نصب وسایل هشدارهشدار دهنده در همه وسایل گرما ساز در منازل همچنین نصب وسایل هشدار دهنده به اجبار در همه منازل
مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین
مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین
مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین
مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین مهمترین
نکته این است که باید از سیستم ods استفاده شود و نیازی به لوله بخاری نیست.
من فكر كردم منظورت هيولاي فقر يا شايد هم اعتياد يا بيكاري هست. تو ام با اين تيتري كه زدي...
الان اگر ما بیایم یک خط تولید دتکتور مونواکسید کربن در ایران راه بیاندازیم همچین که به سود دهی میافتد شهر پر از دتکتورهای یکدهم قیمت چینی میشود خوب همین حالا دلالان قاچاقچیان اقدام کنند تاخود مردم دست بکار میشوندکه از جان خودشان محافظت کنند
پاسخ ها
سینا خمیسی زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
ما دستگاه اشکار ساز و هشداردهنده نشت گاز منوکسید کربن وگاز شهری و کلیه گازهای قابل اشتعال را تولید کردیم،کلی هم هزینه خهت تحقیقات و تولید کردیم،الانم کلی هزینه جهت فرهنگ سازی جهت استفاده از این دستگاه ها داریم می کنیم،اما نمی دونم چرا ما ایرانی ها باید حتما واسه خودمون یه اتفاقی رخ بده تا به فکر ایمن سازی باشیم...
دیروز بدلیل سردرد و سرگیجه مرخصی گرفتم
وقتی به دکتر مراجعه کردم گفت برای آلودگی هوا است و از این نوع بیماران بسیار دارد
مردم يه نصاب بياريد تا بخاريو امتحان كنه. امروز فردا نكنيد. پولش زياد نميشه.خواهش ميكنم فكر عزيزانتون باشيد
چه روش خوبی برای خودکشی ، ممنون ازتون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل