بازدید 50252

زندگی تاسف‌بار زوج بوشهری در دل کوه + تصاویر

احتمالا برای شما غیر قابل باور باشد که امروزه فردی بتواند در دخمه ها زندگی را به سر برد، اما با کمال تاسف هنوز دخمه نشینی در ایران وجود دارد!
کد خبر: ۲۰۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۲ 25 November 2011
زندگی درغارها و دخمه به صدها سال پیش برمی گردد، آن زمانی که شاید بشر فکر پیشرفت و زندگی مدرن امروزی را هم نمی‌کرد؛ احتمالا برای شما غیر قابل باور باشد که امروزه فردی بتواند در دخمه ها زندگی را به سر برد، اما با کمال تاسف هنوز دخمه نشینی در ایران وجود دارد!

"علمدار" فردی کر و لال است که با همسرش "خاور" در دخمه‌ای بر بلندای کوه‌های روستای اکبر آباد شهرستان جم و در بدترین شرایط بهداشتی و معیشتی به سر می‌‌برد.

"علمدار" اگر چه امروز حتی قادر به راه رفتن هم نیست، اما آن‌گونه که "خاور" می‌گوید، روزگاری مردی قوی و تنومند بوده است. پاهای این پیرمرد ورم دارد و او از درد، بسیار رنج می‌برد و به ناچار همسرش وظیفه تهیه آذوقه را بر عهده گرفته است. این زن پیر و خسته هر روز باید دامنه کوه تا دخمه را بپیماید تا نانی را که از کارگرانی که آن اطراف کار می‌کنند گرفته و به همراه شوهرش بخورد.

خوراک این زوج در همه وعده‌های غذایی تنها نان و آب است.

"خاور" می‌گوید: اگر خانه‌ای در روستا داشتیم به آنجا می‌رفتیم، قبلا تعدادی بز و گوسفند داشتیم که نمی‌دانیم چه کسی آنها را برده است.

پیر زن می‌گوید، "علمدار" به‌دلیل دردی که از ناحیه پایش احساس می‌کند، نمی‌تواند راه برود و مدتهاست که در این دخمه مانده و به پایین کوه نرفته است. و ادامه می‌دهد: علمدار مدتهاست که حمام نرفته است.

آنها فرزندانی هم دارند: دو پسر و یک دختر؛ دخترشان ازدواج کرده و یکی از پسرانش نیز در جم کارگری می‌کند، در مورد پسر دیگرش هم چیزی به ما نگفتند.

این دو بسیار مهمان نوازند و اگر به دیدارشان رفتید باید حتما اندکی هم در خانه‌شان بنشینید تا دلگیر نشوند. هر آنچه دارند(آب و نان) را با شما تقسیم می‌کنند.

این زن و شوهر از هیچ چیز و هیچکس گلایه‌ای ندارند و اساسا نمی‌دانند گلایه کردن یعنی چه! نمی‌دانند که دولت چیست، یا کیست و کجاست! نمی‌دانند که آنها هم حقی دارند! حد‌اقل یک توجه خشک و خالی از سوی مسوولین؛ از آن هم بی‌خبرند!

نمی‌دانیم آیا در سرشماری اخیر کسی اطلاعات "علمدار" و همسرش را خواسته یا نه! آیا این دو جزو جمعیت ایران به حساب می‌آیند یا خیر؟! ولی "علمدار" و همسرش هم خدایی دارند.





















منبع: استان نیوز

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۲۹۲
"فقط ما و شایدم دو تا کشور کوچک تو اروپا هستیم که مطمئناً هیچ خانواده ای گرسنه سرشو روی زمین نمیذاره .. !!!!!! "

نقل قول از آقای دکتر ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
آقا احتمالا یکیش آلمانه! دومی هم انگلیس! هوشم خوبه؟
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
خوب به هر حال 70 میلیون آدم سیر هستن، یکی دو خانواده شاید گرسنه بخوابن که این ها رو هم عمدا نگه داشتن که ما انگیزه برای تلاش و پیشرفت بیشتر داشته باشیم که اون یکی دو خانواده هم بیان بالای خط فقر.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
چرا دروغ میگید ؟ این عکس مربوط به زمان غار نشینانه نه الان. ضمنا فتوشاپه وگر نه الان در تمام کوهها آسانسور هم نصب شده برای رفاه که نوردان . همش دارید تهمت میزنید چرا ؟
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
خوب مگه دکتر ... اشتباه گفته ؟! نان و آب دارند این یعنی اینکه شبها نان و آب میخ ورند گرسنه هم نیستند. لابد دوست داری برنج و مرغ و گوشت قرمز و ماهی و ... در سبد غذاییشان باشه؟؟ وا چه پر ادعا هستید شما.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
اینم تازه مد شده یه خبرنگار می ره دوتا آدم بیچاره پیدا می کنه و با تهیه عکس و خبر احساس می کنه که دیگه بهترین انسان روی زمینه. عقل هم خوب چیزیه!! من نمی گم این خانواده بیچاره نیستن ولی کپرنشینی هم قاعده ای داره. اگر این آقا پاش ورم داره پس چرا رفته بالای کوه مونده بهتر نبود کنار روستا و یا در حاشیه یک منطقه مسکونی زندگی کند تا هم راحت تر باشه و لااقل اگر می خواد با کمک مردم زندگی کنه براش ساده تر باشه. و ضمنا بهتر نیست وقتی این طور خبرها رو پخش می کنین یه سری هم به مردم همون اطراف بزنین و از اونا هم سوالاتی بپرسین و همینطور احساسات مردم را به بازی نگیرین. توی منطقه ما یه نفر هست که سال به سال حمام نمیره و غذاش رو هم از آشغالی جمع می کنه اما خانواده داره و اونا هم حاضرن کمکش کنن اما خودش نمی خواد و هر کاری هم می کنن توی خونه اونا زندگی نمی کنه اما اگر شما اون رو پیداش کنین حتما یه سوژه جذاب برای احساس انسانیت مفرط گیرتون میاد. اگر راست می کین این مطلب رو هم بذارین.
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
خطاب به ناشناس محترم که مطول مکتوب نمودند .بله درسته عقل هم چیز خوبیه !به هر صورت معتقد هستید که این زوج بیچاره هستند یا نه ؟ اگر معتقدید که دیگه نباید منتقد باشید اگر هم معتقد نیستید پس چرا طفره میرید !کپر نشینی چه قاعده ای داره ؟ اگر در کشور ثروتمندی مثل ایران عزیز برای کپر نشینی و غارنشینی و با فلاکت زندگی کردن- زیست کردن -قاعده و قانون در ذهن شلوغ و پلوغتون تعریف کردید سخت در اشتباهید !اینها واقعیتهای جامعه ما هستند. این چه اظهار فضلی است که می فرمایید : "اگر در کنار روستا و یا در دل روستا بود که خیلی بهتر بود " !! خوب معلومه بهتر بود . اصلاً اگر در شهر زندگی میکرد که خیلی بهتر بود . اصلاً اگر یک ویلای 5هزار متری با چندین خدم و حشم داشت که خیلی خیلی بهتر بود . صحبت از چی می کنید ؟ در مورد چی میخواهید حرف بزنید ؟ بگید تا من کمکتون کنم !! منکر این زشتیها در جامعه و مدیریت کلان کشور هستید ؟ اون بنده خدایی که در منطقه شما هستند و از آشغال غذا ارتزاق میکنند هم شاهد خوبی است !! مسوولیت ناپذیری شما در قبال ایشون دست کمی از قصور مسوولین بهزیستی و نهادهای ذیربط نداره .اتفاقاً باید در برخورد با این قبیل قضایای ناهنجار اجتماعی نباید ژست روشنفکری بگیریم و ادعا کنیم و وانمود کنیم که مشکلی از سوی مسوولین نیست. نه عزیز من !! حتی یک نفر یا این سبک زندگی کردن - با این همه ادعا - در این کشور ثروتمند زیاده .خیلی زیاد.نمیدونم اهل کجایی . نمیدونم شغلت چیه . میدونی بوشهر کجاست ؟ میدونی با وجود منابع گازی فراوان کی و چه تاریخی گاز به شهرستان مذکور رسیده ؟ نمیدونی دیگه . اگر میدونستی نمیگفتی که خبرنگار دنبال سوژه بوده . از همه اینها که بگذریم خدا را شکر که شما رییسجمهور مملکت نشدی و نیستی و امیدوارم به لحاظ اجتماعی و مسوولیت خودت بیشتر تدبیر کنی . اگه همه خبرنگارو دیدگاه شما رو داشتن دیگه چه فرقی بین دیوار و خبرنگار بود ؟؟!!
ناشناس
| Italy |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
دوستان عزیز .. مسئله رواج ادعاهای کذایی در این جامعه است .. من اگر این نقل قول رو نوشتم صرفاً نه به دلیل عدم آگاهی از وجود خانواده های گرسنه و بیچاره بلکه بدلیل همون دروغی هست که در تمام ادیان و حتی جوامع سکولار و بی دین به عنوان بزرگترین زشتی شناخته میشه .. ما بر سر رواج دروغ و ادعاهای کاذب هست که حرف داریم وگر نه چه فرقی میکرد بالای کوه بودن و روی خاک کنار روستا .. بیاییم همدیگرو دوست بداریم .. کمی فکر کنیم از عمق وجودمون ... مخالفت بی معنا رو من درک نمیکنم چرا اتفاق میافته ..
ناشناس
| Italy |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
موندم این دوازده نفری که منفی دادن به چی دادن ؟ مگه دروغی گفته شده .. نقل قول خود آقای دکتر گفته شده در صدا و سیما . طرفداری الکی از چی ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
من خودم اهل شهرستان جم هستم. این آقا سالهاست که به کوه نشینی عادت داره و هر کس هم میخواد کمکش کنه نمیذاره و قبول نمیکنه توی روستا زندگی کنه. خب اینجوریه دیگه. طبیعتش همینه در ضمن لال هم هست
شهرستان جم تو کدوم استانه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
تو استان بوشهر. بلای پارس جنوبی، نزدیک ثروت بزرگ جهانی. یک پنجم گاز دنیا تو اون منطقه است. نزدیک نصف ذخایر گاز ایران (دومین کشور دارای منابع گاز جهان) همونجاست.
جایی نزدیک همین کوهی که این بندگان خدا روش زندگی می کنن.
خدا رو شکر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
استان بوشهر
فاطمه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
کسی که به راحتی مهر مهر مخالفت بی معنا به انتقاد دیگران می زنه قطعا از قوه تفکر و استدلال بی بهره است. هر کی با نظر شما هم رایی نبود داره مخالفت بی معنا می کنه؟ روی ارشو و افلاطونو دارو دستشونو کم کردی
چشم مقامات روشن
واقعا جای تاسف داره
بدا به حال ما ...
مسلمانیم و اینگونه همنوع و همکیشمان محتاج .
حاضر به کمک هستیم . در صورت نیاز ای میل بزنید .
یا حق
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
ببخشید ما باید به کجا ای میل بزنیم ؟ به خاوری خوبه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
حالا که فهمیدی بسم ا....
سجاد
| France |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
شوخیت گرفته داداش
عجب ! اینجا ایرانه !! برادر و خواهری نیست ماشاالله بگه دولت ؟ !!! نه ؟ که این یکی از ۱٠٠٠ تا
مورد که این جوریه ! اونهایی واسه این که یه نفر رو توی آذربایجان کشتن هورا می کشن و مثبت می زنن
کسی بهشون گفته این جا هم یه سری بزنن یا از کشتن فقط خبر دارن ؟!!
اینجا جمه همه چی آرومه
پالایشگاه فجر جم کجای ایران است؟
روستای کنار پالایشگاه چند وقته بهش گاز دادن؟
آرزوهامون کوتاهه مثل رفتن سرکار البته حراست
جمی ها حق ندارن از امکانات شهرک ها استفاده کنند نه نه ببخشید حق ورود به شهرک های نفت ندارند
شبای تابستونی باید به خاطر برق رفتن ستاره های آسمون بشماریم اگر ستاره ها تموم شدن خوش بحالمون میتونیم چهلچراغای شهرک ها رو بشماریم
ای خدا کی گاز تموم میشه تا بدبختی شهرمون(جم شهر جمشید جم)تموم بشه
پاسخ ها
بابای عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
عباسو انصاف داشته باش. اگرگاز نبود تو می دونستی اینترنت چیه؟ کنار اتوبان هستی که مسیر جم شیراز را 3 ساعته میری ، قبلا 14 ساعته می رفتی . آمار بیمارستان جم را برو نگاه کن . حاشیه نرو . شهرک وجم یکی است وهمه ایرانی هستیم. اختلاف نیانداز
يك شركت نفتي شهرستاني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
عباس آقا. به لطف شركت نفت و پارس جنوبي بيمارستان جم را زدند توي جم.. كه همه جمي ها ميتوانند استفاده كنند. شما جمي ها خيلي از چندين سال پيش از نعمت گاز شهري برخورداريد در حاليكه شهرهاي بزرگ استان بوشهر مثل بوشهر و برازجان و خورموج هنوز هم كه هنوزه خيلي جاهايش گاز شهري ندارند و كپسول گاز مايع دارند.. ضمنا خيلي از شما جمي ها در شركتهاي گاز و پتروشيمي منطقه استخدام شده ايد و داريد از امكانات نفت استفاده مي كنيد. انصاف نيست حقيقت را نگوييد. اگر بيشتر مي خواهيد بگوييد اين حرف ديگري است. قيمت زمينهايتان هم كه يك دفعه سر به فلك گذاشت و خيلي هايتان ميلياردر شديد. توي جم قيمت كرايه خانه و... با تهران هم برابري مي كنه.. خيلي هاتان ميلياردر شديد و ماشينهاي مدل بالا سوار مي شيد كه توي شهرهاي بزرگ سوار مي شن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
آقای یک شرکت نفتی , شرکت نفت را شما به جم هدیه نکرده اید که سنگش را به سینه می زنید طلای سیاه وگاز این سرزمین است که سفره ای پهن شده است خیلی ها دارند می خورند به مردم جم که رسیدید منت و تنگ نظری کاش کمی انصاف داشتید اگر این گاز و نفت جایی غیر از استان بوشهر (مردم کم توقع بی ادعا )بود آیا دست ما بوشهری به آن می رسید این سفره ی نفت شاید قیمت زمین ها را بالا برده باشد شاید چند نفری هم استخدام شده باشند شاید امکاناتی هم داده شده باشد اما آنقدر نیست که به عدم امنیت و آلودگی و عواقب آن و... بیارزد شاید سود آن بیشتر به نفع شما باشد که 15 روز رست تان را تشریف می برید شهرتان و عشق تان را می کنید ما می مانیم شهر بر باد رفته نکند
خدایا برای آن چه که به من دادی شکرت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
از آنچه خدا به تو داده به دیگران هم بده.
هرجا کوخ نشینی هست دنبال کاخ نشینان بگردید.
مبارک باشه
ارامش شان را بهم نريزيد .همانجا راحت ترند! فقط مواد غذائي برايشان ببريد.
خجالت نكشيد. ... 8 سال با كل دنيا جنكيديم كه آخرش بازيچه دست يه مشت ... نامرد بشيم كه مثل آب خوردن 3000 ميليارد 3000 ميليارد بخورن آب هم از آب تكون نخوره.
خوش به حال اونايي كه تو جنك شهيد شدن و رفتن و اين صحنه ها رو نديدن. اصلا معلوم نيست چي عوض شد. اينم از عدالت.
خيلي نامردي تابناك اكه نظرمو نذاري
پاسخ ها
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
بدبخت تابناک که تو همه خبرها چه خبر خوش چه خبر بد میشه نامرد و مزدور و منافق.

دوست عزیز شما در صورتی کامنتت چاپ میشه که زیر دو هزارمین بازدید کننده باشی، خبری که مثلا 30000 بازدید کننده داشته یعنی حداقل 500 تا کامنت براش گذاشتن، همش رو که نمیشه چاپ کرد.
والله چی بگم از کوتاهی خودم بگم ویا از کوتاهی مسئولان عزیزیم شکایتی دارم از تابناک حداقل یه شماره حسابی بذارین تا شاید هموطنان به هر اندازه که درتوان هست کمک کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
برادر مگه یکی دوتاست این وضع برای کشور خوب نیست میشه به راحتی به شرایط سرو سامان داد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
چرا همش مردم ؟؟؟
این چیزها نشان دهنده وجود عدالت بالایی که آقایان دم از آن میزنند هست مثل اردک که هیچ آبی بر بدنش نمیمونه این آقایان با دیدن این تصاویر ککشان هم نمی گزه ولی عدالت علی را بر زبان میارند
پاسخ ها
دشمن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
دوست جون شما نمیخواد از سویس دم از عدالت و عدالت پروری و گزش کک بزنی!
واقعا متاسفم
والا آدم مي مونه چي بگه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
هيچي نگي سنگينتري
تابناک لطفا پیگیری کن .
از فرماندار ، استاندار و بهزیستی،‌کمیته امداد استان بوشهر
سوال کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
تابناک من یه دانشجو هستم ولی حاضرم به اندازه خودم کمک کنم.
به حرمت ماه محرم پیگیری کنید تا ببینیم چه طوری میتونیم کمک کنیم.
چرا بی خود همه چیز را زیر سوال می بری؟ اخبار تابناک معمولا اشتباهه و بعدا تکذیب میشه. این هم فوتوشاپه.

ما هم که خونمون ولنجکه گاهی هوس می کنیم بریم رو کوه یا دشت و مرتع چادر بزنیم و کبابی بزنیم، اشکالی نداره که.
اخ که چه کیفی میکنه این پیر مرد بخدا چند سال است که ارزوی زندگی در چنین محیطی را دارم دور از هر چه عالم و ادمه با این قوانین و بخشنامه های دم بساعت دستگاه ها ادمهای پر مدعای بی ارضه بهانه های بنی اسرائیلی شان ..و..و...و...که اگر یه جمله دیگه بنویسم بنمایش نمیگذارید عاقلان دانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
جاتون رو با هم عوض کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
دانشمند عرضه نه ارضه
باباجان.همین حاشیه تهران هم مثل این عکسها زیاد پیدا میشه.تازه وضعیت عشایر هم خیلی بهتر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
راس میگه خب...تا فقرای تهرانی هستن چرا به فقرای شهرای دیگه بپردازیم؟
مگه این دونفر یارانه نمیگیرن؟ پس چرا زندگیشون اینطوریه.تو سایر نقاط و روستاها که با همین یارانهکلی وضعشون خوب شده و گاوداری راه انداختن و............
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
مگه یارانه چقدرمیشه واسه این دونفر بدبخت
مردم جم از تموم امكانات شهركها دارند استفاده ميكنند،بيمارستان اماكن ورزشي و سينما و هرچي كه نيروهاي شركت نفت استفاده ميكنن .كاشكي اين دوست عزيز جمي شرط انصاف را در بيان حقايق رعايت ميكردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
شرط انصاف اینه که شما اومدی استخدام رسمی شرکت جم و از همه ی امکانات استفاده می کنی و جمی هایی که شهرشون اشغال شده کوهاشون از دم تراشیدن نباید از امکانات استفاده کنن حق باشماست اصلا !
واقعا بايد جمي هايي كه با ماشينهاي آخرين سيستم شان دور ميزنند و خدا رو هم بنده نيستند ببينند و از خودشان و پول تمام نشدني شان خجالت بكشند . اف بر شما
این است کرامت انسانی!
زندگی شهری انسانها رو بدهکار میکنه, بدهکار به شهرداری, آب , برق , زباله , بیمه , بانک , مالیات , راهنمایی رانندگی , قصاب , بقال , خاله , عمو , عمه , بچه وووووو. آون بالای کوه از چشم همه طلبکارها بدورند و با خدای خود در خلوت . دعای خیر من همراهشون , در سایه حق تعالی.
با تشكر از تابناك كه اين صحنه ها را نشان مي دهد تا مسئولين و افرادي كه بايد جوابگو باشند در مقابل مردم و خداي متعال عذر و بهانه نداشته باشند.

و يك خواسته ديگر از تابناك :اين گزارشات بايد تا نتيجه از مسئولين ادامه داشته باشد
شعله هاي فلرهاي پالايشگاه تا عمق جانمان زبانه مي كشد و حق هيچگونخ اعتراضي براي هيچكس نيست چه برسد به اين دو بيچاره.
آقا چرا راه دور مي ريد و اين دل سوزوند ناتون نگه داريد يه نگاه به دو رو ورتون بيندازيد تو محل كار تو محل زندگي يه پرس وجو كنيد به خيلي بد تر از اينها ميرسيد باز جاي شكرش باقي كه صاحب خونه نداره از اين بابت خيالش راحت
میخواید از اینا بدتر بهتون بگم؟
برید تو بیمارستانا تا ببینید که مردم بخاطر نداشتن پول نموتونند جگرگوشه خود را عمل کنند.اینا که یه چیزی دارند.
وضع خیلی اسفبارتر از اینهاست
چطور در سفرهاي استاني مشاهده ننمودند
خدایا این رکورد شکنی ها در پخت املت و کباب و کوفت و زهر مار را از ما نگیر !!!
واقعا متاسف شدم بعضی ها 3000میلیارد می دزدند و بعضی محتاج 1000 تومن است ما به کجا داریم میرویم
خوش بحال دکتر با این سفرهای استانیش
درود تابناک ...... علمدار از فامیلهای نزدیک ماست . برادر و خواهر و کلی تبار هم دارد . پسرش و دو دخترش ازدواج کرده اند و زندگی خوبی هم دارند . سالها پیش برادرانش هر کاری کردند علمدار را نتوانستند راضی کنند که از کوه پایین بیاید و الان که از لحاظ بدنی ضعیف شده هم سر حرفش مانده و فقط به زور شاید بتوان او را از آنجا جدا کرد . نمی دانم کسی که این گزارش را نوشته آیا از او سوال کرده که چرا به آبادی نمیروی یانه ؟!
در ضمن این آدم نیازی به کمک دولت و سازمان ها هم نداشته و یکی دوسال است که به این روز افتاده وگرنه قبلش با فروش همون بزها میتوانست زندگی خوبی داشته باشد و در زمین های ارثی و پدری زندگی کند .
ستوده - جم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
خب این بنده خدا مریضه حداقل به زوربیاریدش پایین درمان بشه یه دارو بهش بدیدیک انسان حق داره دربهترین شرایط زندگی کنه ولی زندگی این آقابسیاراسفناکه ،لطفا بهش کمک کنید اگر میشناسیدایشون روازانسانیت به دوره که به حال خودش رهابشه ،باسپاس
مسلمان ناشناس به فکر پیدا کردن شماره حساب باش نه ایمیل.
به فاصله فقط 1 کیلومتر پائین تر از این کوه که این بندگان پاک خواوند در آن زندگی میکنند پالایشگاه بزرگ گاز کنگان در همسایه گی روستای جم وجود دارد که روزانه بیش از 3 میلیون صرف هزینه غدائی و رفاهی پرسنل آن میشود به همین میزان فاصله کم در پائین همین ارتفاع فرودگاه جم وجود دارد که همه روزه پروازها نفرات متخصص را از سراسر کشور به این منطقه می آوردند. به فاصله کمتر از یک کیلومتر از همین کوه شهرک بزرگی به نام شهرک توحید پر از خانه های ویلائی و آپارتمان و با تمام امکانات رفاهی برای پرسنل شرکت گاز ساخته شده است .به فصله تنها 40 کیلومتر از این نقطه پالایشگاه بزرگ گار پارسیان با درآمد میلیاردی وجود دارد. پس تصور نکنیم که این دو وسط یک بیابان بر روی یک قله کوه گرفتار آمده اند. هر دو این بندگان خدا از همان بالا میتوانند این همه تاسیسات و رفاهیات و فرودگاه را با چشم ببینند ..
بازی کردن با احساسات مردم! این زن وشوهر بز وگوسفند هم دارند ولی خودشان دوست دارند اینطوری زندگی کنند. یادآوری می شود حداقل ماهانه 900000 ریال یارانه نقدی هم دارند.
5 شنبه شب با همسرم برای شام به یه رستوران رفتیم.کمی برف می بارید.از رستوران که اومدیم بیرون یه کم اونطرف تر یه پیرمرد داشت توی سطل اشغال دنبال غذا می گشت.کمی پول بهش دادیم که غذا بخره.یه کم که رفتیم یه پیرمرد کور زیر برف با عصای سفید داشت بادکنک می فروخت،دلم خیلی سوخت،سر 4 راه هم یه پیرزن داشت با واکر فال می فروخت،اونقدر غصه خوردم که دیگه برای تفریح نمیرم بیرون،اخه چقدر اشک بریزم از بی عدالتی...
هموطنان گرنمی نگران نباشید عاقبت همه من همینه میگی نه نگاه کن
اين زن و شوهر از خيلي از تهرانيهاي ترافيك زده خوشبختند!!!!!1
خیلی ناراحت کننده است
فقط عین .... دنبال پست و مقام میدوند
اما حالیشون نیست که در قبال مسئولیت فردای قیامت باید پاسخگو بود
فقط خدا میدونه چی در انتظار برخی مسئولین در روز قیامته
اینجاست که میگند اول خانه بعد مسجد ؟!
بابا اینها هنوز نفت سر سفرشون نرفته وقتی بره از این حالت در می ان،در دور پنجم سفرهای استانی نفت میره سر سفرشون.
خوش بحالشون بخاطر یک چیز
و اونم اینکه نمیدونن گلایه و شکایت چی هست
اشکم در اومد
خیلی راحتن از این بابت
یکی به من بگه این افراد پیر که نمی تونند راه بروند چگونه می توانند یک دبه آب را به آن بالا ببرند .من منکر وجود فقر نیستم .به عنوان یک عکاس اجتماعی این عکس ها را بیشتر یک جو سازی می بینیم تا واقعیت.من فکر می کنم حتی اگر یک چنین موضوعی صحت داشته باشد نباید اقدامات دولت در سازندگی و رفع مشکلات محروم تحت الشعاع قرار گیرد .البته بعضی از افراد هستند که به دلیل عناد با اسلام و جمهوری اسلامی منتظر این صحنه ها هستند تا فراموش کنند حاکم سر سپرده آمریکایی آنها در چه وضعی کشور را نگه داشته بود و بعضی ها از سر دلسوزی انتقاد نمی کنند بلکه از بغض و کینه است .امیدوارم خداوند به همه ما توفیق رفع مشکلات مردم را بدهد و ازهمه مهمتر توفیق شناخت وبصیرت را
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
1 : کارگران منطقه برای حمل آب کمکشان میکنند.
2 :اگر منکر وجود فقر نیستی پس سکوت بهتر از توجیهه.
3 :عکاس جان ! معلو.مه خیلی عکاس صادقی نیستی .کافر همه را به کیش خود پندارد.
4 :عناد با اسلام ؟ عناد با حمهوری اسلامی ؟! کم میارید و طاقت ندارید از جای دیگه خرج میکنید؟
5 :کسی منتظر این صحنه ها نیست . صحنه ها منتظر یک عکاس با شرف هستند!
6 :حاکم سر سپرده ؟ منظورت کی بود و کی هست ؟!میدونیم که در کشور جمهوری اسلامی ایران حاکم سر سپرده نداریم مگر شما چیزی بدونید که بعید میدونم بدونی!!
7 :بغض نکن ! کینه نورز ! آخه نا سلامتی عکاس اجتماعی هستی . چشماتو باز کنی می بینی !
8 : در مورد بصیرت فقط یک چیزی شنیدی . در موردش فکر کن . منظور از بصیرت .تقویت قوه بصری برای عکاسی نیست.بصیرت دل میخواد که ...
8: تعجب نکن ! آره دوباره شماره هشته چون ربط داره به شماره 8!! میبینی که خدا این توفیق یعنی کمک در جهت رفع مشکل مردم رو به تو اعطا نکرده یعنی بصیرت لازم و کافی رو نداری.
9: فکر میکنم کافیه.
استاندار و فرماندار بوشهر بايد بركنار بشن!!!
امیدوارم این خبر را تا حصول نتیجه پیگیری کنید ضمنا اگر امکان دارد شرایط کمک به این خانواده را هم بنویسید. راستش من هر چی داخل نظرات را خواندم فقط انتقاد بود کسی نمیگه من هم مقصرم تمام مردم جم مقصرند تمام مردم ایران مقصرند چرا که ما از همنوعام خودمان غافل شدیم و مسلمانی را در نماز خواندن و روزه گرفتن میبینیم در حالیکه مسلمان اگر همسایه مسلمانش شب را گرسنه بخوابد اگر او سیر باشد مسلمان نیست
جدا بیاین چند دقیقه فکر کنیم که ما چقدر مسلمان هستیم ؟
ما اگر از دین اسلام و احدیث پیامبر و ائمه فقط یک یا چند تا را دقیق انجام بدیم مشکلات جامعه اسلامی ما مطئن باشید کم و حل می شود ؟ چقدر ؟/
اول به خودم میگم؟ چقدر ؟
بهتره هیچی نگیم ، تصاویر به اندازه کافی گویاست. مسئولان برای جوابشان در روز رستاخیز فکری بکنند.
مشكل را فقط از طريق مسكن مهر مي توان حل كرد !!!!!!!!!
امام علی (ع):هیچ کاخی آبادنگردیدمگراینکه کوخی ویران شود.
خدایا تو شاهد باش
باتوجه به پائين بودن اجاره مسكن؟ و همچنين قيمت مسكن؟ چرا اين بندگان خدا بدون مسكن هستند چرا؟
تاسف بار است ولی تاسف بار تر اینکه هنوز بسیاری از مردم مملکت ما نمی دانند که شاید یک چهارم عشایر کوچ نشین ما دقیقا همین وضعیت را دارند . وقتی اجازه اطلاع رسانی ازاد داده نمی شود همین باعث میشود همه فکر کنند که بقیه مردم هم مثل اقلیت مرفه زندگی میکنند . بهتر است مردم شهر نشین سالی چند بار از شهرها بیرون بزنند و نگاهی به زندگی عشایری و کوچ نشینی بکنند تا حال و روز انها را در حال حاضر و حال وروز خود را در گذشته ببینند.
به سلامتی ما شیعیان همان علی(ع)هستیم که درجریان آزار رسیدن به زن مسیحی درقلمرو حکومتش فرمود:اگر مردان مسلمان ازداغ این اتفاق بمیرند رواست. یا ما مردم دیگر آن مردم نیستیم یا پوست کلفت کرده ایم وککمان نمی گزد.
سلام
دلم می خواد هز چی از دهنم در میاد به این مسئولین بگم.
تابناک اگه نظرمو تو ی سایت نزاری به توهم فحش می دهم.
هرچند از فحاشی متنفرم ولی یه جاهایی خوب جواب می ده.
این همه دولت گرامی به شهر ستانها سفر استانی دارند پس چرا فرماندار انجا برای این زوج پیر دستی بالا نزده اند وخودشان دنبال این قضه را نمی گیرند من جای ریاست جمهوری بودم مدیران انجا را به سزای بی توجه ای می رساندم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
عزیز من اینها مشتی از خروار ها هستند انهایی که عکسشان اینجا نشان داده نمیشود چی؟؟؟؟
به آقای اختلاس کننده بفرمایید گوشه چشمی به این زوج نگاه کنند
جم باستانی ترین شهر ایران بوده است. حیف... اگر نیاکان ما میدانستند که روزی چه بر سر اهالی این شهر باستانی می آید....
این شیوه هم ظاهرا روش جدیدی واسه تکدی گری شده تابناک جان منم تصمیم گرفتم یه چادر بزنم به اتفاق عیال یه عکس بگیرم بفرستم که شما چاپش کنی
حتما یارانه گیرشون نیومده والا زندگی مرفه ای داشتند.
کسی بدنبال دیدن عیوب دیگران باشه از نقایص خود غافل می مونه.
قضیه ما هست که همش کشورهای دیگر رو زیر سوال میبریم ولی خودمون هنوز نتونستیم فکری و کاری به حال مستمندان کشورمون کنیم.
پس دختر وپسراشون كجان؟
به نظرم دل اینا از خیلی از مردم که خانه و مال و منال دارند خوشتره
همینم بسه
به نظرم دل اینا از خیلی از مردم که خانه و مال و منال دارند خوشتره
همینم بسه
ما که چیزی ندیدیم فقیر چی هست اصلن باید معنای فقر باز تولید بشه سمینار های گوناگون همایش های مختلف بزاریم تا معنای فقر رو یه بار دیگه تعریف کنیم اینا که فقیر نیستند که ....!!!!
همه چی هم خوبه همه چی هم ارزونه همه هم خوشبختیم
شیعه و عافیت وامصیبت
دین و اشرافیت وامصیبت
ای شمائی که در خود خزیدید
شیعه راستین یزیدید
مولی علی (ع) خودشو کنار تنور آتش سرزنش می کرد و می گفت وای بر علی در سیطره حکومتش کسی در فقر به سر برد و او غافل باشد. حال با این همه آیا ما شیعه مولی هستیم یا شیعه ی ...؟؟؟
گریه م میگیره،گریه م میگیره.
چی باید گفت؟؟
خدایا باعث و بانی را مجازات بفرما
اینم افتخاری دیگر
کاش به غیرت بعضی ها بر بخوره
من يك شركت نفتي شهرستاني هستم كه در پتروشيمي ... در عسلويه كار مي كنم و در شهرك پرديس جم ساكن هستم. ما در شهرك پرديس جم هنوز گاز شهري نداريم و كپسول گاز مايع است و اما در شهر جم چندين سال است كه گاز شهري دارند. اما سرپرستي دو بچه يتيم را قبول كرده ام و ماهيانه مبلغي هر چند كم به حساب كميته امداد مي ريزم. نه اينكه وضع مالي مان خيلي خوب است كه والله با اين شرايط منطقه و آلودگي شديد عسلويه و محيط كار و ... اين حقوق مناسب نيست ولي خوب مجبورم. كار توي شهرستان پيدا نكردم. گرچه مي دانم براي همين كار هم خيليها سر و دست مي شكنند. اينها را خواستم بگويم كه بدانيد امتيازات نفت هم در اين سالها به طور مرتب كاهش پيدا كرده است. امكانات محمود آباد و... علي رغم افزايش تعداد استخدامي ها ثابت مانده است.. حقوق و مزايا سال به سال كمتر مي شود..
پاسخ ها
يك نفتي شاغل در عسلويه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
نمي دانم آنهايي كه مخالف زده اند واقعا شرايط كار در عسلويه را مي دانند يا با چيزهاي ديگري كه عين حقيقت است مخالفت كرده اند؟ عجب روزگاري شده. حرف دروغ را مردم باور مي كنند اما راست را نه...
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
آقای محترم گوزن با شقیقه چه ربطی داره
به عمل کار برآید به جای این همه اضهار نظر های الکی با کمی همت حداقل مشکل این یکی خانواده حل میشه از مسولان سایت خواهش میکنم راهی برای کمک به این دو نفر به مخاطبین نشون بدن تا هر که دوست داره بهشون کمک کنه
فکر میکنم که وعده آن 1000 متر زمینی که توسط رئیس جمهور به همه مردم ایران که باید 180 متر آن ساخته شود ،پیش کش ،چند متر خانه ناقابل برای این خانواده بدهند که مانند انسانهای اولیه و انسانهای عصر حجر از "غار نشینی" نجات پیدا کنند!
از آنها بپرسید اگر خواستند می توانم آنها را به استخدام شبکه "من و تو" درآورم.
دلم به درد آمد.
شبه افکنی و سیاه نمایی می کنید و خوراک خوبی برای رسانه های بیگانه فراهم می آورید
آقا تو را بخدا بگذاريد همانجا بمونن . درسته زندگي سختي دارن ولي چون آلوده مسائل شهري و شهرنشيني و حتي روستا نشيني را ندارن راحتن . زندگيشان اگرچه محقرانه است ولي اين عشق بين اونهاست كه اونها را تاكنون كنار هم قرار داده . فقط كمي آنان را دريابيد ولي خواهشن آنها را به شهر و يا حتي روستا كوچ ندهيد . قربون همون زندگي محقرانه - قربون همون قار و قربون اون طبيعت زيبا و دور از غوغاي كاذب شهري
از ديو دد ملولم و انسانم ارزوست
من شش ماه در کوهای نار کار کردم و هر روز ظهر این زن وشوهر را میدیدم عزیزان واقعیت دارد عکسها واقعیت است هرکس قبول ندار از نزدیک بره ببینه
موقع ظهر کارگران اونجا غذا و... به آنها میدادند عکسهاشون دیدم خاطرها زنده شد.
خودشان مقصر هستند؛ پس بکشند!
چه آرامشی دارن
کاش ما تهرانی ها جای اونا بودیم
خوشبحالشون
من درد مشترکم مرا فریاد کن !
این درد همه ایرانیان با فهم و شعور است .
باسلام
کاش مسولین توجه می کردند ازاین جور زندگی ها تادلتان بخواهد درایران زیاد است ولی خوش به خال شون
جای بسی تاسفه
اگه مقدوره آدرس دقیق بدهید شاید بتونم کمکی بکنم
پاسخ ها
رضائی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
همین کنارتم هستن کسایی که به کمک نیاز دارند
شما به اونا کمک کنی بهتره
واقعا دلم سوخت. دیگه هیچی نمیتونم بگم.اصلا نتونستم خبرشو بخونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
آخی طفلی
آب رو گل آلد نكن تابناك
مردي -رسانه اي !
حذفش نكن
به تمام کسایی که نظری جز کمک کردن به این پدر و مادر پیر خودمون دادن میگم که یا شما خودتون حق این آدم ها رو دارید بالا می کشید یا انسان نیستید که نظراتی چنین غیر انسانی میدید.از سایت هم میخوام که این رسالت بزرگ رو با گذاشتن شماره حساب برای کمک به این افراد کامل کنه.
به تمام کسایی که نظری جز کمک کردن به این پدر و مادر پیر خودمون دادن میگم که یا شما خودتون حق این آدم ها رو دارید بالا می کشید یا انسان نیستید که نظراتی چنین غیر انسانی میدید.از سایت هم میخوام که این رسالت بزرگ رو با گذاشتن شماره حساب برای کمک به این افراد کامل کنه.
بـــــــــــا ید تـــــــــیتر می زدید:

خانــــــــــــــــواده ای که در ســــــــــرشماری از قلم افتاد+ تصاویـــــــــــر
لطفا نظرمو بذارید.......................
بنی ادم اعضای یکدیگرند که در افرینش زیک گوهرند
خوبه که مردم دلسوز شهرستان جم و ساکنین شهرک های سازمانی حومه حداقل ماهی یک بار دیداری ازاین خانواده داشته باشند ومواد غذایی وبهداشتی انها را در حد توان تامین کنند
با سلام من هم دیدم این عکس ها رو شاید خودشون دوست دارن وگرنه کمیته هم یعنی کمکشون نمیکنه که یه خونه براشون بگیرن!!!!! خیلی عجیبه به نظر من خودشون دوست دارن اینطوری زندگی کنن.....راستی به کپسول استفاده کردنه شهرک پردیس هم تا حالا کپسول استفاده میکردیم درحالی که چاهه گاز داشت پس چرا کسی تا حالا برای ما دل نمیسوزوند؟؟؟؟؟؟؟
بابا چیکارشون دارین خودشون اینجوری راحتترن عادت دارن به این زندگی خوششون باشد
بررسی شد بکار نیومد
پس نظر خودتون رو میزارین نه دیگران
اين حقيقت امروز اين سرزمين بيش از يك قرن كه دولتها فقط شعار ميگويند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل