بازدید 8255

شمارش معكوس براى آغاز ال كلاسيكو

جدال حساس دو تیم رئال مادرید و بارسلونا به وقت تهران، بامداد یکشنبه (۰۰:۳۰) در سانتیاگوبرنابئو برگزار می‌شود. بیش از پانصد خبرنگار و عکاس از خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسر جهان برای یکی از رویداد‌های مهم ورزشی جهان در قلب مادرید گرد هم آمده‌اند. ال كلاسيكو هميشه جذاب بوده، ولی امشب با توجه به شرايط دو تيم در جدول اين بازى بزرگ، جذابتر از هميشه خواهد بود.
کد خبر: ۲۰۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲ 10 December 2011
سرویس ورزشی ـ شمارش معكوس براى آغاز ال كلاسيكو آغاز شد و همه فوتبال‌دوستان در سراسر جهان به دیدن اين بازى جذاب و منحصر به فرد خواهند نشست. ال كلاسيكو هميشه جذاب بوده، ولی امشب با توجه به شرايط دو تيم در جدول اين بازى بزرگ، جذابتر از هميشه خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، ال كلاسيكو، تنها يك مسابقه فوتبال نيست و همين مسأله اين بازى بزرگ را از ديگر دربى‌هاى دنياى توپ گرد متمايز كرده است. جنگ منطقه مذهبى كاتالان و پايتخت نشينان مادريد، همواره در كشور اسپانيا ادامه داشته و اکنون اين جنگ با نام ال كلاسيكو به مستطيل سبز كشيده شده است.

ال كلاسيكو لغتى است كه هيجان، حساسيت و اضطراب را با خود به ارمغان مى‌آورد؛ بنابراین، بی‌گمان، دربى ال كلاسيكو در سال‌هاى اخير، حساس‌ترين و مهيج‌ترين رقابت در دنياى توپ گرد بوده است. با آغاز رقابت‌هاى باشگاهى در قاره سبز، بسيارى از فوتبال‌دوستان براى سوت آغاز ال كلاسيكو لحظه‌شمارى مى‌كنند.

مى‌گويند اين بار رئال مادريد براى بارسا خواب‌ها ديده است؛ مى‌گويند، آبى انارى پوشان با استناد به نتايج چند ال كلاسيكوى قبلى از هم اكنون سه امتياز را از آن خود مى‌دانند و تنها بر سر اختلاف گل و بالا گرفتن شمار انگشت‌هاى يك دست ترديد دارند؛ مى‌گويند رونالدو نه به فكر به ثمر رساندن گل پيروزى بلكه در انديشه تكرار كار زامورانو شيليايى (آخرين خالق هت تريك رئال در جدال با بارسا) لحظه شمارى مى‌كند؛ مى‌گويند مسى می‌خواهد همين يكى، دو ساله به جاى دى استفانو در صدر برترين گلزنان تاريخ ال كلاسيكو بايستد.
ادعا‌ها البته اهميتى ندارد. مسأله اصلى نبرد دو تاكتيسين بزرگ به نام‌هاى مورينيو و گوارديولاست كه دربى‌هاى ساليان اخير را از يك جدال حسى به رقابتى تاكتيكى تبديل كرده‌اند.

تفكرات خاص آقاى خاص

تجربه ثابت كرده که حمله مقابل بارسا، مساوى با خودكشى خواهد بود اما آقاى خاص در جدال امروزى ماريا، رونالدو و بنزما (ايگواين) را به عنوان مهاجم راهى ميدان مى‌كند. در اين حالت، اوزيل تنها به عنوان يك ‌هافبك از ابتدا به ميدان فرستاده خواهد شد، وگرنه روى نيمكت ال كلاسيكو را نظاره مى‌كند. براى پرس بازيكنان كليدى بارسا (كارى كه در جدال‌هاى رو درروى فصل پيش انجام نشد) از بين لاسانا ديارا يا فابيو كونترائو، يك نفر نقش پپه را در خط ميانى بر عهده مى‌گيرد.

آماده نبودن ساهين باعث شده است، سرمايه‌گذارى روى اين‌هافبك در سيستم ۳-۳-۴ مورد نظر مورينيو بى ثمر شود. آربلو در بازى قبلى به دلیل آسيب ديدگى از ناحيه پا تعويض شد اما اكنون آماده به برقرارى يك ارتباط موثر با سامى خديرا و ژابى آلونسو، دو‌ هافبك دفاعى رئال است.

كونترائو در دو رقابت سوپرجام ابتداى فصل، نشان داد در خط ميانى هم توانايى بازى دارد. پس مورينيو در هنگام حمله از او به عنوان عنصر خط ميانى بهره مى‌برد و وقتى رئال در موضع تدافعى قرار بگيرد، مدافع راست پرتغالى با عقب كشيدن به برترى عددى تيمش در دفاع كمك مى‌كند. وقتى بارسلونا توپ و ابتكار عمل را در دست دارد، رونالدو به عنوان مهاجم آزاد ايفاى نقش مى‌كند، اما ايگواين و بنزما موظفند عناصر تهاجمى سمت راست آبى انارى پوشان را پرس كنند.

رئال به محض باز پس گرفتن توپ به سيستم ۱-۵-۴ روى مى‌آورد؛ به اين معنا كه خديرا دست در دست دى دماريا به عناصر تهاجمى تيم اضافه مى‌شوند و ميزبان امشب عملا پنج ‌هافبك داراى توانايى‌هاى نفوذ و گلزنى در اختيار خواهد داشت؛ بنابراین، در صورت گره خوردن جريان رقابت، مورينيو به ايگواين و دى ماريا فضاى بيشترى اعطا مى‌كند. در اين صورت، رونالدو به لطف برخوردارى از سرعت بالا، فرصت بيشترى براى گلزنى به دست مى‌آورد. چناچه رئال به سيستم ۱-۳-۲-۴ روى بياورد، مرد سال سابق فوتبال دنيا، تنها مهاجم تيم نام مى‌گيرد.

تدابير گوارديولا

هجوم همزمان فابرگاس و مسى به قلب دفاع رئال، كار سرخيو راموس و پپه را بسيار دشوار جلوه مى‌دهد. هر دو بازيكن تهاجمى ميهمان بسيار سرعتى و توپ محور هستند و از كوچك‌ترين فضا‌ها بيشترين بهره را مى‌برند. در خوش‌بينانه‌ترين حالت اگر حواس خديرا جمع باشد، محافظت از الكسيس سانچس (البته اگر بازى كند) و مسى كافى خواهد بود.

اگر رئال موفق به گرفتن فضا از بارسا نشود، آن وقت كار‌هاى پيش بينى ناپذير مسى و دیگر بازيكنان تهاجمى بارسا در محوطه جريمه حريف، كار ميزبان را دشوار مى‌كند. در غير اين صورت، بايد پس از سال‌ها رئال را تيم خوشحال پايان ال كلاسيكو ببينيم. دى ماريا به عنوان سرعتى‌ترين بازيكن رئال مادريد، هدف اصلى مدافعان بارسا به شمار مى‌آيد. اگر در مهار او توفيقى حاصل شود، كليدی‌ترين مرد ميزبان از كار افتاده و بارسا براى برترى دشوارى‌هاى چندانى نخواهد داشت. رئال مادريد با يك بازى كمتر سه امتياز بيش از بارسا اندوخته و از طرفى، رونالدو كه در چهارده بازى، هفده گل زده كنار مسى كانديداى اول دريافت جايزه پى چى چى (عنوان آقاى گلى لاليگا) به شمار می‌رود.

آقاى خاص رئال را بهترين تيم فصل جارى فوتبال اسپانيا ناميده اما بارساى گوارديولا مانند هميشه تاريخ، مقابل اين فرضيه ايستاده است. اگر تصور مى‌كنيد رئال در رونالدو خلاصه مى‌شود، سخت در اشتباهيد، چون ايگواين با دوازده و بنزما با هفت گل زده نقش انكارناپذيرى در ركوردشكنى بزرگ پرافتخارترين تيم اروپا داشته‌اند.
در تاريخ لاليگا سابقه نداشته تيمى تا هفته چهاردهم ۴۹ گل بزند! در سوى مقابل ليونل مسى، برنده احتمالى عنوان توپ طلاى فيفاست؛ هر چند ترديدهايى درباره لقبش (بهترين بازيكن جهان) پدید آمده، به شهادت آمار، همچنان کارسازترین عضو بارسا به شمار مى‌آيد، چون در پانزده بازى فصل جارى لاليگا، هفده بار تور دورازه رقباى بارسا را لرزانده است.

نقاط ضعف

چهار تساوى و يك باخت در فصل جارى، چيزى فراتر از يك توقف بزرگ بود. مشاهدات برآمده از اين پنج رقابت ثابت كرد، تيم گوارديولا برنامه تاكتيكى جايگزينى ندارد و اگر برنامه نخست موثر جلوه نكند، سرمربى بارسا از ساختن پلان B عاجز نشان مى‌دهد.

اوناى امرى، سرمربى والنسيا در بازى منجر به تساوى دو تيم با قرار دادن دو مدافع راست مقابل دنى آلوس از پيشروى مرد برزيلى جلوگيرى و سرانجام بخش بسیاری از برنامه تهاجمى بارسلونا را خنثى كرد.

به هر روی، ژاوى و اينيستا به لطف توانايى‌هاى خاص خود، می‌توانند بر هر عيبى سرپوش بگذارند. دو ‌هافبك برتر اين روز‌هاى دنياى فوتبال روى توپ تسلط خاصى دارند. اگر آن‌ها با پاس‌هاى كوتاه، بازيكنان رئال را سرگرم كنند، نقشه تهاجمى بارسا، رئال را به زمين سفت مى‌كوبد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی