بازدید 7080
مردي از جنس خلوص

يادي از شهيد محراب آيت ا... دستغيب

شهيد آيت ا... دستغيب مردم را خالصانه به سوي خدا فرا مي خواند و وظيفه هدايت، ارشاد، اصلاح و تربيت مردم كه رسالت پيامبران است را به خوبي ايفاء مي نمود. ايشان در ميان مردم و با مردم زندگي مي كرد، هيچگاه خود را از مردم جدا ندانست.
کد خبر: ۲۰۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷ 11 December 2011
سرویس مجلس- سيد احمدرضا دستغيب (سيد فخرالدين)، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت شهيد محراب، آيت ا... سيد عبدالحسين دستغيب شيرازي ٱورده است:

شهيد محراب حضرت آيت ا... سيد عبدالحسين دستغيب شيرازي از نوادگان مرجع عاليقدر حضرت آيت ا... العظمي سيد هدايت ا... دستغيب مجتهد بزرگ فارس از سلسله جليله سادات كه در زهد و عرفان و سياست يگانه زمان و در اخلاص نمونه بود.

آيت ا... دستغيب پرچمدار مبارزات سياسي در استان فارس بود. روحانيون و مبارزان سياسي مسلمان نيز با بيان و حركت او جرأت مي گرفتند. مخالفت علني با كشف حجاب، مبارزه علني عليه جشن هاي 2500 ساله، همراهي با نهضت امام خميني از سال 41 از جمله اين مبارزات است. مسجد جامع عتيق شيراز، پايگاه مبارزات مردم و جواناني بود كه آن شهيد با پايمردي، اهالي فارس را رهبري مي‌كرد. بي ترديد اولين شخصيتي كه پرچم مخالفت عليه حكومت ظالم شاهنشاهي را در فارس بر افراشت و به صراحت و شجاعت از نهضت امام خميني (ره) دفاع كرد، آن مجاهد شهيد بود. شهيد آيت ا... دستغيب مردم را خالصانه به سوي خدا فرا مي خواند و وظيفه هدايت، ارشاد، اصلاح و تربيت مردم كه رسالت پيامبران است را به خوبي ايفاء مي نمود.

ايشان در ميان مردم و با مردم زندگي مي كرد، هيچگاه خود را از مردم جدا ندانست. در تمام مدت عمرش همانند پدران و اجدادش ملجاء و پناه مردم بود و براي نجات مردم از حكومت ظالم با سخنان افشاگرانه خود چندين مرتبه بازداشت، تبعيد و حبس خانگي شد و بارها منزلش مورد هجمه دژخيمان رژيم قرار گرفت.

امامت جمعه شيراز را بنا به درخواست مردم فارس و بنا بر حكم امام (ره) پذيرفت و به نمايندگي از مردم استان فارس در اولين مجلس خبرگان انتخاب گرديد. با اينكه بارها از ايشان خواسته بودند براي رفتن به نماز جمعه از ماشين استفاده كند قبول نمي كرد و مي فرمود «من مي خواهم در اين كوچه ها در ميان مردم باشم تا اگر كسي سؤالي و يا گرفتاري داشته باشد و خجالت بكشد به منزل بيايد به كارش رسيدگي كنم. باور ايشان بر آن بود كه در بين مردم بوده ام و تا آخرين نفس هم بايد در بين اينان و با ايشان باشم و در سختي و شاديشان شريك و سهيم»
 
علاقه شهيد دستغيب به امام (ره) از جنس عاشق و معشوق بود او امام را نه تنها به عنوان يك رهبر بلكه يك مراد مي ديد. امام را همانگونه مي ديد كه جوانان در جبهه جنگ و اكثريت مردم مي ديدند. امام را از جنس مردم، با مردم و همراه با مردم مي ديد. امام را دوست داشت چون امام خالصانه هدايت و صلاح مردم را مي خواست. در حق او چنين به حق گفت: «من اطاع الخميني فقد اطاع ا... كسي كه از خميني اطاعت كند از خدا اطاعت كرده است.»

ايشان امام را فقيهي عادل و جامع الشرايط مي دانست كه با درخواست اكثريت مردم حكومت را به دست گرفته كه اكنون اطاعت از او واجب است. در باور شهيد دستغيب «فقهاي عدول نائب اولي الامر هستند، ولي امر هستند و بر تمام مسلمين واجب است اطاعت امر آنها»  از سوي ديگر «بر آنها همه واجب است كه زمام امور را به دست بگيرند»  از نظر آن شهيد بزرگوار زماني بر فقها واجب است كه حكومت را به دست گيرند كه «اكثريت ملت حاضر شدند»   همچنانكه مي فرمايد: «حكومت الهي كه حكومت امام و ولي امر است وقتي است كه اكثريت ملت آن را بخواهند. اگر اكثريت ملت حاضر شدند براي اطاعت آن وقت است كه بر ولي امر واجب مي شود كه بيايد ميدان و زمام امر را در دست بگيرد.»
 
همانگونه كه ايشان مي فرمايد: «فقيه عادل مثل امام است وقتي بر او واجب مي شود حكومت كند كه مردم خودشان حاضر بشوند براي اطاعت اگر حاضر نشدند او هم قهري ندارد و به زور حكومت نمي كند»   و چنانچه «بخواهد با قهر و زور حكومت كند كه اين حكومت شيطاني است حكومت ديكتاتوري است»  در انديشه سياسي ايشان شرط وجوب به دست گيري حكومت توسط فقيه حضور و خواست مردم است و چنانچه تشكيل حكومت بدون خواست مردم صورت پذيرد را حكومت شيطاني و حكومت ديكتاتوري مي داند. ايشان به صورت واضح نظر خود را در خصوص تشكيل حكومت اعلام مي كند كه تنها با خواست و اراده مردم حكومت مشروعيت پيدا مي‌كند.

در زهد و تقوي نمونه عصر خود بود. وضع زندگي ايشان قبل و بعد از انقلاب هيچ تغييري نكرد. عليرغم مورد توجه بودن از جانب مردم فارس و حتي استان هاي همجوار به حداقل زندگي قناعت مي كرد. زندگي ايشان خالي از هر گونه تجملات و تشريفات دنيوي بود و آثاري از زخارف دنيايي در آن ديده نمي‌شد. نغمه هاي ملكوتي آن شهيد كه از جان دل بر مي خواست بر دل مي نشست و هنوز در جاي جاي ايران ياد و نام و صداي ملكوتي اين مردم خدا زنده است.

امام امت در پيامشان به مناسبت شهادت اين عالم روحاني، ايشان را شخصيتي ارزشمند و مربي بسزا و عالمي وفادار به اسلام، طرفدار محرومان و مظلومان، متعهد به اسلام، معلم اخلاق و مهذب نفوس، مربي محرومان و هدايت كننده مردم ناميدند. روحش شاد، يادش گرامي و راهبش هميشه پر رهرو باد.
 
سيد احمدرضا دستغيب (سيد فخرالدين)
نماينده مردم شريف شهرستان شيراز در مجلس شوراي اسلامي

    
1-    به نقل از يكي از محافظين ايشان
2-3-4-5-6-7- صورت مشروح مذاكرات مجلس بررسي نهايي قانون اساي جمهوري اسلامي ايران جلد 2 صفحات 1160- 1158 ناشر اداره كل امور فرهنگي و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی