بازدید 41491

از حسين تا حوسين!

کد خبر: ۲۰۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰ 04 December 2011
فلسفه عزاداري حسيني، زنده نگه داشتن اسلام و مکتب اهل بيت( ع) است، اما بعضا بر اثر ورود آسيب‌ها، آفات و تحريفات اين هدف و فلسفه اصلي تا حدودي فراموش و اهداف کاذب ديگري جايگزين آن شده است، سهراب محمودي، طي يادداشتي به آسيب شناسي عزاداري سالار شهيدان امام حسين عليه السلام در برخي مجالس پرداخت.

به گزارش ايسنا متن اين يادداشت به شرح ذيل است :

سلام و درود خدا بر آنهايي كه در عزاي سالار شهيدان گريه مي كنند.

متاسفانه در برخي مجالس عزاداري و نحوه تعزيه گرداني و مجلس سينه زني سنتي سالار و سرور شهيدان امام حسين عليه السلام بيشتر به يك مجلس گرداني ظاهري تبديل مي شود و بيم آن مي رود كه دل‌هاي پاك و باصفاي آن عزيزان از دروني كردن شعائر و ارزش‌هاي عاشورايي فاصله بگيرد و بيشتر روبنايي شود، بگونه اي كه فقط به ريتم آهنگ و هارموني نوحه توجه شود تا به عمق مصيبت و دلسوختگي و پاك باختگي در آن.

اين تذكر از باب تكريم شعائر روضه امام حسين (ع) و مجالس، بدور از هرگونه تعريض و خداي ناكرده ترديد در نيت دلسوختگان حسيني گفته مي شود تا در آن گوشه چشمي از حضرت ابا عبدالله و ولي عصر روحي فدا بر دل‌هاي سوخته ما نيز بشود. در مقام نمادشناسي نام مبارك امام حسين عليه السلام تبديل به حوسين مي شود؛ تا همه چيز تحت الشعاع هروله ها وحوسين حوسين‌هاي تامل برانگيز شود!

تفاوت‌هاي «حسين» و «حوسين»

1- حسين عليه السلام يكي بيشتر نيست، امام حوسين‌ها متفاوت است و حوسين اين مداح با حوسين آن مداح فرق مي كند.

2- ياران حسين عليه السلام او را بنده خدا مي دانند، ولي ياران حوسين فرياد حوسين اللهي سر مي دهند.

3- حسين عليه السلام نماز را در بحبوحه جنگ در اول وقت به جاي مي آورد، اما حوسين نماز صبح را فداي مجالس شبانه مي كند.

4- درد حسين عليه السلام درد دين و شرافت انساني بود، اما همه مشكل حوسين عطش و سيراب كردن بستگانش بود .

5- ظهر عاشورا در مجلس حسين عليه السلام صداي الله اكبر و حي علي الصوه به گوش مي رسد، اما در مجلس حوسين فرياد حوسين حوسين به جنگ اذان مي رود.

6- حسين عليه السلام را بايد از مطهري ها شناخت، اما حوسين را در لابلاي آواز ناعالمان و ناعارفان بايد جست.

7- حسين عليه السلام براي تمام سال زنده است و الگويي براي هر لحظه زندگي ماست، اما حوسين فقط ده روز سال جلوه مي كند و بقيه سال بهانه اي است براي دور هم جمع شدن دوستان.

8- دوستان حسين عليه السلام ناخودآگاه خون گريه مي كنند اما دوستان حوسين خودآگاه خودزني و مجلس گرمي مي كنند و هر كس كبودي صورت و سينه اش بيشتر باشد مقرب تر است .

9- حسين عليه السلام براي گفتن حرف خود به چيزي نياز ندارد اما حوسين به طبل و بوق و كرنا و سبك پاپ نياز دارد.

10- در مجلس حسين عليه السلام رسيدن به معرفت مهم است، اما در مجلس حوسين ترتيب صفها و ريتم نوحه و بالا و پايين پريدن‌ها.

11- حرارت حسين عليه السلام هرگز در دل‌ها سرد نمي شود، اما حرارت حوسين بعد از يك شور زدن سرد مي شود .

12- عاصيان و گنهكاران براي شفاعت و توبه به مجلس حسين عليه السلام مي روند، اما در مجلس حوسين براي مجلس گرداني و ندانسته گاهي با مزاحمت براي ديگران وآلودگي به گناه.

13- حسيني ها قبولي را به اطاعت از خدا و خلوص نيت و پاكي دل مي دانند، اما حوسيني ها مي گويند: هر چه مي خواهد دل تنگت بكن فقط يا حوسين فراموش نشود .

عزيزان آنكه در كربلاي 61 هجري به شهادت رسيد امام حسين (ع) بود نه حوسين!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۹۶
بسیار زیبا و به جا بود
, با این چیزایی که تو مراسما میبینم, دیگه تمایلی به شرکت توی این مراسم ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
مجلس امام حسین رفتن لیاقت میخواد که هرکسی اون لیاقتو نداره حالا اگه یه عده تو بعضی مراسما کاره درستی نکنند انشاالله خدا به حق امام حسین آگاهشون کنه ودر مسیر امام حسین علیه السلام قرارشون بده
شیر مادرت حلالت باد ای تابناک که بعد از سالها شجاعت کردی واین حقیقت را برملا کردی
قابل توجه بعضي آقايان مداح !
با احترامی که برای نویسنده مقاله قائل هستم اما فکر می کنم ایشان بسیار مغالته کرده اند. ای کاش یکطرفه به قاضی رفتن را کنار بگذاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
مغالطه مجيد جان نه مغالته!!!!!!
شما كه منتقدي سعي كن با اطلاعات كامل به نقد و بررسي بپردازي........
در بیان عبارتها متآسفانه برخی جسارت ها صورت گرفته که ناشی از کم معرفتی نویسنده بود. آسیبها را باید با رعایت تمام جوانب احترام و حفظ قداستها ترمیم نمود
اکثر هیات های عزاداری نمادین شده و بیشتر به فکر اسم در کردن و تشریفات هستند و از هدف قیام امام حسین غافلند و کارهایی می کنند که در خور حسینیان نیست
این مطلب از کی بود؟امام حسین (ع)اقیانوس است هرکس به اندازه ظرفش آب معرفت بر می دارد. بگذار هر تشنه به اندازه ظرفش آب بر دارد.جدا نکن شما لطفا
پاسخ ها
متین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
از امام حسین نه از حوسین
معرفت باید از معارف درست کسب شود
معرفتی که مقدار غلط و مقداری درست باشد همان کسب نشود بهتر
یا حسین (ع) خودت دستمونو بگیر
تا راه تو را بپیماییم
عالي بود ،
متاسفانه نظارت بر هياتها نميشه يا خيلي كمه
جانا سخن از زبان ما میگویی
احسنت به شما عزیز و بزرگوار به نکته ظریف و مهمی اشاره کردی. سید
اره منم قبول دارم نباید این طور حسین حسین گفتن ها رو تو مجالس گفت ، اما نکته ای هست اینه که اینا با اعتقاد خود زنی میکنند اگه ذره ای شک داشته باشند به اینا مگه ادم دیوانه است بیاد خودشو بزنه که بگه من بیشتر خودمو زدم!!!؟
شاید این مراسمات ایده ال سید الشهدا نباشه اما همین مراسمات هست که اسلام رو زنده نگه داشته البته اینم بگم که دوستان بد برداشت نکنن من با مراسماتی که یکسره حوسین حوسین میگن مخالفم اما چیزی که منو ناراحت کرده اینه که ذکر حوسین حوسین گفتن و شور گرفتن رو این آقا به چالش گرفته حال اینکه آیة ا... حکیم خود زنی میکرد ، در نزد حضرت امام همین شور حوسین حوسینی که شما به چالش کشیدی رو میگرفتن و .... در اخر هم امیدوارم خدا هممون رو به راه راست هدایت کنه اول از همه خودمو.
پاسخ ها
سید مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
عزیزم اسلام برای زنده موندن نیازی به من و شما نداره...!
این ما هستیم که برای زنده موندن به اسلام احتیاج داریم!
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
سید مصطفی عزیز اتفاقا اسلام برای زنده موندن نیاز به مسلمانان خود ساخته داره. نبود همین مسلمانان باعث شد که بر سر اسلام و ائمه آمد انچه که نباید می آمد. و تا مسلمانان خودساخته ای نباشند امام عصر ظهور نخواهند کرد.
من هم معتقدم که در برخی از بند های این نوشته مغالطه صورت گرفته، از جمله این که گفته شده اینها همین ده روز را عزاداری می کنند. اتفاقا این افراد کسانی هستند که معمولا در هیات های هفتگی عزاداری می کنند.
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
هرچه از ذات ناب و اصل اصيل عاشورا فاصله بگيريم، از حقيقت منحرف شده‌ايم.انحراف از مسير حق،كم يا زياد ندارد.مسامحه در صيانت از صورت ناب و بي غل‌وغش عاشورا نويد دهنده انحرافات و تحريفات بزرگتر است.بسان كوچك شمردن گناه صغيره است كه گناه كبيره را در پي دارد. كم نيست انحرافات خانمان سوزي كه در اثر سهل گرفتن ها و دقت نكردن در امانت داري از اصول ناب گريبان امت اسلام را گرفته است.همانگونه كه انحرافات قبل دو دستگي در اسلام را باعث شد، انحرافاتي از اين دست دو دستگي در شيعه را سبب خواهد گرديد.قدري حكيمانه بينديشيم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
اسلام را حقانیتش زنده نگهداشته نه تبلیغات جاهلانه
انشاءالله حسین (ع) دست همه این حوسینی ها رو می گیره و اگر احیاتا بینشون عده ای باشن که تو راه درست نیستن به راه راست هدایت بشن.
تازه یه جا رفته بودیم می گفتن "حوشین". اینو دیگه از کجا آورده بودن نمیدونم. البته خدا رو شکر یه چند سالی هست که داره کمتر میشه یادمه شیش هفت سال پیش اینا خیلی رو بورس بودن.
حرفهای حسینی بوی حسین میدهد نه حوسین
مرحبا به کاتب و ناشر این متن. اگه از این کارها بیشتر کنید یقیناً تاثیرگذار بوده و اجر آمرین به معروف و ناهین از منکر را دارید.
کلمة حق یستمسک بها البطالین

در اینکه باید هیاتها و جلسات عزاداری آسیب شناسی شود شکی نیست اما ظاهراً گاهی اوقات زمانیکه دست به قلم می شویم برای تحلیل کردن فکر میکنیم در محیط خلاء زندگی می کنیم، همه متغیر ها را ثابت و درست فرض می کنیم و همه اشکالات را خلاصه می کنیم در آرایش ظاهری و تظاهر بیرونی این جلسات و همه تشت و کاسه و کوزه را سر مادحین و برگزار کنندگان جلسات می شکنیم ...

نه برادر فراموش نکن که برخی از این سبکها باعث شد تا خیلی از همین جوانانی که به خاطر نابلدی مبلغین و بد برخوردی بعضی از به اصطلاح پیر غلامان و تناقض قول و عمل منبریان و هزار درد مزمن دیگر از هیاتها رفته بودند، دوباره به هیاتها برگردند ...

چند دقیقه فکر کن و بعد دست به قلم شو ... عزاداری خونین که نه، وهن دین است! ... سبک جدید که نه امام حسین نیازی ندارد ... طبل که نه چنین است ... سینه زنی اینچنینی که نه ... پس چی؟ لابد همه جوانان 18-25 ساله مثل پدربزرگها بنشینند کتاب شیخ جعفر بخوانند و گریه کنند، هان؟

حرف زیاد دارم برای گفتن ...

بزرگوار جایگزین بده و از واقعیتهای جامعه فراری نباش ... رویایی فکر نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
دوست عزیز جذب جوانان بهانه ای بیش نیست مشکل در نحوه جذب جوان است ایا امروز زنجان را ندیدی؟ همه پیر یا میان سال بودند ؟ بوشهر و جنوب سفر کرده ای ؟ مراسم های سنتی ابادان و بوشهر شباهت بسیار به هم دارد و از قضا جوانان برای این مجلس سر و دست میشکانند انهم با اشعاری که نه مناره داخلش هست و نه حوسین بلکه مداح موقع ادای کلمه حسین آن را با طنین و جلوه ای بیان میکند که جگر انسان میسوزد دوست گرامی ایا به ریتم این نوحه خوانی ها توجه کرده ای ؟ از مداحان مشهور گرفته تا نوپا های این برنامه ؟ آهنگ و ملودی ان را چنان است که ....راستی این دوبله خوانی مداحی را دیده و شنیده ای ؟ فرقش با یک مجلس اوازه خوانی در چیست ؟ اتفاقن برای تخریب یک موضوع لازم نیست از اساس به پایه آن حمله کنی اول دو ر و حاشیه اش را سست کن بعد به اصل آن ضربه بزن .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
این جوان محترم حرمت امامان را در ذکر اسامی متبرکه اشان باید نگاه دارد. جوان فستیوال که نمی رود عزاست این جوانان که شما می فرماید اسم سیدالشهدا را درست ببرند یعنی حسین و از ایشان درس زندگی بگیرند لازم نیست با اینکارها بی حرمتی کنند.
يا حسين (مسعود.ف)
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
اتفاقا" آفتاب آمد دليل آفتاب...
نتيجه زاويه گرفتن از مسير حق فاصله گرفتن تدريجي از حقيقت است كه انرا ميتوان در نوشتار اين دوست عزيز مشاهده كرد. چه كسي گفته است كه عزاداري براي امام حسين عليه السلام به هر شكل و به هر كيفيتي مجاز است. مگر مي‌شود براي جذب حداكثري جوانان و نوجوانان حقيقت را قرباني كرد.كه اگر اينگونه شود، ديگر آن مجلس، مجلس عزاداري آن حسيني كه فرزند زهرا(س) بود و در ظهر عاشوراي سال 61فدايي دين خدا و امت پيغمبر(ص) شد نيست؛ آنانيكه اگرچه در شماره ناچيز بودند اما در مسير حق همه چيز بودند.در مرام حسين اين كيفيت است كه مهم است و نه كميت.در مرام حسين(ع) هيچگاه حقيقت قرباني مصلحت نمي‌شود. در مجلس حسين ارادت ها از سر زبان نيست كه از عمق دل است. مجلسي كه مرامش غير از مرام حسين بن علي-عليهم السلام- باشد مجلس حسين(ع) نيست. آه كه اين سينه چقدر حرف براي گفتن دارد و ليكن مجال ندارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
توصیه می کنم کتاب حماسه حسینی را یک دور مطالعه کن - هم برای دنیایت خوب است و هم آخرت. اگر هم مانند آن پیرمرد عضدی هستی که پنبه در گوشت بگذار و بگو نیازی به مطالعه این کتاب ندارم.
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
دوست عزیز!
روایت رو اشتباه نوشتی ...
«البطّالون» (فاعل و مرفوع) درسته نه «البطالين»!
کلمة حقّ يستمسك بها البطّالون ...
احسنت
حقیقت را گفتی
دست نوینده این مقاله رو میبوسم
واقعا حرف دل شیعه دل سوخته است
حوسین حوسین به جنگ اذان رفته است!
واقعا که درست و صحیح وضعیت محرم این سالها را تشریح کرده اند.
حسین خدا کجا و حوسین عوام کجا
خدا به ما در سالهای پیش رو رحم کند
دیروز نیم ساعت منتظر شدم تا به اصطلاح عزداران حوسینی راه رو باز کنن (ساعت حدودا 10:55 شب بود)
دلا بسوزه برای حسین(ع) که توی عزداریشم غریبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
تازه 10 هیئتا شروع می کنن 11 شام می خورن و میرن
خدا عمرت بده یک عمر حرف دل من را زدی تا چیزی هم میگفتم کلی متلک و انگ بی دینی بهم میزدن
با سلام

من ميخواستم از نويسندخ تشكر كنم كه اينقدر اشاره خوب به واقعيت ها كرده اميدوارم كه حسيني واقعي باشيم انشاالله
دوست عزیزی که این مطلب رو نوشتی اینهایی که نوشتی از سر دلسوزی برای حسین(ع) نیست بعضی ها اینجورین اما شما همه رو جمع بسته ای و اینکه یادت رفته اگر همین حوسی حوسین کردنها نباشه هنوز هم تو کشور اسلامی! ما شب عاشورا پارتی میگیرن و همون جوونی که به عشق حوسین م آد میتونه تو پارتی نباشه هر چند اینجا نمی تونم توجیهت کنم من تو قم زندگی می کنم و از این حرفها زیاد شنیدم اما از شماها که ادعا دارید سایت اطلاع رسانی دارید و تحصیل کرده هستید زدن این حرفها بعیده متاسفم برای سایت تابناک که چنین حرفهای ضد حسینی ازش خارج میشه و بیشتر از همه به حال تو دوست عزیز که اینگونه فکر میکنی
لبیک یا حسین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
شما مثل اینکه چشمت رو روی حقایق بستی.
همون جوونایی که میگی از پارتی میان به دسته حوسینی ها، در واقع میان به حوسین پارتی! به عشق خودی نشان دادن به بقیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
آقا محمد پس خبر نداری که در شب تاسوعا و عاشورا هم بازهم ، هستند از خدا بی خبرهائی که پارتی میگیرن ، اون هائی که به قول شما با به جای پارتی میرن مجلس عزاداری ، ای کاش میرفتن به همون پارتی هاشون و اونجا هر غلطی که میخواستند میکردند به جای اینکه با اون تیپ و قیافه ها و رفتار های زننده بیان به مجلس عزای عزیز زهرا
باید این نوشتار را چاپ ودر اختیار همه عزا داران قرار داد
خيلي لطيف و اثر بخش بود.خداوند شما و اين بنده حقير را با حسين عليه السلام و شهيدان كربلا محشور نمايد
بابا تابناک.بعید بود ازت همچین مطلبی بگذاری.بابا ایول.پس مطلب بدرد بخور هم برات میاد
در کلاس درس حسین (ع) عشق و محبت به خدا واخلاص در عمل و انجام عمل برای رضای خداوند را یاد می دهند اما در کلاس درس حوسین خود نمایی و خودخواهی ظهور پیدا میکند
مطالب خیلی خوب و شایسته ای بود
ما امام حسین را شفیع قرار میدهیم و میخواهیم که خود ایشان کمکی کند که در راه درست قدم برداریم و از راه راست منحرف نشویم
حق یارتان
التماس دعا
خدا پدرتونو بیامرزه به حق حسین(ع)
به اندازه تمام انسانها راه بسوی خدا هست حسین یکی هوسین یکی حوسین هم یکی تو اکه راست میگیم اول خودمون رو درست کنیم
سلام عزیز دل
خیلی خوب بود فقط ای کاش بجای حوسین یه کلمه دیگه به کار می بردی چون حوسین تقریبا همون حسین به لهجه عربی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
به لهجه تركي است نه زبان عربي جانم!!
آی گفتیا
دمت گرم از این قشنگ تر نمیشد بررسی بشه
یا حسین(ع)
سلام و دورد خدا بر حسین گویان ... به امید هدایت حوسین گویان..... تابناک جان عالی بود .. درود
بسيار تأثيرگذار و دلنشين بود. خوشحالم که هنوز هستند کسانی که ضمير پاک و باطنی نورانی دارند!!
خیلی خیلی ممنون از تابناک عزیز، بسیار مطلب زیبائی بود، با اجازه در وبلاگ مسجدمان اضافه میکنمش، البته با ذکر منبع.
البته نمی دانم نویسنده این مطالب کی بوده - ولی حرکات خودش رو به عزاداران حسینی ع نسبت داده که کار درستی نیست هر کس به هر عشقی در عزاداری امام حسین شرکت می کنه مثلا آذری زبونها بنا به لهجه ای که دارند نمی تونن حسین را مثل ما یا تهرانی ها بگویند و ما هم نمی توانیم مثل اعراب بگوییم با آن لهجه
مطمئنا این جور آسب شناسی آن هم در 10 روز اول محرم معلوم است هدف مند است و برای ضربه زدن به این مراسمات و کمرنگ کردن آن است ولی امام حسین ع 1400 سال است که همینگونه برایش عزاداری می کنند با لهجه ها و شکل های مختلف کسی که عرق خور را می خرد و غلام خود می کند می خواهید بگویید یک حوسین گو را نمی خرد آقا از این حرفها مهربان تر است
برویم و خودمان را درست کنیم و با عزاداران حسینی درنیفتیم
تازه نماز اول وقت هم خیلی از این جوانان می خوانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
اتفاقن مسئله همین است من عاشق مرثیه سرائی اذری هستم با وجود اینکه به هیچ وجه اذری بلد نیستم و عرب هم هستم اما سوز و گداز ذاتی آن دلم را اتش میزند درست است که لهجه اذری حسین را جور دیگری بیان میکند ولی آن ذات این لهجه است نه مداح فارس زبان تهرانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
عزیز دل کی گفته که این حوسینی ها خریده نمی شن! این مقاله برای استثناها نیست. مزاحمت و حق الناس و بی توجهی به اون چیزهایی که امام حسین براش قیام کرد خیلی خیلی در این مقاله روش تاکید شده.
حرف این مقاله اینه که دارن به اسم امام حسین کاری را می کنند که او برای مبارزه با آن کار شهید شد.
عالی بود ، همین و بس.....
یاد حاج سلیم موذن زاده اردبیلی که فخرالذاکرین جهان تشیع است بخیر...
بايد به حال صدا و سيما هم افسوس خورد كه مروج اين حوسين حوسين گوئي ها است .
شیر مادر حلالت. زدی تو خال. وای به حال ماهائیکه دانسته داریم تیشه به ریشه مذهب می زنیم.
درود بر این همه ادب و نکته بینی
.
.
.
جانا سخن از زبان ما میگویی
خيلي ممنون واقعاً جالب بود.
قابل توجه مداحان محترم كه بدانند چه مي گويند و چه مي كنند.
اگر به جای مداحی ها، سخنرانی های با محتوا و کارشده برقرار گردد و مردم را به راه راست هدایت کند بسیار مفیدتر از این است تا یک مداح بخونه و مردم به سینه بزنن در حالی که شاید اصلاً نفهمن مداح چه چیزی می خواند.
افرین به این نویسنده محترم ولی به نظر من تمام کسانی که به این سبک هم عزاداری میکنن همان امام حسین علیه السلام را در نظر دارن انشاالله همه عزاداریها به هر سبک قبول درگاه ان بزرگواران باشد التماس دعا
نمی دانم چرا از بین این همه مشکل در جامعه، عده ای ان شاءالله دلسوزانه ، فقط به آسیب شناسی مراسمها و مجالس امام حسین می پردازند؟
خواسته یا ناخواسته قدم در مسیر کم رنگ کردن این حماسه عظیم می گذارند؟
وای بر اینان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
هر چه داریم از محرم و صفر است .
امام خمینی (ره)
اساس فرهنگ ما عاشورا است دشمن با تخریب ان بدست خودمان آن را هدف قرار داده است
آفرین به نویسنده این مقاله. اگر محتوا از مجالس عزاداری گرفته بشه (که متاسفانه داره این طور میشه) میترسم حضرت امام حسین علیه السلام فردای قیامت ما رو مواخذه کنه که چرا در مجلسی رفتی که ما رو به تمسخر گرفتن
ای آنکه در بند قافیه و زبر و زیر و ... اسیری ، عشق خالصانه حوسینیان و حسینیان بین که بی پیرایه و ... این نام را با هر زبان و لهجه ای زنده نگه داشته اند .
خواهی که آگاهی بخشی ، بی اشاره به نام و نشان و توهین به زبان ها و لهجه ها به اصل موضوع بپرداز شاید مقبول عقل ها افتد و مطلوب قلبها ،
ما تورک ها « ایمام حوسین » می گوئیم ، شاید با حسین شما فرق کند که حتما هم می کند، ولی عین اماممان حسین است .
اعراب شیعه عراقی نیز با لهجه ای می گویند که با تمام حسین ها فرق دارد اما باز همان امامشان حسین است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
با نظر شما موافقم.بهتره قبل از کتابت متن یه تحقیق کلی انجام بشه که خدای نکرده ناخواسته به کسی توهینی نشه.
خدا اجرتون بده. حتی تو رسانه ملی هم متاسفانه مواردی شنیده میشه که آدم رو عصبانی میکنه. ازاین موارد بازهم هست مثلا: حُسِن بجای حسـین یا سِین بجای حسـین یا حیدا بجای حیدر . . .
تابناک تو بعضی وقتا مطالبی می نویسی که آدم فکر می کنه احتمالا یه چیزی هم هست که آدم بخوره و به جای اینکه عقلش زائل بشه برعکس عالم تر می شه! اصلا هیچ جوره بهت نمی آید که اینقدر بفهمی :))))
با تشکر از متن تاثیر گذار این بزرگوار
امیدوارم روشنگری ها در مورد قیامامام حسین و عمق فلسفه عزاداری ایشان هر چه بیشتر شود و ظواهر عزاداری کمرنگ تر گردد
خيلي موافقم . خيلي. خداوند جوانان ما را از آسيبهاي آخر الزمان حفظ كندو به همه ما معرفت حقيقت عزاداري عنايت فرمايد . وعزاداري همگان را به احسن وجه قبول فرمايد.
حالا كاش كلمه رو كامل مي گفتن . تو بعضي از اين مراسمها اعصابم بهم ميرزه وقتي مي گن سين سين سين
تذكر بسيار بجا و ارزنده اي بود اميد است بجاي انجام حركتهاي نمايشي و تبل زدن و فرياد كشيدن و استفاده از ريتمهاي سبك و جلف با برگزاري مراسم وزين و در شان امام (ع) معرفت و شناخت بزرگان دين را دريابيم و انشاالله خداوند ما را از هرگونه انحراف در افكار و اعمال ولو با پوشش ديني مصون و محفوظ بدارد.
متن بسیار زیبایی بود
اما حکایت از واقیعتی تاسف بار دارد
اين ديگه از اون حرفهاست اولا كساني كه حوسين مي گن اغلب ترك هستن و در زبان تركي حسين ،حوسين خوانده مي شود ولي در نوشتار فرقي نمي كند مانند فارسها كه حسين را عربي تلفظ نمي كنند بلكه شكل فارسي آن را مي گويند دوما كي گفته كساني كه حسين مي گن همه افراد درست هستن وكساني كه حوسين مي گن افراد غافل وجاهل هستن اگر اينگونه باشد خود عربها كه بهتر از همه حسين را تلفظ مي كنند بنابراين بايد از همه بهتر باشند نخير با اين مرثيه اي كه نوشتي اشكي جاري نمي شود دستگاه امام حسين لفظ بازي نيست عشق بازي است و با حسين وحوسين تفاوتي نمي كند
پاسخ ها
حسنعلي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
اين جمله رو بايد با اب طلا نوشت:
«دستگاه امام حسين لفظ بازي نيست عشق بازي است و با حسين وحوسين تفاوتي نمي كند »
سلام
متاسفانه اینجا هم مثل همیشه به دام افتادیم. به نظر می رسد با نام حسین هم می شود همان معامله هایی را کرد که با نام حوسین! چه اینکه سالهای سال است، منش حسین فدای ظاهرسازی های ما می شود و در این بین فرقی نمی کند که ما حسین حسین بگوییم یا حوسین حوسین.
در مجالس قدیمی هم که حسین حسین می گفتند متاسفانه این مسایل بود و در مجالس امروزی هم که حوسین حوسین میگویند این مسایل هست. مشکل از حسین یا حوسین نیست. مشکل از دل زنگار گرفته انسان امروزی است.
اگر ضمیر صافی باشد صدالبته که حسین به تمامی در دل ظهور میکند. من مطمئن نیستم که اگر حسین حسین بگویم، حتماً حسینی خواهم شد و اگر حوسین حوسین بگویم، حتماً مطرود درگاه اباعبدالله می شوم.
این درد را از جای دیگری باید علاج کرد
با سلام
ضمن تشکر از نویسنده دعا میکنم که قلمت هیچ وقت در این راه خشک نشود و توانت همیشه در این راه خرج شود . این حرف دل من و میدونم بسیاری از عاشقان اباعبدالله الحسین است
یاعلی یا حسین
ديشب در مصلي كرج تا ساعت 1 بامداد حوسين حوسين مي گفتند انشاالله كه نماز صبح عزاداران قضا نشده باشد ......!
حوسین- حسین است وحسین همان حوسین فقط معرفت می خواهد که این دو را یکی ببینی ومسلما آنهای که مداحی ابا عبدالله را با موزیک وموسیقی مخلوط کردنداین را نخواهند فهمید.
حرف دل ما رو گفتین!
دلم بد جوری گرفته... غرق شدیم توی ظواهر دنیا و خلوص رو گم کردیم.
سرگردانم و حیران
مددی یا حسین(ع)
مددی یا عباس(ع)
مددی.........
اولاً دم نويسنده اين مقاله گرم . دوماً اگر قرار باشه به اين مسائل حساسيت نشون داده نشه پس زدن عطر و اودكلن و بد حجابي و خنديدن و انگار به پيك نيك رفتن بعضي از تماشاگران عزادار در خيابانها هم بيخيال !!! هر چيزي حرمتي داره و نبايد براحتي از كنار بعضي مسائل بظاهر كوچك رد شد . كوچيك كه بوديم آنقدر ايام محرم و بخصوص روز تاسوعا و عاشورا فضاي غمگين و سنگيني وجود داشت كه حتي از خودمون خجالت مي كشيديم يه لبخند بزنيم چون مي گفتيم كه بي حرمتي به مقام امام حسين(ع) است ولي متاسفانه امروز ....
من کسانی را دیدم که نماز شب می خوانند ولی نماز صبح خواب می مانند یعنی واجب را ول می کنند مستحب را می چسبند.
بردن نام مقدس امام حسین (ع) به طور صحیح و دقیق و احترام مطلق به ایشان کار اولیه یک مداح ولی برخی مداحی را با موسیقی هارد راک اشتباه گرفته اند. یکی نیست بگوید امام حسین را حرمت نگاه دارید.
اگر مردم ما از امام حسین درس عظمت و بزرگواری و بخشش و شهامت و آزادگی گرفتند که فبها و گرنه همانیم که بودیم.
فکر میکنم توی کتاب شیخ رجبعلی خیاط نوشته بود درباره مکاشفه ایشان از یک مداح که صورتش پر از کرم های سفید بود. دلیلش این بود که این شخص مردم رو به جای اینکه با امام حسین آشنا کنه به گریه وا میداشته. گریه خالی بدون معرفت... امام حسین به سرباز با معرفت احتیاج داره.
شما اگر ناراحتی برو جایی که خبری از امام حسین (ع)نباشه.

توهین به عذادار ابا عبدالله توهین به خود اون حضرت هست.خیلی از همون به قول شما حوسینی ها از من و شما پاک تر و دلسوز ترند.

شما می گید بعد از یه شور گرفتن حرارتشون می خوابه.
سوال من از شما اینه که اگر واقعا بعد از یه شور سرد میشن چرا شب بعدش دوباره میان و پرشور تر.چرا در مجالس هفتگی در غیر از ماه محرم هم حرارتشون کم نمیشه.

البته من خودم با بعضی حرکات در مجالس عزای امام حسین (ع) مشکل دارم اما این طرز برخورد اصلا درست نیست.

وقتی یکی از پیرغلامای امام حسین دل یه آدم فاسد رو برای اینکه رفته بود توی هیئتشون شکست به خاطر اینکه حب حسین توی دل طرف بود شبش اون خواب معروف رو دید.
البته بماند که اون فرد بعد از اون ماجرا کسی شد که کمتر کسی درک اون از واقعه ی عاشورا رو داره.
خدا رسول ترک رو رحمتش کنه

منظورم اینه که شما نمی خواد به جای کسی که این عزاداری ها برای اونه تصمیم بگیری
واقعیت بسیارتلخی رابیان فرموده اید ای کاش این موضوع برای همیشه حل میشد ورنج شیعه پایان می پذیرفت!
با سلام ضمن تشکر از نکات مهمی که اشاره شد به نظر می رسد عزاداری امام حسین با محوریت مداحان انجام می شود لذا مداحان بسیار با معرفتی هم هستند که با اطلاعات کافی و تقوای لازم طوری مداحی می کنند که شوری به وجود می آورند که ناخود آگاه انسان را از خود بی خود می کند. به عنوان مثال آقای کوثری خدابیامرز
"بهه خاطر نابلدی مبلغین و بد برخوردی بعضی از به اصطلاح پیر غلامان و تناقض قول و عمل منبریان و هزار درد مزمن دیگر از هیاتها رفته بودند، دوباره به هیاتها برگردند ..." حالا این هایی که به زور ارگ به این هیئت ها آمده اند چه گلی به سر هیئت ها زده اند الا اینکه وقتی در خیابان راه می افتند کاروان دخترها با اون وضعیت چندش آور و با خنده و ناز و ادا در کنار هیئت به راه می افتند. جوان 18-25 ساله که سهل است - نوجوانان با شعور هم به دنبال فهم پیام عاشورا هستند ولی شما بعد از دیدن این همه فضاحت باز هم دنبال این مدل عزاداری ظاهری هستی؟ اگر عاشورا تا حال مانده است به خاطر همان عزاداری های سنتی و آگاهانه بوده نه به خاطر این کارناوال ها.
شنيدين ميگن موسي خواست نماز خوندن ياد چوپان بده،نماز شكسته بسته ي چوپانم ترك داد!!
شما بجاي لهجه به اين توجه كنين كه همه براي حسين عزاداري ميكنن ،خداييش چن نفر اون"حوسين"كذايي را ميشناسه كه براش فلسفه بافتين!!!
از نویسنده این مقاله تشکر میکنم واقعا جلب بود ،ادمو به فکر فرو میبره
انشالله که همه حوسینیا حسینی بشن
یا حسین
التماس دعا
اگر این عزیزان تحت تعلیم یک بزرگی بودندمجالسشون شکل مناسبتری میگرفت.
این جوونها هم میخوان دل حضرت زهرا سلام الله علیها رو شاد کنند ولی باشور و حال و جوونی خودشون.
صحیحه که خیلی بهتر میشه برگزار کرد ولی عزاداری اینها هم در دم و دستگاه کریمانه اهل بیت بی اجر نمی مونه. چه بسا اینها عاقبت به خیر شدند و مایی که ادعای عزاداری صحیح داریم..... .
اللهم اجعل عواقب أمورنا خیرا.
به هر حال به تدریج بدعتها شناسایی میشود شعار حوسینی حسینی می شود تاریخ ثابت کرده افراد مخلصی ازبین این اشخاص به ظهور رسیده نگران نباشید عشق حسین همه را به خودجذب می کند
عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند
اونایی که حوسین میگن اگه لهجه هم داشته باشن تو حرف عامیانه خودشونو بدون لهجه نشون میدن در ضمن اونایی که اینو رسم کردن تو مراسما اصلا آذری نیستن!!!
با سلام

من در یکی از مراکز ایرانیان در انگلیس صحبت می کنم. اتفاقا همین امشب نشست خودمانی با مداحان داشتیم و راجع به همین موضوع صحبت می کردیم.

تصور می کنم که نویسنده این مقاله کمی تند رفته اند. بسیارند جوانانی که از سر ارادت و اخلاص به سالار شهیدان حوسین حوسین می کنن. هر چند ما باید به سوی عارفا بحق الحسین پیش رویم اما نباید انتظار داشت همه جوانان مانند من طلبه عزاداری کنند. به هر حال گاهی این فرهنگ عمومی است که در نمایش اعتقادات و احساسات عمیق دینی می تواند نقش ایفا کند. شاید درست نباشد که انتظار داشته باشیم در بعد مناسکی عزاداری،‌ و نه در بعد اندیشه ای که البته بسیار مهم است، هیچ تغییر و تنوع را در طول زمان نپذیریم.

از این ها گذشته می توان به حوسین از این زوایه هم نگاه کرد که این تأثیرپذیری از عزاداری و حوسین حوسین گفتن های باصفای ترک زبان هاست.

به هر حال به نظرم راه میانه و جدا کردن بعد معرفتی از بعد مناسکی عزاداری مطلوب تر است. عزاداری همه مقبول ان شا الله
من یه هیات میرم که صد متر اونطرفترش یه مسجد که تقریبا بسته است.ذکر امام حسین در مساجد و بعد از نماز جماعت خوشه.
تو ایران همه بلدند بگویند چگونه نباشیم، ولی کسی نیست بگوید چگونه باشیم؟!
آنان که به همین ظواهر راضی نیستند بدانند که اگر همین ظواهر نبود امروز چنین فکری توذهنشان هم نمی گنجید و در عالم غفلت دیگری می بودند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل