بازدید 24402

پشت پرده واردات بی‌رویه میوه فاش شد

کد خبر: ۲۰۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۵ 03 December 2011
یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با افشای پشت پرده واردات بی رویه میوه، مدعی شد که این کار در پی تبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با گمرک ایران اتفاق افتاده است.

علیرضا ساعدی در گفتگو با مهر در رابطه با واردات بی رویه میوه اعلام کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره بی‌انصافی کرده اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: پیش از این، وزارت جهاد کشاورزی بر ممنوعیت واردات میوه تاکید کرده بود اما مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بی توجه به ممنوعیت‌های اعلام شده اقدام به صدور مجوز واردات میوه کردند.

پشت پرده واردات بی رویه میوه

وی با بیان اینکه واردات میوه باید با اجازه وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد، اعلام کرد: تصمیم گیری در مورد واردات هر نوع میوه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، این در حالی است که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی گمرک اقدام به صدور مجوز واردات میوه کرده اند.

ساعدی در واکنش به مصاحبه های اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: افرادی که در رابطه با واردات میوه در حال حاضر اظهار نظر می‌کنند با هماهنگی اداره گمرک، مجوز واردات میوه را صادر کرده اند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ضمن هشدار به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات بی‌رویه میوه، اعلام کرد: در صورتی که این شرایط ادامه یابد، بدون شک اسناد و مدارک لازم را برای شفاف سازی موضوع و اطلاع رسانی دقیق ارائه می کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات بی رویه میوه، تصریح کرد: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف تاکیدات ایشان و ضمن بی توجهی به دستور رئیس جمهور اقدام به صدور مجوز واردات انواع میوه کرده اند.

گمرک می‌گوید حق دخالت نداریم

مدیرکل امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی همچنین در مورد عملکرد گمرک برای واردات میوه، گفت: گمرک نیز با وجود مخالفت‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که این وزارتخانه حق دخالت در این رابطه را ندارد.

ساعدی افزود: بدون شک اگر نظارتی از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گرفت، شاهد واردات بی‌رویه میوه نبودیم.

تبانی گمرک و وزارت صنعت در واردات میوه/ سند ارائه می‌کنیم

وی ادامه داد: عدم نظارت از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک باعث شد تا مافیای میوه نیز در این بازار آشفته ایجاد شده جولان دهند. مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مسئول این اتفاق هستند و باید در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: عملکرد این دو دستگاه باعث ضربه زدن به تولیدات داخل و کشاورزان زحمتکش می شود.

ساعدی تاکید کرد: اگر واردات بی رویه میوه صورت گرفته ناشی از تبانی این دو دستگاه است. در غیر این صورت، چه دلیلی داشت تا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور واردات بی رویه میوه صورت گیرد؟

وی ضمن اخطار به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: اسنادی که در اختیار داریم مبنی بر صدور مجوز واردات میوه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک است. در صورت ادامه این وضعیت، اسناد را ارائه می کنیم.

مافیای میوه در بازار جولان می‌دهد

مدیرکل امور استانهای وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: مسئولان این دو دستگاه وظیفه و اختیاراتی نداشتند و بدون توجه به مکاتبات وزارت جهادکشاورزی اقدام به واردات میوه کرده اند.

وی بیان داشت: زمانی که نظارت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود نداشته باشد مافیا نیز وارد میدان شده و عرض اندام می کند.

سازمان بازرسی وارد میدان شود

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه عملکرد غیرقانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث واردات بی رویه میوه شده است، خواستار بررسی موضوع از سوی سازمان بازرسی کل کشور شد و برای روشن شدن این مسئله و پیدا کردن مقصر اصلی وارد عمل شود.

ساعدی بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه ضربه زدن به محصولات تولید شده در داخل و کشاورزان را نمی دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
به سلامتی و دل خوش.
گزارش خوبی بود. لطفا در مورد واردات مرغ هم اطلاع رسانی کنید. وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات مرغ را صادر کرده که لطمه شدیدی به تولید کنندگان زده است
میشه این مافیای میوه را به مردم معرفی کنید.
باید جلوی واردات میوه به هر نحوی گرفته شود تا قیمت میوه چند برابر شود و کشاورزان و باغداران سود کافی ببرند. مگر آنها چه گناهی کرده اند که نباید سوار ماشینهای گرانقیمت بشوند؟ چرا حسابهای این قشر زحمت کش پر از پول نباشد؟ مگر آنها دوست ندارند مسافرت خارجی بروند. تمام اینها امکان پذیر است اگر تنها ما مثلا پرتغال را به جای 2000 تومان 4000 تومان بخریم. به همین راحتی
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
کاش اینجوری بود که تو میگی جون در این صورت کشاورزی کشور رونق میگرفت و خیلی از مشکلات حل می شد...ولی ازین پول که تو میدی برای میوه بیشترش تو جیبه دلال ها میره...اگه زحمتی که کشاورزا میکشن را دیده بودی اینجوری حرف نمی زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
چطور به جای 4000 تومان 10000تومان بخریم تا بتونن به سفر فضایی هم برن؟
ایا میوه با شتر از افغانستان قاچاق میشود اگر اینطور نیست که نیست با گرفتن عوارض ومالیات مشکل را حل کنید اگر برای عدم مدیریت صحیح بر مبادی ورودی کشور بدنبال بهانه باشیم تا ابد ذکر خیر مافیاهای گوناگون را خواهیم داشت
اگر آمار فائو مشاهده شود کشور عزیزمان ایران در زمینه میزان تولید بسیاری از میوه های رتبه زیر 10 را در بین تمام کشورهای دنیا دارد. متاسفانه اقدامات نسنجیده و غیر کارشناسی برخی از افراد در این چند ساله تیشه به ریشه بخش کشاورزی و بوِیژه محصولات باغی زده است. اگر این روند تا چند سال دیگر ادامه یابد دیگر شاهد رتبه های یک رقمی سازمان فائو نخواهیم بود.
و ایران هم مانند کشورهای عربی یکی از وارد کنندگان اصلی دنیا در محصولات باغبانی خواهد شد
نظر یک استاد دانشگاه در بخش باغبانی
ما کشاورزان مظلوم ترین قشر هستیم.سخت ترین کار و کمترین درامد مال ماست آخرش هم ....
ولي به هرحال محصول داخل بايد با نوع خارجي رقابت كند هروقت وهر جا
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
جناب ناشناس تو محصولات کشاورزی و به خصوص میوه کیفیت و محصول ایرانی خیلی بهتر است
با اين مافياهايي كه در همه بخشها داريم چطور انتظار داريم توليد كننده در كارش موفق و دلگرم به حمايت باشه؟خدا آخر و عاقبت همه مونو بخير كنه.
ای کاش مردم هم میوه های وارداتی را تحریم می کردند.
پیش به سوی خودکفای کشاورزی
خدارو شكر كه حداقل يكي به داد اين كشاورزان زحمت كش رسيد
آخه مگه خوردن حق اين همه كشاورز كم چيزيه ؟
باسلام، اگر از واردات ميوه جلوگيري شود بازاريان عزيز ميوه را گرانتر ميفروشند و در صورتي كه هيچ سهمي توليد كننده از اين گرانيها نخواهد داشت و فقط فروشنده سود كافي ميكند . باتشكر
آقای مدیرکل محترم! اجاز بدی یا ندی فعلا که سالیان سال است که میوه داره بصورت انبوه وارد کشور میشه دیگه از چین و ماچین گذشته تازه اگر هم وارد هم نشه مافیایی که ازش اسم می برید میره میوه کشاورز بیچاره رو پیش پیش میخره کیلو 200 تومن رو درخت یعنی عملا هیچ سودی نصیب کشاورز نمیشه!
شما بهترین میوه رو هم از مغزه تو تهران بخری ظاهرش قشنگه ولی متاسفانه به دلیل منفعت طلبی همون مافیایی که ازش اسم میبرید چون مدتی تو سرد خونه مونده مزه خوبی نداره!
خلاصه که امیدوارم برای یک فکر اساسی کنید
خوشبختانه میوه هست و برای سلامتی مفید
سیگار و آدامس و ... که نیست
بعد از نابودی باغداران ، تازه الان وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه اجازه ضربه زدن به محصولات تولید شده در داخل و کشاورزان را نمی دهد!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کار وزارت صنعت و غیره کار اشتباهی است اما آیا جلوگیری از واردات میوه سود را به باغدار میرساند تا او محصول بیشتری تولید کند؟ متاسفانه بازار غلط در ایران فقط باعث چاقتر شدن واسطه ها و تجار می شود.
میوه مانند پرتقال نوع ایرانی ارزان تر از نوع خارجی آن است شاید دلیل آن رقابت باشد اما تنها رقابت نمی تواند باعث ارزانی شود.
شاید راههای دیگری باید اندیشید مانند تعاونی های باغداران و کشاورزان و ایجاد اتحادیه تا از حقوق آنها بدون لطمه به حقوق مصرف کننده دفاع کند و خود آنها بازار را دست بگیرند
سلام ما حدود 1 هکتار پرتقال در شمال کشور داریم الان دلال آمده سر زمین و داره از ما کیلویی 400 تومان می خره و تا می توانه رو سر مال می زنه آیا این انصاف است که زحمت واقعی را ما باغبانان بکشیم و سود را دلال ببره چرا دولت نظارت نمی کنه و فقط شعار حمایت از کشاورزی را می دهد بخدا هزینه تولید هر یک کیلو پرتقال برای کشاورز با احتساب سم و کود و نگهبانی و هرس و غیره نزدیک به 300 تومان است . با این روشی که در پیش گرفته شده این رشته از کشاورزی هم مانند پنبه و سایر محصولات کشاورزی از بین خواهد رفت
دولت باید میوه را مثل برنج پیش خرید کنه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل