بازدید 8606

انفعال در پاسخ به اظهارات کلینتون

کد خبر: ۲۰۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۳ 31 October 2011
بولتن نیوز نوشت: به دنبال سخنان تحقیرآمیز و مداخله جویانه هیلاری کلینتون در گفت وگو با شبکه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا، علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی، طرح مسائلی مانند ایجاد سفارت خانه مجازی و اعلام تارنمای آن تا پایان امسال، این پرسش را در ذهن بسیاری از مردم و رسانه های مختلف مطرح کرده که چرا بسیاری از شخصیت ها وچهره های سیاسی و اجتماعی شناخته شده، چه از جناح اصول گرا و افراد موجود در ساختار قدرت و چه از جناح اصلاح طلب معتقد به حاکمیت،  واکنش مناسبی در مقابل سخنان هیلاری کلینتون صورت نگرفت.

اگر چه به طور جسته و گریخته موضع گیری هایی در مجلس  و از سوی برخی روزنامه نگاران در مطبوعات و برخی جناح های سیاسی در پاسخ به سخنان هیلاری کلینتون شاهد بوده ایم اما تعداد آنها نسبت به آن چه انتظار می رفت کافی نبوده و انتظار می رود که شخصیت ها و چهره های نظام از اصلاح طلبان و اصول گرایان در پاسخ به مواضع وزیر خارجه آمریکا و به خصوص در مورد سفارت خانه مجازی، برداشتن دیوار آهنین و ماهیت نظام جمهوری اسلامی، تحلیل های شایسته خود را ارائه دهند...

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس، انگیزه خانم کلینتون از سخنانش را ترویج "ایران هراسی" و انحراف افکار عمومی در مورد "بیداری اسلامی" در کشورهای منطقه خاورمیانه دانست.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز  به گفتگوی وزیر امور خارجه آمریکا با تلویزیون فارسی بی بی سی واکنش نشان داد و گفت: "حرف های او را نباید جدی گرفت".

اما این موضوع از آن جا اهمیت بیشتری پیدا می کند، که سخنان وزیر خارجه آمریکا تنها مربوط به یک جناح خاص نظام نبود بلکه کل نظام جمهوری اسلامی و نیروهای وفادار به آن را شامل می شود و در نتیجه از هر دوجناح سیاسی و کل نیروهای وفادار به نظام انتظار می رفت که تعداد بیشتری از افراد موضع گیری کنند وپاسخ درخور وشایسته ای را نسبت به سخنان تحقیر آمیز و مداخله جویانه هیلاری کلینتون  و تکرار خوی شیطانی شیطان بزرگ نشان دهند

به خصوص از کسانی که فعالیت مطبوعاتی  بیشتری  دارند و به خصوص از بین اصلاح طلبان که سابقه حضور مطبوعاتی ورسانه ای بیشتری دارند و دست به قلم هستند، انتظار می رفت که جواب ادعاها و مداخله جویی و رفتار تحقیرآمیز وزیر خارجه آمریکا را بدهند.

اما با گذشت حدود 6 روز از گفت وگوی هیلاری کلینتون با بی بی سی و صدای آمریکا، هنوز پاسخ گویی به این سخنان در حد انتظار مردم و رسانه ها، از فعالان و  توان  سیاسی و مطبوعاتی موجود در کشورصورت نگرفته است.

این وضعیت را باید به دو شکل تحلیل کرد. اول این که عده ای از فعالان سیاسی و مطبوعاتی این موضوع را جدی نگرفته اند و موضوعات مهم تری را در فضای سیاسی و اجتماعی کشور و روابط بین المللی مهم ارزیابی کرده اند و به سخنان هیلاری کلینتون بها نداده اند.

دوم این که این موضوع تاکنون بی سابقه بوده و مسوولان دولت آمریکا چه رئیس جمهور و چه وزیر خارجه یا سایر وزرای دولت آمریکا با ملت ایران از طریق یک رسانه فارسی زبان سخن نگفته اند و گفت وگوی دولت آمریکا با ملت های مسلمان نهایتا در تبریک عید فطر، عید نوروز ومناسبت های مذهبی خلاصه می شده و این اولین بار است که وزیر خارجه آمریکا به عنوان یک مقام رسمی دولت آمریکا به خیال خود در گفت و گو با رسانه های فارسی زبان با ملت ایران طرف گفت وگو می شود و به سوالات مخاطبان این شبکه ها پاسخ می دهد.

البته اولین بار در رابطه ایران و آمریکا، سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق با ملت آمریکا سخن گفت و در گفت وگو با سی ان ان در مورد دیوار بی اعتمادی بین دولت های دو کشور و فرصت های فرهنگی وسیاسی و اقتصادی بحث و گفت وگو کرد و در آن زمان، موضوع تنش زدایی در روابط خارجی بین ایران و کشورهای خارجی مطرح بود  و طرح گفت وگوی تمدن ها از سوی خاتمی در سازمان ملل مطرح شد.

اما این که یک دهه بعد از آن، وزیر خارجه آمریکا در شرایطی متفاوت به خیال خود با ملت ایران  گفت وگو می کند و ادعا کرده که علاقه مند است سطح گفت وگو را افزایش دهد و در آینده نیز به گفت وگو با شبکه های فارسی زبان ادامه خواهد داد

به عبارت دیگر، وزیر خارجه آمریکا در شرایطی که سیاست های خصمانه آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران شدت یافته  ادعای گفت وگو با ملت ایران دارد و در حالی که در پرونده هسته ای، تشدید تحریم ها، مداخله در امورداخلی کشورهای اسلامی و ایران و همسایه های ایران، اقدامات گسترده ای را انجام داده اند می خواهد با فارسی زبانان گفت وگو کند و این رفتار با رفتار رئیس جمهور ایران در گفت وگو با سی ان ان یا حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور فعلی در دانشگاه کلمبیا و ایرانیان مقیم خارج  وگفت وگو با رسانه های آمریکایی واروپایی کاملا متفاوت است.

زیرا روسای جمهور و مسوولین ایران از موضع رافت اسلامی و توجه به حقوق انسانی با مخاطبان شبکه ها سخن می گوینداما کلینتون از موضع یک استعمارگر سلطه جو به دنبال تحمیل خواسته های خود به ملت ایران هستند تا با وجود تعطیل شدن سفارت خانه آمریکا معروف به لانه جاسوسی در 32 سال پیش، حالا سفارت خانه مجازی ایجاد کنند و دیوار آهنین بین دو کشور را با کار غیر قانونی دیگری مانند اینترنت ماهواره ای و ایجاد شبکه انجام دهند.

هر دو پیشنهاد به ظاهر سخاوتمندانه کلینتون، غیر قانونی، تحقیرآمیز و مداخله جویانه است و نیازمند واکنش درخور از سوی رسانه ها و شخصیت ها وچهره های سیاسی است.

ازسوی دیگر، کلینتون با ادعاهای تحقیر آمیز در مورد ماهیت نظام جمهوری اسلامی، شرایطی را ایجاد کرده که بدون شک باید به آن پاسخ داد و چهره های سیاسی باید واکنش مناسب داشته باشند. زیرا وزیر خارجه آمریکا اساس نظام، ماهیت مردمی و انقلابی و اسلامی نظام و حضور چهره ها و شخصیت ها و جناح های مختلف فعال در نظام را زیر سوال برده و ماهیت آن را غیر دموکراتیک خوانده است.

چهره های سیاسی و شناخته شده نظام باید در پاسخ به این ادعاها اعلام کنند که اولا سپاه پاسداران برخواسته از متن و انقلاب مردم ایران است و دوما برگزاری حدود40 انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان، شورای شهر و... نشان می دهد که این حکومت ماهیت اسلامی و مردم سالار دارد و رهبر آن فقیه آگاه به امور شرعی و اسلامی است وشجاع و با اقتدار و طرفدار حقوق مردم است
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل