بازدید 26906
رکوردزنی دوباره نرخ ارز در سال 1390؛

دلار 1335 تومان؛ بانک مرکزی چه می‌کند؟

این مسأله که یادآور بحران ارزی خرداد و تیر ماه سال جاری است، سبب شده تا پرسش جدی درباره نحوه برخورد بانک مرکزی با مسأله دلار در اذهان فعالان اقتصادی پدید آید.
کد خبر: ۲۰۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۲ 02 November 2011
سرویس اقتصادی ـ نرخ مبادله دلار، امروز در بازار آزاد به قیمت 1335 تومان رسید.

به گزارش «تابناک»، پس از پیگبری‌های متعدد بانک مرکزی و با وجود وعده‌های متعدد، مبنی بر کاهش نرخ دلار از سوی رییس بانک مرکزی، این نرخ همچنان به روند صعودی خود ادامه داده و امروز دلار در بازار آزاد به قیمت 13350 ریال مبادله شد.

این در حالی است که هم اکنون قیمت دلار در بانک مرکزی 10850 ریال است و تفاوت قیمت 2500 ریالی نرخ دولتی ارز با نرخ بازاری آن نیز به رکورد جدیدی دست یافته است.

گفتنی است، در اثر افزایش روند صعودی قیمت دلار در هفته گذشته، مسأله سفته بازی دلار بار دیگر تا جایی رواج یافت که برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی، دلار را به پس‌انداز جدید خانوار ایرانی تشبیه کردند.

البته همین سفته بازی نیز خود عاملی در افزایش نرخ دلار بوده و به تشدید کننده بیرونی روند تبدیل شد، ولی باید پرسید، سیاست‌های بانک مرکزی به چه شکل است که دقیقا پس از تأکیدات پیاپی رييس کل بانک مرکزی، شاهد افزایش بیشتر و رکورد زنی نرخ دلار هستیم؟

این مسأله که یادآور بحران ارزی خرداد و تیر ماه سال جاری است، سبب شده تا پرسش جدی درباره نحوه برخورد بانک مرکزی با مسأله دلار در اذهان فعالان اقتصادی ایجاد شود. در آن برهه، بانک مرکزی نخست با افزایش 120 تومانی نرخ رسمی به افزایش قیمت‌ها دامن زده و سپس با عرضه منابع مازاد به بازار در شرایط قیمت بالا، قیمت‌ها را تعدیل و از این راه، درآمد خوبی را نیز به دست آورد.

بهمنی البته در توضیح این کار گفت: ما به دنبال گندم (کاهش قیمت) بودیم و در کنار آن کاه (درآمد حاصل از فروش ارزها در قیمت بالا) نیز حاصل شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۰
تورم ناشی از این کارها و نیز طرح هدفمندی همان 6 درصد است.
لطفاً بررسی کنید مصوبه واردات مشروط 240 تعرفه برای کالاهای لوکس چرا در هیت دولت معطل مانده است.
این یکی از حلقه های مفقوده رنجیره ناسالم صعود است.
ممنون از درج این معضل در ستون اصلی.
باید از فردا منتظر گران شدن مجدد کالا ها برای چندمین بار بود.........پس کی قراره .....
بى رو در بايستى رئيس بانك مركزى اينكاره نيست و ٠٠٠٠٠٠٠٠٠
اصلاح کنید 13390 ریال ناقابل.
از دو حالت خارج نيست.
1- بعضي ها دارن با رانت براي خرج در زمان انتخابات درآمد کسب مي​کنن
2- روساي بانک مرکزي درگير قضيه اختلاسن کلا اين موضوع کنترل بازار ارز رو ول کردن
بابا دلار، بابا کاغذ پاره !!
اولا از اینکه این موضوع رو دنبال میکنین خیلی ممنون...
(((نکته : باید بگم که ما آدم آگاه و متخصص در امور اقتصادی و مالی کم نداریم که بتونن باعث رفع این عارضه مالی بشن...)))
به نظر من میخوان جوری القاء کنن که دلال ها باعث این قضیه هستند و از اون سود میبرند. البته که دلال ها سهم زیادی در تدوام موجودیت این عارضه اقتصادی ایفا میکنند ولی من بعید میدونم که بانک مرکزی نقش کمتری ایفا کرده باشه...این نظر منه .
البته شاید بانک مرکزی واقعا میخواد این موضوع حل بشه و لی آیا تو این مدت غیر ازاینکه گفتن قیمت ارز رو کاهش میدیم کار دیگه ای کردن...
قیمت ارز نه تنها در بازار سیاه یا آزاد رو به افزایشه در بانک مرکزی هم رو یه افزایشه...
ان شاالله که درست شه.
احتمالا بانك مركزي منتظره نرخ برسه به 1400 بعد بياد با نرخ 1390 بفروشه.
یه اتفاق بی سابقه در طول تاریخ و سراسر دنیا، 4 نرخی شدن ارزه که رکوردیه برا خودش:
نرخ دلار (14:45-90/8/11) >>> ریال
--------------------------------
1-تابلوی بانک مرکزی : 10865
2-ارز مسافرتی : 11800
3-با ارائه کارت بازرگانی : 13150
4-بازار آزاد : 13400
من برای کارای دانشجویی 500 دلار لازم دارم. وقتی 1200 بود می خواستم بخرم.ولی بهمنی گفت بازار را کنترل می کنم. به همین دلیل نخریدم به امید کنترل بازار. حالا شد 1335 تومان. این وضعیت واسه دلال ها خوبه که دلار دولتی بخرند و آزاد بفروشند تا کلی کاسب شوند. اون وقت ما ها باید دلار آزاد بخریم.
.
.
.
وقتی حسینی وزیر اقتصاد ....در جلسه استیضاحش اقرار صریح میکند که در عز لو نصب ها روسای بانکها...
.
هیچکاره است و قدرتی ندارد....
.
آنگاه نتیجه اش همین میشود.
.
.
شکر خدا , دعای بارون !
به نظر می اید بانک مرکزی اقدامی نمی کند تا قیمت ها بالا روذ و سپس با قیمت بالا شروع به فروش ارز های خود کند وگر نه چه نیازی است بزاریم قیمت ها خیلی بالا رود همان اول جلوش را بگیرند متاسفانه دلار و سکه یک ذرامد زایی برای دولت شده ولی به چه قیمتی ؟
البته این از نتایج رکود اقتصادی آمریکا است؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!شاید بزدوی شاهد دلار50000ریالی باشیم
حکایت کار انجام دادن تو مملکت ما مثل کارتون پت و مت می مونه. میخوان یه چیز رو درست کلا صورت مسله رو پاک می کنند. اصل ماجرا رو از ریشه می زنند.
وقتيكه بانك مركزي اعلام ميكه كه ارز مسافري يكسال در سال پرداخت ميشه. پر واضحه كه قيمت ارز سقف بتركونه. به جاي رفع مشكل ، به مشكلات دامن زده شده
اگر این روند ادامه پیدا کند ما شاهد تعطیلی کارخانجات خواهیم بود و در کنار آن بیکاری کارگران و سپس بحرانهای اجتماعی و سیاسی که نتایجش آب در آسیاب دشمنان کشورمان هست مطمئناً دشمنان قسم خورده خود را آماده میکنند تا با ایجاد نارضایتی استقلال و اتحاد ملت را سست کنند و به منافع خود برسند. امسال به پیشنهاد رهبر انقلاب سال جهاد اقتصادی نام گذاشته شد ولی مسئولین به آن توجه نمی کنند و درگیر مسائل حاشیه ای و سیاسی خود هستند.
باسلام
مقام دولتی واجرایی نباید تاجر ویا تاحر مسلک باشد والا نتیجه اش می شود این .وقتی سوالی از ایشان میشود موضوع را می پیچاند ومیگوید فلانقدر طلا خریدیم سود کردیم .تفاوت قیمت ارز به سود ما شد .این ادم توان فکری شان همین قدر است .وثبات مملکت وعزت نفص ان برایش مفهوم نیست .
بسم الله
سلام

انصافا نظر اقتصادی بدهید نه مثل عوام الناس نظراتی که اکثرا از روی احساس است

ببینید
شرط موفقیت هدفمندی یارانه ها تعادل بین اضلاع یک سه ضلعی است که یکی از آن ها نرخ دلار است ، به عنوان ابزار تعیین کننده در واردات ( که بخش به سزایی از ان قاچاق است و با نرخ دلار آزاد) !
دولت نمی تواند بر روی تولید داخلی فشار بیاورد و هزینه را بالا ببرد ولی نگذارد که نرخ کالاهای وارداتی با دلار سوبسیدی پایین باشد
البته به نظر اینگونه رفتار و دونرخ و سه نرخی شدن ممکن دلایل دیگری هم داشته باشد
از اول سال تا به حال بیش از 5 میلیارد دلار مابه التفاوت دلار آزاد و دولتی تزریقی به بازار بوده است
یعنی نزدیک 6000 میلیارد تومان
اگر عقلانی بگوییم 80% این به واسطه ها برسد (صرافانی که عمدتا از شیوخ امارات اند!!!!) 20 % مابقی احتمالا به درون سیستم دولتی برگردد و از اینجاست که تحلیل می تونه سیاسی باشه .....
احتمالا مدیریت بانک مرکزی به دنبال ثبت رکورد در کتاب گینس بابت بیشترین کاهش ارزش پول ملی در کوتاهترین زمان می باشد!
تا زماني که خود دولت با بازار سياه درآمد کسب مي کند وضعيت از اين بهتر نمي شود . کنتظر دلار 1500 توماني تا چند مدت بعد باشيد .
به نظر من دولت داره با منابع ملي براي جبران كمبودهاي مالي (پرداخت نقدي يارانه هاي ، مسكن مهر و ...) بازي ميكنه. در چند ماه گذشته بعد از پرداخت يارانه نقدي ، دلار گران مي شود و روند تا آخر ماه ادامه دارد و موقتا در ابتداي ماه براي مدت كوتاهي كاهش پيدا ميكند.
خدا بخير بگذورنه
واقعاً اگر دولت دلار دارد چرا در همه بانک ها به میزان کافی برای همه واگذار نمی کند همانند سایر کشور این مسئله خیلی ساده قابل حل شدن است اگر بخواهیم جالب اینکه در سایر کشورها بحران اقتصادی و در اینجا صعود پول خارجی داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برید از آن نمایندگان مملکت در مجلس سوال کنید که رای به ماندن وزیر دادن .
بانک مرکزی و کسانی که دست در بازار ارز دارند میدانند میتوانند از طریق بورس کالا یا بصورت بازار اتی ارز رابه صرافان و تولید کنندگان بصورت نقد و یا حواله بفروشند و تب خرید ارز که بعنوان پشتوانه مالی درامده را کنترل کنند متاسفانه چون منافع خیلی ها در وجود رانت نهفته این کار منطقی انجام نمیشود
واقعا باعث تاسفه. واردکنندگانی که قرارداد ریالی بسته اند و اکنون باید ارز حواله کنند تا کالا را وارد کنند کمرشان شکسته است.
واقعاٌ خسته نباشید ولی خودمونیم تا ژانویه به 1500 تومان میرسه؟ راستی اون 24 ساعته، تو چه ساعتی در قرن آبنده شروع میشه؟
این اقایان کسری بوجه دولت عدالت پرور!!! را از محل همین افزایش نرخ ارز تامین می کنند. این مدعیان حتی الفبای اکابری اقتصاد رو هم نمی دونن ولی به هر حال خلایق را هر چه لایق.
اشتباه نشه عزيز جان اگر دقت كرده باشيد از زمانيكه قرار شد يارانه ها ماهيانه پرداخت شه دقيقا يك هفته قبل از زمان پرداخت اين افزايش قيمت سكه و دلار شروع ميشه و يك هفته بعد كاهش شروع ميشه
اينم يه سياست انقباضي پول براي تهيه بودجه پرداخت يارانه است ديگه
تابناک عزیز خدا وکیلی من هر دفعه این اشتباه بزرگ بانک مرکزی رو کامنت کردم اما نشون ندادی. تو تمام مسائلی که مربوط به ارز میشد مشکل رو گفتم. بانک مرکزی دست دلالان رو باز گذاشته و اونا دارن بطور باورنکردنی تاخت وتاز میکنند...
یه مسافر که می خواهد به خارج از کشور سفر کنه باید این در و اون در دنبال ارز بگرده. همه بانکها هم به چشم دزد به آدم نگاه می کنند. من می خواهم 1 سال برم انگلیس، پوند در بانک مرکزی 1730 تومانه و در بازار آزاد 2160 تومان. یعنی 430 تومان به ازای هر پوند باید بریزیم به جیب صرافها و بانک مرکزی. چرا تا قبل از ریختن یارانه ها همینطور قیمت ارز بالا می ره و وقتی که یارانه ها را ریختند یه دفعه قیمت ارز می آد پایین؟ گویا دولت جیب مسافرها رو می زنه تا بتونه خرج یارانه ها و محبوبیت دم انتخابات رو در بیاره!
شماها اگر بگذارید بانک مرکزی کارش را می کند قدری فرصت وزمان بدهید حالا هم شده اند دکترای اقتصاد .
افزایش قیمت ارز به نفع کشور هست عطش واردات و مصرف گرایی و واردات غیر ضرور را کاهش می دهد و کمک به تولید داخل کشور می کند.
پایین بودن نرخ ارز کمر تولیدات داخلی را می شکند.
البته بانک مرکزی بیکار نیست دلارهای خودش را به نرخ روز در بازار میفروشد چه کار از این بهتر بی دردسر پولدار میشود شما نگران اقای بهمنی هستید او نگران ارزان شدن دلار هست نه گران شدن
امروز نرخ دلار در صرافی 1356 تومان بود
دلالی!
ميشه بگيد ركود اقتصادي شديد و بحران فجيع غرب چيه كه هر روز ارزش پوليشون بيشتر ميشه؟
كاشكي ماهم از بحراناي اقتصادي داشتيم
برای خاطر امریکا اینهمه به مدیریت اقای بهمنی خدشه وارد نکنید مگراین مدیر بی بدیل بارها وبارها اعلام نکرد که نرخ ارز را
زمان حکومت اقای هاشمی رفسنجانی معروف بود که ایشان دست روی هر چی که میگذارند. آن کالا شروع میکند به رشد کردن و بلند شدن یا بالا رفتن .... حالا جالب است که دست چه کسی اینقدر برکت دارد.که مثل اقای هاشمی دارد عمل میکند. شاید دست .....
خدا پدرو مادر و جد و آبادتون رو بیامورزه که بالاخره یکی تو این کشور بزرگ زبونش باز شد درد و دل های ما وارد کننده ها رو بفهمه!!!صدا و سیما که انگار مرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ویا لال شده!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر