بازدید 8469
بلاروس، رتبه نخست جهان در کاهش ارزش پول ملی؛

تاوان اقتصادی تن ندادن به انقلاب مخملین

اقتصاد بلاروس تحت فشار اوضاع سیاسی داخل این جمهوری است. این فشار عمدتاً به شکل تحریم‌ها علیه این کشور یا رهبری بلاروس، احساس می‌شود. در حقیقت، پس از شکست انقلاب مخملی در بلاروس، این کشور با تحریم‌های گسترده‌ای از سوی اروپا و آمریکا روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۲۰۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵ 11 December 2011
سرویس اقتصادی ـ بلاروس جایگاه نخست کاهش ارزش پول ملی را در جهان از آن خود کرد؛ به این معنا که در میان همه کشورهای جهان در سرعت رشد نرخ رسمی دلار نسبت به ارز ملی از ژانویه تا نوامبر سال 2011 بلاروس پیشتاز بوده است.

به گزارش «تابناك»، بر پایه آمار موجود، از 31 دسامبر سال 2010 تا 20 نوامبر سال 2011 ارزش دلار در برابر روبل بلاروسی، 186,67 درصد رشد داشته و از 3 هزار روبل به بیش از 8600 روبل رسیده است.

این در حالی است که کاهش رسمی ارزش روبل بلاروس، بزرگترین کاهش ارزش پول ملی یک کشور در ده سال اخیر در جهان بوده است.

بنا بر این گزارش، پیشتر چنین وضعیتی در بازار ارزی آرژانتین در سال 2002 و ژاپن در سال 1997 بود؛ با این حال، تنها 54 درصد از ارزش پول ملی این کشورها تا این اندازه کاهش یافت.

همچنین نرخ دلار در لهستان تا 11,89 درصد روسیه 2,77 درصد و اوکراین 0.35 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

این در حالی است که بلاروس در گرفتن وام‌های بین‌المللی در دوره گذشته، بسیار فعال بوده و همین، در کاهش ارزش پول این کشور تأثیر جدی داشته است.

بلاروس همچنین به دنبال دريافت وام 7 ميليارد دلاري از صندوق بين المللي پول است و دولت این کشور درباره دريافت يك وام 3 تا 7 ميليارد دلاري از صندوق بين المللي پول اظهار اميدواري كرد.

شوراي وزراي دولتي بلاروس اعلام كرد: «ميخائيل مياسنيكوويچ»، نخست وزير بلاروس، پس از ديدار با «كريستوفر جرويس»، نماينده صندوق بين‌المللي پول درباره كمك مالي به كشور بحران زده بلاروس، وارد بحث شده است؛ در اين ميان، مياسينكوويچ در زمينه حمايت مالي و دريافت وام 3 تا 7 ميليارد دلاري از اين صندوق اظهار اميدواري كرده است.

از سوي ديگر، در اين ديدار، درباره همسويي تدابير اقتصادي كنوني بلاروس و تدابير و توصيه‌هاي صندوق بين المللي پول گفت‌وگو شده است.

بنا بر اين گزارش، دولت بلاروس در ماه ژوئن و پس از كاهش ارزش روبل خود، از صندوق بين‌المللي پول درخواست كمك كرده بود، ولی اين صندوق با درخواست مينسك موافقت نكرد و تنها درباره فرستادن يك مأمور جديد به اين كشور در ماه اكتبر قول یاری داد.

گفتني است، دولت بلاروس پس از كسري تجاري و افزايش بيش از اندازه حقوق كارمندان و نيز پرداخت وام به مردم در راستاي انتخابات رياست جمهوري سال گذشته، با مشكلات اقتصادي شديدي روبه‌رو شده است.

یکی دیگر از استقراض‌های بزرگ بلاروس، گرفتن وام از روسیه است.

بلاروس هم اکنون براي راه‌اندازی نيروگاه هسته‌اي از وام 10 میلیارد دلاری روسیه استفاده می‌کند؛ اين وام در ده سال مصرف مي‌شود و پانزده ساله به روسيه بازپرداخت خواهد شد.

«آلكساندر لوكاشنكو»، رييس‌جمهوري بلاروس در اين باره گفته است: اقدامات در زمينه ساخت نيروگاه هسته‌اي در بلاروس، از سوی كارشناسان اين كشور، در محلي كه براي اين منظور تعيين شده، آغاز گشته است؛ نيروگاه هسته‌اي بلاروس داراي دو واحد با مجموع ظرفيت 2 هزار و 400 مگاوات خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید، بلاروس هم‌اکنون با یک بحران مالی گسترده روبه‌روست، به گونه‌ای که تنها در سال جاری، ارزش پول ملی این کشور (روبل) را دچار 60 درصد افت ارزش کرده است. این بحران تا اندازه‌ای بوده که بلاروس حتی به گرفتن وام از کشور‌های در حال توسعه مانند ایران روی آورد. در این باره باید گفت، رییس بانک مرکزی بلاروس، از موافقت ایران برای دادن 400 میلیون دلار وام به بلاروس خبر داد.

اقتصاد بلاروس تحت فشار اوضاع سیاسی درونی این جمهوری است. این فشار عمدتاً به شکل تحریم‌ها علیه این کشور یا رهبری بلاروس، احساس می‌شود؛ مثلاً اتحادیه اروپا، قطعنامه شورای (EC) را در هجدهم ماه می سال ۲۰۰۶، تصویب نمود. این قانون موجب بسته شدن حساب‌های رئیس‌جمهور لوکاشنکو و نیز بین ۳۰ تا ۳۵ نفر از مقامات بلندپایه بلاروس در بانک‌های خارجی می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین شامل ممنوعیت سفرهای رهبران یاد شده به نقاط گوناگون می‌شود. این تحریم از سوی اتحادیه اروپا پس از هنگامی اعمال شد که فراکسیون مخالفان این کشور اعلام نمود، انتخابات ۱۹مارس ۲۰۰۶ فریبکارانه بوده و نیز گروه‌های مخالف در این کشور سرکوب شده‌اند.

در حقیقت، پس از شکست انقلاب مخملی در بلاروس، این کشور با تحریم‌های گسترده‌ای از سوی اروپا و آمریکا روبه‌رو شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل