بازدید 81186
هفتاد سال پس از «پرل هاربر»:

گزارش تصویری: چگونه ژاپن غرور ملی «آمریکایی» را به آتش کشاند؟

شمار ناوها و هواپیماهای آمریکایی که در این عملیات نابود شدند، حیرت‌آور است. شاید بتوان گفت، آمریکا در هیچ جنگی این اندازه خسارت ندید. گزارش تصویری، این شکست آمریکایی را روایت می‌کند
کد خبر: ۲۰۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۵ 07 December 2011
سرویس چند رسانه‌ای ـ هفتاد سال از وقوع ماجرایی که ژاپنی‌ها به آن بسیار افتخار می‌کنند می‌گذرد، در این باره، در میان ژاپنی‌ها اما افسانه سرایی‌های فراوانی می‌شود. یکی از مهمترین فرازهای جنگ جهانی دوم که در تعیین سرنوشت جنگ بسیار تأثیرگذار بود، ماجرای حمله نظامی ارتش ژاپن به بندر پرل ‌هاربر آمریکاست.
 
بنا به گزارش «تابناک»، هفتاد سال پیش، در حالی که جهان در التهاب جنگ جهانی دوم می‌سوخت، ارتش ژاپن ـ که سابقه جنگ طولانی با ایالات متحده بر سر حکمرانی بر اقیانوس آرام داشت ـ با حمله به ناوگان نظامی آمریکا در بندر پرل ‌هاربر، خسارت سنگینی به این ارتش وارد ساخت و عملا ایالات متحده را وارد جنگ جهانی کرد؛ رخدادی که به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی منجر شد و پرونده جنگ جهانی را بست.

بنا بر این گزارش، ایالات متحده که در زمان جنگ جهانی اول و سال‌های میان دو جنگ جهانی، بحران فزاینده اقتصادی را پشت سر می‌گذاشت و در روزهای جنگ دوم جهانی و به یاری جنگ طلبی اروپایی‌ها و آسیایی‌ها و از محل تأمین تجهیزات نظامی طرفین درگیری با رشد اقتصادی روبه‌رو بود، جایگاهی بهتر از بی‌طرفی در جنگ برای خود ندید تا هم چهره زشت یکی از جنگ‌طلبان را به خود نگیرد و هم از قبل حماقت دیگران، اقتصاد بیمار خود را بازسازی کند.

دولت «روزولت»، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز جنگ، اعلان بی طرفی کرد؛ هرچند چرچیل با جاه‌طلبی‌های فراوان هیتلر، تلاش بسیاری نمود تا آمریکا به متفقین بپیوندد، ولی این بمباران هوایی و عملیات کامیکازه سربازان ژاپنی بود که سرانجام پای آمریکا را به میدان نبرد گشود.

به این ترتیب، در دسامبر سال 1941 در حالی که آمریکایی‌ها برای جشن‌های کریسمس آماده می‌شدند، دولت آمریکا، رسما به ژاپن اعلام جنگ کرد و در عمل با آلمان و ژاپن و ایتالیا وارد جنگ شد.

گفتنی است، در جریان این نبرد، خسارات وارده به ارتش آمریکا بسیار بود، چنان که گفته می‌شود، 350 هواپیمایی ژاپنی در جریان این حمله، دوازده کشتی آمریکایی مستقر در این بندر را نابود کردند که حضور پنج رزم ناو بزرگ در میان آنها، باعث بالا رفتن شدت خسارات به بدنه ارتش آمریکا شد.
همچنین 164 هواپیمایی آمریکایی نابود شدند و 155 هواپیمای دیگر آسیب دیدند، 2400 سرباز کشته و 1240 سرباز دیگر زخمی شدند.

خلاصه آن که خسارات حمله به اندازه‌ای بود که باعث شد، ستون فقرات نظامی آمریکا در اقیانوس آرام بشکند و ژاپن به خواسته‌های خود برای قدرت گرفتن بیشتر در اقیانوس آرام رسید.


یک قایق کوچک نجات آمریکایی در تلاش برای خاموش کردن آتش بزرگ رزم نام «یو‌.اس‌.اس‌.تنسی»؛ هفتم دسامبر 1941




خلبانان ژاپنی در حال دریافت دستورالعمل حمله بر یک ناو هواپیمابر در روز هفتم دسامبر 1941؛ این تصویر از روی یک فیلم خبری که از سوی ژاپنی‌ها در روز حمله منتشر شد، به دست آمده است.




سربازان ژاپنی از روی عرشه ناو هواپیمابر برای یک هواپیما که تازه از روی عرشه برخاسته، دست تکان می‌دهند و آرزوی پیروزی می‌کنند.





لحظه انفجار رزم ناو «یو.اس‌.اس‌.شاو»





نابودی رزم ناو «یو‌.اس‌.اس‌.آریزونا»


لحظه سوختن ناو «یو.اس.اس.پسفیک»



امپراتور «هیروهیتو»؛ یکصد و بیست و چهارمین امپراتور ژاپن، که با صدور فرمان حمله ارتش ژاپن به منچوری، عملا آغازگر جنگ جهانی دوم بود.
بنا بر این گزارش، جنگ جهانی دوم تأثیر فراوانی بر سرنوشت میزان قدرت امپراتور در میان ژاپنی‌ها داشت.
پیش از جنگ جهانی دوم، او بسان همه امپراتورهای پیشین ژاپن «پسر آسمان» خوانده می‌شد و بنا بر قوانین ژاپن در آن زمان، جز افراد خاص، هر کس به امپراتور چشم می‌دوخت و به او نگاه می‌کرد، فوراً با شمشیر سرش از تن جدا می‌شد، ولی پس از پذیرفتن شکست او، طی نطق رادیویی از مردم ژاپن خواست تا این شکست را بپذیرند و در راه بازسازی و پیشرفت کشورشان گام بردارند.
او هم چنین اعلام کرد، از امروز دیگر پسر آسمان نیست و هیچ قداستی ندارد و از این پس همه می‌توانند به او نگاه کنند. رفتار ژاپنی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم بسیار عجیب است. درست هنگامی که بمباران اتمی ژاپن، منجر به مرگ دست کم ۲۲۰٬۰۰۰ نفر شد و امپراتور شکست را پذیرفت، برخی با ایده ادامه جنگ تا پیروزی علیه امپراتور، کودتا کردند.
این در حالی بود که نافرجام ماندن حتی افکار عمومی ژاپن هم شکست را نمی‌پذیرفت و خواهان ادامه نبرد تا پیروزی بود.

«هیروهیتو» دستور حمله به پرل‌ هاربر را صادر کرده بود.



حمله به پرل هاربر البته سوژه داغی به خبرنگاران داد



نابودی رزم ناو «یو.اس.اس.آریزونا»




یک هواپیمای ژاپنی منهدم شده؛ در جریان این عملیات، بسیاری از خلبانان ژاپنی اقدام به کامیزاکی کردند.


بخش بزرگی از ناوگان هوایی آمریکا که در این بندر مستقر بود، نابود شد.



رزم ناو «یو.اس.اس.آریزونا»







«کابینه ژاپن در نشست اضطراری»؛ این تیتر خبری است که در میدان تایمز نیویورک در روزهای حمله نمایش داده می‌شد.



«روزولت» در نشست کنگره، رسما به دولت ژاپن اعلام جنگ می‌کند.




اینک پس از هفتاد سال، ساخت بنای یادبود بر فراز رزم ناو «یو.اس.اس.آریزونا» در بندر پرل هاربر




کهنه سربازان به جا مانده از نبرد پرل هاربر


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی