بازدید 38896

چرا RQ170 حساس‌ترین پرنده آمریکاست؟

کد خبر: ۲۰۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰ 09 December 2011
نخستین ویژگی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین RQ170 که باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن است.

پایگاه خبری تحلیلی ایران هسته ای در نوشته ای به قلم علی شاهدیان، آورده است:منابع امریکایی از روز یکشنبه به این طرف انبوهی از گزارش های مفصل و دارای جزئیات منتشر کرده اند که نشان می دهد فناوری این هواپیما یکی از حساس ترین فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده و از اطلاعات مربوط به آن به شدت حفاظت می شده است.

این گزارش ها نشان می دهد دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما در ایران است و به همین دلیل تمام ابزراهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.

اکنون پرسش این است که چرا این هواپیما تا این حد برای دولت امریکا مهم است و جایگاه آن در سیستم فناوری نظامی و امنیتی امریکا چیست؟
بر مبنای مجموعه گزارش های موجود می توان مشخصات این هواپیما و دلایل حساسیت آن را به شکل زیر توضیح داد.

1- نخستین ویژگی این هواپیمای بدون سرنشین که باعث شده در نوع خود منحصر بفرد باشد توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن است. اطلاعات موجود نشان می دهد این هواپیما توسط رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن –آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است. ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش بسیار مخصوصی است که تمام سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند. روزنامه نیویورک تایمز در تحلیل به قلم ویلیام براد و دیوید سانجر که روز دوشنبه 14 آذر 1390 منتشر شده، درباره توانایی رادار گریزی هواپیمای RQ170 نوشته است: «به گفته مقامات امریکایی، یک نمونه رادار گریز این هواپیمای بدون سرنشین اوایل امسال ساعت ها در ‏موارد مکرر بر فراز مخفیگاه اسامه بن لادن در ابت آباد پاکستان پرواز کرد بدون آنکه بوسیله ‏سامانه های دفاع هوایی پاکستان مورد شناسایی قرار گیرد». این روزنامه ادامه داده است: «ماه ها گزارش هایی، همگی تایید نشده، ‏منتشر شده است که از همان هواپیما مرتبا بر فراز ایران و احتمالا با هدف شناسایی مراکز هسته ای یا ‏موشکی مخفی استفاده می شده است». همچنین لولیتا سی بالدور، در گزارشی برای آسوشیتدپرس از واشینگتن در روز سه شنبه 15 آذر 1390 نیز او قول لورن تامپسون، تحلیلگر دفاعی موسسه لکسینگتون در ویرجینیا در این باره می نویسد: «این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان هایی بروند که دیگر ‏هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا بروند. این هواپیما به ویژه طوری طراحی شده ‏است که ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط دشمنان بسیار دشوار باشد». یک کارشناس فنی به «ایران هسته ای» عامل اصلی رادارگریزی این هواپیما رنگ مخصوص بدنه آن است.

2- دومین ویژگ این هواپیما که انتقال آن به ایران نگرانی بسیار جدی امریکایی ها را برانگیخته آن است که این فناوری RQ170 شباهتی جدی به فناوری بمب افکن های B-2 و همچنین جنگنده بمب افکن F-35 دارد که جزو پیشرفته ترین و در عین حال محرمانه ترین فناوری های نظامی امریکا محسوب می شود.

3- سومین ویژگی هواپیمای بدون سرنشین امریکایی که در اختیار ایران است، مربوط به موتورهای بسیار پیشرفته آن است که عملا به آن امکان می دهد به جای چند ساعت، چند روز در در هوا باقی بماند. جان پایک از اندیشکده گلوبال سکیوریتی در این باره به لولیتا سی بالدور گزارشگر آسوشیتدپرس از واشینگتن رد روز 15 آذر 1390 گفته است: «کلید موفقیت آمریکا در مورد هواپیماهای رادارگریز، موتورهای کم مصرف آنها است که به آنها ‏امکان می دهد به جای چندین ساعت، روزها در هوا بمانند».‏

4- ویژگی چهارم هواپیمای RQ170 مربوط به توانایی های جنگ الکترونیک آن بویژه در دو حوزه خاص است. نخست اینکه این هواپیما می تواند مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را تا شعاعی بزرگ شنود کند و دوم اینکه قادر است در منطقه پروازی خود در صورت لزوم اختلالات الکترونیکی وسیع ایجاد نماید.

5- ویژگی پنجم هواپیمای بدون سرنشین RQ170 استقرار رادارهای فوق پیشرفته «سار» بر روی آن است که هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد. منابع غربی نام این رادار را AESA ذکر کرده اند.

6- ششمین ویژگی این هواپیما مربوط به دوربین ها، لنزها و سنسورهای نصب شده بر روی آن است که به آن یک توانایی منحصر بفرد تصویر برداری جاسوسی می دهد. این دوربین ها دارای توان تصویر برداری با وضوح بسیار بالا در هر شرایط جوی و همچنین دارای قدرت تفکیک منحصر بفرد هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲۱
الحمدلله فقط با یاری خدا میتوان بینی این شیاطین را به خاک مالید.شکرا"لله
اینهمه این اوباما و زیر دستهاش دویدن تا ایران و بخصوص ملت ایران رو در تنگنا قرار بدن، به لطف خداوند حادثه طبس دوباره تکرار شد.
کجاییند عبرت گیرندگان ؟؟
این هم از برکت امام حسین و ایام عاشورا که این غنیمت گران بها نصیب بچه های ارتش سایبری ایران شد خدایا صد هزار مرتبه شکر
تولیدش به این راحتی ها هم نیست.
عجب شکار بی نظیری
همه اين مشخصات اعلام مي كنند كه آمريكايي ها سوسك شدن
الله اکبر !!!
بابا ای ول به بچه های نظامی خودمون.ایران رو عشقه
افتخار میکنم به هموطنانم
یه سوال دارم کسی میتونه جواب بده؟
به نظر شما اولین باره این هواپیما وارد ایران شده؟
به نظرم چند بار وارد شده تا تونستن پیداش کن و این سری واسش دام بزارن
چون دفعه اول به نظرم محال باشه گرفتنش!
در این کار دست خدا را می توان دید
آقایون و خانوم فنکنید هر کییی منفی میده ایرانی وطن فروشه بلکه مطمئن باشید درصد زیادیشونخارجی فارسیدون هستند با ماموریت لوثکردن موضوع
مواظب باشید این هواپیما حقه قدیمی اسب تروا نباشه
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
احسان عزیز
کسایی که تونستن به این سالمی (که هممون دیدیم) بنشوننش حتما به این جنبه هاش فکر کردن

دوستت داریم احسان جان
حال می ده ایران بفرستتش آمریکا جاسوسی
شما رو به خدا به من بگید این که اصلا توی هیچ راداری دیده نمیشه و اینهمه چنگ الکترونیکش قویه چطور شکار شده؟
تو رو خدا یکی پیدا بشه ذهن من رو آروم کنه:))
ضمن اینکه به دست آوردن چنین شاهکاری توسط دلیرمردان ما جای خوشحالی بسیار داره باید یه این نکته هم توجه کنیم که ایران بیش از 40 ساله اف 14 در اختیار داره ولی نتونسته از این هواپیما کپی سازی کنه
افتخار کشف و کنترل هواپیمای جاسوسی آمریکا را توسط نیروهای متعهد و متخصص در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صمیمانه تبریک عرض می نمایم.

خداوند حافظ و یار نیروهای زحمتکش مسلح جمهوری اسلامی ایران باشد.
مواظب باشید حداقل در کنار این هواپیما حرفهای محرمانه زده نشود. و به مکان نظامی محرمانه منتقل نگردد.
این هواپیما برای ما فقط جنبه نمایشی داره، اگه توانایی ساخت هواپیما از طریق کپی کاری رو داشتیم تا حالا چند هواپیما شبیه f14 , f5 یا f4 که مال 40 سال پیشه ساخته بودیم!
اسب تروا کجا بوده این جتو که اونا تقدیممون نکردن
الاهی صد هزار مرتبه شکر دست بچه های ایران زمین درد نکند
طبس و حالا این
تا حالا ۲ بار
ما پیروزیم
سازمان سیا سیستم عامل منحصر به فرد خاص خود را دارد که با در اختیار داشتن این هواپیما ؛ دیگر آن سیستم عامل و نرم افزار های نصب شده بر روی هواپیما امنیت لازم را نخواهند داشت .
نکته دیگر مربوط به اطلاعاتی است که این هواپیما با برواز بر فراز اهداف مورد نظر امریکا با خود دارد .
نکته آخر آنکه ما با در اختیار داشتن این گنجینه گران بها تکنو لوژی روز دنیا را برای 20 سال آینده در اختیار خواهیم داشت .
ای بابا، نباید غرور بر ما حاکم بشه، باید خودمون تکنولوژی ساخت این هواپیما رو پیدا کنیم و از داشته ها و تکنولوژی دیگران تعریف نکنیم
میلیارد ها سرمایه گذاری یانکی ها رفت رو هوا
نظر "ehsan" بسیار دقیق و مهم است ولی نخبگان اطلاعاتی ایران پیش از این لیاقت خود را به اثبات رسانده اند. فقط باید نگران نیروهای نفوذی و خائنان و جاسوسان حرفه ای بود تا حد اکثر استفاده از این برگ برنده طلایی بشود .خیلی باید مواظب بود آمریکا به هر وسیله ای متوسل میشود.
بابت این موفقیت خدا رو شاکریم.

حالا بقیه کار به همت متخصصین رشته مهندسی معکوس کشورمان دیدنی خواهد بود.

« تـا کــــــور شود هر آنکه نتواند دید »
دوستمان احسان حرف خوبی زد. با اینکه برادران عزیز ارتشی و سپاهی ما موفق به کنترل این هواپیمای فوق پیشرفته شدند ولی بعید نیست دشمنان قسم خورده ما این موضوع را بهانه ای برای حرکات خصمانه خود قرار دهند. باید از هر لحاظ هوشیار بود.
دست خدا بالاترین دست هاست که از آستین ایرانیان، بیرون زده و مقابله با شیطان میکند.

ضمن صلوات التماس دعا
واقعا نيروهاي ما كار بسيار بزرگي كردن
واقعا جاي تقدير و دست مريزاد داره
درود به شرف دانشمندا سپاهیا ارتشیا و همه جوونای گل ایرانی
امیدوارم همه با هم تو همه عرصه های علمی و اقتصادی و سیاسی دست به دست هم بدیم تا با عنایت پروردگار برکاتشو ببینیم و زیباتر از همیشه کنار هم زندگی کنیم.
یادمون نره ایرانی همیشه صادق و عاشق هموطنشه. نزاریم مشکلات از هم دورمون کنه و همدیگرو باور کنیم و با محبت و صداقت پشت هم باشیم. یادمون باشه مشکلاتو خارج از این مرزا روباه پیرو شیطان کثیفو و اصل همشون صهیونیستا ((از زمان هخامنش دوران خشایار - اگه مایلید بیشتر بدونین در مورد جشن پوریم تحقیق کنید)) برامون به وجود میارن تا اول از هم دورمون کنن و بعد ایرانمونو تیکه تیکه کنن چون میدونن که ایرانو ایرانی یعنی چی.

یا صاحب الزمان.
اللهم صل علي محمد وال محمد وعجل فرجهم
دوستان ما حدود 30 سال هست f14 رو در اختیار داریم ‏ و هنوز نتونستیم جنگنده ای مشابه آن تولید کنیم و حتی برای تامین قطعات اون محتاج به بازارهای سیاه هستیم...بنابراین یک کم خوش بینی هست اگر فکر کنیم که با داشتن این بهپاد بتونیم تکنولوژی اون رو بومی کنیم...شاید از لحاظ بین المللی یک افتخار باشد ولی دستیابی به تکنولوژی این بهپاد فقط جنگ تبلیغاتی هست...
باسلام
انشاالله که در نشان دادن پرنده اشتباه !نکرده باشیم .

نگهداری در آشیانه زیر زمینی برای جلوگیری از هرگونه انهدام هوایی یا خرابکارنه توصیه میشود .
این خوبه که ما پیروز این جنگ سایبری شدیم ولی متأسفانه یه حقیقتی که وجود داره اینه که هنوز ما خودمان به تنهایی موفق به طراحی و تولید هواپیما جنگی نشدیم. امیدوارم که ان شا الله به این هواپیما نقطه ای برای شروع باشه.
نصر من الله و فتحا قریب
خدا را شكر
خودشان تحريم مي كنند خودشان هم تكنولوژي شان را لو مي دهند
و مكرو و مكر الله والله خيرالماكرين
يا به قول امام سجاد
خداوند دشمنان ما را از احمق ها آفريد
با سلام
این برکت این ماه عزیز است.
با این گنج و غنیمت به دست آمده عملا آمریکا از هرگونه حمله نظامی با هواپیماهای ضد رادارش خلع سلاح شده.
در مقیاس وسیع ببینید آنها چه قدر متضرر شده اند چرا که ّF117 و b2 i های آنها دیگه عملا کارایی نخواهد داشت.
شکر خدای را به جا آورده و از زحمات دلیرانه نیروهای مسلح کمال تشکر را اعلام کنیم.
نکته مهم اینه که آمریکا حالا که می بینه همه چی را از دست داده و نگرانی از افشای سیستم های راداری آن شاید یک حمله غافلگیرانه هم بخواهد بکند که بایستنی نیروهای مسلح و په ویژه نیروی هوایی ارتش و سپاه در آمادگی و آماده باش کامل باشند.
امیدوارم تا سال آینده چنین هواپیمایی خودمان بسازیم -دست بوس بچه های سپاه و ارتشیم
امریکاییها ریسک بزرگی کردند خواستن هواپیماشونو بر روی ایران هم ازمایش کنن . فکرکردند ایران هم پاکستان یا کره شمالی یاافغانستانه . از جنک 33 روزه لبنان درس نگرفتن .واسه همینه که میگن ازموده را ازمودن خطاست .حالا برین جلسه تشکیل بدین جطوری دسته گلی که به اب دادینو درستش کنین. الهم عجل لولیک فرج
مبادا به روسها و چینیها نشانش دهند که خواهند قاپید
دست علی به همراهتون
آیا این نصرت الهی نیست؟آیا ما با یک هوشیاری دستاورد سالها تلاش شبانه روزی دانشمندان مزدور سراسر دنیا -که به فقط خاطر پول حاضرند برای آمریکا ادوات نظامی بسازند-را به دست نیاوردیم؟آیا این مزد گریه های ما برای امام حسین(ع) نیست؟
این که آرام نشسته از سال 88 در خدمت ارتش امریکا بوده و صرفا جهت جاسوسی RQاصطلاح بی سرنشینی اونه و خفاش خبرچین بار اولش هم نبوده که آمده به ایران از برسی اخبار سالهای گذشته این بر میاد و ایرانی ها براش خوابها میدیدن تا آخر به دام آخر گرفتارش کردن به لطف خدا
بی انصافی نکنین این نظر را بزارین
ارزش سیاسی- نظامی و تبلیغی کاری که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درشکار شکارچی آمریکایی انجام داده اند به مراتب بالاتر از عمل یک ورزشکار قهرمان و بلااخص فوتبالیست می باشد ! لذاشایسته است برابر6میلیون دلار بهای این غنیمت گران بها ، به طور متناسب به تمام کسانیکه دراین عملیات غرور آفرین نقش داشته اند پاداش داده شود، پیروزی های ورزشی حداکثر 24ساعت ارزش تبلیغاتی دارد ولی این اقدام شگفت انگیز نیروهای مسلح قطعاً ماهها نقل رسانه های بین المللی خواهد شد .
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
یک خواهش و یک درخواست از مسئولین دارم
اول اینکه این هواپیما حق ماست و خواهشا با روسیه سر موشک معاوضه نشه و به سخن امام باور داشته باشید و به جوانان و دانشمندان ایرانی فرصت بدید که رموز این هواپیما را خود باز کنند و با تشکیل یک تیم که میشه تو اون از دانشمندان خارجی هم استفاده کرد این کار را انجام بدن
دوم اینکه مواظب باشید که اونا این تهدید را به فرصت تبدیل نکنند یا به عبارتی این یک دام نباشه که اونا با تقدیم این هواپیما به ما و گذاشتن یک ردیاب داخل آن سعی در شناخت مقرهای امن و مناطق حساس نظامی ما داشته باشند و یا بوسیله این وسیله که به ظاهر از کار افتاده مسائل حساس نظامی را شنود کنند
یا حق
توروخدابه روسها ندید این گنجه.
خوب اگه انقدر قوی هستش و رادار گریز , پس چه جوری ایرانی ها تونستن ببیننش و تازه کنترلش رو هم در دست بگیرند؟؟؟!!!
درود بر ایران و ایرانی...

با آرزوی روزهای بهتر برای کشورمون ایران.
واقعا به داشتن چنین افرادی در کشور غرور میکنیم.
مواظب باید بود خیلی بزرگان نظامی دوراین چرخ
نزند شاید حقه ای روش سوارشده باشدباید
کاملا محتاتانه کالبدشکافی گردد...
يدالله فوق ايدهم
دست خدا بالاترين دستهاست
و مکرو و مکرالله و اله خیرو الماکرین. مرگ بر آمریکا و تمام حامیان خونخوار آن. دمتون گرم دلاور مردان ایران زمین . ما از نسل کورش و ارادتمندان مولای متقیان علی (ع) و حسین سرور آزادگان جهانیم
نميدونم چرا نميتوانم باور كنم كه كار خود ايران باشد كنترل و سقوط اين غول تكنولوژي
این یعنی خود باوری، توانمندی،شجاعت و خلاصه اینکه امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
به جوانان کشورمان باید بگیم توانایی بیشتری دارند مهم خودباوری است که انشاا... به اون برسند تا دیگر قله های دیگر علمی را فتح کنند
بسمه تعالی
همانطور که برای حادثه ی الهی طبس سجده های طولانی شکر کم بود در این مورد هم کم است. عزیزان هم وطن! عزیزان هم کیش! عزیزان آزاده! به شکرانهء این مکر الهی، دست و دلبازانه صدقه بدهید. دست مریزاد نظامیان گمنام و بهشتی! اینها از عنایات امام زمان(عج) بر این کشور ماتم زدهء حسینی است. الحمدلله رب العالمین
جز معجزه خداوندی ویاری ائمه اطهار چه میتوان گفت ، باتشکر از نیروهای مخلص سپاهی وارتشی جان بر کف .
بعضی وقتها توی تاریخ میخونیم خارجی ها برای مملکت ما تصمیم میگرفتند یا دولتها را عوض میکردند عصبانی و خجالت زده میشدم حالا یا این کار بچه ها و اخراج انگلیسیها به خودم میبالم که ایرانی هستم و توی این زمان که این شیر مردها زندگی میکنند نفس میکشم.
اول اینکه این که چطور این هواپیما رو گرفتیم، نباید رو بشه. چون به همون روش باز بتونیم هواپیما های دیگه رو شکار کنیم. مهم اینه که گرفتیم!
دوم همونطور که دوستان گفتند، این هواپیما احتمالا هنوز به کار جمع آوری و ارسال اطلاعاتش داره ادامه میده. پس باید مراقب بود.
سوم. اینکه سی ساله F14 داشتیم و کپی نکردیم دلایل زیادی میتونسته داشته باشه که یکیش از رده خارج شدن این هواپیما است و بهتره سرمایه گذاری روی تکنولوژی جدید بشه. وگرنه کم نیستند تکنولوژی هایی که در داخل مهندسی معکوس شده و استفاده میشوند. (مثل تانک ها و موشکهایی که داریم)
فقط من هم مثل بقیه دوستان امیدوارم از این فرصت به نحو احسن استفاده بشه و نه فقط یک trade off با سایر کشورها.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر