بازدید 25458
در جلسه کمیسیون امنیت ملی چه گذشت؟

فرار خاوری، مجلس را به بررسی تابعيت دوگانه واداشت

اجرا نشدن ماده 989 قانون مدنی ایران كه با فرار خاوري محرز شد و وزير اطلاعات نيز آن را به دوران پیش از خود احاله داد، مجلس را وا داشت كه با ارائه طرحي جلوي ورود افرادي با تابعيت دوگانه به پست هاي اجرايي را سد كند.
کد خبر: ۱۹۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲ 11 October 2011
سرویس مجلس ـ شايد اگر مسئله فرار خاوري رييس بانك ملي رخ نمی داد هرگز معلوم نمي شد كه قانون تابعيت مضاعف از سوي دولت ناديده گرفته شده است، قانوني كه در ماده 989 قانون مدني ايران جا خوش كرده و تاكيد دارد: «هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه‌ ایران شناخته می‌شود ولی در عین حال کلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعی‌العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.»

به گزارش «تابناک»، در تبصره اين ماده آمده است: «هیأت وزیران می‌تواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده را به رسمیت بشناسد. به این گونه اشخاص با موافقت وزارت امور خارجه اجازهٔ ورود به ایران یا اقامت می‌توان داد.»

از این ماده قانون و تبصره آن اینگونه بر می‌آید که ایرانیانی که تابعیت کشور دیگری را هم دارند، ‌ می‌توانند در مشاغل غیر دولتی در ایران اشتغال داشته باشند، ولی حضور آن‌ها در مناصب دولتی ممنوع است. اما اجرا نشدن اين قانون كه با فرار خاوري محرز شد و وزير اطلاعات نيز آن را به دوران پیش از خود احاله داد و گفت: «تایید صلاحیت وی برای خیلی وقت پیش است و آن موقع را بنده نمی دانم چون قبل از آنکه بنده به وزارت اطلاعات بیایم ایشان تایید شده بود اما اینکه آن موقع تابعیت دوگانه داشته یا نه، نمی دانم.»، مجلس را وا داشت كه با ارائه طرحي جلوي ورود افرادي با تابعيت دوگانه به پست هاي اجرايي را سد كند.

بنابر این گزارش، آنگونه كه حسين سبحاني نيا عضو هيات رييسه مجلس مي گويد اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طي جلسه اي به بررسي اين معضل پرداخته اند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه با خبرنگار «تابناك» سخن مي گفت، خاطر نشان كرد: مجلس اصل را بر اين گذاشته كه دولت با رعايت قانون مسئوليت هاي مهم كشوري به خصوص در بخش اجرا را به افراد با تابعيت دوگانه واگذار نمي كند چرا كه اگر مشكلي براي اين افراد به وجود بيايد به كشور ديگر خود رفته و پيگيري مشكلات به وجود آمده به سختي ممكن خواهد بود.

وي در توضيح اظهارات خود افزود: طبق قرارداد استرداد مجرمين، مي شود اين مسائل را پيگيري كرد اما نكته اصلي اينجاست كه برخي كشورها اين اين قرارداد را با جمهوري اسلامي ايران امضا نكرده اند، از سوي ديگر پيگيري زماني سخت تر مي شود كه كشور ثاني متعهد است از تبعه خود حمايت كند از اين رو دسترسي به اين افراد سخت مي شود.

نماينده نيشابور تصريح كرد: مواردي از اين دست باعث شده كه قانون جمهوري اسلامي ايران، سپردن پست هاي كليدي به افرادي كه تابعيت دوگانه دارند را منع كند؛ در اين راستا كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي طرحي را مبني بر بركناري مديراني كه تابعيت دوگانه دارند، ارائه مي كند.

وي ادامه داد: منظور از تابعيت دوگانه افرادي هستند كه در ايران متولد شده، زندگي كرده اند اما پس از سال ها به كشور ديگري رفته و تابعيت آنجا را نيز اخذ كرده اند چرا كه انگيزه هاي اين افراد براي مسائلي از جمله فساد اقتصادی اخير بيشتر است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد اين مسئله، همه دستگاه های مسئول چه نظارتی و چه امنیتی باید مباحث را پیگیری کنند تا شاهد تبعات منفی و حیثیتی برای نظام نباشیم، که ظاهرا این گونه هم هست و مسئله در حال پیگیری است.

 وي ضمن بيان اين مطلب كه  ارائه قانونی در این زمینه، آینده نگری به شمار می آید گفت: طبق  بحث و بررسی هاي صورت گرفته در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به زودی این موضوع در قالب طرحی تحت عنوان «ممنوعیت تابعیت مضاعف و برکناری مدیران دارای تابعیت مضاعف از مسئولیت و مدیریت» در صحن علنی مجلس ارائه مي شود.
 
از سوي ديگر حشمت اله فلاحت پيشه ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين مطلب كه مجلس آماري از تعداد مسئولاني كه تابعيت دو گانه دارند در دست ندارد به خبرنگار «تابناك» گفت: معضل دو تابعيتي ممكن است تخلفي براي يك شهروند عادي محسوب نشود اما براي كساني كه مسئوليت مي پذيرند چون مي تواند مصونيت سياسي به دنبال داشته باشد محل اشكال و ايراد است و كميسيون روي اين موضوع حساسيت ويژه اي دارد.

وي ادامه داد: به نظر مي رسد در استعلام هايي كه در آينده براي پست هاي سياسي و مديريتي در كشور گرفته مي شود مسئله دو تابعيتي بايد مورد عنايت ويژه قرار بگيرد، چرا كه موضوع تابعيت در ايران هموراه با مشكلاتي مواجه بوده و برخي از كشورهایی که تابعيت دادن به شهروندان ايراني را در برنامه دارند، با ايران مشكل داشتند و رد پاي آنها در  مسائلي مانند حقوق بشر، تحريم يا ضربه زدن به نظام مديريتي كشور ديده مي شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱۷
ماهم هستیم
اینکه وزیر اطلاعات می فرمایند موضوع مربوط به قبل از آمدن من است باید متذکر شود که یکی از وظایف حراستها در همه سازمانها رصد کردن وضعیت پرسنل آن سازمان می باشد بخصوص مدیران ارشد و این هیچ ربطی به وزیر اطلاعات ندارد که ایشان بودن و یا نبودن خود را ملاک قرار دهند بهتر است هر کسی وظیفه خود را درست انجام دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
عزیز برادر باید بررسی شود که چرا مردم به دنبال تابعیت کشوری دیگر هستند. در کشور ما متاسفانه مسایل ریشه یابی نمیشوند و تا موضوعی بروز میکند بدنبال توجیه و تفسیر آن میگردند.
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
اقا چه گیری دادی به وزیر اطلاعات. فرار خاوری که ربطی به مسایل سیاسی یا امنیتی کشور ندارد که به وزیر محترم مربوط شود.
متاسفانه بسياري از مديران مياني كشور وشركت هاي مهم مثل شركت نفت تابعيت دو گانه بخصوص از كشور انگليس؟؟؟؟؟ دارند با يد تمام اين ها از مشاغل دولتي حتي كار مند ساده حذف شوند به نظر من يكي از گلوكاه هاي مبارزه با فساد هميت موضوع مي باشد
به این گونه افراد نباید بانک‌ها تسهیلات بدهند چه به عنوان شخص حقیقی‌ یا حقوقی
جناب وزیر اطلاعات گوااهی نامۀ بنده در زمان آقای قالیباف صادر شده پس اگر حالا خلاف کنم ربطی به آقای احمدی مقدم ندارد
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
پانزده ساله از علی اباد کتول
رئیس و بازرسین ارشد اداره کل بازرسی بانک ملی باید پاسخگو باشن،چون با خاوری دستشون توی یک کاسست!
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
اگر در احراز صلاحیت شما برای دریافت گواهینامه تخلفی شده باشد ربطی ندارد تخلف در همان زمان صدور بوده
با با دمتون گرم ! هنوز يك چرت خواب 100 ساله مي زديدد حالا هم زوده به اين فكر افتاديد
باید توسط پلیس بین الملل فارغ از ملیت به ایران برای ادای توضیحات و اتهامات بازگردانده شود
لطفا آقای اژه ای روشنگری بفرمایند با چه تدبیری ایشان یا آقای متکی پاسخ لازم به وزیر محترم اطلاعات می دهند بالاخره تایید صلاحیت خاوری چگونه بود و الآن چه باید کرد ؟
مچلس باید درباره مقامانی هم که در خارج حساب دارند بررسی کند البته اگر خود مجلسیان نداشته باشند؟
ایکه 32 سال رفت و تو در خوابی - مگر در سال بیداری دریابی که خیلی از اصول قانون اساسی و مواد قانون مدنی نادیده گرفته می شوند .
شب بخير چقدر زود فهميديد!!!
اند اي کيو
تازه یادتون افتاده مسئولین دقیقه ی نودی
مجلسی ها هم یا خودشان را سر کار میگذارند، یا ملت ایران را!! بجای استیضاح یا حتی برکناری وزرا یا حتی شخص رئیس جمهور، پی نخود سیاه میروند!! مگر همین الان قانون به وضوح مشاغل دولتی را برای افراد دارای تابعیت دوگانه ممنوع نکرده است که طرح برکناری آنها را میدهند!؟؟ درثانی، وقتی با وجود قانون مزبور، به چنین افرادی پستهای رده بالا داده می شود، چه تضمینی است که حالا با بهانه های مضحک آنها به کارشان ادامه ندهند!؟؟ مگر قانون عدم اشتغال دو یا چندگانه نداریم!؟؟ چند تن در همین دولت بیش از یک پست، مسئولیت و حقوق دارند!؟؟ حتی افرادی از جنس نمایندگاه مجلس!!
دولت قانون شکن! مجلس ماست!
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
ثالثا خود مجلس هم متهم است که بر اجرای قانون نظارت نداشته است
من در اینجا (استرالیا) افراد زیادی را با تابعیت دوگانه می شناسم که هم تدین آنها و هم تعهد و علاقمندی آنها به کشور بسیار بیشتر از مدیران اجرایی فعلی ایران است. تنها به علت اینکه در ایران به کار گرفته نشده اند و ظرفیت آنها به هدر رفته به کشور دیگری آمده اند و برای زندگی تابعیت دوگانه اخذ کرده اند. سیل مهاجرت به خارج از کشور در این چند سال اخیر مؤید این مطلب است. همه مهاجرین را که نمی توان بی تعهد به کشور دانست!
خاوری خوس خوسو بدبخت کرد مارم بدبخت کرد. یک ایرانی خارج نشین!
باسلام
اي كاش نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي تجارت را براي مسولان وآقازادها ممنوع مي كردند،آن وقت شاهد انقلابي در اقتصاد كشور خواهيم بود ،ضمنا رقابتي آزاد وسالمي خواهيم داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
فکر میکنید مسئولان و آقازاده ها، دوست و رفیق و فامیل و ... ندارند که آنی قانون را دور بزنند!؟
به نظر مي رسه با توجه به حدود دوسال مديريت خاوري بر بانك ملي و طبيعتا عزل و نصب هاي با هدف و تامل بر انگيز در اين بانك بايد در وضعيت مديريتي آن تامل و بررسي شود!!!!!!!!!!!!!!!
مگه الباقي كه فرار كردند تابعيت دوگانه داشتند. مشكل جاي ديگراست
تابعيت دوگانه , اشتغال دوگانه , پست هاي دوگانه == منافع و شخصيت دوگانه
تکلیف جیره خور های روسیه و انگلیس چی؟
اونهایی که آقازاده مقیم لندن دارن ...
اونهایی که وقتی تو ماموریت مسکو سرما میخورن واسه درمان می رن لندن؟!؟!
با سلام
به موضوع اعضای هیات علمی دو تابعیته نیز بپردازید.
با تشکر از عدم انعکاس نظراتمان!
پاسخ ها
taaher
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
بحث در مورد دزدان با تابعیت دوگانه است . هیأت علمی اگر هیأت علمی واقعی باشد نیازی به تابعیت دوگانه ندارد و هر زمان بخواهد میتواند از کشور خارج شود. تو را بخدا این عده ای که ماندگار شده اند از کشور نرانیم
کشف این مساله احتیاجی به فرار آقای خاوری نداشت. متاسفانه حالا که یک اختلاس رو شده همه به جای عذر خواهی و تصمیم راسخ برای پیشگیری از بوجود آمدن این حوادث در آینده یکی یک ماله برداشتند و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
راستي اختلاس مال بانك صادرات است. پس چرا همه دنبال مدير قبلي بانك ملي هستند؟؟؟؟؟
به امید واقعی پیگیری مسئولین در این خصوص آیا دیگر مثل آقای خاوری در پست هاي كليدي وجود ندارد .چقدر باید خیانت از طرف خودی ببینیم پول این مملکت در جیب یک نفر و در مملکت دیگر باید خرج شود .
تابعيت دوگانه هم اكنون فراگير شده من خودم شاهد هستم چند مدير اجرائي در خودرو سازها داراي تابعيت دوگانه هستند.اين وظيفه سيستمهاي حراستي هست كه قبل از تصدي پست اجرائي اين موارد را بررسي كند.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب متاسفانه تا اتفاقی نیفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
زیاد هم مطمئن نباش نوشدارو باشه!
ساعت خواب
احسنت
عجب سرعت عملی
من تابعیت دوگانه ندارم میشه من بشم مدیرعامل بانک ملی؟
یک بنده خدایی در شهر دور افتادۀ ما سید هم بود 20 سال پیش می خواست مستخدم بانک استخدام شود گفتند صلاحیت نداری ردش کردند حالا رئیس کل بانک ملی تابعیت خارجی گرفته کسی خبر نداشته؟
با وجود حجم انبوه هم میهنان دارای تابعیت دو گانه و رواج بودن این موضوع در بین دیگر کشورها در سطح بین المللی و نیاز واقعی هم وطنان ما در خارج از کشور جهت تسهیل در اقامت و حقوق شهروندی خودشان .
به نظرم مجلس نسبت به این موضوع با ظرافت و حساسیت وکارشناسی برسی کند بدور از حب و بغض های مقطعی سیاسی رایج مدل روز.
اینکه پستهای امنیتی نظامی و یا مدیریتهای مالی و اجرای سطح بالا را نداشته باشند مثلا خیلی طبیعی است ولی نفی کلی این قبیل از هم میهنان عزیز به نظر اجحاف در حقشان می گردد.
مثلا عراق در زمان رژیم گذشته بیشترین نژاد پرستی عربی را داشت تا جایکه ایرانیانی که حدود 70 الی 80 سال پیش تابعیت عراقی گرفته بودند و شاید هم تابعیت ایرانی خودشان را حذف نموده و چند نسل بعدشان دیگر تصور ایرانی بودن اجدادشان را نداشتند
را نیز با دستگیری و مصادره اموال آنان روانه ایران کرد .
ولی اکنون شاهدیم که از بین ان اخراجیهای اواره اکنون در مجلس نماینگان عراق با دارا بودن شناسنامه ایرانی و تابعیت دوگانه همزمان ایرانی و عراقی در مناصب قانون گذاری و... عراق مشغول اند.
بنابر این ایکاش احساسی و هیجانی تصمیم نگیریم و فکر بعدها را نیز بکنیم.
البته این موضوع ربطی به قشر خاصی از هم وطنان ندارد زیرا فرزندان تعداد بسیاری از مسولین رسمی و غیر رسمی در خارج از این تابعیت بهرمند گردیده اند
همیشه در ایران علاج واقعه بعد ازوقوع یعنی عقب مانده گی ذهنی مدیریتی وامنیتی
بسیاری از فوتبالیست ها تیم ملی سیتزن آمریکا وکشور های اروپایی هستند
تابناک هم از این جمع جدا نیست اگرراست میگوید عمل کند ومنعکس کند
از وقتی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سیستم نظارتی آن به کما رفته شاهد چه برکاتی هستیم
باسلام
مشکل مملکت بيشتر مديريت مياني آن مي باشد و هرچه هست از آنجا نشات ميگيرد و متاسفانه مديران مياني مملکت افراد معتقد به ارزشهاي نظام نيستند.
کسانیکه تابعیت دوگانه دارند. بالاخره ریگی توکفشاشان هست وراه گریزی برای روزمبادا تدارک دیده اند.
بقول آقای حشمت فردوس در سریال ستایش البته با لحن ایشون "" زکی""
آنهایکه تابعیت کشورهای مشترک المنافع را دارند( استرالیا، کانادا،...) قسم خورده اند به ملکه انگلستان وفادار باشند حالا چگونه می تواند این شخص مدیر دولتی باشد!
حتی باید افرادی که فرزندان آنها تابعیت مضاعف دارند از مدبریتهای ارشد دولتی کنار گذاشته شوند چرا که به راحتی می توانند به واسطه فرزندان خود اقامت آن کشور را دریافت دارند.

پاینده باد وطنم
مملکته داریم بعضی مواقع از سوراخ سوزن رد میشن بعضی مواقع از در دروازه رد نمیشن
طرف رو اونور دنیا از تو سوراخ موش بیرون میکشن ، هواپیمای یارو رو مجبور میکنن بشینه بعد کنار گوششون از یه همچین گندی خبر ندارن
مگر هر وزیری عوض می شود تمام سوابق وآرشیو مستندات را باخودش می برد.
این هم سر بقیه..............
بقول رییس دولت این مملکت را امام زمان اداره میکند موقعیکه مجسمه ها را دزدیدن و کابل های برق را روز روشن که ناجا در همه جا وجود دارد بدون ترس میدزدند این ملیاردها تومان که از چشم همه مخفی است
امیر منصور آریا یادتون نره
موضوع مطرح شده را فقط خواجه حافظ شیرازی نمی دانست وگرنه ملت ازاین مدیریت های با تابعیت دوگانه از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی تا کنون خبر داشته ودارند.
تا کی می خواهیم با آزمون و خطا پیش برویم ؟
تا کی می خواهیم بعد از اینکه معظلی پیش آمد آنرا به اصطلاح مدیریت بحران کنیم؟
بس است
اگر می خواهیم کاری کنیم که دیگر قانون را بعد از خطا نخوانیم مدیریت را عادلانه تقسیم کنیم مابین متخصصان نه پیرهای میکده مدیریت که هر از چندگاهی برای عوض کردن حال و هوا سری می زنند به صندلی پشت میز اتاق آقای مدیر . بس است
تعویض کنیم مدیران فرسوده و سرنگون کنیم لابی های آشنا به اتاق آقای مدیر را.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان