بازدید 2080

پورمحمدی: مسئولان باید نقد پذیر شوند

وظیفه اصلی امروز ما این است که فرهنگ نظارت‌پذیری را تقویت کنیم تا این گونه نباشد که زمانی که یک دستگاه نظارتی به یک مجموعه تذکر داد و بر کار آن نظارت کرد داد و فریاد بلند شود که با نظارت دارند جلوی پیشرفت و کار کردن ما را می‌گیرند.
کد خبر: ۲۰۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹ 10 December 2011
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وظیفه اصلی امروز ما این است که فرهنگ نظارت‌پذیری را تقویت کنیم تا این گونه نباشد که زمانی که یک دستگاه نظارتی به یک مجموعه تذکر داد و بر کار آن نظارت کرد داد و فریاد بلند شود که با نظارت دارند جلوی پیشرفت و کار کردن ما را می‌گیرند.

به گزارش فارس؛ مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اعلام این مطلب که نور حسین(ع) به حرکت درآمده و فریاد حسین جوش و خروشی در قلب انسان‌ها ایجاد کرده و گفت: این التهاب و داغ همان حقیقت و رمز قیام حسین(ع) است. حسین(ع) فردی بود که پیوسته به حقیقت جهان متصل شده است.

وی افزود: پیوستگی امام حسین(ع) با حق و حقیقت او را جاودانه کرده بود و تا زمان و زمین و کائنات برقرار است امام حسین(ع) چراغ فروزان روشنگری است و هر انسانی که در امواج خوف غرق شدن و تباهی را دارد باید به این ریسمان الهی و نجات حقیقی چنگ بزند.

پورمحمدی درباره رمز و چرایی حرکت امام حسین(ع) افزود: ایشان زمانی که از مدینه به سمت مکه حرکت کردند در نامه‌ای که به برادرشان نوشتند این جمله را یادآور شدند که من برای هوا و هوس و قدرت طلبی بی‌جهت خروج نکرده‌ام من از مدینه خارج شدم تا امت جدم را اصلاح کنم و امر به معروف و نهی از منکر را زنده نگه دارم و آن چرا که خدا و رسولش خوب می‌دانند را برقرار کنم.

وی افزود: امام حسین(ع) در همین مسیر در جمع اصحاب و بزرگان خطبه‌ای قرار می‌کند که در آن با اشاره به حوادث صدر اسلام و حوادث زمان پدر بزرگوارشان آیه‌ای از قرآن را درباره امر به معروف را تلاوت می‌کنند و در این جمع نیز هدف اصلی خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام می‌دارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر رسالت عظیمی است که اگر قرار باشد اوامر الهی در یک جامعه پیاده شود باید ابتدا امر به معروف و نهی از منکر در آن جامعه احیا شود.

وی تصریح کرد: در احادیث و آیات قرآن آمده است که اگر قرار است کسب و کارتان احیا شود و حلال باشد، اگر می‌خواهید روحیه تجاوز‌گری و زیاده‌خواهی کم شود و متجاوزان در جای خود بنشینند، اگر می‌خواهید دشمنانتان به شما گزندی نرساند و در نهایت اگر می‌خواهید مملکتی امن و آباد داشته باشید همه اینها در سایه امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند.

پورمحمدی با قرائت یکی از آیات قرآن اشاره کرد: یکی از شئون نزول این آیه این است که حالا که استقرار پیدا کرده‌اید اولین حرکت شما باید پرورش روح ایمان در جامعه باشد و جامعه را براساس بندگی خدا به پیش ببرید و پس از آن زکات بدهید و در نهایت پس از این دو امر ارزشمند امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه بست و گسترش دهید.

وی با اشاره به این مطلب که مهمترین معروف بندگی خدا و سالم بودن روند اقتصادی جامعه است گفت: باید به درماندگان توجه ویژه‌ای داشت و فاصله غنی و فقیر را کم کرد خود همین آیه یکی از اصلی‌ترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را مشخص کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آیات و روایات دیگر اشاره کرد و گفت: در آیات و روایات متعدد دیگر آمده است که باید منبر دعوت به خوبی‌ها در سطح جامعه مستقر باشد و تریبون نهی از منکر‌ها پر صلا باشد.

وی به زیارت جامع کبیره که از امام هادی نقل شده است اشاره کرد و گفت: در این زیارت همه ما شهادت می‌دهیم که ائمه اطهار نماز را به جا آوردند، زکات پرداخت کرده‌اند و در اقامه امر به معروف و نهی از منکر پیش قدم بودند.

پورمحمدی تصریح کرد: امر کردن به معروف و نهی کردن از آن در قالب تذکر دادند و نصیحت کردن نباید موجب اختلاف و نزاع شود به گونه‌ای که خداوند در ابتدای آیه اشاره به چنگ زدن به ریسمان الهی کرده است و در نهایت در انتهای آیه نیز به پرهیز از جدال و نزاع اشاره کرده است.

وی خاطر نشان کرد: خداوند می‌فرماید اگر امر به معروف در جامعه‌ای ترک شود و منکر بر جامعه مستولی شود جامعه دچار اختلاف و کینه می‌شود و تخم اختلاف در دنیا طلبی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که جمهوری اسلامی ایران در قوانین متعدد به موضوع امر به معروف و نهی از منکر به صورت کافی و فراگیر توجه کرده است گفت: در قانون اساسی برای نظارت و احیای امر به معروف به نهادهای مختلف مسئولیت‌های فراوانی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور یکی از نهادهایی است که مسئول نظارت بر رفتار و عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور است گفت: نظیر این گونه نظارت‌ها به عهده دولت، مجلس، شورای نگهبان، دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور گذارده شده است.

پورمحمدی خاطر نشان کرد: هیچ مرجعی در هیچ سطحی در کشورمان از نظارت مستثنی نیست و شاهد این ادعا این است که مجلس می‌تواند بر فعالیت‌های عالی‌ترین رکن کشور یعنی ریاست‌جمهوری نظارت داشته باشد.

وی گفت: وظیفه اصلی امروز ما این است که فرهنگ نظارت‌پذیری را تقویت کنیم تا این گونه نباشد که زمانی که یک دستگاه نظارتی به یک مجموعه تذکر داد و بر کار آن نظارت کرد داد و فریاد بلند شود که با نظارت دارند جلوی پیشرفت و کار کردن ما را می‌گیرند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که غربی‌ها متاسفانه همیشه این ادعا را مطرح کردند که در جامعه اسلامی ما حقوق شهروندان رعایت نمی شود و هر کسی بخواهد انتقاد کند مورد هجوم واقع می‌شود گفت: این ادعای غربی ها ادعای غیرصحیح است زیرا رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعددی به این نکته تاکید کرده است که باید جامعه به سمتی حرکت کند که مسئولان نقد‌پذیر شود.

پورمحمدی تاکید کرد: چشم دنیا به این است که ما چگونه در کشورمان دولتمردی می‌کنیم و ما باید امر به معروف و نهی از منکر را از دو جنبه مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: جنبه اول بحث ارتقاء سلامت اجتماعی به عنوان یک ضرورت است و جنبه دوم الهام‌بخش بودن جمهوری اسلامی خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل