بازدید 45500
چشم جهانیان به خزر خیره شد؛

آیا ایران از روسیه عبور کرد؟

روز گذشته، وزیر نفت از کشف میدان گازی جدیدی در دریای خزر خبر داد، خبری که چشم جهانیان را به خود خیره کرد. ولی به راستی حجم ذخایر این میدان جدید چه اندازه است که هم اکنون ایران را در صدر کشورهای دارنده منابع گاز می‌خوانند؟
کد خبر: ۲۰۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰ 12 December 2011
سرویس اقتصادی ـ خبر کشف میدان جدید گازی خزر در آب‌های ایران دیروز توسط وزیر نفت رستم قاسمی اعلام شد.

به گزارش «تابناک»، قاسمی هرچند به دلایل فنی یا سیاسی از اعلام برآورد دقیق حجم ذخایر این اکتشاف بزرگ خودداری و آن را به آینده موکول کرد؛ اما رسانه‌های خارجی نتوانستد سکوت خود را در برابر این واقعه حفظ کنند.

هرچند «آسوشیتدپرس»، «بلومبرگ»، «بی‌.بی‌.سی» و «سی‌.ان‌.ان» از جمله خبرگزاری‌های مطرح جهان بودند که با پوشش خبری خاصی سخنان قاسمی را بازتاب دادند، شاید در این میان، واکنش رقبای هیدروکربوری ایران در خزر یعنی رسانه‌های آذربایجان و روسیه خواندنی‌تر و البته قابل توجه‌تر باشد.

بنا بر این گزارش، «آذربایجان بیزنس سنتر» که از رسانه‌های مطرح اقتصادی در کشور آذربایجان است، با تیتر خاصی به این خبر اشاره کرد و از اعلام کشف بزرگترین میدان گازی جهان در ایران خبر داد.

رستم قاسمی در سخنان خود به این نکته اشاره کرده بود که کل ذخایر گازی ایران در دریای خزر، 11 تریلیون متر مکعب است، در حالی که گاز موجود در این میدان تازه کشف شده به تنهایی چند برابر کل ذخایر گازی ایران در خزر است.

شاید بتوان به راحتی برآورد کرد، از آنجایی که کل ذخایر گازی ایران ـ بنا بر آخرین گزارش بی پی ـ 29.6 تریلیون متر مکعب بوده است، ذخایر این میدان جدید قطعا از کل ذخایر قبلی گاز ایران در جنوب و شمال نیز بیشتر است و این یعنی تنها همین کشف اخیر موجودی ذخیره گاز ایران را به بیش از دو برابر افزایش داده است؛ البته ایران با همان موجودی گاز قبل یعنی 29.6 تریلیون متر مکعب نیز دومین کشور دارنده گاز در جهان پس از روسیه بود.

اکنون پذیرش برآورد آذربایجانی‌ها از مخزن جدید ایران به عنوان بزرگترین مخزن گازی جهان که تاکنون کشف شده، اندکی آسانتر می‌شود.

در تحلیل اهمیت اظهارنظر‌های فنی آذربایجانی‌ها درباره ذخایر نفتی و گازی خزر اشاره به این نکته الزامی است که این رقیب هیدرو کربوری ایران و روسیه به دلیل ضعف تکنولوژیک یا فقر کامل تکنولوژیک خود در زمینه نفت و گاز و نداشتن توان رقابت در برابر دو همسایه سابقه دار خود در نفت، مطالعات، اکتشافات و برداشت از مخازن هیدرو کربوری خود را کاملا به آمریکایی‌ها واگذار کرده است.

از همین روست که غالبا اطلاعات منتشره آذربایجانی‌ها در این زمینه از دقت بالایی برخوردار بوده و برآمده از آخرین تکنولوژهای جهان در زمینه اکتشاف نفت و گاز است و چه بسا که مستشاران آمریکایی در آذربایجان از سال‌ها پیش نیز به وجود چنین میدان بزرگی در آب‌های تحت حاکمیت ایران پی برده و دلیل مناقشات مرزی ایران و آذربایجان در آبهای خزر در سال‌های گذشته نیز بر پایه چنین اطلاعاتی از سوی آنان بوده باشد.

گفتنی است، در این میان، یک رسانه اروپایی، میزان ذخایر موجود در این مخزن بزرگ را اعلام کرد.

رادیو اروپای آزاد، میزان ذخایر موجود در این مخزن گازی را نزدیک 50 تریلیون فوت مکعب دانست.

ذکر این نکته لازم است که بنا بر آخرین گزارش «بی پی» (شرکت نفت و گاز بریتانیا) میزان همه ذخایر گاز طبیعی کشور روسیه، 48 تریلیون متر مکعب است و هرچند هنوز ذخایر دقیق موجود در این میدان گازی ایران اعلام نشده، می‌توان این احتمال را داد که ایران پس از برآورد دقیق موجودی میدان جدید گازی خود، جایگاه نخستین دارنده گاز جهان را از روسیه خواهد گرفت.

در این باره باید گفت، بیشتر مشکلات دهه گذشته در تعیین نظام حقوقی جدید دریای خزر و تعیین مرز‌های دقیق آب‌های هر یک از کشور‌های جدید‌التأسیس و همچنین ایران و روسیه بر سر برآورد‌ها از موجودی ذخایر هیدرو کربوری موجود این دریاچه بزرگ و غنی بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
یعنی از این بعد پول نفت و گاز مون با هم میاد سر سفرهامون هههوووررراااا
ایران چگونه از روسیه عبور کرد؟

كاری نداشت كه، خیلی آروم.
ننگ است كه مردم عزيز ايران با وجود اين همه ذخاير جز فقيرترين مردمان باشند.آقايان مسوول به جيب خود فكر نكيد.مردم هم هستند.
خدا بده برکت
به به خدايا شكرت
شاید هم بخش عمده ای از آن در بخش های جدا شده از مملکتمون در دریای خزر باشه (بخش هایی که نه در دوران قاجار، که همین چند سال پیش در سکوت خبری در داخل جدا شد.)

بعد هم اگر این میادین هم مشترک از کار در بیاد (یعنی یک سر دیگه اش تو آذربایجان یا روسیه باشه) باید دید همون بلایی که سر میدان جنوبی با قطر و امارات و عراق اومد در میاد یا ایران کمی جدی تر یه فکری می کنه که سرمایه اش به یغما نره.

نامردی نکن و چاپ کن.
یه چند روز هست ایران داره همه ی جهان رو سر موضوعات مختلف شوکه میکنه .اینها همه از عنایت خداوند است.یک خدا را داریم و امام زمان و اهل بیت را.که هرچه داریم از صدقه سر اونهاست.
خدا رو شکر به خاطر اینهمه نعمت و استعداد که به ما ایرانیها داده هر روز موفقیتی جدید و سربلندی برای ملت قهرمان ایران روح امام خمینی و شهدا شاد
خيلي دلخوش نباشيم فردا روسيه واذربايجان ادعاي ارث خواهند نمود..
واقعا چه همتی چه عظمتی ما بالاخره با سعی و کوشش و کار مداوم وتیز هوشی و سیاست توانستیم روسیه را پشت سر بگزاریم من فقط نمی دونم از کی باید تشکر کنم
مواظب باشید گاز مجانی به ترکیه وآذربایجان صادر نکنید که نتوانند مارا تحمل کنند
ما كه از اين گزارش چيزي نفهميديم. باالخره آذربايجان قبول كرده يا نه؟ نقش شركتهاي آمريكايي اين وسط چي بود؟
مورب لوله میزنن همش میبرن مثل عسلویه که قطرفیضش برد
انشا الله سرمايه گذاري براي رفع بيكاري جوانان شود.
خداوندمتعال راسپاس وشکربسیارفراوان
این هم یکی دیگه از الطاف خداوندی به ملت ایران است
یعنی حالا وضع اقتصادیمون بهتر میشه ؟ میتونیم بگیم خوشبخت شدیم یا پولدار شدیم ؟
از این بهتر نمیشه و به نظر میاد که ورق برگشته و هر روز یه خبر خوش واسمون داره میاد . یکمی بوی دماغ سوخته حس نمیکنید ؟؟؟ اینجا که خیلی خیلی حس میشه ....
ایا پول گاز سرسفره ما می اید
آیا نیاز است این اخبار را به همه بگوییم
سلام.من از مهندسین شاغل در صنعت نفت و گاز هستم. بهتره حجم این مخزن رو با پارس جنوبی که برای همه مردم شناخته شده هست مقایسه کنید تا بقیه هم از اهمیت این مخزن مطلع بشن
ميزان اعلام شده 51 تريليون فوت مكعب است نه متر مكعب رابطه فوت مكعب با مكعب .027/ است يعني 51 تريليون فوت مكعب معادل 37/1 تريليون متر مكعب ميشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار