بازدید 3283

ظرفیت تولید بنزین ایران افزایش یافت

مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند با اعلام اینکه از روزگذشته واحد ایزو مرریزاسیون (واحد 33) طرح توسعه پالایشگاه شازند در مدار بهره برداری و راه اندازی قرار گرفته است تصریح کرد: این واحد فرآیندی از ظرفیت تولید روزانه 1.3 میلیون لیتر بنزین خالص و با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا برخوردار است.
کد خبر: ۲۰۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸ 30 October 2011
یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از راه اندازی یک واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت شازند خبر داد و اعلام کرد: با بهره برداری از این واحد جدید ظرفیت تولید بنزین کشود حدود 1.5 میلیون لیتر افزایش می یابد.

رشید سیدیان در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت امام خمینی شازند با بیان اینکه واحد 12 (واحد تصفیه هیدروژنی نفتا) از شهریور ماه امسال با ظرفیت تولید روزانه 3 میلیون لیتر بنزین سوپر درمدار بهره برداری قرار گرفت، گفت: در این واحد امکان تولید بنزینی با درجه آرام سوزی 95 تا 102 وجود دارد.

مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند با اعلام اینکه از روزگذشته واحد ایزو مرریزاسیون (واحد 33) طرح توسعه پالایشگاه شازند در مدار بهره برداری و راه اندازی قرار گرفته است تصریح کرد: این واحد فرآیندی از ظرفیت تولید روزانه 1.3 میلیون لیتر بنزین خالص و با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا برخوردار است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه واحد ایزومریزاسیون برای نخستین بار با دانش فنی کاملا بومی در مدار بهره برداری قرار گرفته است اظهار داشت: با راه اندازی این واحد در مجموع ظرفیت تولید بنزین فاز دوم پالایشگاه نفت شازند به بیش از 4.3 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

وی با یادآوری اینکه پیش بینی می شود تا چند روز آینده واحد جدید تصفیه نفت سفید این واحد پالایشگاهی راه اندازی شود تاکید کرد: پیش بینی می شود تا چند روز آینده امکان افتتاح رسمی این پرژه پالایشگاهی فراهم شود.

به گفته سیدیان در کنار واحدهای فرآیندی 8 واحد جانبی شامل تاسیسات جانبی تقطیر، کمپرسورهای هوا، واحدهای خنک کننده آب، واحد تولید آب، بخار و برق، 61 مخزن ذخیره سازی فراورده های مختلف نفتی، مشعل و واحد پساب و تاسیسات جانبی راه اندازی شده است.

مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند با اعلام اینکه به زودی تمامی واحدهای فرآیندی شامل RFCC, RCD که واحد اصلی بنزین سازی این واحد پالایشگاهی راه اندازی خواهد شد، تبیین کرد: در مجموع با راه اندازی این 2 واحد ظرفیت تولید بنزین در فاز دوم پالایشگاه شازند به 8.5 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود در مجموع ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه نفت شازند به 16میلیون لیتر افزایش یابد، تاکید کرد: از سوی دیگر به زودی نخستین واحد پتروپالایشگاهی ایران در پالایشگاه شازند راه اندازی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه این واحد پتروپالایشگاهی از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و 500 بشکه پروپیلن برخوردار است، بیان کرد: در مجموع برای راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه شازند امام خمینی حدود 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

سیدیان با تاکید بر اینکه در این پروژه در کنار افزایش ظرفیت تولید بنزین افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور هم در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: در مجموع با راه اندازی این واحد پالایشگاهی ظرفیت پالایش نفت ایران روزانه 80 تا 100 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

این مقام مسئول در پایان با اعلام اینکه هم اکنون نزدیک به 7 هزار نفر در این واحد در دست اجرای پالایشگاهی مشغول به فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از 75 میلیون نفر ساعت کار در این پروژه انجام شده است.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه این پالایشگاه نفت افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه، افزایش 2 میلیون لیتری روزانه در تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه به استاندارد سال 2005 میلادی اتحادیه اروپا است.
 
تولید بنزین با استاندارد یورو پنج اروپا، گازوئیل کم گوگرد و تولید پلی پروپیلن به عنوان یک محصول پتروشیمی از ویژگی های این پروژه نفتی به شمار می رود، ضمن آنکه فاز اول این طرح توسعه پالایشگاهی در بهمن ماه سالجاری و فاز دوم پروژه تا پایان نیمه نخست سال آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد.
 
پیش بینی می شود با راه اندازی تمامی واحدهای این پالایشگاه عدد اکتان بنزین سوپر و معمولی تولیدی به ترتیب به 95 و 90 می رسد و میزان مواد آروماتیکی و بنزن موجود در بنزین معمولی پالایشگاه نیز به ترتیب به 35 درصد و یک درصد کاهش یابد.
 
تولید گازوئیل کم گوگرد با کمتر از 50 پی.پی.ام آلایندهای زیست محیطی (برای تامین سوخت خودروهای پایه گازوئیل سوز) در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی های این پروژه پالایشگاهی به شمار می رود.
 
در همین حال در فاز دوم پالایشگاه نفت شازند میزان تولید گوگرد به 650 تن در روز افزایش می یابد این در حالی است که در فاز پالایشگاه موجود این منطقه روزانه تنها 50 تن گوگرد تولید شده و مابقی گوگرد به صورت گازهای گلخانه ای در فضا منتشر می شده است.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر 10 طرح توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت در پالایشگاههای موجود نفت کشور با هدف تولید سالانه نزدیک به 40 میلیون لیتر بنزین و 18 میلیون لیتر گازوئیل مراحل مختلف طراحی، ساخت و راه اندازی را پشت سر می گذارد.
 
برای بهره برداری از این تعداد پروژه نفتی در مجموع به حدود 13 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است که با بهره برداری از آنها امکان عرضه بنزین و گازوئیل یورو پنج در سطح جایگاههای کشور فراهم می شود.
 
با بهره برداری کامل از این پروژه در مجموع ظرفیت تولید گاز مایع به بیش از 22 هزار بشکه، پروپیلن به 7.7 هزار بشکه، بنزین سوپر به 22 هزار بشکه ، بنزین معمول 77 هزار بشکه ، نفت سفید به 37 هزار بشکه، گازوئیل به 56 هزار بشکه ، نفت کوره به 15 هزار بشکه و گوگرد به 700 تن در روز افزایش می یابد.
 
برای ساخت و تکمیل فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و شرکت ساینوپک چین مشارکت داشته اند اما حدود 67 درصد از این پروژه توسط پیمانکاران داخلی انجام شده است.
 
یکی از مهمترین ویژگی های این پروژه نفتی افزایش تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا همچون گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل و پروپیلن بوده به طوری که 90 درصد نفت خام ورودی برای تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالا و تنها 8.4 درصد آن برای تولید نفت کوره و قیر اختصاص می یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها