بازدید 23094

آمار رشوه و رشوه‌خواری در جهان +اینفوگرافی

۲۸ کشوری که شفافیت بین الملل رواج فرهنگ رشوه دادن در میان شرکت‌های آنها را بررسی کرده در مجموع ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری و تجارت جهان را در اختیار دارند، اما هیچ کدام از این کشورها عاری از موارد پرداخت رشوه نبوده‌اند.
کد خبر: ۲۰۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶ 05 November 2011
گزارش جدید سازمان شفافیت بین الملل در سال 2011 که به تازگی منتشر شده است، حاکی از آن است که فرهنگ رشوه دادن در معاملات بین المللی بیش از هرجای دیگر در میان شرکت‌های روسی و چینی رایج است.



به گزاش «تازه»، شفافیت بین‌الملل (Transparency International) یک سازمان غیر دولتی است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و دفتر اصلی آن در برلین، آلمان قرار دارد. هدف این سازمان که در حدود ۱۰۰ کشور نمایندگی دارد، تلاش برای مبارزه با فساد و افزایش آگاهی در مورد آن است. این سازمان به طور سالیانه اقدام به انتشار شاخص ادراک فساد می‌کند. سنجش فساد به استفاده از شاخص‌های نظیر فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خرید و فروش پست‌های دولتی، رشوه‌پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی و عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر است. نقشه/اینفوگرافی زیر آمار فساد در نقاط مختلف دنیا را نشان می دهد. در این نقشه امتیاز 10 نشانگر کمترین فساد و امتیاز 1 نشان دهنده بیشترین فساد(Corruption)  است.

نقشه/اینفوگرافی پراکنش فساد اداری در دنیا



این سازمان غیردولتی که برای مقابله با فساد در جهان تلاش می‌کند، گزارش خود را براساس نظرسنجی از ۳۰۰۰ نفر از مدیران شرکت‌های تجاری بین‌المللی تدوین کرده است. ۲۸ کشوری که شفافیت بین الملل رواج فرهنگ رشوه دادن در میان شرکت‌های آنها را بررسی کرده در مجموع ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری و تجارت جهان را در اختیار دارند، اما هیچ کدام از این کشورها عاری از موارد پرداخت رشوه نبوده‌اند.

جدول زیر رتبه بندی این کشورها بر اساس کمترین رواج رشوه و همچنین سایر موارد مربوط به فساد اداری را نشان می دهد. در این فهرست(به نقل ازBribe Payers Index 2011)، روسیه و چین در بدترین جایگاه و هلند و سوئیس در بهترین مرتبه قرار گرفتند.


رتبه بندی کشورها بر اساس کمترین رواج رشوه (2011)



براساس گزارش سازمان شفافیت بین الملل، دادن رشوه، بیشتر در زمینه دریافت پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و دولتی موثر است. جایگاه بعضی از کشورهای عمده در حال توسعه دیگر به مراتب از روسیه و چین بهتر بود. هند در جایگاه نوزدهم و برزیل در جایگاه چهاردهم یعنی یک رتبه بالاتر از ایتالیا قرار گرفت. سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش خود خواستار اقدامات بین المللی بیشتر برای مقابله با پرداخت رشوه توسط شرکت‌ها در کشورهای خارجی شده است.





تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل