بازدید 6854
۴

ممنوع‌هايي كه در بازار چاي آزاد هستند!

فروش و عرضه‌ي چاي فله‌اي به دليل جذب بالاي رطوبت هوا و آلودگي در چاي، ممنوع است اما عرضه و فروش گوني‌هاي چاي در مغازه‌هاي عمده و خرده‌فروشي سطح شهر را شاهد هستيم و برخوردي با اين موضوع نمي‌شود.
کد خبر: ۲۰۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰ 06 December 2011
در حالي كه عرضه‌ چاي فله‌اي به دليل جذب بالاي آلودگي‌هاي هوا ممنوع بوده و همچنين واردات بسته‌هاي خارجي چاي با وزن زير 10 كيلوگرم از سوي گمرك ممنوع‌الورود است، در مغازه‌هاي سطح شهر شاهد عرضه و فروش اين محصولات ممنوعه اعم از چاي فله‌اي و  بسته‌هاي چاي خارجي نيم كيلويي، يك يا دو كيلويي و ... هستيم كه هيچ برخوردي با اين ممنوع‌ها صورت نمي‌گيرد؛ گويا كه عرضه‌شان آزاد و بلامانع است!

به گزارش ايسنا سالانه 100 هزار تن چاي مورد نياز و مصرف جامعه‌ي ايراني است كه حدود 60 هزار تن آن غيرقانوني، 35 هزار تن قانوني و پنج هزار تن از چاي توليد داخل تامين مي‌شود.

فروش و عرضه‌ي چاي فله‌اي به دليل جذب بالاي رطوبت هوا و آلودگي در چاي، ممنوع است اما عرضه و فروش گوني‌هاي چاي در مغازه‌هاي عمده و خرده‌فروشي سطح شهر را شاهد هستيم و برخوردي با اين موضوع نمي‌شود.

همچنين در حالي‌كه طبق قانون گمرك جمهوري اسلامي واردات چاي بسته‌بندي شده در خارج با وزن كمتر از 10 كيلوگرم ممنوع بوده و ترخيص نمي‌شود، مغازه‌ها مملو از انواع برند‌هاي چاي خارجي با بسته‌بندي‌هاي كمتر از وزن 10 كيلوگرم است.

به گفته‌ي نعمت ياورزاده - مدير اجراي سنديكاي چاي شمال سازمان بازرسي نظارت بر قيمت‌ها بايد در بنگاه‌هاي فروش، از عرضه‌ي كالاهاي قاچاق جلوگيري كند.

از سوي ديگر در حالي‌كه به‌ازاي خريد و صادرات هر كيلو چاي ايراني، مجوز واردات دو كيلوگرم چاي خارجي بدون تعرفه به تجار داده مي‌شود، حواله‌هاي چاي خريداري نمي‌شود و بازار قاچاق چاي داغ‌داغ شده است؛ به‌طوري كه چاي ايراني با چاي خارجي مخلوط و به عنوان چاي خارجي با قيمت بالا در بازار فروخته مي‌شود.

گفتني است؛ واردات چاي 34 درصد تعرفه دارد و براي واردات رسمي هر كيلو چاي خارجي معادل هزار تومان بايد پرداخت شود.

و اما راه‌هاي شناسايي چاي طبيعي از چاي تقلبي:

- چاي طبيعي فقط در آب جوش و در حالت دم‌كشيدن به رنگ مي‌آيد، اما چاي‌ تقلبي به دليل وجود اسانس رنگ در آب سرد هم به رنگ مي‌آيد.

- چاي تقلبي به دليل وجود اسانس‌ها و مواد حل‌نشدني،‌ محلول را كدر و با لايه چربي همراه مي‌كند به طوريكه رنگ آن به ظرف باقي مي‌ماند و در آب جذب نمي‌شود كه اين مواد براي بدن سرطان‌زا است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
این چای سبز ژاپنی که در ایران به فروش میرود و در تلویزیون هم تبلیغ میشود آیا از نظر تشعشعات رادیو اکتیو حادثه زلزله و سونامی اخیر ژاپن کنترل شده است ؟ آیا گمرک در مبادی ورودی و وزارت بهداشت در مغازه ها از این چای سبز نمونه گیری و آزمایش رادیواکتیویته می کنند ؟
چاي طبيعي هم در اب سرد مقداري رنگ مي دهد. مردم برخي مناطق شمال ايران چاي را اينگونه دم مي كنند و مقداري اب روي چاي ميرزند تا وقتي كه اب جوش ايد ان را روي كتري مي گذارند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان