بازدید 25115

توضيحاتي درباره «نماز آيات» ماه گرفتگي

کد خبر: ۲۰۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰ 10 December 2011
مسوول ستاد ترويج احكام با اشاره به ماه‌گرفتگي شامگاه شنبه 19 آذرماه گفت: تمام افرادي كه از ماه‌گرفتگي اطلاع پيدا ‌كنند اگر در منطقه‌اي باشند كه آن ماه‌گرفتگي قابل رؤيت است، نماز آيات بر آن‌ها واجب مي‌شود.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام و المسلمين محمدحسين فلاح‌زاده، درباره وقت خواندن اين نماز گفت: از زماني كه ماه‌گرفتگي شروع مي‌شود تا زماني كه به نهايت مي‌رسد‌، ‌اين نماز بايد با نيت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامي كه ماه گرفتگي شروع به بازشدن مي‌كند، تا پايان‌ماه گرفتگي نماز آيات بايد با نيت مافي‌الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگي بايد با نيت قضا خوانده شود.

وي اظهار كرد: نماز آ‌يات همچون نماز صبح دو ركعت است با اين تفاوت كه در نماز آيات پنج ركوع در ركعت اول و پنج ركوع در ركعت دوم خوانده مي‌شود كه در بين ركوع‌ها هم مي‌توان پنج حمد و پنج سوره خوانده شود و هم مي‌توان به شيوه مختصر، سوره‌اي از قرآن را بدون ‌قرائت حمد‌،‌ به پنج بخش تقسيم كرد؛ البته نبايد سوره سجده‌دار ‌قرائت شود.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني حج وي گفت: طبق نظر مقام معظم رهبري، گفتن «بسم الله الرحمن الرحيم» براي رفتن به ركوع كفايت نمي‌كند؛ بنابر‌اين بايد براي اولين ركوع و يا ششمين ركوع، بخشي از سوره نيز قرائت شود.

مسوول ستاد ترويج احكام در ادامه با اشاره به مستحبات اين نماز اظهار كرد: اين نماز اذان و اقامه ندارد؛ اما پيش از ركوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم؛ خواندن قنوت مستحب است؛ همچنين مستحب است انسان ‌اين نماز را طولاني اقامه كند و تا پايان ماه‌گرفتگي نيز به ذكر و دعا مشغول شود.

وي گفت: مستحب است اين نماز به جماعت خوانده شود كه مأمومين بايد غير از حمد و سوره بقيه اذكار را قرائت كنند.

گرفت كلي ماه در ساعت 18 و 27 دقيقه و 24 ثانيه و گرفتگي جزئي در ساعت 19 و 47 دقيقه و 58 ثانيه پايان مي‌يايد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار