بازدید 47652
با گسترش درگیری بین «قبطی ها» و ارتش مصر:

قبطی های مصر چه کسانی هستند و چه می خواهند؟

در درگیری بین «قبطی ها» و نیروهای امنیتی مصر تا کنون بیش از 30 نفر کشته شده است ، دلیل این درگیری ها تعطیلی یک کلیسا در استان « آسوان» مصر اعلام شده است ، اما این قبطی ها چه گروهی هستند و چه درخواست هایی دارند و چرا پس از سقوط حسنی مبارک ، به خیابان ها ریخته اند ؟
کد خبر: ۱۹۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۱:۴۳ 10 October 2011
سرویس بین الملل -  در حالی که خبرگزاری های بین المللی از کشته شدن حدود 30 نفر در مصر به دلیل درگیر شدن «قبطی ها » و نیروهای امنیتی این کشور خبر می دهند ، در همین حال تصاویر ارسالی نیز حاکی از این است که قاهره پایتتخت مصر در خون و آتش می سوزد .

به گزارش« تابناک» ، بعد از ظهر امروز ،مسیحیان خشمگین با حرکت به سوی ساختمان «ماسپیرو»    (رادیو و تلویزیون مصر) در قاهره ، تعدادی از خودروهای زرهی ارتش را به آتش کشیدند. متعاقبا با مداخله پلیش و ارتش مصر درگیری های خونینی بین دو طرف رخ داده است که تا کنون حدود 30 کشته از طرفین دربرداشته است .

بر این اساس ، درگیری قبطی ها و نیروهای امنیتی مصر به دلیل تعطیلی کلیسایی در استان «آسوان» مصر آغاز شده و در تاریکی شب همچنان ادامه دارد و تانک ها و زره پوش های ارتش مصر نیز به خیابان ها آمده اند .

قبطی ها چه کسانی هستند  و چه می خواهند؟ 

قبطی ها در واقع ، مسیحیان از قوم قبط هستند که حدود ده درصد از جمعیت 80 میلیونی مصر را تشکیل می دهند . اگر چه تلاش شده است که این اقلیت نیز همچون دیگر اقلیت مسیحیان در کشور های اسلامی زندگی کنند ، اما این اقلیت بارها تمایلات خود را برای جدا شدن از مصر و ایجاد یک دولت مسیحی مستقل در درون دولت مسلمان مصر اعلام کرده است .

پیشتر از این نیز قبطی های مصر، خواستار تشکیل دولتی قبطی و جدا از دولت مرکزی مصر شده اند. به گونه ای که در زمان حکومت مبارک رهبران قبطی های مصر، دیگرخواستار دستیابی به ۲۵درصد از پست های کلیدی مصر و آزادی ساخت و ساز کلیسا در این کشور و برگزاری دادگاه با قوانین قبطی شده بودند. 

بنا بر این گزارش، آنچه این گروه آن را «دولت مستقل قبطی» خوانده بود، بر پایه حمایت های اسرائیل از این اقلیت مذهبی بنا شده است، چرا که رهبران قبطی های مصر، همواره به حمایت از رژیم اشغالگر قدس می پردازند، و در مقابل اسرائیل نیز از نفوذش در مصر برای حمایت از این گروه استفاده می کرد.

رهبران قبطی که خواستار تشکیل دولت خودمختار در مصر شده بودند، از کردستان عراق به عنوان نمونه ای برای آنچه در سر می پرورند، یاد می کنند. این گروه، مدعی بودند: در مناطق قبطی نشین، در کنار مصری ها زندگی خواهند کرد، و دارای روابط و مناسبات سیاسی و مستقل از حکومت مرکزی مصر خواهند بود.

آنان دادگاه های قبطی خواهند داشت که بر اساس قوانین کتاب مقدس مسیحیان قضاوت می کنند، و دادگاه مدنی «دولت خودمختار قبطی» نیز بر اساس قوانین کشور فرانسه! به داوری خواهند پرداخت. دادگاه های جنایی نیز بر اساس قوانین بین المللی اداره خواهند شد.

همچنین این دولت خودمختار، وزارتخانه ها و مدارس و دانشگاه هایی مستقل از مصر خواهد داشت. یکی از موارد جالب در بیانیه این گروه، آموزش و پرورش به زبان قبطی و تکلم به آن در مناطق خودمختار و دوری گرفتن از چیزی است که «زبان اشغالگر عربی» خوانده شده است.

مقامات نظامی مصر حوادث امروز را فتنه جدیدی می دانند که باید در همان نطفه خفه شود چرا که بسیاری معتقدند قبطی ها به تحرک سایر کشور ها و همچنین رژیم صهیونیستی به چنین اقداماتی دست زده اند . 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۴
1- قبطی ها چند درصد جمعیت مصر هستند و پراکندگی جغرافیایی آنها چگونه است؟
2- شاید و شاید این حرکتی از طرف حاکمان نظامی باشد برای توجیه حضور در خیابان ها و ایجاد حالت فوقالعاده و جلو گیری از تجمعات و به تاخیر انداختن انتخابات
معلوم است که توطئه سازمانهای موسادوسیامیباشدو بهترین بهره برداری را خواهندکردتامثل لیبی جنگ داخلی راه بیفتد.
من که خودم با یکی از قبطی ها صحبت کردم! به شدت از اسرائیل نفرت داشت. :-/
قطبی قوم قدیم مصر که توسط اعراب مسلمان از سرزمینشون رانده و اقلیت شدن و حکم سرخپوستان امریکا دارن
ميدونم اين پيامو درج نميكنيد فقط خواستم خودتون بدونيد كه زبان تمام مردم مصر قبل از اسلام قبطي بوده و بعد از هجوم اعراب زبانشون عوض شده و اينا اقليت تحت تاثير اسرائيل نيستند بلكه تو خيلي موارد تنها حافظان فرهنگ و تمدن افتخار آميز مصر باستان هستند.
رد پاي اسرائيل در جريان اخير كاملا مشخص است .مسلمين به هوش باشند.
مرگ بر امريكا و مرگ بر اسرائيل و مرك بر انگليس نامرد .رخسار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار