بازدید 23689

تطهیر ساواک و تخریب وزارت اطلاعات؛ آبی که VOA در هاون کوبید!

ساواک حتی با تعریف خود، به هیچ وجه موفق نبود، چه، علاوه بر اینکه مستقل نبود و دخالت آمریکا، انگلیس و اسرائیل آن را وسیله‌ای برای اهداف و مقاصد خود تبدیل کرده بودند، حرکات هدفمند ساواک علیه مردم خصوصاً مذهبی‌ها از یک سو و دخالت ساواک در تمام امور مملکتی و نادیده گرفتن قانون، تبدیل شدن به ابزار سرکوب مردم، زیر فشار قرار دادن اقشار مختلف و... عملا از این سازمان چهره‌ای غیر قابل پذیرش ترسیم می‌کند.
کد خبر: ۱۹۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۰ 10 October 2011
ساعت 8 شب روز 2 شنبه 11 مهر ماه، برنامه ای از صدای آمریکا پخش شد که مهمانان آن اگرچه دو شخصیت به اصطلاح مستقل و مخالف بودند، اما همچون همیشه در دام ارگان سازمان سیا گرفتار آمدند.

به گزارش «تابناک»، مهمان اول «عرفان قانعی فرد» که از محققان جوان تاریخ معاصر است و ظاهرا سعی داشت استقلال و توازن و انصاف علمی را رعایت کند اما متاسفانه در حق روحانیت و نیروهای ملی و مبارز، اوج بی انصافی را کرد و بلندگوی «پرویز ثابتی» شد و دومی «امین فروغی» که از همکاران نزدیک ساواک در خلیج فارس و دوستان چندساله ثابتی بود و در پوشش نماینده آموزش و پرورش و مدرسه سازی فعالیت می کرد.

بنابر این گزارش، هدف صدای آمریکا از این برنامه، قدرتمند نشان دادن ساواک بود که در همین راستا، در قیاسی مع الفارق با ضعیف نشان دادن دستگاه اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت اطلاعات ـ سعی داشت عملکرد این وزارتخانه را نسبت به عملکرد ساواک زیر سوال ببرد، که البته برای هر شنونده عاقل و دانا به مسائل تاریخی، شک برانگیز و قابل تامل می نمود.

بر این اساس، ذکر چند نکته درباره ساواک ضروری به نظر می رسد:

1. آنچه از اسناد منتشره ساواک بر می‌آید، طرح اولیه ساختار آن را آمریکایی‌ها داده‌ و در بخش بررسی، انگلیسی‌ها مشاور بوده اند، خصوصاً امریکایی‌ها، استعلام‌ها را از طریق ساواک انجام می‌دادند. در این باره سرلشگر هاشمی در خاطرات خود که در انگلیس به چاپ رسیده، می گوید: «تا سال 1342 که من به بخش ضد اطلاعات آمدم، آن جا را سه آمریکایی اداره می‌کردند و گزارش‌ها توسط انگلیسی ها تهیه و در گاوصندوق نگهداری می شد.» لذا مشکل ساواک در درجه اول عدم استقلال بود. اگر چه از اواسط دهه چهل دوران سرلشگر نصیری، مشاوران اسرائیلی هم اضافه شدند که موارد ضروری را آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و در بخش عملیات ها، اسرائیلی‌ها آموزش می‌دادند.

2. لازم به ذکر است که در دوران تیمسار بختیار اعضای ساواک بیشتر از ارتشیان بودند، که از ارتش توسط بختیار آمده بودند. چنانکه سرلشگر پاکروان و پدرش نظامی بودند و در این دوران، در مجموعه ساواک شروع به استخدام کارمند کردند.

3. برخلاف گفته قانعی فرد که پاکروان را یک پرستِیژ برای ایران معرفی کرد باید خاطر نشان کرد که دوران سرلشگر پاکروان ـ همین آقای به اصطلاح دارای پرستیژ و اهل گفتگو ـ سه حمله نادرست و جنایت بزرگ صورت گرفت:

الف ـ حمله به مدرسه فیضیه و مجلس عزای امام صادق(ع) در فروردین 42
ب ـ قضیه 15 خرداد 42 که به قتل عام بزرگ مشهور شد و به عقیده بسیاری، کلید انقلاب اسلامی را زد
ج ـ حمله به مدرسه طالبیه تبریز

4. در پاسخ به اظهارات آقای فروغی، باید گفت: پس از 15 خرداد 42 که شاه مصلحت دانست سرلشگر پاکروان را به دلیل مخالفت روحانیت و عملکرد مدرسه فیضیه و قضایای 15 خرداد برکنار کند، نصیری رئیس شهربانی کل کشور را جایگزین وی نمود. این دوران مصادف شد با رودررویی روحانیت و مردم با حکومت و دولتمردان و فعال شدن محافل مذهبی و مساجد، لذا ساواک شدت عمل بیشتری از خود نشان داد و کشته شدن چند روحانی در زندان، دستگیری صدها نفر روحانی و شخصیت های معتمد و موجه مذهبی، تعطیلی برخی مساجد و محافل مذهبی و نهایتاً برخورد خشونت‌وار ساواک، چهره سرلشگر نصیری و ساواک را بیشتر مخدوش نمود.

5. برخلاف گفته قانعی فرد که 100% تحت تاثیر پرویز ثابتی قرار گرفته و پیام مخفی وی را تبعیدگاه نامشخص اش مطرح کرد، پس از برکناری نصیری و روی کار آمدن سرلشگر مقدم، جامعه در یک التهاب، تحول، تغییر و انقلاب بود و ساواک نتوانست ابتکار عمل را در دست بگیرد، به گونه ای که نه مردم از زندان، تبعید و کشته شدن واهمه داشتند و نه قدرت ساواک توانست کاری انجام دهد، لذا ساواک عملا در مقابل امام خمینی، علمای داخل ایران و وعاظ منفعل بود. البته اگر چه در این دوران، دستگیری، زندان و تبعید هم داشتیم، اما عموما تأثیری نداشت. ضمناً سرلشگر مقدم به دلیل ارتباط با جبهه ملی و برخی ملیون به دنبال روی کار آوردن آنها بود و درمان وضعیت بحرانی را منوط به فعال کردن ملیون و حاکمیت آن‌ها می‌دانست.

6. برخلاف نظر هر دو مهمان برنامه، به نظر می‌رسد ساواک حتی با تعریف خود، به هیچ وجه موفق نبود، چه، علاوه بر اینکه ساواک مستقل نبود و دخالت آمریکایی ها، انگلیسیها و اسرائیلیها، باعث شده بود که ساواک را وسیله‌ای برای اهداف و مقاصد خود تبدیل کرده بودند، حرکات هدفمند ساواک علیه مردم خصوصاً مذهبی‌ها از یک سو و دخالت ساواک در تمام امور مملکتی و نادیده گرفتن قانون، تبدیل شدن به ابزار سرکوب مردم، تحت فشار قرار دادن اقشار مختلف و گروه های اجتماعی و دخالت در مرگ‌های مشکوک، عملا از این سازمان چهره‌ای غیر قابل پذیرش ترسیم می‌کند.

اما درباره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران

گرچه رسانه هایی چون «بی بی سی و صدای آمریکا» سعی دارند عملکرد وزارت اطلاعات را خدشه دار نشان دهند، اما ویژگی‌ها و عملکرد این نهاد برآمده از متن مردم، چیز دیگری را نشان می دهد:

 اولین امتیاز وزارت اطلاعات مستقل بودن از دخالت خارجی هاست.
دومین امتیاز، حضور فعال نیروهای سیاسی و انقلابی در آن است.
امتیاز سوم دارا بودن تجربه عملکرد در بازه زمانی سالهای 58 و 63 بود که شامل درگیری‌های احزاب، نیروهای مسلح و جریانهای معارض با نظام بود.
امتیاز چهارم به تأییدهای مکرر امام خمینی از وزارت و به تبع آن همکاری بخش مهمی از مردم با این وزارتخانه بر می‌گردد.
امتیاز پنجم حضور یک روحانی برجسته در رأس این وزارتخانه است.

در همین باره، شاید در تحلیلی، جریان قتل های زنجیره‌ای، ضربه‌ای به وزارت اطلاعات وارد کرد، اما طرح و برنامه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، این وزارتخانه را جان تازه ای بخشید، بدین صورت که افرادی که مرتکب تخلف شده بودند، دستگیر، زندانی و محکوم شدند. بر این اساس این رویکرد باعث شد تا نیروهای وزارت از کمترین آسیب‌پذیری برخوردار شده و اتکا به رهبری انقلاب در درون وزارت بیش از پیش مضاعف شود.

نکته اینکه، تعریف بی جا و ناپسند آقای قانعی فرد از آقای ثابتی، که شاید به خاطر جوان بودن و تحت تاثیر قرار گرفتن وی از ملاقات هایش با شخصیت های ساواک باشد و چه بسا اگر این محقق ظاهرا آکادمیک و مستقل، با روحانیون و چهره های دلسوز انقلاب، نشست و برخاست می کرد با این تناقض های فاحش روبرو نمی شد، باید گفت، نظریات آقای ثابتی در گفتگو با قانعی فرد، چون بر مبنای صحت و راستی وقایع نیست، مثل بسیاری از خاطرات رجال دوران پهلوی تأثیر‌گذار نخواهد بود، چه، اگر آقای ثابتی حقایق را به قانعی فرد می گفت، قطعاً این مصاحبه در بین منابع معتبر تاریخی جایگاهی درخور پیدا می کرد.

البته آقایان قانعی فرد و فروغی نباید این چند نکته را فراموش کنند:

الف ـ آقای ثابتی اکنون پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی، هنوز هم شاید به عنوان متهم ردیف اول و دوم به شمار برود. هر ساله اسناد ساواک توسط وزارت اطلاعات در قالب کتاب هایی به چاپ می‌رسد، لذا اگر آنچه منتشر شده ـ که بعضاً امضای آقای بختیار، آقای پاکروان، آقای نصیری، آقای مقدم و خود آقای ثابتی را دارد ـ تفاوتی داشته باشد محتوای این خاطرات زیر سؤال خواهد رفت.

ب ـ نکته دیگر چگونگی قضاوت آقای ثابتی در خصوص مخالفان شاه، حکومت و دولت می‌باشد چرا که در این خصوص هم اسنادی از درون ساواک منتشر شده است. لذا امید است آقای ثابتی همچنین در مورد فرماندهی و مدیریت پنهان ساواک (شاید توسط امریکا، شاید توسط انگلیس، شاید توسط اسرائیل و شاید توسط شاه) با قانعی فرد سخن گفته باشد تا مردم حقیقت را از زبان ایشان با آن چه دیده و خوانده‌اند مطابقت دهند.

ج ـ احتمال می رود که آقای عرفان قانعی فرد هم به سرنوشت آقای عباس میلانی دچار شده، چرا که میلانی متأسفانه به طور کامل از اسناد بهره نگرفته و کتاب معمای هویدا را با پیش داوری و ملاحضاتی به نگارش در آورد. در واقع آنچه در اسناد ساواک در مورد امیر عباس هویدا و کابینه حسنعلی منصور و اسناد حواشی آن به چشم می‌آید نقطه مقابل تحلیل آقای دکتر میلانی است، چنانکه کتاب «شاه» آقای میلانی هم که توسط آقای دکتر عظیما (یکی از پژوهشگران مقیم انگلیس) بررسی شده، بیش از پنجاه اشکال اساسی بر آن وارد شده است.

د ـ استناد آقای فروغی از سر ناچاری به بی بی سی و گفته مهدی کروبی، در اینجا کاملا اغراض آنها را نسبت به موفقیت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مشخص می کند، این در حالی است که اسناد موجود، گویای همه واقعیات درباره ساواک از یک سو و عملکرد سربازان گمنام امام زمان(عج) در حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی از سوی دیگر است و البته انسان های آزاده، خود بهترین قاضی اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۷
نظر
گمشو بابا ساندیس خور این چیزایی که گفتی ذکر واضحاته و کسی توش شک نداره پس اینقدر خودتو شیرین نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
ادبیات شما جلبک ها کی میخواهد درست بشه ؟ !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
از بشکه همان تراود که دراوست
سرتو از آخور عمو سام بیار بیرون عمو یادگار!!!
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
شما که بحث علمی را با ساندیس خوردن مقایسه می کنی، بیشتر از این از شما انتظار نیست.
همین گونه فکر کن، پیشرفت می کنی؛ ولی 1000000 سال دیگر.
از کسی که میره میشینه تو شبکه یانکی های آدم کش بی تمدن حرف زدن توقع انصاف نداشته باشید .
درود بر سربازان گمنانم حضرت ولی عصر عج که دشمنان را که هدفشان نابودی ایران بود ناامید کردند.
ما تا آخر با شماییم
ما پیرو ولایتیم وگوش به اراجیف نوکران آمریکا نمی دهیم
امام ره:وزارت اطلاعات =سربازان گمنام امام زمان عج
امام خامنه ای:وزارت اطلاعات=مجاهدین خاموش
والسلام.
در مقايسه ساواك با وزارت اطلاعات همين بس كه غالب نيروهاي ساواك يا ايتام بي سرپرستي بودند كه توسط كاركنان ساواك مورد بهره كشي واقع شده و پرورش ميافتند و يا افرادي از خانواده هاي غير اصيل و متدين و متشخص بودند ليكن سربازان گمنام‘ بي ادعا و مخلص امام زمان در وزارت اطلاعات اغلب از خانواده هاي متشخص و متدين هستند كه قلبشان براي عزت و استقلال و اقتدار ايران مي تپد.
درود بر سربازان گمنام وهمیشه بیدار ایران اسلامی
به نظر من جواب مزخرفات اینا رو نباید داد چون ارزش ندارند. درود بر نیروهای مخلص وزارت
می گم حالا اگه کار اینها انقدر درست بوده پس چرا نتیجه کارشون به انقلاب 1357 کشیده شده؟
آیا واقعا فکر نمیکنید مقایسه ساواک با وزارت اطلاعات از اساس مضحک است؟
ظلمت و سیاهی ساواک کجا؟ و جایگاه سربازان گمنام امام زمان کجا؟؟
ساواک و ساواکی و دوستدارانش در حضیض رذالت و آمریکا پرستی و سربازان گمنام حضرت ولی عصر از اولین دشمنان شیطان بزرگ یعنی آمریکا

به این امتیازها هم توجه نکنید، شک نداشته باشید که یک عده‌ای با بودجه ‌های مصوب کنگره برای این کارها هم اجیر شده‌اند تا بنشینند و وطن فروشی کنند.
جریان فتنه با همه آسیب‌هایی که داشت آثار و برکاتی هم داشت و آن جدا شدن خط دینداران و وطن دوستان واقعی با اجنبی پرستان و وطن فروشان خائن بود.
چگونه می شود کسانیکه برای دین ، رهبر و پاسداری از کشور و ملت عزیزشان تلاش می کنند را با کسانی مقایسه کرد که فقط بخاطر مال دنیا با اطاعت کورکورانه از یک دیکتاتور ظالم همه را به وحشت می انداختند!!
با سلام.وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي با تكيه بر ايمان و اعتقاد بنا شده است و كاركنان از جان گذشته آن يك تفاوت اساسي با تمام مزدوران ديگر دستگاه هاي اطلاعاتي جهان دارند و آن اينكه اينان با اعتقاد و هدف و نه براي پول تلاش مي كنند و آرمانشان افزايش عزت نظام و در نهايت شهادت است.
يكي از پاكترين ارگان هاي انقلابي همين وزارت اطلاعات است
واقعا گمنام و مظلوم هستند
اعضا اطلاعات ایران الحق که بریده از ملت نیستند و ابین همین مردم شریف و بدون سر سپردگی به عوامل خارجی خدمات صادقانه ای را به حفظ و پایداری امنیت در کشور نمودند .بگذریم که جریان مشکوکی به همین دلیل مردمی بودن اطلاعات زمانی بنام سعید امامی در این تشکیلات حکمرانی کرد ولی سازمان اطلاعت ایران از زمانی که مورد تضعیف قرار گرفت و اعضا ان در سکوت چه رنجها و خون دلها که نکشیدند .هنوز مردمی است و البته در عمق این سازمان مردمی چه شکایتها از دوران فعلی که وجود ندارد.سازمان اطلاعات ایران را جریاناتی تضعیف کردند که اختلاسها و ادم کشی ها که فعلا در کشور و جود دارد
سربازان امام زمان(عج)-خسته نباشید.خداوندحافظ شماست و امت اسلامی پشتیبان شماست.
سلام ودرود خداوند ودعای خیر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر سربازان گمنام امام باد که باعث سر افرازی ایران اسلامیند .
کی شود دریا به پوز سگ نجس ؟
اونايي كه نظر منفي دادند به سربازان گمنام امام زمان (عج) ؛ متأسفانه انقدر احمق و كوته فكر هستن كه نمي دونن اگه اين عزيزان يك ساعت از تلاش دست بكشن كشور از طرف داخلي ها و خارجي ها با چه چالش هايي روبرو ميشه .
شماها به چي اعتقاد داريد ؟
اين امنيت شما به اين راحتي بدست نيامده ؟
فكر ميكنيد ديگران براي شما امنيت ايجاد ميكنن ؟!
بي انصافا اين عزيزان اطلاعاتي از شما كه توقعي ندارند لااقل بهشون دست مريزاد نميگيد خفه شيد و اون منفي ها را برا شاد كردن دل دشمنان كليك نكنيد
بخدا متأسفم برا اون نادانهايي كه اين رأي منفي رو دادند. . . .
عملكرد احمقانه ساواك باعث سرنگوني شاه شد.بسيار هم بد نام بودن و هستن
هرزمانی مشاهده شدکه رادیوهاوشبکه های تلویزیونی ضدانقلاب حمله وهجمه خودرابه سمت یک شخص یایک ارگانی ازنظام مقدس اسلامی شروع کرده بدانید که این شخص یاارگان خواری بزرگ درچشم این دشمنان شده اندودارند کارخودرا به نحواحسن انجام میدهند که باعث عصبانیت آنهاشده اند .حالادقت کنید درحال حاضروزارت اطلاعات چه درخشندگیهای بزرگی بدست آورده ودرراس آن حضرت حجت السلام مصلحی که خوارچشم ابرقدرتهای جهانی شده اند که خداوند به حق محمد آل محمد به تمامی عزیزانمان دروزارت اطلاعات قدرت وعزت جهانی عنایت فرماید
تمام مطالب شما تمجيدازوزارت اطالاعاته حالا يك سوال خاوري باوجودتبعه بودن كانداچطورريس بانك ملي شد؟مردانه يكي جواب بده؟ميدونم درج نميشه
حال دارید بابا! این همه کانال آخه کی نگاه VOA میکنهi
ساواکیا منفی بارون کردن!!
:)))))
به امید پیروزی حق بر باطل.
اگه ساواك موفق بود كه رژيم شاه با اون وضع سقوط نمي كرد!
مايه ننگي تابناك!
چرا نظرات رو نمي نويسي يعني از ديروز تا حالا فقط يه نفر نظر داده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار