بازدید 16138

«بازرس آژانس، ادعاهای «آمانو» علیه ایران را رد کرد

وی در این باره گفت: اصلا ممکن نیست که یک آزمایش هیدرودینامیک را بتوان در درون یک محفظه و یک ساختمان انجام داد. کسی که ادعا کند، چنین کاری انجام شده باید دیوانه باشد، چرا که انجام چنین کاری نه ممکن است و نه دلیلی برای انجام آن هست.
کد خبر: ۲۰۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۲ 19 November 2011
سرویس سیاست خارجی ـ در حالی که در گزارش اخیر «آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی، وجود یک محفظه پوششی برای انجام آزمایش‌های هیدرودینامیک در مجتمع پارچین به عنوان شاهدی بسیار معتبر برای ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران معرفی شده بود، رئیس تیم بازرسی سلاح‌های هسته ای عراق، این ادعا و باور آن را دیوانگی نامید که به قصد گمراه کردن افکار جهانیان در گزارش آمانو آمده است.

به گزارش «تابناک» در ضمیمه گزارش آمانو آمده بود: اطلاعات ارایه شده توسط اعضا به آژانس، نشان می‌دهد که ایران یک محفظه پوششی برای انفجارات بزرگ برای آزمایش‌های هیدرودینامیکی ساخته است.

محفظه انفجاری یا اتاقک گفته شده در سال 2000 در پارچین قرار گرفته که در آن زمان، یک ساختمان، پیرامون یک سازه استوانه‌ای بزرگ در مجتمع نظامی پارچین و نیز یک خاکریز بزرگ بین ساختمان حاوی استوانه و ساختمان همسایه آن ساخته شده است که احتمال استفاده از آن برای انفجار‌های بزرگ در اتاقک را نشان می‌دهد.

در این باره باید گفت، آزمایش‌های هیدرودینامیکی مانند آن‌هایی که در بالا شرح داده شد و شامل انفجارات بالا درباره مواد هسته‌‌ای یا جایگزین‌های مواد هسته‌‌ای است، نشانه‌های قوی از توسعه احتمالی تسلیحات است؛ افزون بر این که استفاده از مواد جانشین و یا پوشش ایجاد شده توسط اتاقک مشخص شده در بالا، می‌تواند مانع آلودگی سایت به مواد هسته‌‌ای شود.

بر پایه این گزارش، اما «رابرت کیلی»، یکی از بارزسان سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با «آر.آن.ان»، این ادعا‌ها را دروغ و غیر واقعی نامیده که برای گمراه کردن کشورها ارایه شده است.

«کیلی» که سالها در عراق فعالیت بازرسی داشته، گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بسیار گمراه کننده دانست.

وی که در عراق ریاست تیم بازرسی سلاح‌های هسته ای را بر عهده داشته، اعلام کرد که اتاقکی پوششی که آژانس اعلام کرده به قصد پنهان کردن آزمایش هیدرودینامیک ساخته شده، اساسا ممکن نیست برای این هدف ساخته شده باشد.

وی در این باره گفت: برای آزمایش هیدرودینامیک در آزمایش بمب هسته ای مواد منفجره بسیار بیشتری از ظرفیت آن محفظه مورد نیاز است و اساسا محفظه‌ای که آژانس به آن اشاره کرده، ظرفیت چنین کاری را ندارد.

او افزود: اصلا ممکن نیست یک آزمایش هیدرودینامیک را بتوان در درون یک محفظه و یک ساختمان انجام داد؛ بنابراین، کسی که ادعا کند چنین کاری انجام شده، باید دیوانه باشد، چرا که نه ممکن است و نه دلیلی برای این کار هست.

«کیلی» با رد اتهامات آژانس درباره پیدا کردن مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت نظامی شدن با پیدا کردن این محفظه گفت: مگر ما عقلمان را از دست داده باشیم که باور کنیم، این محفظه مدرک مهمی است، چرا که در واقع اصلا مهم نیست.

بسیاری از کارشناسان بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی بر این باورند که گزارش آژانس فنی نبوده و در یک فرایند سیاسی نوشته شده است و همه ادعاهای فنی آن را با اندک دقت می‌توان زیر سؤال برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل