بازدید 58899

اعتراض اصفهانی‌ها به تصمیم احمدی‌نژاد

کد خبر: ۲۰۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹ 16 November 2011
روزنامه تهران امروز نوشت:

دوباره خواب سی و سه پل آشفته شد. پس از مدت‌ها تشنگی زاینده رود و بی‌رمقی شهر و افسردگی سی و سه پل، سرانجام هفته گذشته اندکی آب، پایه‌های سی و سه پل را خنک کرد و مردم را به وجد آورد.

اما این شادی بسیار زودگذر بود. چرا که درست در همین ایام در جایی غیر از اصفهان برای آب این شهر تصمیم گیری شد و احمدی‌نژاد در سفر به شهرکرد، آب اصفهانی‌ها را به چهارمحال و بختیاری‌ها وعده داد! «در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری با نوشته‌هایی که دست مردم بود و فشار برخی از نمایندگان، رئیس‌جمهور در شهرکرد در جمع مردم گفت هرقدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده رود برداشت کنید! اولویت با شما و بعد استان‌های دیگر!» این روایت «محمدتقی رهبر» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از «نحوه تصمیم گیری» برای آینده زاینده رود و تعیین سرنوشت شهر و کشاورزی اصفهان است که با تهران امروز در میان می‌گذارد.

به این ترتیب بار دیگر زاینده رود را به مسئله اول اصفهانی‌ها بدل کرد. در شهر ولوله افتاد. شهردار مصاحبه کرد. اصفهانی‌ها می‌گویند مدیران شهری می‌خواهند از دولت به قوه قضائیه شکایت کنند.

گرچه این روایت تماما درست نیست، اما گویی فقط همین وعده‌هاست که می‌تواند اصفهانی‌ها را راضی کند و اندکی از آشفتگی شهر بکاهد. گویی مردم دیگر از دولت و وزارت نیرو برای توزیع عادلانه آب ناامید شده‌اند. به همین دلیل است که اکنون این اخبار در اصفهان خریدار دارد. اکنون همه اصفهانی‌ها می‌دانند که یکی دیگر از برنامه‌های نمایندگان مردم در مجلس استمداد از محضر رهبر انقلاب است.

کمک از قوه قضائیه

نه خشک شدن زاینده رود، نه بی‌رونق شدن پل خواجو و سی و سه پل و نه حتی نارضایتی عمومی اصفهانی‌ها، هیچ کدام نتوانست دولت را مجاب کند که برای حل این مسئله راهی عادلانه و کارشناسانه برگزیند. از این رو وقتی همه راه‌ها برای اصفهانی‌ها بسته شد، آن‌ها از قوه قضائیه استمداد کردند. این نکته‌ای است که «عباس حاج رسولی» رئیس شورای اسلامی اصفهان از آن خبر می‌دهد. حاج رسولی با بیان این که «نباید تحت تاثیر جو عمومی از آب زاینده‌رود سهیمه بدهند» که اشاره‌ای است درباره نحوه تعیین سرنوشت زاینده رود در شهرکرد، به تهران امروز می‌گوید: از قوه قضائیه و دادستان کل کشور درخواست کردیم تا به مسئله حق آبه مردم و سهمیه مردم اصفهان از آب زاینده رود رسیدگی کنند تا برداشت غیر قانونی از آن صورت نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این استمداد به معنی شکایت از دولت است، پاسخ منفی می‌دهد و اظهارات قبلی خود را تکرار می‌کند. به گفته وی براساس تومار شیخ بهایی حق آبه سهم بران از آب زاینده رود به‌ویژه اصفهانی‌ها مشخص است و دولت و وزارت نیرو نباید بدون در نظر گرفتن این حق‌ها برای آب این رود سهمیه تعیین کنند. یکی از مسائلی که باعث ادامه دار شدن مسئله آب زایندرود شده است، ناتمام ماندن طرح «بهشت آباد» است. در غیاب این طرح که راهی است برای تامین آب فلات مرکزی ایران و استان چهارمحال و بختیاری، آب زاینده رود با پمپ‌های قوی از بالای رودخانه به دشت‌های بختیاری ریخته می‌شود. در این رابطه نیز ریس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: دولت چهارسال پیش باید برای اتمام طرح بهشت آباد اعتبار می‌گذاشت که البته ما امیدواریم که امسال دولت توجه کند. این پروژه باید فعال شود و اکنون چهار سال نسبت به آن بی‌توجهی شده است. حاج رسولی ادامه می‌دهد: مردم این حرف‌ها را (حرف‌های رئیس‌جمهور در شهرکرد) را می‌شنوند و احساس می‌کنند که حق آنان ضایع شده است. مردم ناراحت هستند و به ما فشار می‌آورند و حتی ما را تهدید می‌کنند.

مسئله عدالت است

مسئله اصفهانی‌ها فقط از رونق افتادن سی و سه پل نیست، مسئله رعایت نکردن عدالت در برداشت از آب است. آنان استدلال می‌کنند اگر آب برای کشاورزی یا شرب استان‌های دیگر انتقال می‌یابد و دولت عقیده دارد که این امر از زیبایی ظاهری و موضوع گردشگری اصفهان مهم‌تر است، پس چرا نابودی کشاورزی اصفهان را نمی‌بیند. اصفهانی‌ها یک دغدغه دیگر هم دارند. زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال آب به بافق و یزد هم وجود دارد که در صورت وقوع این اتفاق با این شرایط، امید مردم یکسره ناامید می‌شود. گذشته از این، زاینده رود و پل هایش، هویت و فرهنگ اصفهانی را قوام بخشیده‌اند وبیچاره مردمی که هر صبح از کنار یک رود خشک می‌گذرند. گذشته از این، زاینده رود و پل هایش، هویت و فرهنگ اصفهانی را قوام بخشیده‌اند وبیچاره مردمی که هر صبح از کنار یک رود خشک می‌گذرند.

همه چیز از سفرهای استانی شروع شد

مسئله زاینده رود به سفرهای استانی گره خورده است. چرا که برای نخستین بار احمدی‌نژاد در یک سفر استانی بود که وعده آب اصفهان را به دیگران داد، آن هم وعده‌ای که بر عدالت بنا نشده بود. چرا که می‌شد با تقسیم عادلانه نیازهای هر دو استان را تامین کرد.

محمدتقی رهبر در تشریح آغاز داستان خشکی زاینده رود می‌گوید: سابقه برداشت آب از این رود برای چهارمحال به سفر اول رئیس‌جمهور بر می‌گردد که در جلسه‌ای به استاندار اجازه دادند هرگونه که می‌خواهند، از آب رود استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: ما نمایندگان اصفهان در مجلس هفتم برای مقابله با این تصمیم تلاش کردیم و به مسئولان نامه نوشتیم که گفتند موضوع کان لم یکن تلقی شود. ولی چهارمحالی‌ها از آن مصوبه ملغی شده استفاده کردند. گرچه درختان گردو چهارمحال آبیاری می‌شد، همزمان حقابه کشاورزان اصفهانی هم ضایع می‌شد، مردم دچار خشکسالی شدند و داستان زاینده رود که همه گیر شد.

سوال این است؛ آیا نمی‌شد ترتیب عادلانه‌ای برای آب این رود تدبیر کرد؟ به گفته رهبر در همان سفر اول دولت به چهارمحال اعتراض‌های زیادی صورت گرفت، مسئولان با دولت تماس گرفتند که تمدن اصفهان و زاینده رود با این تصمیم مخدوش می‌شود و از بین می‌رود.

استمداد از رهبر انقلاب

نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز مثل رئیس شورای اسلامی اصفهان از استمداد از قوه قضائیه برای استیفای حق زاینده رود خبر می‌دهد. اما رهبر از برنامه‌های دیگر نمایندگان استان خبر می‌دهد: طرح سوال از وزیر نیرو را سه هفته پیش به هیات‌رئیسه دادیم. سوال ما از وزیر این است که سیاست آنان برای آب چیست؟ و چرا مدیریت آب در کشور و استان‌ها تا این اندازه ضعیف است. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که اخیرا نمایندگان استان در مجلس با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اگر سوال از وزیر نیرو یا رایزنی‌ها با دولت به جایی نرسید و اگر از دستگاه‌های اجرایی ناامید شویم، از محضر مقام معظم رهبری استمداد می‌کنیم که با یک نگاه کارشناسی و علمی مسئله را پیگیری کنند.

به گفته رهبر هنوز تصمیمی درباره استمداد از مقام معظم رهبری اتخاذ نشده است. آنگونه که اصفهانی‌ها معتقدند اگر قرار بر تقسیم عادلانه باشد، اصفهان 9 سهم و چهارمحال یک سهم می‌برد، چرا که جمعیت اصفهان بسیار بیشتر از چهارمحال است. به تصریح محمدتقی رهبر در مسئله آب زاینده رود، مردم اصفهان چندین بار با تراکت‌ها و غیره تظاهرات کردند، کشاورزان با تراکتور و کمباین به شهر آمدند و اعتراض خود را نشان دادند. به عقیده این نماینده نباید از نجابت مردم سوء استفاده شود، حق مردم دارد پایمال می‌شود. اکنون هم که آب در زاینده رود جاری است، براساس وعده مسئولان وزارت نیرو است که گفتند ما تا 30 روز به اصفهان آب می‌دهیم.

به این ترتیب در اصفهان همه می‌دانند که این خوشی دوامی ندارد. اصفهانی‌ها منتظر استمداد از قوه قضائیه هستند، استمدادی که البته به شکل شکایت نیست. بعد هم سوال از وزیر نیرو یا راهکار نهایی که نماینده مردم اصفهان در مجلس مطرح کرده است. اما یک سوال وجود دارد، آیا امکان دارد که دوباره و در یک سفر استانی دیگر، میان هیاهو و فریادها و درخواست‌های مردم، بار دیگر همه رشته‌های اصفهانی‌ها پنبه شود و بی‌برنامگی سدی برای توزیع عادلانه آب زاینده رود شود. اصفهانی‌ها این را می‌پرسند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶۴
مصرف غیر علمی و بد آب در اصفهان باعث می ود که زاینده رود خشک شود.
هم اکنون بسیاری از زمینها و روستاهای استان به خاطر انتقال آب از زاینده رود و تونلهای کوهرنگ خشک شده است و همین افراد آواره گشته اند.
خیلی جالبه میگید وعده آب اصفاهانیها را با دیگران می دهند. چهارمحالیها هم شدند دیگران. این تصمیمی است که باید قبلا گرفته می شد تا کشاورزی چهار محال رونق بگیرد. احسنت به ریس جمهور
خب دلیلش اینه که زاینده رود ازسرچشمه بختیاری سرچشمه میگیره و فقط از اصفهان رد میشه. دلیلی نداره که همه چیز به بهانه های مختلف به اصفهانیا برسه..............
من یک اصفهانی هستم. اما واقعیت این است که اصفهان تا کنون اب استانهای حوزه زاگرس را بدون اجازه استفاده می کرده است و زاینده رود سر و پا بوده و الا عدالت این است که اول انها از آن سر شاخه های آبی که متعلق به خودشان است استفاده نمایند و ما بقی به استانهای دیگر برسد
یکطرفه به قاضی نروید مگر بافقی ها تامین کننده خوراک ذوب آهن اصفهان نیستند ، مگر چهار محالی ها بزرگترین سرمایه اشان آبی نیست که الان اصفهانی ها مدعی آن هستند.
ما در کشور طرح های جامع آب، انرژی،ارتباطات،کشاورزی، صنعت و ......دایم که همه اینها در دل طرح آمایش سرزمین ایران دیده شده است که البته نیاز به بازبینی و به روز شدن دارد، از کشور مالزی یاد بگیریم!
من یه سوال دارم:کی سختی بارندگی شدید و کشنده در چهارمحال و بختیاری رو میکشه؟اگه اصفهانیها میکشن باشه اولویت با اوناست!!!!
به نام خدا
1- اول تقسم نامه شیخ بهایی معتبر نیست به دلیل اینکه حجم آب زیاینده رود حجم قبلی نیست اگر همان آب زمان شیخ بهایی بود صحیح بود.
2- با اجرای پروژه های انتقال آب بین حوضه ای خود اصفهان ها بساط این طومار را جمع کردند
3- این آقایان یا نمی دانند بهشت آباد کجا است یا اینکه در جهل مرکب بسر می برند.بهشت آباد فاقد حجم آب مد نظر آقایان است.
4- این آقایان نمی دانند که در چهارسال گذشته سرشاخه های زاینده رود شدیدترین خشکسالی ها را پشت سر گذاشته است و خبری از یخچال های طبیعی زردکوه بجز تلی از برف چیزی باقی نمانده است
5- بفرض که پروژه بهشت آباد از همین امروز شروع شود آیا مناطق بالا دست پروژه با جمعیت 600 نفر در 20 تا 50 سال آینده همین نیاز آبی را دارند.
6- بگذارید یک کار علمی و بیطرفانه در این خصوص صورت بگیرد.
7 آقایان از فجایع رودخانه کارون بی خبرند یا اینکه مرگ خوب است ولی برای همسایه.
انتقال اب بيش ازحد از سرچشمه هاي كارون با تونل هاي كوهرنگ1,2,3 وجديدأ بهشت آباد به اصفهان فاجعه براي كل خوزستان است كارون پرآب ترين رود ايران كه قبلا قابل كشتيراني بود الان به زور قايقراني ميكنند و زمينهاي كشاورزي خوزستان كنار كارون ديم كشت كنند وبعد اب سرچشمه كارون به صورت غيرمنصفانه به أصفهان برود و كشاورزان اصفهاني كه يك استان كويري است بايد برنج كشت بكنند و مردم خوزستان كنار كارون اب جيره بندي داشته باشند (مسجدسليمان با٢٠٠٠٠٠جمعيت يك روز در ميان ٤ ساعت اب دارد) 
به هر حال آب برای صنعت و کشاورزی و شرب مهمتر است از نمای 33 پل
با سلام من یه سوالی داشتم این " آب اصفهانی‌ها را به چهارمحال و بختیاری‌ها وعده داد" یعنی چی؟
سرچشمه زاینده رود کجاست؟ کدوم استان هست که باید یک زمستون سرد و پر از بارش را تحمل کنه تا ژایده رود جاری بشه؟ آیا حق مردم چهار محال این نیسا که حداقل خودشون کمی از این آب بهره ببرند؟
کشاورزان و باغات چهارمحال از بین برود طوری نیست این کدام عدالت است
و باغات اصفهان پابرجا باشد
چرا تابناک با این مطالب مردم را تحریک میکنی؟ استان چهارمحال 1%از مساحت کشور و 10%آب کشور را داراست واز بی آبی تلف می شود ! چرا 350کیلومتر آب را به یزد و کاشان می برند و60کیلومتر طرح آبرسانی در چهارمحال اجرا نمی شود ؟ با اجرای تونل گلاب 70 روستا در چهارمحال بی خانمان شده و به شهر مراجعه کردن .چرا صنعت قدیمی فولاد و ذوب آهن 70% آب زاینده رود را به خود اختصاص می دهد ؟چرا در زمان خشکسالی کشاورزان اصفهانی در ازای دریافت هفت لیتر آب یک کیلو برنج نامرغوب تحویل میدهند اصلا چرا در زمان خشکسالی محصولات پر آب کشت می شود؟ چرا مسئولان آب کشور می خواهندبا حفر تونلی در زیر زمین به عمق 300 متر آب ببرند چرا با لوله ودرسطح زمین اجرا نمی کنند ؟چرا چهارمحال هنوز استان محروم است؟؟؟؟؟؟ ...........
اقا بخدا مسئله آب زاينده رود فقط براي زيبايي شهر نيست . براي سيو سه پل و گردشگري و اينال نيست براي هويت اصفهان است . اين يه هفته كه اب بروي شهر باز شده رفتارهاي مردم هم عوض شده و بمانند زاينده رود زنده شده . اقا بياين ببينيد تو همين هفته كه آب باز شده ، جقدر دزدي تو شهر كمتر شده . تو رو خدا چشاتونوو باز كنيد و ببينيد
با این استدلال غیر کارشناسانه که آب هر استان متعلق به خودش است در کار سازمان آب منطقه ای که بر مدیریت آب حوزه آبریز زاینده رود سالهای زیادی نظارت داشت اخلال بوجود آمده و زیبایی و رونق اصفهان رو به زوال گذاشته. فکر کنید اگر با همین استدلال بگویند نفت هر استان متعلق به خودش است چه خواهد شد؟
با سلام
طبق برآورد مرکز مطالعات آب، در حال حاضر استان چهارمحال که سرچشمه دو رود بزرگ زاینده رود و کارون است، کمتر از 15% از آب زاینده رود را مصرف میکند و حدود 16% از آب این رود بزرگ صرف آبیاری شالیزارهای لنجان اصفهان (آن هم با روشهای کاملا سنتی و از مد افتاده!!) میشود. بیش از 32% از آب این رود صرف کارخانه روب آهن اصفهان میشود، 7% تلفات آب است و مابقی آن یعنی حدود 30% سهم استان اصفهان است.
پس عزیز من نگویید چهارمحال آب استان اصفهان را گرفته! کارشناسی شده صحبت کنید. راه حل کار بهینه سازی روشهای کشت شالیزارهای منطقه لنجان اصفهان و نیز بهیته سازی روش تولید در ذوب آهن اصفهان است.
نکته بسیار مهم دیگر، در طرح بهشت آباد، آب منطقه بهشت آباد چهارمحال با دبی 20 متر مکعب بر ثانیه از عمق حدودا 300 متری زیر زمین در زیر دشت شهرکرد برای استان اصفهان انتفال داده می شود. در گزارش کارشناسی پروژه نیز آمده است که این کار باعث میشود کل دشت شهرستان شهرکرد ظرف مدت زمان کوتاهی کاملا خشک شود.
به قول معروف :آب در کوزه و ما گرد جهان میگردیم.
اگه حق آب با استان مبدا هستش پس اول آب باید در زاینده رود جاری باشه بعد به یزد و جاهای دیگه بره.
این حرفهای اصفهانی ها واقعا" عجیبه!!
شما میخواستید آب استان چهارمحال بختیاری رو با طرح های تبعیض آمیز و ناعادلانه ای مثل طرح انتقال آب بهشت آباد و تونل زدن و منحرف کردن مسیر رودخانه های استان چهارمحال بختیاری به سمت اصفهان ببرید

این وسط کشاورزان استان چهارمحال بختیاری بی آب می شدند؛ بعضی از مناطق و روستاهای استان چهارمحال بختیاری هنوز آب برای خوردن و یا کشاورزی ندارند آنوقت شما به دنبال منافع خودتان هستید؟؟؟

آب استان چهارمحال بختیاری اول باید صرف شرب و کشاورزی مردم همین استان بشود و سپس به جاهای دیگر برود...

در ضمن ما مردم این استان با هرگونه طرح انتقال آب و منحرف کردن مسیر رودخانه های استانمان به سمت دیگر مناطق کاملا" مخالفیم و معتقدیم هرگونه دستکاری در محیط زیست منطقه باعث ضرر و زیانهای زیاد برای همه خواهد شد و این مسئله همیشه برای ما اولویت و اهمیت خواهد داشت...

خلاصه کلام اینکه استان اصفهان همواره یک منطقه خشک و کویری و بی آب و علف بوده و نباید صنایع و کارخانه جاتی که به آب زیاد نیاز دارند در این استان احداث بشه،
همچنین نباید پول مملکت و بیت المال رو صرف طرح های پرهزینه و خودخواهانه انتقال آب و انحراف آب برای یک منطقه کویری و خشک کرد؛
آیا میدونید با این پول چندهزار خانوار بدبخت و فقرزده در سراسر ایران رو میشه از بدبختی در آورد و نجات داد؟
با هزینه این پول ها در طرحهای غیرکارشناسانه، مقطعی و مضرری مانند انتقال و انحراف آب که فقط مایه بدبختی مردم و کشاورزان استان چهارمحال بختیاری و مناطق اطراف خواهد بود و باعث خشک شدن این منطقه میشه و محیط زیست رو به خطر میندازه مطمئنا" همه ضرر خواهیم کرد...
سلام.دوستان نگارنده متن ،چرا هنگام برداشت از سرشاخه های کارون و دز که باعث مشکلات بسیاری برای مردمان خوزستان شده اینقدر استدلال و آسمان و رسمون نیاوردند
مثل قم رود خانه را آسفالت کنند و بعنوان پارگینگ وخیابان استفاده کنند تا کمی مشکل ترافیکشان حل شود
این موضوع که 9 سهم به اصفهان و 1 سهم به بالادستی ها برسد عدالت است ؟؟؟
هرکجا جمعیت بیشتر بود، باید حق دیگران ضایع شود ؟؟؟
اینکه قول کل آب را به بالادستی ها بدهند اشتباه است، اما مطمئنا اصل و عمده ی آب متعلق به بالادستی ها و سرچشمه ی آب است... رشد صنعت و جمعیت اصفهان بر اساس آب دیگران از ابتدا اشتباه بوده است
تا اونجا که همه می دانند شهرکرد 1000 متر بالاتر از اصفهان است و منبع آب شهرکرد است. عادلانه این است که وقتی سرما و برف نزدیک به 8 ماه سال واسه چهارمحالی ها است حداقل بتوانند برای مصرف اندک خود برداشت آب کنند در حال حاضر بیش از 76 درصد آب چهارمحال از آن خارج می شود و خشکسالی زاینده رود به خود آنها بر می گردد.
اگه قرار نیست زاینده رود آب داشته باشه یه فکر دیگه به حالش بکنند. توش چمن بکارند، پارکینگش کنند. یه چیزی. دلمون گرفت هر روز از روی رودخونه با بستر خشک و ترک زده رد شدیم
متاسفانه آب سرچشمه های چشمه کیله در تنکابن را هم می خواهند به تهران منتقل کنند. با این کار آسیب بسیار زیادی به تنکابن و کشاورزی این منطقه وارد خواهد آمد. خواهشمندم این مطلب را منتشر کنید.
تنظیم این خبر واقعا خنده دار است. در جایی غیر از اصفهان برای آب این شهر تصمیم گیری شد و احمدی‌نژاد در سفر به شهرکرد، آب اصفهانی‌ها را به چهارمحال و بختیاری‌ها وعده داد!!!!
آب این شهر؟ سرچشمه زاینده رود که در چهارمحال است نه اصفهان. بعد هم احمدی نژاد آب اصفهانی ها را به چهارمحالی ها وعده نداد بلکه آب چهارمحالی ها را اول به خود چهارمحالی ها وعده داد و بعد به دیگران.
آیا این مطلب نابجایی است که اول باید از این آب که سرمایه ملی است برای مردم استان چهارمحال و بختیاری که آب از دل زندگی آنها می گذرد استفاده شود و بعد برای دیگر شهرها؟
با سلام
من از بروجن استان چهارمحال و بختیاری هستم
اولن اقای احمدی نژاد فرمودند اول نیاز های استان رفع شود بعد سایر استانها
در ثانی مگر ما از انتقال این اب چه سودی داریم.این استان از محروم ترین استانهاست. شایسته است مردم این استان بخاطر استان متولی چون اصفهان نه از کشاورزی و نه از صنعت درامدی داشته باشند.مگر ااستان اصفهان حاضر شد حتی یکی از پروزه های صنعتی اش را به این استان محروم واگذار کند.
آبی که از کوه ها و سرزمین چهارمحال و بختیاری جاری می شود را مردمی در صدها کیلومتر دورتر از خود می دانند و 9 سهم برای خود و 1 سهم برای بختیاری ها قائلند؟؟ یادمان نرفته تا قبل از این همین 1 درصد را هم به بختباری ها نمی دادند. واقعا مسلمانی کجاست ؟
باز هم به غیرت اصفهانی آب کارون را که به همه جا فرستادند و نظاره گر اهوازی های بیچاره با آب اندک و غیر قابل شرب شدند حداقل این بلا را بر سر استان های دیگر نیاورید
خدا حافظ زاینده رود. چه آسان یک رود زیبا و تمدنم ساز در مرکز ایران را نابود کردیم. این رود متعلق به همه ایرانیان است نه فقط اصفهان مردم محترم استان چهار محال هم باید بدانند میراث طبیعی این کشور متعلق به آنها هم هست از بین رفتن زاینده رود همه مردم ایران را غمگین میکند. همانطور که خشک شدن دریاچه بختگان، دریاچه ارومیه، کم آبی کارون و ... همه قوم ایرانی را در هر گوشه از دنیا متاثر می کند.
باسلام
رئیس محترم شورای شهرازمیزان ورودی آب به اصفهان اطلاع ندارد.از11میلیون مترمکعب فقط150هزارمترمکعب ان درچهارمحال وبختیاری مصرف می شودومابقی وارداستان اصفهان شده جهت اثبات مدعی مشاهده ورودی آب زاینده رودبه استان اصفهان می باشد.ضمناآقای رئیس بداندآن زمان که سی وسه پل تاکمربه آب رفته بودسطح زیرکشت شالی کاری اصفهان این قدرنبود.آب به یزدوکاشان و.....سرازیرنمی شد.آیامی دانیدذوب آهن اصفهان چقدراین آب رامصرف می کند؟
منشا زاينده رود چهار محاله نه اصفهان.اما علت خشک شدن زاينده روددر اصفهان تصميمات غير کارشناسي براي احداث صنايع آب بر (مثل ذوب آهن وفولاد مبارکه) و برنج کاری گسترده در اطزاف اصفهان است.
افزون بر اين همه خشكيدن زاينده رود تاثيرات بسياري بر روحيه مردم اصفهان گذاشته و به روشني موجب افزايش افسردگي و خمودگي مردم شده است
خوب است همه مردم ساكن در منطقه زاگرس مياني و حوزه آبريز زاينده رود، برداشت از اين حوزه آبي را تعطيل كنند تا بلكه آب از زير سي و سه پل جاري شود و مردم اصفهان راضی شوند؟
شمایی که حق سهم آب راتعین میکنید آیا از خود پرسیده اید که از این آب که نصیب صنعت وکشاورزی و شرب شما می شود چه گیر چهارمحالی های بدبخت می اید که زندگیشان با چنددرخت گردو وبادام و سرما بسر می برند خوشیش را هم شما اصفهانی می برید .
در استان اصفهان و حاشيه زاينده رود روستاهاي زيادي كه اكثر مردم ان كشاورز هستند .كه با خشك شدن زاينده رود زندگیشان نابود شده . متاسفانه با دستورهاي غلط واجازه بهره برداري بيش از حد به استان چهارمحال بختیاری هم كمر به خشكاندن اين رود و استان اصفهان بسته شده
تا اونجا که من می دونم الان یه چیزی تو مایه های 30-35% آب رودخانه کوهرنگ (در استان چهار محال) از طریق تونل های اول و دوم کوهرنگ به زاینده رود انتقال داده میشه. به دلیل کم آبی چهارمحال در سالهای اخیر، مردم درخواست کم کردن این مقدار آب رو دادن که حقشونه. همونطور که حق مردم آبادان و خرمشهره که آب سالم کارون رو دریافت کنن که باز هم ....
واقعا شرم آوره آب زاینده رو شده گوشت قربونی .یعنی چه چرا اصفهانو به بازی گرفتین؟این آب سالیان زیادی متعلق به رودخونه زاینده رود بوده چرا باید تقسیمش کنن یعنی اصفهانی ها هیچ حقی ندارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آب زاینده رود که همش میره برای 2 کارخونه عظیم فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان و بقیش هم میره برای یزد فلان و بیسار ...
شما اصفهانیا این همه سال از آب چهار محال استفاده کردید برای صنعت و کشاورزی خودتون و این خوبیها رو به حساب حقتون گذاشتید الان که مردم چهار محال بیدار شدند حرف از زاینده رود میزنید
بیان یکم از ما مردم خوزستان یاد بگیرن که سه رودخانه پرآب کارون و کرخه و دز رو داره اما مردمش آب سالم برای آشامیدن ندارن و اونقدر روی رودخونهایی که نام بردم سد زدن و از بالادستش انشعاب به جاهای دیگه دادن که دیگه آبی براشون نمونده و اگه یه نگاهی به منظره کارون در شهر اهواز بندازین میبینید که دیگه از اون رودخونه زیبا و پر آب چیزی نمونده
اصفهانی های عزیر باید توجه داشته باشند وقتی شیخ بهایی حق ابه ها را ثبت میکرد هنوز آب کوهرنگ به سمت زاینده رود منحرف نشده بود. سرچشمه ی زاینده رود از طرف اب کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری است که در واقع آب را از حوضه آبریز خوزستان بوسیله ی تونل‌های کوهرنگ شماره یک و دو و در آینده سه به زاینده رود منتقل میکند. این آبها در محاسبات شیخ بهایی وارد نشده بود و این آبها از چهارمحال و بختیاری میگذرد و به اصفهان میرود. بنابر این اهالی استان محروم چهار محال و بختیاری بیش از اهالی محترم اصفهان در آن حق دارند. شاید اشکال اصلی آن باشد که سازمان آب استان چهارمحال و بختیاری زیر نظر سازمان آب اصفهان میباشد و اصفهانیها در این رابطه حق استان همسایه را بطور کامل رعایت نمیکنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل