بازدید 12433

جزئیات تازه از طرح فروش نفت خام به مردم

کد خبر: ۲۰۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸ 19 November 2011
مدیر عامل بورس کالای ایران از اجرای قرارداد سلف موازی استاندارد نفتی در بورس کالا خبر داد و گفت: این اتفاق پس از برگزاری جلسات کارشناسی و تعاملات مثبت با وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و حمایت سازمان بورس محقق شده است.

حسین پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس از اجرای قرارداد سلف موازی استاندارد نفتی به زودی در بورس کالا خبر داد و اظهار داشت: تصویب دستورالعمل قراردادهای سلف موازی استاندارد نفتی از طریق مراجع مربوطه، مراحل نهایی را سپری می کند و بزودی پس از تصویب نهایی، جزئیات آن به اطلاع فعالان بازار می‌رسد.

وی تاکید کرد: با راه اندازی این ابزار مالی در بورس کالای ایران، امکان مشارکت فعال سرمایه گذاران و عموم مردم در بخش نفت فراهم خواهد شد و همه می توانند با هر میزان سرمایه در این بازار از فرصت های سرمایه گذاری به نحو مطلوب بهره برداری کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: همچنین از سوی دیگر صنعت نفت کشور می تواند با استفاده از این ابزارها و فرصت های جدید، نیازهای مالی پروژه های خود را به سهولت و سرعت تامین کند و انشاءالله شاهد شتاب بیشتر در رشد و شکوفایی اقتصاد ملی خواهیم بود.

آغاز فروش نفت خام به مردم از آذر ماه امسال

به گزارش فارس، وزیر نفت امروز از پیش فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی به عنوان یک روش نوین سرمایه گذاری خبر داد و گفت: این شیوه سرمایه گذاری هم اکنون تصویب شده است و پیش‌بینی می شود در آذرماه اجرائی شود.

رستم قاسمی تصریح کرد: پیش‌فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی، یکی از روش های نوین برای جذب سرمایه در صنعت نفت است که در دستور کار جدی وزارت نفت قرار دارد و پیش بینی می‌شود جاذبه زیادی برای مردم و متقاضیان داشته باشد.

وی در تشریح این روش گفت: شرکت ملی نفت ایران برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود اوراق سلف نفتی به سررسید چهار ساله را به‌وسیله بانک عامل به صورت نقدی به متقاضیان می‌فروشد و وجوه خریداران را جمع‌آوری می‌کند.

به گفته وزیر نفت سپس برگه حواله‌های استانداردی به خریدارن اعطا می‌کند که بیانگر حق مراجعه و دریافت نفت خام یا تسویه نقدی با شرکت ملی نفت ایران در سررسید است. هر برگ اوراق سلف نفتی پیش‌فروش حداقل 10 بشکه نفت خام به قیمت روز (مثلا 100 دلار آمریکا) است.

وی افزود: البته با این شرایط ضمن عقد که چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 140 دلار پایین‌تر بود دارنده حواله حق اختیار فروش به 140 دلار به شرکت ملی نفت ایران خواهد داشت و چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 160 دلار بالا‌تر بود شرکت ملی نفت ایران حق اختیار خرید به 160 دلار از دارنده حواله خواهد داشت. در صورتی‌که در سررسید قیمت هر بشکه نفت بین 140 تا 160 دلار باشد خریداران می‌توانند تسویه نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی کنند.

وزیر نفت با بیان این که تامین مالی از طریق پیش‌فروش نفت‌خام به مردم برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود، افزود: این روش، امروزه بهترین شیوه سرمایه گذاری بدون ریسک است که با حداقل خرید 10 بشکه نفت خام می‌توان سرمایه گذاری کرد و از ارزش افزوده و بازگشت سرمایه خوبی برخوردار بود. با تدبیر استفاده از حق اختیار خرید و حق اختیار فروش ضمن قرارداد سلف نیز ریسک این ابزار از بین رفته است.

به گفته قاسمی، مجوزهای لازم برای این شیوه جدید سرمایه گذاری دریافت و مسائل شرعی و حقوقی آن حل شده است که امیدواریم در آذرماه اجرایی شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار