بازدید 5582

تاثیر تحریم ایران بر کشورهای بدهکار اروپا

کد خبر: ۲۰۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶ 05 December 2011
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تحریم نفتی ایران عملی نیست،گفت: تحریم نفتی ایران قیمت جهانی نفت را افزایش می‌دهد و برای برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، اسپانیا و یونان که مشکلات داخلی دارند کار را سخت‌تر می‌کند.

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تحریم نفتی ایران باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شود، گفت: اگر بخواهیم انتزاعی نگاه کنیم 2.2 میلیون بشکه نفت ایران را برخی تولید کنندگان حاشیه خلیج فارس می‌توانند تأمین کنند همانطور که نفت لیبی را تأمین کردند و اتفاق خاصی در بازار نیفتاد اما باید توجه داشته باشیم که بازار نفت براساس عرضه و تقاضا دست خوش تغییر قیمت نمی‌شود، بلکه پیش‌بینی‌های سوداگرانه و شاخص‌هایی نظیر نرخ رشد پایین آمریکا، افزایش بیکاری در غرب و همچنین بحران‌های مالی غرب بر قیمت نفت تأثیرگذار هستند، حتی در زمانی که قیمت نفت تا 147 دلار هم رسیده بود تولید کنندگان اعلام کرده بودند کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: واقعیت این است که معامله کاغذی نفت 4 برابر معامله واقعی است و اگر بخواهند نفت ایران را تحریم کنند و حتی اگر عربستان بخواهد این کمبود را جبران کند هم احساس نگرانی در بورس‌های جهان قیمت را بالا می‌برد.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران گفت: پالایشگاه‌های دنیا برای هر گونه نفتی ساخته نشده‌اند که اگر نفت ایران نبود، نفت کشور دیگری را بخرند بلکه برخی از پالایشگاه‌ها در سطح دنیا فقط برای نفت ایران تنظیم شده‌‌اند.

این کارشناس نفتی با تأکید بر اینکه تحریم نفت ایران در حال حاضر عملیاتی نیست، اما ما باید برای چند ماه آینده برنامه مدون و مناسب داشته باشیم، اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید این بود که برخی کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و یونان که مشتری‌های ثابت نفت ایران هستند با بحران‌های داخلی مواجهند و اگر بخواهند فروشنده خوبی مثل ایران را از دست بدهند مشکلات آنها چند برابر می‌شود و حتی ممکن است به تغییرات جدی در نظام سیاسی و اقتصادی آنها منجر شود.

سلطانی گفت: با تمام این دلایلی که ذکر شد اما نباید به موضوع تحریم نگاه یکطرفه داشته باشیم و بگوئیم آنها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند، چرا که در اقتصاد و سیاست همواره دو کفه هزینه و منافع وجود داشته است و کشورها سعی می‌کنند که توازن بین این دو کفه را ایجاد کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی چین و روسیه بیشترین حمایت را از ایران می‌کنند و این موضوع بر می‌گردد به اینکه اینها بیشتر دنبال منافع خودشان هستند لذا لازم است دولتمردان ما در این مسائل هوشمندانه عمل کنند و برنامه‌ریزی مناسبی در دیپلماسی انرژی ایران برای سه، چهار ماه آینده داشته باشند، چرا که روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت ممکن است تغییر مسیر دهد و یا چین ممکن است اتفاقی بیفتد و به سمت عربستان سوق پیدا کند.

 سلطانی ادامه داد:البته همه اینها حدس و گمان است اما ما باید هوشمندی لازم را داشته باشیم و همانطور که امروز این تحریم‌ها تأٍثیرگذار نیست طوری فضا را مدیریت کنیم که در چند ماه آینده هم تحریم نظام سلطه بر علیه ایران بی‌‌تأثیر باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل