بازدید 6850

زنگ پایان در لیبی به صدا درآمد

عمليات ناتو و حملات هوايي اين نيروها نقشي بسزا در سرنگوني نظام معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي ايفا كرد.
کد خبر: ۲۰۱۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶ 31 October 2011
ناتو امروز (دوشنبه) اعلام كرد، به طور رسمي به ماموريت خود در ليبي پايان داد؛ ماموريتي كه از آن به عنوان "موفق‌ترين عمليات ناتو" ياد شد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، عمليات ناتو و حملات هوايي اين نيروها نقشي بسزا در سرنگوني نظام معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي ايفا كرد.

ناتو از تاريخ 31 مارس با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل عمليات ايجاد منطقه پرواز ممنوع و موانع دريايي را در ليبي آغاز كرد. اين ماموريت امروز ساعت 11:59 به پايان مي‌رسد.

شوراي امنيت سازمان ملل طي قطعنامه‌اي كه هفته گذشته تصويب شد پايان ماموريت نظامي ناتو در ليبي را اعلام كرده بود.

ناتو روز جمعه اعلام كرد، ماموريتش براي محافظت از جان غيرنظاميان در مقابل سركوب وحشيانه توسط رژيم قذافي به پايان رسيده است.

آندرس فوگ راسموسن، دبيركل ناتو در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما به طور كامل از دستور تاريخي سازمان ملل براي محافظت از مردم ليبي پيروي كرديم.

در اين بيانيه آمده است: عمليات "محافظان متحد" يكي از موفق‌ترين عمليات‌هاي ناتو در طول تاريخ فعاليت اين نيروها بوده است. ما اين عمليات را كاملا تحت كنترل داشتيم و هم اكنون اين عمليات به پايان رسيده است.

اگرچه مصطفي عبدالجليل، رهبر دولت موقت ليبي از ناتو خواسته تا پايان سال جاري ميلادي در ليبي باقي بمانند اما ناتو اعلام كرد عملياتش به پايان رسيده است.

مصطفي عبدالجليل نسبت به تهديدي كه از سوي وفاداران به قذافي وجود دارد هشدار داده بود. اما ناتو اعلام كرد در حال حاضر شهروندان ليبي ديگر در معرض حملات رژيم قذافي نيستند و اين كشور با مرگ قذافي آزاد شده است.

راسموسن اعلام كرده كه ناتو به رهبران ليبي در راستاي اصلاح زيرساخت‌هاي دفاعي و امنيتي كمك مي‌كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل