بازدید 10675

قطر به منابع نفتی ایران دست درازی کرد

در حالی که دو کشور ایران و قطر دارای حوزه نفتی مشترک در خلیج فارس هستند که سهم هر کدام از آن بر اساس قراردادی در هفت سال پیش مشخص شده است، اما بنا بر اطلاعات رسیده، قطر برداشت از حوزه مربوط به ایران را آغاز کرده است.
کد خبر: ۲۰۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶ 31 October 2011
برداشت و استحصال نفت توسط قطر از منابع مربوط به ایران در حوزه نفتی مشترک به سئوال و ابهامی بزرگ در بین کارشناسان در تهران تبدیل شده است.

به گزارش زندگی، در حالی که دو کشور ایران و قطر دارای حوزه نفتی مشترک در خلیج فارس هستند که سهم هر کدام از آن بر اساس قراردادی در هفت سال پیش مشخص شده است، اما بنا بر اطلاعات رسیده، قطر برداشت از حوزه مربوط به ایران را آغاز کرده است.

این خبر در خبرنامه انرژی مرکز پژوهش های مجلس به عنوان یک خبر ابهام آمیز در حالی آورده شده که مسئولان هم به آن پاسخ دو پهلو داده اند.

این خبرنامه از اظهارات کارشناسان تهرانی مبنی بر حفر چاهی12 کیلو متری توسط قطر برای برداشت از منابع هیدروکربنی ایران توسط قطر خبر داده و از زبان کارفرمای آن، درباره دلایل برداشت نشدن حتی یک بشکه نفت در طی هفت سال گذشته توسط ایران، به مربوط بودن مشکل به پیمانکار اشاره کرده است. بر این اساس قطر با چاه 12 زهزار کیلومتری روزانه 450 هزار بشکه نفت را در روز از این چاه برداشت می کند. این در حالی است که در پارس جنوبی، هنوز ایران نتوانسته استحصالی انجام دهد.

مدیر عامل شرکت گاز و نفت پارس در این باره به قوانین موجود و ممنوعیت های آن برای چنین اقدامی توسط قطر،  اشاره کرده و گفته است که اگر قطر چنین کاری را انجام بدهد، نمی تواند تا درازمدت آن را مخفی نگه دارد. وی البته برداشت از منابع ایران توسط قطر را تقریبا غیر ممکن دانسته است.

وی به قرار داد ما بین دو کشور برای ممنوعیت چنین فعالیت هایی اشاره کرده و گفته است که در مجموع این اقدام را بعید می داند.سوری،  در حالی مدیریت شرکت ایران پترو، پیمانکار، را مقصر برداشت نشدن نفت توسط ایران از این حوزه مشترک عنوان می کند، که مدیر عامل این شرکت  توپ را به زمین دولت انداخته و  قرار گرفتن شرکت متبوعش در لیست واگذاریها را به عنوان دلیل اصلی این تداوم این تعلل بزرگ عنوان می کند.

بر اساس اخبار این خبرنامه، قطر روزانه 36میلیون دلار از این حوزه درآمد دارد در حالی که ایران هنوز کاری در زمینه برداشت از این حوزه انجام نداده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل