بهنام یکی از بینندگان «تابناک» در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:
خوی در حالی به عنوان دومین شهر استان آذربایجان غربی، پنجمین شهر آذربایجان (غربی، شرقی، اردبیل و زنجان) و یکی از بیست شهر مهم پرجمعیت کشور است که در عین حال از فقیرترین شهرها به لحاظ جاده سازی و مسیرهای دسترسی نیز هست.
در زمانهای که جادهها به عنوان شاهراههای دسترسی به یک شهر محسوب میشوند و راحتی و وسعت این راههای حیاتی توسعه موجب تسریع در امر پیشرفت هستند. در مقایسهای نسبی، متوجه میشویم که خوی چقدر از این قافله عقب هست و چقدر زمان نیاز هست تا بتوان جبران منافات کرد آن هم اگر مردی بتوان از این زمانه نامرد پیدا کرد که بتواند قافله عقب ماندگی این شهر را بدون اغراق و غرض جلو براند.
معلوم نیست، چقدر زمان طول خواهد کشید تا جادههای مهم خوی (جاده سه راهی ایواوغلی ـ تبریز، تهران و جاده سلماس، ارومیه و جاده قطور مرز رازی) پذیرفته شوند، آن هم اگر ارادهای باشد تا بخواهد این جادهها را تبدیل به اتوبان کند.
نزدیک به یک دهه هست که نام پروژه تعریض مسیر 20کیلومتری جاده سه راهی ایواوغلی را که یکی از پرترافیکترین مسیرهای ورودی خوی هست، میشنویم و حال پس از یک دهه شعار از طرف خوی تا روستای سعیدآباد (کارخانه قند) این مسیر تعریض شده و از طرف سه راهی ایواوغلی تا یکی دو کیلومتر شاهد خاک بازی پیمانکارانی هستیم که تعلل در اجرا به نفعشان هست و در این میان، کسی دلش به جان مردمی که از این راه رفتوآمد میکنند، نمیسوزد و از هدر رفتن خون کشتهشدگان تصادفاتی که در این مسیر رخ میدهد ابراز پشیمانی نمی کند.
جاده خوی ـ سلماس هم که وضعش بهتر از این نیست؛ هرچند به یمن واقع شدن شهرک ولیعصر و پلیس راه و پایان ساختن پل روگذر شهرک (پس از یک دهه) بلوارکشی تا حدود کیلومتر 10 این جاده رسیده، خبری از تکمیل آن دستکم تا سه راهی فرودگاه خوی و شهرک صنعتی و نیروگاه نیست و البته محال است، کسی صحبت از اتوبان کشی تا سلماس کند.
این دو راه، سوای اینکه مورد استفاده ما خوییها هست، راه ارتباطی شهرهای شمال استانهای آذربایجان غربی و شرقی به مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی نیز به شمار میرود؛ پس تعریض یا اتوبان کشی در مسیرهای گفته شده، خواسته ما خوییها نیست و برای همسایگانمان هم محاسنی دارد.
به تازگی مقامات راه و ترابری استان در اقدامی نمادین که بیشتر به شعار شبیه است، طرح احداث آزادراه سه راهی ایواوغلی به مرز رازی را مطرح کردهاند و گفته شده که مطالعات این پروژه نیز آغاز شده است.
این قضیه تداعی کننده مثل بسیار معروف «سنگ بزرگ علامت نزدن است» است، چون اگر کسی قصد خدمت به این مردم مظلوم را داشت، پیش از آغاز طرحی که قطعاً با وضع کنونی نیمه تمام خواهد ماند، به فکر پایان طرح نیمه تمام فعلی که در نقطه سرخطش مانده، میماند. از 65 کیلومتر جاده فقط 15 کیلومتر بدون آسفالت مانده که تا به امروز، دو سال زمان برده و هنوز تکمیل نشده، چرا وعدههای خندهدار میدهید و خودتان را مضحکه دیگران میکنید؟!
وضع کنونی جاده رازی دیگر آبرو و حیثیت ما خوییها نیست بلکه بازی با آبروی ایران و ایرانی است که تعلل در تکمیل آن، ریشخند ترکیهایها را برای شما به همراه دارد. به جای صرف هزینه روی پروژهای که به افسانه میماند، هزینه را بر روی نیمه تمامها بگذارید.
نمی دانم به تازگی از راه سلماس به ارومیه یا تبریز سفر کردهاید یا نه. مسیر سلماس به ارومیه که تماماً به اتوبان تبدیل شده و خدمتی درخور در حق مردم عزیز این شهر صورت گرفته و جاده سلماس به تبریز نیز تا کیلومتر 25 اتوبان شده و تا کیلومتر 35 یعنی داخل محدوده این شهرستان تا مرز استان با آذربایجان شرقی نیز در حال اتمام و آماده افتتاح است. هرچند رفتوآمد از این جاده پس از افتتاح پل روگذر دریاچه به مقدار چشمگیری کاهش یافته و بعضاً تا چندین کیلومتر ماشینی دیده نمیشود، ولی این هم قابل تقدیر و تشکر است، چون هرچه مسئولین در حق مردم بکنند، باز هم در ازای تعهداتشان کم خواهد بود.
ای کاش، روزی را ببینیم تا مسئولین به ویژه مسئولین راه و ترابری استان کمی کمتر در حق مردممان اجحاف بکنند تا بلکه قلم ما هم از گلایه نگاری برای آنها به ستوه نیاید.
«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان « نگاه شما» منتشر خواهد کرد.
مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.
مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته را در نظر داشته باشند:
1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.
2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.
3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.
4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.
5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.
6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.
مشخصات فنی
1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.
2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.
3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv, flv, wav, mp3, wma)