بازدید 14115

عربستان می‌خواهد 20 درصد مردم بر 80 درصد حکومت کنند

شیعه یک واقعیت است. هم‌اکنون شرایط به گونه‌‌ای شده که شیعه روز به روز قوی‌تر می‌شود؛ از جمله در ایران‌، بحرین، لبنان،‌ سوریه، ‌اردن و ... و حتی در خود سعودی. اکنون پرسش این است، چگونه در عراق 20 درصد سنی هست و همه باید جایگاه خودشان را نگه دارند، وگرنه دولت طایفه‌ای می‌شود، ولی در عربستان اتفاقا همان 20 درصد سرکوب می‌شوند؟!
کد خبر: ۲۰۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲ 10 December 2011
سرویس سیاست خارجی ـ هم‌اکنون شاید تنها کشور عربی که در عراق سفارتخانه ندارد،‌ عربستان است. به رغم ابراز تمایل عراق و مردم آن، عربستان هنوز در عراق سفارتخانه‌‌ای ندارند. بی‌گمان، سطح روابط به هیچ وجه بین عراق و عربستان در حد پذیرش نیست و این البته می‌تواند به چند موضوع برگردد.

«محسن حکیم»، مشاور سیاسی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، درباره روابط عراق و عربستان به خبرنگار «تابناک» گفت: هم‌اکنون شاید تنها کشور عربی که در عراق سفارتخانه ندارد،‌ عربستان است و این البته می‌تواند به چند موضوع برگردد؛

نخست این که کشور عراق از هزار و دویست سال پیش به دست اقلیتی اداره می‌شده که در آنجا اکثریت، مردم را مورد ظلم و ستم قرار می‌‌دادند، ولی هم‌اکنون در عراق دمکراسی برقرار شده و هر کس برای خود آزاد است.

به همین دلیل، ما هیچ گاه حکومت خودمان را حکومت شیعی اعلام نکردیم، بلکه ما حکومتمان را «ملی» اعلام کردیم که شامل کرد، سنی و ترک و اقلیت‌هایمان هم می‌شود. حتی اقلیت «سابعه» که شاید به هزاران نفر برسند و بعضا مسیحیان هم هستند که در همه دولت‌های پس از سرنگونی صدام، در پارلمان بوده‌اند و سهم ویژه‌ای دارند.
ولی این در واقع تغییراتی که در عراق  که پیش آمد، شاید برای عربسان نگران‌کننده باشد!

دوم آن که ژئوپلتیک در حال عوض شدن است؛ البته به معنای تضاد نیست. شیعه یک واقعیت است. هم اکنون شرایط به گونه‌‌ای شده که شیعه روز به روز قوی‌تر می‌شود؛ از جمله در ایران‌، بحرین، لبنان،‌ سوریه، ‌اردن و ... و حتی در خود سعودی. ما در سعودی کمتر از 20درصد شیعه داریم، حال آن که عراق هم همین گونه؛ اما با این تفاوت که در عراق، شیعیان در اکثریت هستند.

حال پرسش این است، چگونه در عراق 20 درصد سنی داریم و همه باید جایگاه خودشان را نگه دارند، وگرنه دولت طایفه‌ای می‌شود، ولی در آنجا این گونه نیست؟ در اینجا رئیس پارلمان، ‌معاون رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر، ‌وزرا و استاندارهای‌ ما و ... سنی هستند و همه سهم خودشان را گرفته‌اند و ما اعتراضی هم نداریم، چرا که این دولت مشارکت ملی است و ما آن را اعلام کرده‌ایم.

این دولت است که می‌‌تواند پاسخ دهد؛ اما می‌گوییم چرا دیگران این کار را نمی‌کنند و بعد ما را متهم می‌کنند؟‍! خوب است به کارکرد خود نیز نیم نگاهی بیندازند و ببینند که اینان هم حق دارند.

این یک چیز است و باید معیار یکی باشد. من همه کشورهای منطقه را می‌گویم و این تنها به یک کشور بسته نیست، چرا که اکنون در بحرین در اکثریت شیعی در بحرین تردیدی نیست، ولی با وجود این، آنان پادشاهی و شکل حکومت را به آن احترام می‌گذارد و به پادشاه نامه می‌نویسند و او را به رسمیت می‌شناسند، ولی می‌بینیم که با شیعه این گونه برخورد می‌شود!

حالا شاید اینها ترس داشته باشند که حضور حاکمیت قدرتمند شیعه در عراق که بنا بر قانون اساسی و بر طبق همه روند مردم‌سالاری که در عراق هست، انجام شده و همین برایشان نگرانی‌ساز است.

ولی به هر ترتیب، باز هم من تأکید می‌کنم که هر کشور سیاست خارجی و شکل تعامل خود را با دیگر کشورها بنا بر منافع ملی خود تعریف می‌کند؛ بنابراین، معقول نیست، از ما بخواهند یک کشوری را که از ما و ملت و دولت و فرایند سیاسی ما حمایت کرده،‌ رابطه‌مان را در سطح کشوری با آن قرار دهیم که آن کشور هیچ یک از این کارها را برایمان انجام نداده است. منطق سیاسی ما این را نمی‌پذیرد.

به زودی متن کامل مصاحبه سید محسن حکیم، مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلی انقلاب اسلامی عراق در «تابناک» منتشر خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار