بازدید 16717

اردوغان از کردهای علوی عذرخواهی کرد

از سال 1935 میلادی در حالی كه حزب ' جمهوریخواه خلق' تنها حزب رسمی تركیه بود و به هنگام رییس جمهوری 'آتاترك' به بهانه شورش و عصیان، یك عملیات نظامی گسترده در استان 'درسیم' كه كردهای علوی درآن زندگی می كردند ،آغاز شد.
کد خبر: ۲۰۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴ 23 November 2011
رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه روز چهارشنبه گفت: به نام دولت تركیه از 'كردهای علوی' استان 'تونجعلی ' به علت كشتار و تبعید آنان در دهه 1930 عذرخواهی می كنم.

به گزارش ایرنا ، وی در نشست نمایندگان استانهای مختلف حزب حاكم ' عدالت و توسعه' ضمن بیان این مطلب گفت : اگر به نام دولت تركیه باید از رخدادهای تونجعلی و یا ' درسیم' در اواخر دهه 1930 عذرخواهی شود ، اگر این عذرخواهی در عرف دولتی مرسوم است، من به نام دولت تركیه عذرخواهی می كنم.

اردوغان در سخنان خود با اشاره به اینكه طبق اسناد رسمی دولتی نزدیك به 14 هزار نفر در سالهای1930 تا 1936 میلادی در استان' درسیم' از سوی نیروهای دولتی به قتل رسیدند و بیش از 13 هزار نفر نیز تبعید شدند، اظهارداشت : در آن دوران حزب ' جمهوریخواه خلق' تنها حزب حاكم در تركیه بود و مسوولان این حزب اكنون باید از كردهای درسیم عذرخواهی كنند.

نخست وزیر تركیه در ادامه اظهارداشت : طبق اسناد موجود یك كشتار از پیش برنامه ریزی شده علیه مردم ' درسیم' كه بعدها به 'تونجعلی' تغییر نام یافت صورت گرفته و اسناد آن در آرشیوهای دولتی موجود است.

' كمال قلچداراوغلو' رهبر حزب جمهوری خواه تركیه روز گذشته طی سخنانی خواهان عذرخواهی اردوغان به دلیل رخدادهای درسیم دراواخر دهه 1930 میلادی شده بود.

اردوغان در سخنان تند امروزخود خطاب به ' قلچداراوغلو ' گفت: آرشیو دولتی به روی شما نیز باز است و اگر اطلاعی در مورد آن كشتار ندارید، می توانید به آن مراجعه كنید.

از سال 1935 میلادی در حالی كه حزب ' جمهوریخواه خلق' تنها حزب رسمی تركیه بود و به هنگام رییس جمهوری 'آتاترك' به بهانه شورش و عصیان، یك عملیات نظامی گسترده در استان 'درسیم' كه كردهای علوی درآن زندگی می كردند ،آغاز شد.

این عملیات به مدت چهار سال ادامه یافت و به گفته برخی منابع تاریخی ، بخش عمده عملیات نظامی در منطقه در زمانی كه آتاترك در بستر بیماری بود و پس مرگ وی انجام شده است .
برخی منابع تاریخی تعداد كشته شدگان در رخدادهای یاد شده را بیش از 50 هزار نفر عنوان كرده اند.

استان تونجعلی كه تا اواخر دهه 1930 به نام منطقه ' درسیم' نامیده می شد و از دیرباز ساكنان آن را كردهای علوی تشكیل می دهند در شرق تركیه قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها