بازدید 35136

اسکناس یا دفترچه یادداشت! +عکس

کد خبر: ۲۰۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۵ 06 November 2011
آقا و خانم محترم اسکناس‌های کیف شما دفترچه یادداشت، کارت ویزیت، کارت تبلیغات شخصی و... شما نیستند!

به گزارش «همشهری آنلاین»، شناخت و بازشناسی اهمیت این وسیله‌ی اقتصادی و بسط فرهنگ نگهداری صحیح آن توسط رسانه‌ها، یک ضروت است. تصاویر زیر نشان‌دهنده استفاده نادرست از برگه اسکناس‌های کشورمان است.












آیا می‌دانید؛ اولین سکه ایرانی در زمان داریوش از جنس طلا ضرب شد،  نویسندگان یونانی آنرا به نام خود داریوش، «دریکوس» می‌نامند. پس از ضرب سکه سالیان طولانی سپری شد تا بشر به فکر استفاده از اسکناس افتاد.

آیا می‌دانید؛ اسکناس یا پول کاغذی که امروزه درهمه کشورهای جهان جریان دارد، نخستین بار در نیمهٔ قرن دهم میلادی در چین با نام «چاو» رایج شد.

آیا می‌دانید؛ ریشهٔ لغت اسکناس فرانسوی «آسی‌نیا» است که در زبان روسی به صورت آسیگناتسیا و در زبان فارسی با تغییر لفظی به صورت اسکناس درآمده است.

آیا می‌دانید؛ اولین اسکناس به سبک امروزی در کشور سوئد به سال 1691 میلادی در بانک استکهلم چاپ و رایج شد و هم اکنون نمونه‌های از آن در موزه این بانک نگهداری می‌شود.

آیا می‌دانید؛ عمر متوسط اسکناس در کشور ما 5 سال است. البته عمر اسکناس‌های ریز گاهی به یکسال هم نمی‌رسد. در صورتی‌که عمر اسکناس در کشورهای دیگر حدود 2 برابر عمر اسکناس در ایران، یعنی تقریباً 10 سال است.

آیا می‌دانید؛ بانک مرکزیاعلام کرده، سالانه حدود 850 میلیون قطعه اسکناس به علت فرسودگی‌، نابود می‌شوند.

آیا می‌دانید؛ میانگین هزینه تولید هر برگ اسکناس حدود 300 ریال است، اگر هزینه تولید هر برگ را 200 ریال هم در نظر بگیریم، حدود 170 میلیارد ریال سالانه هزینه چاپ می‌شود. یعنی نگهداری نامناسب اسکناس سالانه دستکم 170 میلیارد ریال به کشور زیان می‌رساند.

البته ناگفته نماند که، حدود 5 سال پیش متوسط عمر اسکناس در ایران تنها 3.5 سال بود. با اطلاع رسانی به مردم و شفاف سازی درباره هزینه‌ها و صدمات وارده، عمر متوسط اسکناس به 5 سال افزایش پیدا کرده است.

نکته مهم و قابل توجه آیا می‌دانید؛ سطح اسکناس، محیط بسیار مناسبی برای جمع شدن بسیاری از میکروب‌ها است. نتایج تحقیقات علمی مشخص شده است که بیش از 18 نوع بیماری از طریق رد و بدل کردن اسکناس و پول خرد منتقل می‌شود.

حال که دانستید؛  بهتر است سلامت آنها را با نگهداری نادرست مخدوش نکنیم. کاش وقتی اسکناس در کیف‌مان هست، فراموش نکنیم که ما این تکه کاغذ اسکناس‌ها را با هفتادمیلیون ایرانی شریک هستیم و نمی تونیم به تنهایی در موردش تصمیم بگیریم. نمی‌توانیم هرکاری که دلمان خواست با برگه‌های کاغذ اسکناس انجام بدهیم.

به عنوان یک شهروند، ما مسئول حفظ درست اسکناس‌هایمان هستیم، حتی، باید این مسئولیت را به فرزندانمان نیز آموزش دهیم. مسئولیتی که از زیان وارده به ثروت ملی جلوگیری خواهد کرد.

یادمان باشد، اسکناس دفترچه یادداشت، کارت ویزیت، کارت تبلیغاتی، برگه خبررسانی، دفترچه خاطرات، لیست خرید شخصی و... نیست، بلکه به همه ما تعلق دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
اگر چهار صفر حذف شود دیگر شاهد چنین کارهایی نخواهیم بود
.
.
.
.
.
.
وقتي كه..............
.
.
چك پول ...................پول خرد مردم در خريدهايشان شود
.
.
همين ميشود ديگر
.
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
چه ربطی داره، بحث جنبه فرهنگی داره نه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
همچین نقطه و سه نقطه گذاشتی تو متنت انگاری چه نکته ظریفی میخوای بگی
شما اگرروي پولهاي خارجي چيزي بنويسيد يا نميگيرند. ياكلي اشزشكم ميكنند. متاسفانه بعضيها حاليشون نيست چون اينجوري تو فرهنگ غلط خانوادگيشون بزرگ شدن .
وقتی ملت ما توی خیابون آب دهان به زمین میاندازند ، وقتی روی آثار تخت جمشید یادگاری با میخ حکاکی میکنند ، وقتی روی اسکناس، لیست خرید روزانه می نویسند .... شما باشی ناراحت نمیشی اگه بگن : ملت با فرهنگ ایران ؟ فرهنگ ایران سالهاست دفن شده کدوم فرهنگ ؟ فقط ادعا داریم و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
حرفهایی که شما زدید درست ولی اینها تمام فرهنگ نیست . درسته؟
با سلام اولین خط یا بریدگی در اسکناس را خود بانکها با بستن نخ و کشیدن ان از هر چار طرف باعث میشوند
روزی که سنگهای تخت جمشید را خراشیدیم ، همان خراشها ، قبر فرهنگ و تمدنمان بود و امروز که بر اسکناسها خط میکشیم گواهی فوت فرهنگمان را ثبت میکنیم و چه دیر فهمیدیم که مرده ایم
کاش وقتی ثروت مملکت ، بیت المال و... در کیف‌مان هست، فراموش نکنیم که ما اینها را با هفتادمیلیون ایرانی شریک هستیم و نمی تونیم به تنهایی در موردش تصمیم بگیریم. نمی‌توانیم هرکاری که دلمان خواست انجام بدهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
بسیار نظر جالبی بود
بی فرهنگی مردم ما خجالت اوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
البته نه همه ي مردم
اینطور اسکناسها را نباید کسی قبول کند یعنی هر اسکناسی که رویش نوشته شده باطل محسوب شود وفقط بانکهایی که اسکناسهای کهنه وپاره را جمع اوری می کنند انهارا قبول کنند تا کسی نتواند به پول رایج مملکت توهین کند لااقل باندزه همان اسکناس جریمه میشود
فرهنگ جان از نظرت خیلی خوشم اومد دقیقا عین حقیقته. درست میگی.خداوند به دادادمان برسد.
یک پیشنهاد . شهرداری تهران که در همه چیز پیش تاز است در این مورد هم پسشتاز باشد و مشکل را حل کند در همه جای شهر کاغذ یادداشت مجانی و فراوان بگذارد تا مردم به ناچار از اسکناس برای یادداشت استفاده نکنند .
من دیدم که خود کارمندهای بانک پولها رو بسته بسته می کنند و روش می نویسند. ما در بخش فرهنگی ادعامون خیلی زیاده ولی عملمون خیلی کم. همیشه هر جا عرصه بهمون تنگ بشه خودمون رعایت نمی کنیم. فرض کنید کسی که مدعی رعایت این مساله است در شرایطی که هیچ کاغذی برای نوشتن اطرافش نیست و یا برای پیدا کردنش باید وقت صرف کرد و تلفنی ضروری را باید یادداشت کند،در ان لحضه تمام این قواعد یادش میره. هر ادمی در لحظاتی متفاوت این ضر.رتها براش پیش میاد که قوانین یا اخلاق را زیر پا میذاره و توجیهش می کنه با این عبارت که مجبور بودم؟ باید یاد بگیریم حتی به قیمت از دست دادن منافعی یا خود را به زحمت انداختن از اخلاق و قانون دست بر نداریم. چون ضرر ان در نهایت بسوی خودمون خواهد بود.
اگر قانون باشه که پول نوشته شده را بانک خا تحویل نمیگیرند دیگه از این چیز ها خبری نیست
فرهنگ و تمدن باید به نوعی خود را در جامعه نشان دهد. وقتی در سطح جامعه رفتارهای بدوی مربوط به قبایل وحشی را شاهد هستیم نباید دم بزنیم که فرهنگ و تمدن غنی را داریم. در یک سفر خارجی به کشور برزیل که چندان هم پیشرفته نیست اسکناسهایی که دریافت نمودم هر چند تازه نبود ولی حتی یک خط هم روی آن نبود.باید اطلاع رسانی مداوم صورت گیرد و این فرهنگ در جامعه جایگزین گردد.با تشکر از تابناک که نکته خوبی را مطرح نمودید.
تنها راه جلوگیری از این کار این هست که بانکها اعلام کنند اسکناس دارای خط خوردگی و یادداشت قابل قبول نیست .
اکثر نظریات درست است. ولی اینها همه سهم مردم در نگهداری اسکناس است. در صورتی که سهم اصلی مربوط به بانک مرکزی است که باید با سیاست گذاری صحیح پول الکترونیک را بگردش در بیاورد. نه اینکه مرتب مردم را مورد شماتت قرار دهیم.
چرا با دلار و يورو اين كارها را نمي كنند .؟ پس فرهنگ نگهداشتن پول را دارند ؟ آن چه كه باعث اين كارها ميشه بي ارزش بودن اونه .
ایا میدانید کیفیت اسکناس ایرانی پایین تر از کشور های دیگر است
به هر حال ما ایرانی ها مدعی فرهنگ و تمدن کهن هستیم !!!
بالاخره مردم نياز به جايي دارن تا دلنوشته هايشان را عرضه كنند .
اسکناس سوم از بالا:
طرف یک مرد میانساله که سیگاری هم است و از طرفی به خاطر مداد بچه مدرسه داره و به خاسر نوشمک بچه کوچیک هم داره
وقتیکه پول ایران بی ارزشترین پول دنیاباشدهمین میشود.
آیا میدانید با اون 3هزار میلیارد تومن چقد مشید اسکناس چاپید؟!
كارمند بانك اسكناس را شمارش مي كند و روي آن تعداد را مي نويسد.
من متاسفم هموطن همچین ادمهایی هستم
ضمن اذعان به نظرات مطروحه فوق با كمال تاسف در بعضي مناطق ايران در مراسم عروسي برخي افراد با ريز ريز كردن اسكناس ها آنرا بر سر عروس يا داماد ميريزند در واقع در آن واحد اسكناس را تبديل به زباله ميكنند . نميدانم اين افراد كار زشت خود را چگونه توجيه ميكنند يا از ريختن زباله بر سر عزيزان خود لذت ميبرند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار