بازدید 18680

چوپان های دروغگو در کمین ساده لوح ها

کد خبر: ۲۰۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹ 02 December 2011
خبرگزاری فارس نوشت:

در سالهای اخیر و در نقاط مختلف کشور افرادی ادّعا می کنند سکّه ها و طلاجات عتیقه پیدا کرده اند . این افراد به بهانه فروش سکّه ها یا اجناس زیر خاکی توانسته اند با شگردهای مختلف و تقریباً در تمامی استان های کشور از بسیاری از افراد کلاهبرداری یا سرقت کنند. از مردم تقاضا می شود تا با هوشیاری از کلاهبرداری چوپان های دروغگویی که در کمین هستند دوری کنند.

در سالهای اخیر و در نقاط مختلف کشور افرادی ادّعا می کردند سکّه ها و طلاجات عتیقه پیدا کرده اند . این افراد به بهانه فروش سکّه ها یا اجناس زیر خاکی توانسته اند با شگردهای مختلف و تقریباً در تمامی استان های کشور از بسیاری از افراد کلاهبرداری یا سرقت کنند.

متداول ترین شیوه که در یکی دو سال اخیر صدها نفر را در سراسر کشور به عنوان مالباخته روانه مراجع انتظامی و قضایی کرد به داستان چوپان دروغگو معروف شده است.
 
در این شیوه فرد از طریق ارسال تصادفی پیامک به شماره تلفن همراه شهروندان خود را چوپان یا عشایر چادرنشین معرفی کرده و با ادّعای این که در کوه های اطراف یکی از استان های مشور تعداد زیادی سکه های عتیقه و مجسمه های طلا پیدا کرده ام و نمی دانم با این سکّه ها چه کار باید بکنم؛ یا این که هزاران عدد سکه طلا از داخل خرابه های قدیمی یک روستای تاریخی در مرکز کشور پیدا کرده ام ، اگر در فروش سکّه ها کمکم کنید ...

حاضرم این سکه ها را به قیمت بسیار مناسب به شما بفروشم

با این پیامک ها در برخی موارد پیام گیرنده با طمع به دست آوردن هزاران سکّه با فرد ناشناس ( ارسال کننده پیامک ) تماس گرفته و با هم قرار ملاقات می گذاشتند. فرد ناشناس با تعدادی سکّه های عتیقه واقعی به محل ملاقات آمده و پس از جلب اعتماد خریدار، به بهانه های مختلف از قبیل عدم آگاهی از ارزش واقعی سکّه ها یا احتمال دستگیری از سوی مأموران، ملاقات بعدی را در جایی متروکه و کم تردد (اطراف تهران یا سایر شهرستان ها ) تعیین و با گفتن جملاتی خریدار را به خرید و دیدن سکّه ها و مجسمه طلا تشویق می کرد.

 گاهی نیز خریدار برای اطمینان از طلا بودن سکّه ها و مجسّمه های طلا، به همراه فروشنده به مغازه طلافروشی رفته و پس از اطمینان از طلا بودن آن، مشتاقانه مایل بود تا هرچه زودتر قرار ملاقات بعدی گذاشته شود. در ملاقات بعدی خریدار به همراه میلیون ها تومان ( از 10 میلیون تا یکصد میلیون تومان ) وجه نقد در محل قرار حاضر شده امّا در این زمان، سارقان به شیوه های مختلف ( کلاهبرداری یا زورگیر ) ، اقدام به سرقت یا کلاهبرداری وجوه نقد خریدار می کردند.

در مواردی که فروشنده ( چوپان دروغگو ) به شیوه کلاهبرداری عمل می کرد ، فروشنده پس از دریافت پول از خریدار، به بهانه احتمال دستگیری از سوی مأموران و این که وضعیت اطراف محدوده ملاقات مشکوک شده است، پس از گرفتن پول، کیسه ای چند لایه بوده با گره های زیاد به مالباخته داده و به سرعت محل را ترک می کردند. مالباخته نیز پس از رفتن چوپان دروغگو و همراهانش، در همان نگاه اول متوجه تقلبی بودن سکه ها می شد.
 
در آخرین مورد از این دسته پرونده ها یک نفر متهم دستگیر و دهها نفر از تهران و شهرستانها پس از اطلاع رسانی پرونده در شش مهرماه سال جاری از طریق جرائد به عنوان مالباخته به پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه و این فرد را به عنوان چوپان دروغگو شناسایی کردند.


25 آبان ماه از سوی یکی از شهروندان خبری به پایگاه ششم پلیس آگاهی پایتخت رسید مبنی بر این که دو نفر در یک کارگاه صنعتی در جاده خاوران اقدام به ضرب سکّه های تقلّبی می کنند. کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پایگاه پس از هماهنگی با دالوند بازپرس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 14 تهران به این محل اعزام شده و دو نفر را که در حال ضرب این سکّه ها بودند به اسامی بابک 40 ساله و  بهادر ـ 43 ساله  دستگیر کردند.

در بازرسی از این محل ده ها هزار سکّه تقلّبی با نقوش قدیمی و تاریخی کشف و ضبط شد.

متهمان پس از انتقال به پایگاه اعتراف کردند: چند روز قبل دو نفر ناشناس به کارگاه ما آمدند و نمونه با ورق و قالب آورده و سفارش ده ها هزار سکّه را به ما دادند.

دستمزد ما برای هر سکّه مبلغ 30 تومان بود و قرار بود تا در زمان تحویل سکّه ها مبلغ مورد نظر را از آنها دریافت کنیم. تاکنون هیچ سفارشی را به آن دو نفر تحویل نداده ایم .

با توجّه به این که سکّه های سفارشی با طرح عتیقه بود متهان در مقابل سؤالات افسر پرونده گفتند : ما علّت سفارش و کاربرد سکّه ها را از آنها نپرسیدیم و نمی دانیم که برای چه کاری می خواستند استفاده کنند.

در حالی که متهمان به تازگی دستگیر شده اند، برای صحت اظهارات آنان و این که آیا تاکنون از این کارگاه سکّه هایی به متهمان اصلی تحویل داده شده یا خیر و یا این که این دو متهم از نیّت آنان اطلاعی داشته اند یا خیر تحقیقات در جریان است.

سرهنگ کارآگاه محمّد اشراقی رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ در تایید این خبر گفت : با توجه به تحقیقات کارآگاهان پایگاه ششم در خصوص مشخصات دو ناشناس که سفارش این سکّه ها را داده بودند تلاش برای شناسایی و دستگیری آنان ادامه دارد.
 
اظهارات یکی از مالباختگان

یکی از مالباختگان که مرد 37 ساله است به اتفاق همسرش در تاریخ هشتم آذر سال جاری به محل قرار مبادله سکه رفته بود در توضیح ماجرای کلاهبرداری صورت گرفته از وی گفت: در تیرماه پیامکی به گوشی من ارسال شد با مضمون این که چوپانی هستم که سکّه های عتیقه پیدا کرده ام و برای فروش آنها می ترسم و نیاز به کمک دارم .

وی ادامه داد: به غیر از همسرم با کسی مشورت نکردم . با وی تماس گرفته و قرار گذاشتیم. دو نمونه از سکّه ها را آورده بود. با توجّه به این که سالها شغلم طلاسازی است دیدم که سکّه ها اصل است. گفتند که می ترسیدیم دستگیر شویم و تمام طلاها را نیاوردیم. برای دیدن و خرید تمامی سکّه ها به مبلغ 20 میلیون تومان در شهرستان درود لرستان با آنها قرار گذاشتیم. روز بعد 20 میلیون تومان پول را برداشتم و به اتفاق همسرم با خودرو شخصی به شهرستان درود رفتیم. محل قرار اطراف شهر بود. لحظاتی قبل از قرار یک نفر موتورسوار و دقیقه ای بعد یک دستگاه خودرو پراید با دو سرنشین از آن محل عبورکردند که نوع حرکات آنها مشکوک بود.

 زمان آوردن سکّه ها رسیده بود که دو مرد حدود 30 و 37 ساله یک کیسه آوردند و در مشت یکی از آنها حدود 30 سکّه اصل و در دست نفر دیگر کیسه سکّه ها بود. سراسیمه بودن و می گفتند که وضعیت مشکوک است و باید هرچه سریع تر معامله را تمام کنیم و از محل دور شویم. پول را تحویل داده و کیسه را تحویل گرفتم. خیلی سریع از یکدیگر جدا شدیم . چند کیلومتر دورتر جایی توقف کرده و کیسه را که خیلی محکم بسته شده بود به سختی باز کردم و دیدم تمامی سکّه ها تقلّبی است. در این لحظه بود که از خود این افراد ترسیده بودم و از این که به غیر از دست دادن 20 میلیون تومان، در شهر غریب بلایی سر من و همسرم نیامده بود راضی بودم. از ترس تا تهران تخت گاز و بدون توقف راندم .

توجه به این نکته ضروری است که شیادان همیشه منتظر رسیدن زمان مناسبی برای انجام اعمال مجرمانه خود هستند که به نظر می رسد به پیشرفت تکنولوژی فرصت های بیشتری در اختیار آنان قرار گرفته تا با منحرف کردن افراد ساده لوح به اخاذی و کلاهبرداری از آنان مبادرت ورزند.

توجه به هشدارهای پلیسی، عدم استقبال از مجموعه فعالیت های مجرمانه و نهایتا هوشیاری شهروندان می تواند راهکاری برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
بهتر بود تیتر می زدید :
ایها الناس کمتر طمع کنید تا در دام چوپان های دروغگو نیافتید !
کسی که اینقدر ساده باشه که گول این چنین دروغ های ساده ای بخوره حقشه که پول از کف بده
بایدازاین اقای مالباخته که شغلشان هم طلاسازی است وواردهستندپرسیدکه اگرسکه های وعده داده شده تقلبی نبودندفکرمیکردندبامبلغ بیست میلیون تومان چقدرسودعایدشان می شدکه طمع کرده واین چنین بی گداربه اب زده وباهیچکس مشورت نکرده اند
اینها معمولا با شماره ایرانسل تماس می گیرند مخابرات و یا سیستمهای امنیتی نمی تونن اینها رو پیدا کنند
واسه من هم این پیام اومد معلوم بود که مشکوکه.. وقتی خواستم واسه خانمم بفرستم اشتباهی به یک شماره دیگه فرستادم که اون بنده خدا تا یک ماه دست از سرم بر نمیداشت که بیا با من شریک شو چرا پشیمان شدی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی