بازدید 5773
اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت؛

از جنگ میوه‌ای تا سیاست شمشی

درگیری میان دو وزارتخانه متولی واردات میوه / واریز یارانه نقدی در نیمه آذر ماه / اوج اختلاف قیمت میان سکه دولتی و بازار آزاد و سیاست شمشی / شیخ‌الاسلامی و وعده نرخ بیکاری تک رقمی / آیا بورس تهران تحریم شده است؟ / بازار داغ خرید و فروش کارت‌های بنزین 1000 لیتری / مشارکت ایران برای ساخت مسکن مهر در سوریه.
کد خبر: ۲۰۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۹ 08 December 2011
سرویس اقتصادی ـ جنگ دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بر سر واردات بی‌رویه میوه، اختلاف بیش از 87 هزار تومانی سکه دولتی و بازار آزاد، خرید و فروش کارت‌های بنزین 1000 لیتری، ساخت مسکن مهر در سوریه، دیرکرد دوروزه پرداخت یارانه، حذف آمار بورس تهران از فدراسیون جهانی و وعده نرخ بیکاری تک رقمی، از اخبار مهم این هفته بودند.

به گزارش «تابناک»، موضوع واردات بی رویه و بدون مجوز محصولات کشاورزی دستاویزی شد تا این هفته دو وزارتخانه متولی این امر در رسانه‌ها، دیگری را مقصر واردات بی‌رویه بدانند.

درگیری میان دو وزارتخانه متولی واردات میوه

در این باره، وزیر جهاد کشاورزی که مسئولیت ارایه مجوز واردات را بر پایه قانون افزایش بهره‌وری بر عهده دارد، اعلام کرد: از خرداد ماه اعلام کردیم ثبت سفارش میوه‌ها به هیچ وجه صورت نگیرد، همچنین در این رابطه مکاتباتی را انجام دادیم.

وی افزود: نامه‌هایی در تاریخ چهارم و یازدهم خرداد ماه از سوی وزارت جهاد کشاورزی فرستاده و تأکید شد که ثبت سفارش به هیچ وجه نشود.

در عین حال، قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی نباید مسئولیت خود را در واردات محصولات کشاورزی و میوه به دستگاه‌های دیگر منتقل کند، گفت: ممنوعیت ثبت سفارش میوه با ممنوعیت واردات متفاوت است.

همچنین یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی مدعی شد که واردات بی رویه در پی تبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرک ایران اتفاق افتاده است.

علیرضا سائلی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مسئول این اتفاق هستند و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.

در ادامه محمد قبله، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارایه دلایل و مستنداتی گفت که وزارت جهاد کشاورزی، قصد فرافکنی در موضوع صدور مجوز برای واردات میوه را دارد. متن کامل خبر

واریز یارانه نقدی در نیمه آذر ماه

واریز یارانه نقدی آذر ماه هم یکی از موضوعات جنجالی این هفته بود، زیرا تاکنون تا دوازدهم هر ماه یارانه‌ها به حساب مردم واریز می‌شد، ولی یارانه مرحله دهم در نیمه ماه به حساب مردم واریز شد که شایعات بسیاری را هم تا زمان واریز یارانه‌ها رقم زد.

بنابراین، یارانه نقدی مرحله دهم، مربوط به آذر ماه به ازای هر نفر 45500 تومان به حساب مردم واریز شد که پنج هزار تومان مربوط به یارانه نان و 40 هزار و 500 تومان برای یارانه انرژی است. متن کامل خبر

اوج اختلاف قیمت میان سکه دولتی و بازار آزاد و سیاست شمشی

در حالی بانک مرکزی به منظور کاهش قیمت سکه اعلام کرد، سکه‌های دولتی را وارد بازار می‌کند که شاهد اختلاف بیش از 87 هزار تومانی میان سکه دولتی و بازار آزاد هستیم.

افزایش اختلاف بهای سکه در بانک و بازار، باعث هجوم مردم و به ویژه دلالان، سودجویان و واسطه‌گران به شعب بانکی عرضه کننده سکه و همین امر، تشکیل صف‌های طولانی و ازدحام در مقابل درب شعب بانکها را باعث شد.

این در حالی است که شعب بانکی به دلخواه شرایطی را به مشتریان برای فروش سکه اعلام می‌کنند؛ برای نمونه، شعبه بانکی تنها عرضه 5 قطعه سکه گرمی و یا دو قطعه سکه ربع بهار را پیشنهاد می‌کند. در عین حال، برخی از شعب عرضه کننده سکه بانکی درب شعب را به روی مشتریان به دلیل ازدحام می‌بندند، همچنین نام‌نویسی از خریداران سکه چند ساعت پیش از آغاز به کار بانک‌ها، در برخی شعب عرضه کننده آغاز می‌شود.

متن کامل در دو خبر زیر:

فروش ويژه شمش، سياست جديد بانک مرکزی

اختلاف قیمت به اوج رسید؛ بانک‌ها سکه نمی‌دهند؟

 
شیخ الاسلامی و وعده نرخ بیکاری تک رقمی


شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتی تازه، از تحقق نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال خبر داد.

وی با بیان اینکه با روند نزولی نرخ بیکاری در ماه‌های گذشته، تحقق نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال جاری شدنی است، گفت: 1.2 درصد کاهش تا نرخ بیکاری تک رقمی، دور از دسترس نیست.

از آنجا که بنا بر آمار اخیر نرخ بیکاری کشور از تابستان سال گذشته تا تابستان 90 همواره کاهش یافته و از 13.6 درصد به 11.1 درصد رسیده، رسیدن آن به رقم زیر 10 درصد نیز در سه ماه آینده ممکن است.

البته آقای شیخ‌الاسلامی توضیح ندادند که وقتی در یک سال گذشته (از تابستان 89 تا تابستان 90) آن هم بنا بر آمار دولت، تنها 2.5 درصد از نرخ بیکاری کاسته شده، چگونه ممکن است این میزان در سه ماه باقی مانده سال 1.1 درصد کاهش یابد؟!  متن کامل خبر

آیا بورس تهران تحریم شده است؟

در هفته گذشته، فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار، در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود با اقدامي پرسش‌برانگيز، نام بورس تهران را از فهرست اعضاي خود بیرون کرد.

 مسئولان بورس اوراق بهادار تهران در برابر این کار شگفت‌انگيز، در حال بررسي ابعاد و يا دلايل اين اتفاق هستند. اين در حالي است كه حتي نام بورس تهران در سايت اين فدراسيون ديده نمي‌شود و همين موضوع، سبب شد تا برخي از تحريم بازار سهام سخن بگويند.

فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار که متشکل از بورس‌هاي معتبر دنياست، يک نهاد رسمي بين‌المللي است که بورس‌هاي جهان را تحت يکسری استاندارد و قواعد مشخص مي‌پذيرد. اعضاي اين فدراسيون، مؤسسات مالي معتبر دنيا هستند که بخش بزرگي از دارايي‌هاي بازار‌هاي مالي جهان را دارند. متن کامل خبر

بازار داغ خرید و فروش کارت‌های بنزین 1000 لیتری

 
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای به پایان رسیدن ذخیره بنزین 100 تومانی کارت‌های سوخت، بازار خرید و فروش خودروهایی با کارت‌های بنزین 1000 لیتری سکه شده است.
 
عرضه تک نرخی بنزین، جدیدترین سناریوی دولت برای مدیریت مصرف سوخت در سطح کشور است که پیش ‌بینی می‌شود، همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، عرضه بنزین تک نرخی (احتمالا بنزین 1000 تومانی) در سطح جایگاه‌های سوخت آغاز شود.
 
بنا بر آخرین آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اوضاع کنونی، ذخیره بنزین 100 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت به کمتر از 125 میلیون لیتر کاهش یافته است و بین 2 تا 2.5 درصد فروش بنزین جایگاه‌ها با نرخ یارانه‌ای انجام می‌شود.
 
با وجود این، خرید و فروش کارت‌های بنزین یک‌هزار لیتری بنزین 100 تومانی، دست‌کم در صفحات روزنامه‌ها، بازار داغی پیدا کرده است، به گونه‌ای که روزانه چندین آگهی فروش خودروهای گوناگون دارای کارت‌های بنزین یکهزار و بیش از یکهزار لیتری در صفحات روزنامه‌ها دیده می‌شود.
 
مشارکت ایران برای ساخت مسکن مهر در سوریه
 
مشارکت ایران در ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد سوریه هم از موضوعاتی بود که در این هفته رقم خورد؛ بنابراین، کشور سوریه با الگوبرداری از مسکن مهر ایران، می‌خواهد تا 50 هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد خود بسازد که در این راستا، وزیر مسکن و آبادانی سوریه در سفری به ایران با وزیر راه و شهرسازی به گفت‌وگو پرداخت.
 
علی نیکزاد هم به ارایه راهکارهای لازم برای ساخت 50 هزار واحد مسکوی در مدت زمان یک ساله در این کشور پرداخت و گفت: هم اکنون تجربه بسیار خوبی در جمهوری اسلامی ایران در بحث ساخت واحدهای مسکونی برای متقاضیان فاقد مسکن در حال اجراست، به گونه‌ای که پس از روی کار آمدن آقای احمدی نژاد دستوری مبنی بر تأمین مسکن کسانی که قبلا از دولت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه دار نگرفته بودند، صادر شد.
 
نیکزاد افزود: هم اکنون زمین برای ساخت واحدهای مسکونی مهر رایگان در اختیار دولت قرار می گیرد و دولت نیز این زمین‌ها را به صورت 99 ساله با اجاره ای بسیار اندک برای ساخت مسکن تخصیص می‌دهد.
 
در این راستا، وزیر مسکن و آبادانی سوریه به همراه معاونین خود از شهر جدید پرند بازدید کرد. البته نشست‌هایی هم با کانون سراسری انبوه‌سازان ایرانی داشت که البته به نظر می رسد هنوز بر سر قیمت ساخت واحدهای مسکونی به توافق نرسیده باشند.
 
البته انبوه سازان اعلام کرده‌اند که باید نخست به کشور سوریه سفر کرده و هزینه‌ها را برآورد کنند و پس از آن، قیمت نهایی را به طرف سوری اعلام کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها