بازدید 3886

صالحی: در نشست استانبول شركت مي‌كنم

موضوع افغانستان و آينده اين كشور بسيار مهم است. اين كشور موقعيت استراتژيك خاصي در منطقه دارد و به عنوان يكي از همسايگان‌مان خواهان ثبات و امنيت در اين كشور هستيم.
کد خبر: ۲۰۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۷ 01 November 2011
وزير امور خارجه در پاسخ به ايسنا گفت: بنا به توصيه‌ رييس‌جمهور قرار شد بنده در نشست استانبول شركت كنم.

به گزارش ایسنا علي‌اكبر صالحي ظهر روز سه‌شنبه پس از ديدار و گفت‌وگو با همتاي غنايي خود در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا و تاييد اين‌كه در تماسي ميان روساي جمهور دو كشور سطح حضور ايران در نشست استانبول ارتقا يافته است، اظهار كرد: ما از پيش از سوي دولت افغانستان براي شركت در اين نشست دعوت شده‌ايم اما نظرياتي درباره‌ بيانيه‌اي كه قرار است در اين نشست صادر شود داريم كه بخش عمده‌اي از نظرات ما لحاظ شده است.

وي ادامه داد: موضوع افغانستان و آينده اين كشور بسيار مهم است. اين كشور موقعيت استراتژيك خاصي در منطقه دارد و به عنوان يكي از همسايگان‌مان خواهان ثبات و امنيت در اين كشور هستيم.

وي تصريح كرد: از هر تلاشي بين كشورهاي همسايه افغانستان، كشورهاي اسلامي و جامعه‌ بين‌الملل استقبال و با اين تلاش‌ها همراهي مي‌كنيم.

وزير امور خارجه افزود: با اين حال معتقديم بايد نسبت به سوءاستفاده بدخواهان هوشيار باشيم و اميدواريم نتيجه‌ اجلاس استانبول در جهت منافع افغانستان و همسايگان آن و جامعه بين‌الملل باشد.

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر آخرين اقدامات درباره‌ انتقال سوخت به سايت فردو گفت: تا آن‌جايي كه بنده اطلاع دارم كارها در سايت فردو به خوبي پيش مي‌رود و قرار شده است بخش مربوط به توليد سوخت 20 درصد در اين سايت مستقر شود و نمونه‌هاي سانتريفيوژهاي پيشرفته در قالب زنجيره‌هاي 10 يا 20 تايي در آن‌جا در ابتداي كار مستقر شود. در عين حال اطلاعات جزئي‌تر را بهتر است از رييس سازمان انرژي اتمي بپرسيد.

وي هم‌چنين درباره‌ نامه اعتراضي كه ايران به آمريكا ارسال كرده و اين‌كه اين نامه در چه سطحي به وزارت خارجه‌ آمريكا ارسال شده است؟ گفت: ما يادداشتي را از سوي آمريكايي‌ها دريافت كرديم كه مسائل بي‌پايه و اساس و غيرواقعي و متناقض در آن مطرح شده بود و از سويي براي صحبت با ايران اظهار علاقه شده بود اما چيز خيلي مهمي نيست و پاسخ ما هم داده شد.

صالحي هم‌چنين درباره نتايج سفرش به قطر و عراق گفت: هدف از انجام اين سفرها دو پيام بود؛ اول آن‌كه امنيت منطقه بايد با توجه به حساسيت‌ها در آن به طور جمعي و تفكيك‌ناپذير تامين شود. دوم اين‌كه كشورهاي منطقه بايد نسبت به دسيسه‌هاي بدخواهان و دشمنان اين منطقه كه هيچ‌گاه نتوانستند و نمي‌خواهند كشورها در منطقه به هم نزديك باشند هوشيار باشيم.

وي تصريح كرد: متاسفانه كشورهاي غربي همواره به دنبال ايجاد سناريوهاي شيطنت‌آميز براي تفرقه ميان كشورهاي منطقه بوده‌اند و از اهداف سفرمان اين بود كه اين دسيسه‌ها را براي مسوولان اين كشورها روشن كنيم. همكاري ميان كشورهاي منطقه مي‌تواند به صلح و ثبات در منطقه كمك كند؛ چراكه صلح و ثبات در اين منطقه به صلح و ثبات در عرصه‌ بين‌المللي كمك مي‌كند.

وي درباره سفري كه گفته مي‌شود در آينده به ليبي خواهد داشت و اين‌كه در اين سفر مساله‌ امام موسي صدر مورد بحث قرار خواهد گرفت، گفت: ايران در ارتباط با ليبي از ابتدا با مردم و انقلابيون اين كشور در تماس بوده است و تا پيش از اين ضرورتي براي بيان اين مساله نبود. هرچند كه در اين خصوص وزارت خارجه مظلوم واقع شد و به همين اعتبار در آينده نزديك به ليبي مي‌رويم تا تحقق پيروزي مردم ليبي و انتخاب جديد براي اين كشور را تبريك بگوييم و با آن‌ها در رابطه با موضوعات مختلف گفت‌وگو خواهيم كرد.

وزير امور خارجه افزود: ما آمادگي داريم تجارب خود را به مردم و دولت ليبي ارايه كنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا جنابعالي نامه‌هايي را در ارتباط با ادعاي اخير آمريكا عليه ايران به همتايان‌تان در منطقه ارسال كرده‌ايد؟ گفت: بله نامه‌هاي متعددي نوشته شده و در اختيار برخي كشورها و نيز مسوولان نهادهاي غيردولتي بين‌المللي قرار گرفته است. اين نامه‌ها به لحاظ حقوقي به موضوع ادعاي اخير آمريكا عليه ايران مي‌پردازد. ما به لحاظ سياسي پي‌گيري‌ها را از مسير خاص خود انجام مي‌دهيم و به لحاظ حقوقي نيز بر اساس كنوانسيون‌هاي مختلفي كه ايران عضو آن است اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.

وي تاكيد كرد: نخواهيم گذاشت آن‌ها از مجراي حقوقي اين سناريو را عليه ايران پيش ببرند. ما به لحاظ حقوقي در اين رابطه بسيج شده‌ايم.

صالحي هم‌چنين با اشاره به ديدار با همتاي غنايي‌اش اظهار كرد: ما در اين ديدار درباره‌ روابط دوجانبه و مسائل مختلف بين‌المللي صحبت كرديم.

وي با بيان اين‌كه «غنا يكي از موسسان مهم جنبش غيرمتعهدهاست» گفت: قوام نكرومه از شخصيت‌هاي مهم جهاني بود كه با تلاش‌هايش استقلال كشور غنا را محقق كرد اما بعدها با دسيسه‌هاي CIA كنار گذاشته شد.

وي افزود: ايران در عرصه‌هاي متنوع از جمله انرژي، بهداشت، خدمات فني و مهندسي و اعطاي بورس به دانشجويان در رشته‌هاي پتروشيمي و نفت آمادگي خود را براي همكاري با غنا اعلام كرده است و به تفاهم‌هايي در اين زمينه رسيده‌ايم.

وزير امور خارجه تصريح كرد: اميدوارم در آينده با توجه به دعوتي كه از سوي ايران از رييس‌جمهور غنا براي حضور در كشورمان صورت گرفته است، ايشان به تهران بيايند و در رابطه با تفاهم‌ها به نتايج محكم‌تري دست پيدا كنيم.

وي با بيان اين‌كه «قرن، قرن آفريقاست» گفت: اين قاره براي سال‌ها تحت ظلم و ستم قرار گرفته است و ما اميدواريم آن‌ها بتوانند رفاه را براي ساكنان خود فراهم كنند. در حال حاضر يك بيداري عمومي در ميان مردم آفريقا به وجود آمده است و كشورهاي آفريقايي از جمله غنا سال‌هاست كه از يك سيستم حكومت‌راني خوب مبتني بر آزادي و دموكراسي برخوردارند و توانسته‌اند الگوي مناسبي را در آفريقا پياده كنند.

وي ادامه داد: ايران توجه ويژه‌اي به قاره‌ آفريقا دارد و اميدواريم بيش از گذشته بتوانيم روابط‌مان را توسعه دهيم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار