بازدید 34536
در بازار ارز ایران چه می‌گذرد؟

از دلار 1360 تومانی تا دستور تک نرخی شدن ارز

امروز دلار در بازار تهران، رکورد 1360 تومانی را زد تا نگرانی اقتصادی را از تحقق نیافتن وعده‌های بانک مرکزی بیشتر کند. هرچند نمی‌توان منکر تمایل دولتی به بالا ماندن نرخ ارز شد، همواره فعالین اقتصادی، اعم از تولیدکننده و بازرگان عدم قطعیت و بی‌ثباتی در شرایط بازار را بزگترین عامل مخل فعالیت اقتصادی خود و مهمتر از گرانی یا ارزانی ارز عنوان می‌کنند.
کد خبر: ۲۰۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۴ 24 November 2011
سرویس اقتصادی ـ هفته‌هاست که بار دیگر نرخ ارز سیر صعودی خاصی را در پیش گرفته و البته بانک مرکزی نیز مرتبا وعده کاهش آن را می دهد؛ اما گویا مسأله ارز قصد فرجام یافتن ندارد.

به گزارش «تابناک»، امروز دلار در بازار تهران، رکورد 1360 تومانی را زد تا نگرانی اقتصادی را از تحقق نیافتن وعده‌های بانک مرکزی بیشتر کند و این در حالی است که روز گذشته، محمود بهمنی پس از نشست شورای پول و اعتبار از موظف شدن بانک مرکزی در این جلسه به تک نرخی شدن ارز خبر داد.

اما چه عواملی سبب شده تا بانک مرکزی در این مدت نتواند نرخ ارز را کنترل کند یا به عبارتی دقیق‌تر چه عواملی سیاست کاهش نرخ ارز بانک مرکزی را بی‌اثر کرده‌اند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس چند عامل اساسی را در این راستا نام برده که بررسی برخی از آنها مانند اقدامات صرافی‌ها و دلالان خالی از لطف نیست:

1 ـ بخش عمده ارز خریداری شده در بازار آزاد و اقتصاد زیرزمینی عرضه می‌شود

تصمیمات غیر کارشناسانه، تغییرات قیمت سکه و ارز و تأثیرات آن بر اقلام هزینه و مصرف باعث می ‌شود که یک عده در اقتصاد زیرزمینی به دلیل دسترسی به منابع نقدینگی، یک نوع مبارزه پنهان با سیاست‌های پولی کشور را با احتکار ارز دامن بزنند.

2- طرح عرضه ارز توسط بانک مرکزی از طریق صرافی‌های مجاز، التهاب بازار ارز را کاهش نداد و نتوانست فاصله بین ارز رسمی و ارز با قیمت آزاد را کاهش دهد.
 
3- انتظار روانی مردم و صرافی‌ها، که مانع کاهش قیمت ارز در بازار غیر رسمی شد.
 
4 - ذخیره سازی ارز با هدف دلالی و سوداگری برای سود بردن از افزایش ارزش آتی
 
5 -حضور قشری از مردم (اجیر شده‌ها) از استان‌های گوناگون و توسط دلال‌ها در تهران
که در ازای دریافت مبلغی، برای دلالان در صف خرید ایستاده و تأمین ارز کردند.

6 -  برخی صرافی‌ها با هدف امکان افزایش قیمت ارز، پس از پایان عرضه توسط بانک‌ها، تابلوی خرید و فروش ارز را جمع آوری کردند
که نوعی تخلف به شمار می‌رود و بانک مرکزی نیز به رغم ابلاغ بخشنامه در برخورد با آنها موفق نبود.

7 - برتری نرخ ارز در مقایسه با نگهداری دیگر دارایی‌ها در گمانه‌زنی اقتصادی مردم

8 - محدودیت‌های قانونی در فروش ارز رسمی

اما شاید بتوان عامل دیگر را نیز در افزایش بی سابقه قیمت امروز، اعلام دیروز بهمنی مبنی بر موظف شدن به تک نرخی کردن ارز عنوان نمود، زیرا این خبر ممکن است برخی را که از ارز با نرخ پایین‌تر بهره‌مند بوده‌اند، با ترس از دست دادن فرصت موجود به تقاضای ارز در بازار ترغیب کند.

همچنین نمی‌توان منکر تمایل دولتی به بالا ماندن نرخ ارز شد، زیرا در شرایطی که بهای نفت در محدوده بالایی است و دولت و بانک مرکزی از ذخایر دلاری خوبی برخوردارند، افزایش نرخ ارز در کشوری که عرضه کننده عمده بلکه انحصاری ارز بانک مرکزی است، معنایی جز افزایش درآمدهای دولت ندارد.

اما باید گفت نرخ ارز صرف نظر از بالا یا پایین بودنش که می‌تواند به نفع صادرات یا واردات کشور باشد؛ نیازمند ثبات است، زیرا نرخ ارز بالا تنها در صورت ثبات و تداوم برای صادرات سودمند است و نرخ ارز پایین در صورت استمرار تولید کننده داخلی را از نهاده خارجی ارزان قیمت برخوردار می‌کند.

پس آنچه مهم است، صرف‌نظر از این که کدام نرخ ارز بیشتر برای اقتصاد ایران مثمر خواهد بود، بازگشت ثبات به بازار ارز و رفع عوامل عدم قطعیت از این بازار تأثیرگذار است، زیرا در شرایط تغییر همیشگی قیمت دلار، نه صادر کننده می‌تواند از سود یا زیان خود در معاملات چند روز آینده اطمینان یابد و نه وارد کننده نهاده‌های تولید مطمئن است، قرارداد تنظیم شده‌اش برای واردات با رقم ثابت دلاری در چند روز آینده، چند در صد از لحاظ مقدار ریالی تغییر و تبدیل به ضرر یا سود می‌شود.

در این باره، تولیدکننده‌ای در گفت‌وگو با تابناک، از ضرر 2 میلیارد تومانی خود در افزایش قیمت  12% یک شبه ارز در خرداد ماه خبر داد که بابت تأدیه یک طلب ارزی خارجی دقیقا در نخستین روز افزایش نرخ ارز صورت گرفت. این در حالی است که اگر تاریخ تأدیه این طلب خارجی یک روز جلوتر می‌بود، چنین ضرر 2 میلیارد تومانی محقق نمی‌شد.

همواره فعالین اقتصادی، اعم از تولیدکننده و بازرگان عدم قطعیت و نبود ثبات در شرایط بازار را بزگترین عامل مخل فعالیت اقتصادی خود و مهمتر از گرانی یا ارزانی ارز عنوان می‌کنند و به نظر می‌آید، امروز رسیدن به این ثبات در قالب سیاست تک نرخی شدن ارز یا هر طرح دیگری، مهمتر از کاهش یا افزایش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۳
چرا با تخلف صرافی ها که از قشر مرفه جامعه هستند برخورد نمی شود؟ همه اش ما مردم باید تاوان رابطه خوب بانک مرکزی با صرافی ها را بدهیم؟
چند صرافی در حوالی میدان فردوسی (به اصطلاح معتبرترین صرافیها!!!) 20 هزار تومان اسکناس 200 تومانی را به قیمت 30 هزار تومان می دادند!!! در کجای جهان پول رایج مملکت را اینطور گران می فروشند؟ حالا خدا میدونه با دلار و سایر ارزها چه ها که نمیکنند.
یه چیزی رو فراموش کردید... با توجه به تحریم بانکهای ایرانی امکان ارسال مبالغ بیش از چند هزار دلار به خارج از کشور وجود ندارد و اغلب بلوکه می شود... صرافی ها با استفاده از این فرصت اقدام به ارسال پول با دستمزد بالا می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
آقا هزار تا ایراد درست میشه گرفت چرا مطالب اساسا کذب می گیم ؟

امروز دلار اسکناس 1360 بود و حواله به هر مقدار که بخواهید 1357
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
دقیقاً مشکل همین جاست که درخواست دلار عمدتاً جهت حواله است و این حواله ها به دلیل تحریم در اختیار انحصاری صراف ها قرار گرفته است.
سلام، مقاله جالبی بود. مسئله ارز راه حل ساده ای دارد که براحتی قابل اجراست. 1- حجم نقدینگی را با واقعی کردن سود بانکی در حد تورم اعلام شده بانک مرکزی اصلاح نمایند.
2- با تنش زدایی داخلی و خارجی جو ناامنی اقتصادی را از کشور کم کنند.
مطمئن باشید جواب سریع میده این کارها.
هر وقت بهمنی و حسینی گفتند ارز ارزون میشه، بدونید گرون میشه!
متاسفانه هیچ نظارت خاصی روی نحوه عمل صرافیها انجام نمیشه و این مشکلات هر روز بیشتر میشه
اگه دلار به قیمت اصلیش نرسه ، وضعیتمون به همین منوال خواهد بود.
در وضعیت کتونی،با احتساب تورم از سال 60،قیمت واقعی دلار باید حد اقل 2500 تومن باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
قدرت دلار آمریکا دیگر دلار سالهای 60 نیست !
قدرت دلار نسبت به ارزها کاسته شده است زمانی دلار آمریکا قدرتی بس بیشتر از دلار کانادا - دلار استرالیا - و یورو - حدود دو تا بیش از دو برابر فرانک سوئیس بود. اما خالا از همه این ارزها قدرت کمتری دارد توجه کنید در زمانی که نفت 12 دلار بود قیمت دلار حدود 467 تومان بود( و ما اصلا در این وسط با نفت بشکه ای 140 دلاری و غیره کاری نداریم )و حالا که نفت حدود 90دلار هست باید چقدر باشد؟
البته باید دید چقدر به ذخایر گازی و نفتی ما اضافه شده است و کشف شده است و صنایع ما چقدر پیشرفت کرده اند تا برایری ریال با دیگر ارزها محاسبه شود یا که محاسبه و دخیل کردن تورم در ارز یک کشور اصلا در معیارهای اقتصادی در هیچ کشوری انجام نمی شود این روش بازاریهای قدیمی هست که با چتکه می خواهند چیزی را حساب کنند نه روش معیار سنجنش برابری پول یک کشور!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
با توجه به کاهش قدرت دلار آمریکا در جهان و افزایش ذخایر نفتی و گازی و پتوانه صنعتی کشور ارز واقغی دلار آمریکا حدود 800 تومان است
سلام
از اینکه مجدداً خبر ارزی را در صفحه اصلی قرار دادید، متشکرم، با وجود فرصت نوشتن کم در بخش نظرات اجباراً کوتاه مینویسم ولی انتظار دارم آن سایت محترم، بینندگان و مقامات ذی صلاح پیگیر روند باشند تا انشاالله بیش از این، فشار اقصادی چرخه زندگی عادی و جاری مردم را متاثر ننماید.
در این مجال هدف نفی وتائید مقام، سازمان یا فردی را ندارم و صرفاً نوشته هایم بر اساس مکسوبات، حتی اندک و در حیطه بضاعت و سواد راقم میباشد.
در اثر مدیریت جهانی دولت مردان، داستانی تحت نام تحریم – تاکید میکنم داستان – را در طی چند وقت گذشته و در مقوله تجارت خارجی شاهد بودیم که در این عرصه یک سری با سودای کسب درآمدهای آنی و راحت - کاذب – عملاً شعار وای تحریما به سر گرفتند و بانک مرکزی را مجاب کردند ارز را در قالب حواله نقدی و صرفاً با استناد به یک پروفرمای – صوری - در اختیار اینان قراردهد که با گسترش این بازار مکاره ودغل بازی، نهایتاً بانک مرکزی جهت حواله نقدی ارزی، الزام ثبت سفارش وزارت بازرگانی سابق – اجازه واردات کالا – را از این قشر راحت خور مطالبه نمود که سپس هم با کسیختن افسار در این مقوله مجدداً درخواست تعهد ارائه برگ سبز وسپس اسناد وارداتی حتی تا بارنامه هم درخواست میگردد ولی این قصه سر ایستادن نداشته و آقایان راحت خوران آنقدر از اهمال کاری مدیران ذیربط سود به یغما برده اند که در اثر نقدینگی حاصل هر حرامی را به راحتی حلال مینمایند. اما در این آشفته بازار این سیر کسب درآمد حرام با عنایت به تکرار ومداومت در طی ماههای گذشته بر ای چند دسته تبدیل به عادت شده ( بانکهای عامل بجز از بانک مرکزی – جذب مشتری به استناد ارائه این سرویس وتلاش در حفظ موجودی آخر ماه -، صرافی های مجاز وغیر مجاز که چرخش کاذب ارز و ریال را عهده دار میباشند، وارد کننده گان واقعی که ارز را به نرخ مرجع بانک مرکزی دریافت میکنند ولی کالای وارداتی را با احتساب نرخ آزاد عرضه میکنند، وارد کننده گان صوری که صرفاً با همکاری شرکتهای صوری در خارج از کشور وارائه اسناد صوری ارز را به نرخ مرجع دریافت کرده وسپس با تعامل وهمکاری صراف – مجاز یا غیر مجاز - ارز ابتیاعی را به نرخ آزاد تبدیل به ریال مینمایند و یک سری افراد جز که به این موهبت و به هر طریقی دسترسی دارند که عمدتاً رقمهای این بخش در حد کوچک بوده ولی تعدد در عاملین را دارد.)
راهکارهای منطقی برای برون رفت از این معظل اجتماعی ممکن میباشد که در صورت نیاز از طریق میل پاسخگو خواهم بود اما! خلاصه بگویم در وضع فعلی - الان - دیگر بانک مرکزی مقصر نیست وقصور اصلی در عهده وزارت صنعت معدن وتجارت میباشد که متاسفانه آن وزرات محترم در حلقه مفقوده مغفول مانده، ووزیر محترم اصلاً وظیفه ای بر خود ومجموعه تحت امر خود نمی ستاند.
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
اوه !! تابناک چطور این نظرو خونده؟ بیش از 24 ساعت وقت میگیره
کلا ما به بلوفهای اقای بهمنی عادت کرده ایم به اینکه این مدیر عاشق گفتگو بامطبوعات هرگاه چیزی یا خبری ذر جهت ارامش ملت گفتند دقیقا برعکس شده واخرین گفتگوی اق با مطبوعات نوید بک ترخی بود که خداوند بمردم رحم کند شاید نرخ ارز
البته دلايلي كه شما برشمرديد تا حدودي درست است اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه بالا بودن نرخ دلار در مجموع به نفع اقتصاد كشور است و به توليد داخلي جان دوباره اي مي بخشد براي كشور ما كه به درآمدهاي ارزي نيازمند است به هر حال اين وضعيت چنئان نگران كننده نيست اما بايد صرافي ها را كنترل كرد...
ارز تك نرخي و جلوگيري از سوئاستفاده هاي ناشي تفاوت ارز دولتي و بازار راهكار موثري است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
وقتی ارز گران شود باعث افزایش تورم می شود و تولید کننده مجبور به افزایش قیمت کالای خود می شود ولی توان و قدرت خرید مردم با تورم واقعی افزایش نیافته پس باعث کاهش فروش کالا و ضرر تولید کننده و بسته شدن کارخانه های بیشتر می شود.
Dear visitor, Your comment has been received.
به دلیل حجم بالای نظرات کاربران سایت، نظر شما حداکثر تا 24 ساعت آینده بررسی می شو ------------- آقای یا خانوم محترم توهین نکنید ، چرا ساده نمیگید که نظر شما در حال برسی هست این خالی بندی ها برای چی است دیگه ، زشته به خدا زشته
گران فروشی ارز باعث ضرر به تولید کننده هم است چون باید منابع ریالی بیشتری را برای تولید بکار بگیرد و باید توجه کرد که افزایش 1 تومان به قیمت ارز تورم 2 تومانی را بدلیل نا امن بودن آینده از روند افزایشی آن باعث می شود و برای همین بوده است که همیشه مقدار تورم در کشور بیشتر از مقدار افزایش ارز بوده است. ثابت بودن یا روند کاهشی ضرر کمتری هم به تولید کننده هم به صادر کننده می زند.
و مسئله مهمتر این است که قیمت ارز نه تنها در حال حاضر ارزان نیست بلکه بسیار گران هم هست به افزایش چند برابری فرانک سویس یا دوبرابری دلار استرالیا و بیش از 85 درصدی دلار کانادا طی دو تا شش سال گذشته نگاهی بی افکنیم خواهیم دید ریال ایران بشدت از قیمت آن کاسته شده است مشکل صادر کنندگان و دولت و بانک مرکزی ما این است که هنوز فکر می کنند باید دلار آمریکا را ملاک قیمت فروش کالای خود قرار دهند و پول کالای فروش خود را باید به دلار بگیرند! دلار در جهان بدلیل ضعف اقتصاد آمریکا روند کاهشی داشته و دارد و صادکنندگان ما که متاسفانه کارشناسان زبده اقتصادی باید آنان را راهنمایی می کردند باید مبنا فروش کالاهای خود را ارز دلار آمریکا به ارزهای دیگر تغییر می دادند و اینگونه دیگر دولت مجبور نمی شود مصنوعا قیمت دلار آمریکا را بالا ببرد تا صادرکنندگان ما بدلیل کاهش جهانی دلار فشار را بر روی مردم وارد کنند!
ما قشر آسیب پذیر به آرامش بیشتری نیازمندیم.
تا زمانيکه برنرخ سود سپرده های بلند مدت ، افزوده نشود، قيمت ارز،طلا،زمين ومسکن بالا ميرود. البته سود بانکی بايد بيشتر از نرخ تورم باشد. در ضمن سوبسيد بايد به توليد کننده تعلق بگيرد و دولت هم بايد بر توليد کنندگان نظارت جدی کند و نيزسياسيون بايد جلوی حرفهای تشنج آفرين را در صحنه بين المللی و داخلی را بگيرند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار