بازدید 19493
اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت؛

از خرید هواپیما تا بزرگترین اکتشافات نفت و گاز

ماجرای خرید توپولف 204 از روسیه / لایحه بودجه باز هم به تأخیر افتاد / کشف بزرگترین میدان گازی جهان و 8 میلیارد بشکه نفت خزر / رونق سکه بازی در بازار / وزیر اقتصاد مؤسسات قرض‌الحسنه را ربوی خواند! / ممنوعیت سوخت‌گیری ایران ایر در کنت انگلیس
کد خبر: ۲۱۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۳ 16 December 2011
سرویس اقتصادی ـ ماجرای خرید توپولف 204 از روسیه، رونق سکه بازی در بازار، ممنوعیت سوخت گیری ایران ایر در فرودگاه شهر کنت، ممنوع شدن واردات گوشت مرغ و قطع سهمیه بنزین موتور سیکلت‌ها و کشف میدان بزرگ گازی در دریای خزر از اخبار داغ این هفته بودند.

ماجرای خرید توپولف 204 از روسیه

در این هفته، ماجرای خرید پنج فروند هواپیمای توپولف 204 و مذاکره رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور وقت روسیه در این باره توسط سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری روایت شد.

محمدعلی ایلخانی  افزود: قرارداد خرید این هواپیماها در آن زمان با طرف روسی بسته شد تا 5 فروند هواپیمای توپولف 204 در اختیار شرکت ایران ایرتور قرار بگیرد، ولی به شرطی که با موتور PS90 A2 باشد.
 
ایلخانی بهای این هواپیما را 100 میلیون دلار عنوان کرد.

 همچنین رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این هفته از ورود 20 فروند هواپیمای مسافربری به کشور در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: برای خرید هواپیمای 100 نفره روسی در حال مذاکره هستیم که یکی از انتخاب‌های ماست تا برای پروازهای داخلی استفاده شود.

لایحه بودجه باز هم به تأخیر افتاد

همچنین هفته گذشته، نخستین هفته پس از سررسید ارایه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس بود.

در گذشته شایبه‌ای مطرح بود که وقتی دولت لایحه بودجه را دیر تقدیم خانه ملت می‌کند، به دنبال قرار دادن مجلس در تنگنای زمانی است تا مجلس فرصت کافی برای رسیدگی نداشته باشد و هر آنچه را ‌دولت می‌خواهد، تصویب کند. این روزها باز هم پرسش‌های اینچنینی مطرح می‌شود.
متن کامل خبر و تحلیل کارشناسی آثار تأخیر را اینجا بخوانید.
 
کشف بزرگترین میدان گازی جهان و  8 میلیارد بشکه نفت خزر

همزمان با کشف حدود 50 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز در دریای خزر احتمال کشف ذخیره 8 میلیارد بشکه‌ای نفت در این مخزن گازی قوت گرفته است؛ افزون بر آنکه شرکت ملی نفت، مشترک بودن میدان جدید گازی با جمهوری آذربایجان را رد می‌کند.

بر پایه اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.
 
شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آب‌های عمیق دریای خزر حفاری کرده است که سرانجام هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان بزرگ گازی ختم شده است.
 
از سوی دیگر، با دستور رستم قاسمی، وزیر نفت به منظور بررسی بیشتر و تکمیل مطالعات اکتشافی میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی قرار است با تکمیل چاه اکتشافی یک حلقه چاه توصیفی در این میدان گازی کشف شود.

رونق سکه بازی در بازار
 
موضوع سکه بازی برخی از دلالان در این هفته هم ادامه داشت، به‌ گونه‌ای که تشکیل صف‌های خرید سکه در جلوی بانک‌ها از ساعات یک یا دو صبح آغاز می‌شود و برخی سودجویان همراه با خانواده خود، متقاضی خرید سکه‌های بانکی هستند.
 
در واقع پس از اعلام کاهش 70 تا 80 هزار تومانی قیمت سکه توسط محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی و از بین بردن حباب سکه، هجوم دلالان و سودجویان به بانک‌ها برای خرید سکه‌های بانکی با هدف به دست آوردن سود آغاز شده است و گویا، همچنان هم این افراد اجازه کاهش قیمت سکه را در بازار نمی‌دهند.
 
تشکیل صف‌های بانکی خرید سکه از ساعات یک و دو صبح آغاز می‌شود، البته برای خرید سکه ثبت نام‌هایی صورت می‌گیرد، اما حتی افرادی که برای خرید سکه در ساعات مذکور به صف‌ها می‌پیوندند، مشاهده می‌کنند که نام افرادی پیش از آنها در لیست اسامی به چشم می خورد.
 
در عین حال، برخی از شعب عرضه کننده سکه بانکی درب شعب را به روی مشتریان به دلیل ازدحام می‌بندند، همچنین ثبت نام از خریداران سکه چند ساعت قبل از آغاز بکار بانک‌ها، در برخی شعب عرضه کننده آغاز می شود.
 
برخی از افرادی که در صف‌ها می ایستند، مدعی هستند نام برخی از افرادی که در لیست درج شده، همواره در لیست‌ها به چشم می‌خورد، به نظر می‌رسد که این افراد با برخی‌ها تبانی کرده و در نوبت‌های ابتدایی قرار می‌گیرند و به راحتی سکه می‌خرند.
 
برخی هم همراه با خانواده خود با در دست داشتن شناسنامه در نوبت می‌ایستند. البته بانکها محدودیت‌هایی را برای فروش سکه اعمال می کنند، به طور مثال برخی از آنها تنها 5 قطعه سکه نیم بهار، ربع بهار و یا گرمی به متقاضیان عرضه می کنند.
 
در همین حال، هجوم نقدینگی سرگردان به سمت گیشه‌های بانک‌ها و تشکیل صف برای خرید سکه دولتی، در حالی ادامه دارد که دلار در بازار آزاد تهران به 1380 تومان رسیده است و احتمال افزایش قیمت این نوع ارز به 1400 تومان در روزها و هفته‌های آینده وجود دارد.

متن کامل خبر : سخنرانی به جای اقدام

وزیر اقتصاد مؤسسات قرض‌الحسنه را ربوی خواند!

سيد شمس‌الدين حسيني، اين بار سخنانی در گلایه از اسلامي نبودن برخي مؤسسات قرض‌الحسنه به زبان آورد كه در نوع خود، اظهاراتي تند از سوي يك مقام مسئول بود.

وي تصريح كرد: برخي از اين مؤسسات با نام ائمه اطهار تأسيس شده‌اند و به نام قرض‌الحسنه، كار ربوي انجام مي‌دهند و ادامه داد: شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و نهاد ناظر پولی، باید نسبت به این گونه مسایل دغدغه داشته باشند.

اين اظهارات البته به همان ميزان كه درد دل بسياري از مردم جامعه و مراجعين اين قبيل مؤسسات بود، پرسشی را نيز به ذهن متبادر مي‌ساخت: وقتي وزير اقتصاد كه از عالي‌ترين مقامات كشور در تعيين حدود و شرايط مؤسسات بانكي تحت نظارت بانك مركزي است، خود از اين مؤسسات گله‌مند باشد، اين واقعه چه معنايي خواهد داشت و وضعيت مردم در اين عرصه چه خواهد بود؟ متن کامل خبر
 
ممنوعیت سوخت‌گیری ایران ایر در کنت انگلیس
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از ممنوعیت سوخت‌گیری هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه شهر کنت انگلیس خبر داد و گفت: ممنوعیت سوخت‌گیری هواپیماهای ایران ایر در این فرودگاه، تأثیر چندانی در پروازهای این شرکت به لندن ندارد.

فرهاد پرورش با اعلام اینکه فرودگاه شهر کنت در انگلیس سوخت رسانی به هواپیماهای ایران ایر را ممنوع کرده است، گفت: هواپیماهای ایران ایر که به مقصد لندن پرواز داشتند، در فرودگاه این شهر سوخت‌گیری می‌کردند، ولی از هفتم دسامبر ـ بنا بر اعلام کشور انگلیس ـ این فرودگاه نیز از اجازه سوخت‌رسانی به هواپیماهای هما منع شده است.
 
وی با بیان اینکه ایران ایر مذاکراتی را با مسئولان این فرودگاه انجام داد تا بتواند سوخت گیری را ادامه دهد، بیان کرد: این فرودگاه کوچک به وسیله سوخت‌گیری هواپیماهای هما سود خوبی به دست می‌آورد و نسبت به انجام این همکاری تمایل داشت؛ اما ظاهرا بنا به دلایلی مانع همکاری این فرودگاه شده است.
 
ممنوعیت واردات گوشت مرغ از دو ماه پیش
 
در کشمکش میان دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بر سر واردات بی رویه میوه، هر یک از این وزارتخانه‌ها، واردات را بر عهده دیگری می‌اندازد. در این باره صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات گوشت مرغ و گوشت قرمز اعلام کرد: واردات گوشت مرغ را از دو ماه پیش ممنوع اعلام کردیم و از سویی برای صادرات آن نیز جایزه تعیین کرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا شاهد عرضه مرغ‌های وارداتی در بازار هستیم، گفت: ممکن است که مرغ‌هایی که هم اکنون در بازار هستند، از قبل وارد و ذخیره شده باشند.
 
وزیر جهاد کشاورزی در زمینه واردات گوشت قرمز نیز اظهار داشت: واردات گوشت قرمز نیز محدود شده، به گونه‌ای که میزان ورود آن به نصف مقدار سال پیش محدودیت یافته است.
 
قطع سهمیه سوخت موتورسیکلت‌های بنزین سوز
 
عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از آغاز اجرای طرح صدور مکانیزه کارت سوخت آژانس‌ها از اول دی‌ ماه امسال خبر داد و گفت: طرحی به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارایه شده است که در صورت تصویب، موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز جدید دیگر سهمیه سوخت نخواهند داشت.
 
وی با اعلام اینکه سهمیه کنونی آژانس‌ها در ماه 300 لیتر است، افزود: هم اکنون 220 هزار کارت سوخت آژانس در کشور وجود دارد که از آغاز دی ماه، ساماندهی کارت‌ها مکانیزه صورت می‌گیرد.
 
اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار

در این هفته، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از اصلاح اطلاعات سامانه هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت:‌ اطلاعات سامانه طرح هدفمندی یارانه‌ها برای متولدین جدید همواره به روز می‌شود.
 
محمدرضا فرزبن درباره اصلاح دوباره اطلاعات افراد در سامانه هدفمندی یارانه‌ها گفت: سالانه یک یا در صورت امکان دو بار سامانه اطلاعات هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی