بازدید 6918
۲
خودنمایی بزرگ چین در اقتصاد جهانی؛

چین رتبه اعتباری فرانسه را کاهش داد!

چین با این کار، خود را کشوری تعیین کننده در عرصه اقتصاد بین‌المللی نشان می‌دهد و یا بهتر بگوییم تعیین‌کنندگی خود را در این عرصه یادآوری کرده و به رخ می‌کشد، در حالی که اروپایی‌ها، مؤسسات اعتبارسنجی ندارند و تنها آمریکایی‌ها را مسئول اعتبارسنجی در اقتصاد می‌دانند. چین نه تنها اقدام به راه‌‌اندازی چنین مؤسساتی کرده، درباره رتبه اعتباری آنان نیز تصمیم‌گیری می‌کند.
کد خبر: ۲۰۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۰ 09 December 2011
سرویس اقتصادی ـ رتبه اعتباری فرانسه کاهش یافت؛ اما نه توسط مؤسسه‌های اعتبارسنجی آمریکایی چون فیچ، مودی یا استاندارد اند پورز و ... .

به گزارش «تابناک»، این بار کشور چین است که اقدام به کاهش رتبه اعتباری فرانسه می‌کند. کشور فرانسه ماه‌هاست با بحران بدهی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و در شش ماهه گذشته، چندین بار توسط فیچ، مودی و استاندارد اند پورز به کاهش رتبه اعتباری تهدید شده است.

در این میان، چیزی که انتظار نمی‌رفت عملی شدن این تهدیدها توسط چین و  کاهش رتبه اعتباری فرانسه توسط مؤسسه اعتبار سنجی بزرگ چین یعنی داگونگ بود.

این مسأله نکات مهمی را در بر می‌گیرد:

نخست اینکه چین با این کار، خود را کشوری تعیین کننده در عرصه اقتصاد بین‌المللی نشان می‌دهد و یا بهتر بگوییم تعیین‌کنندگی خود را در این عرصه یادآوری کرده و به رخ می‌کشد.

دوم آنکه چین بر خلاف ژاپن و اروپا، در رشد اقتصادی خود را وابسته و پیروی آمریکا نکرده و این نقطه برتری او بر کشورهای نامبرده است.

در تابستان امسال که مؤسسات اعتبارسنجی آمریکایی پس از کاهش رتبه اعتباری آمریکا برای نخستین بار در تاریخ به صورت زنجیره‌وار به سراغ اروپایی‌ها رفتند و از قبرس و یونان آغاز کرده تا ایتالیا و اسپانیا و حتی ژاپن پیش رفتند و البته فرانسه و انگلستان را نیز تهدید کردند، داد مقامات اروپایی از این مسأله درآمده بود که اصولا چرا مؤسسات اعتبارسنجی اروپایی نداریم؟!

اما چین نشان داد، در حالی که اروپایی‌ها، مؤسسات اعتبارسنجی ندارند و تنها آمریکایی‌ها را مسئول اعتبار سنجی در اقتصاد می‌دانند،  اقدام به راه‌اندازی چنین مؤسساتی، آن هم با اعتبار بین‌المللی کرده و درباره رتبه اعتباری آنان نیز تصمیم‌گیری می کند، تا جایی که رتبه اقتصادی کشوری چون فرانسه را نیز کاهش می‌دهد.

سوم اینکه چینی‌ها در حالی برای نخستین بار نسبت به کاهش رتبه یکی از هفت کشور بزرگ صنعتی جهان اقدام کرده‌اند که هنوز در مجامع جهانی اقتصادی، چندان به رسمیت شناخته نمی‌شوند؛ برای نمونه، در سازمان اقتصاد جهانی WTO و یا صندوق بین‌المللی پول، مسئولیت مهمی به چینی‌ها داده نمی‌شود و البته این توافقی نانوشته میان اروپایی‌ها و آمریکاست که جایگاه دومین اقتصاد جهان و نخستین صادرکننده جهانی چین را نادیده بگیرند.

پس چین با چنین کاری، نوعی خودنمایی اقتصادی ـ بین‌المللی کرده و تأکید می‌کند که در اندازه تعیین کردن جایگاه کشوری چون فرانسه نیز هست!

چهارم؛ چین با اعلام هشدار به فرانسه درباره کاهش بیشتر رتبه اعتباریش در صورت ادامه بحران بدهی و حل نشدن آن، در حقیقت، خود را در جایگاه مسئولیت برای اقتصاد جهانی بالا برده و این البته یادآوری به دیگر کشورهای اروپایی نیز هست.

رتبه اعتباری چیست و مؤسسات اعتبارسنجی چیستند؟

یکی از راهکارهای جهانی بانک‌های مرکزی یا دولتها در حل کمبودهای مالی، استقراض در عرصه بین‌المللی یا انتشار اوراق قرضه بین‌االمللی است. این روش بسیار رایجی است و بیشتر کشورها به آن اقدام می‌کنند؛ اما میزان رویکرد یا اعتماد بین‌المللی به اوراق قرضه هر کشور، تابعی از رتبه اعتباری آن کشور است و هر چه رتبه پایین‌تر باشد، خریداران اوراق قرضه، سود بیشتری در ازای اوراق خواهند خواست.

چین با رتبه فرانسه چه کرد؟

مؤسسه رتبه‌بندی «داگونگ» اعلام کرد، تشدید بحران بدهی و مالی منطقه یورو تأثیر منفی بسیاری بر رشد اقتصادی فرانسه داشته و اقتصاد این کشور را به شدت تهدید می‌کند.

به همین علت، این مؤسسه رتبه اعتباری فرانسه را کاهش داده است. کاهش رتبه اعتباری فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در حالی است که قرار است، رهبران اروپایی روز جمعه برای جلوگیری از افزایش بحران منطقه یورو، چاره‌اندیشی کنند.

این مؤسسه چینی رتبه اعتباری فرانسه را از ای ای منفی به ای مثبت کاهش داده است و نسبت به کاهش بیشتر رتبه اعتباری این کشور در ماه‌های آینده نیز هشدار داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ضمن تشکر از این گزارش بسیار عالی، به نظرم یک نگاهی هم به اختلافات چین و فرانسه بر سر مساله لیبی و سوریه هم داشته باشید، تحلیل کاملتر می شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس