بازدید 11650
۶

انتقاد و توصیه امام جمعه شیعیان استانبول به اردوغان

وی گفته است: مسئولین کشورمان افرادی فهیم هستند؛ اما اقدامات دولتمردان ما درباره سوریه، در بین دشمنان امپریالیسم و نیز در جامعه شیعیان جهان ناخوشایند است اگر در سوریه، سنگ‌‏ها از جای خودشان تغییر کنند، در ترکیه هم تغییر خواهند کرد. اگر جغرافیای منطقه عوض شود و... مشکلات و اختلافات میان یک و نیم میلیارد مسلمان بروز خواهد کرد.
کد خبر: ۱۹۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷ 28 September 2011
سرویس بین‌الملل ـ «شیخ صلاح‌الدین اوزگوندوز» در خطبه‏‌های نماز جمعه گذشته استانبول، سیاست مقامات ترکیه در قبال سوریه را مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری اهل بیت، به نقل از این روحانی بلندپایه شیعه ترک درباره سیاست‌های جدید دولتمردان ترکیه آورده است: «نخست وزیر و وزیر امور خارجه کشورمان، افرادی فهیم هستند؛ اما اقدامات دولتمردان ما درباره سوریه، در میان دشمنان امپریالیسم و نیز در جامعه شیعیان جهان ناخوشایند است.

به گزارش «تابناک»، اوزگوندوز گفته است: «اگر در سوریه سنگ‌ها از جای خودشان تغییر کنند، در ترکیه هم تغییر خواهند کرد. اگر جغرافیای منطقه عوض شود و نقشه‌ها و مرزها عوض شوند، مشکلات و اختلافات میان یک و نیم میلیارد مسلمان بروز خواهد کرد و در نتیجه، امپریالیست‏‌ها و صهیونیست‏‌ها سود خواهند برد».

امام جمعه شیعیان استانبول همچنین با هشدار نسبت به نقشه‏‌های استعمار گفت: «آنها قرن‌هاست که ثروت‏‌های ما را غارت کرده‏اند. الان هم می‌ خواهند میان ما مشکلات ایجاد کنند و دوباره به خواسته‌های خود برسند. آقای اردوغان و آقای داود اوغلو نیز ناآگاه و بی ‏اعتقاد به این خطرات نیستند. آنها بی‌‏ عقل هم نیستند و به نظر من، می‏خواهند با این مانورها، فشارهای داخلی و خارجی را برطرف سازند.

شیخ «صلاح‌الدین اوزگوندوز» سپس با مخاطب قرار دادن رجب طیب اروغان گفت: «نخست‏ وزیر محترم در مراسم عاشورای ما شرکت کرد و سپس به عراق رفت و در آنجا حرم امام علی (ع) را زیارت و با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد و با این کارها، محبتی را در جهان شیعه به دست آورد.

وی اینک می‏تواند با پشتوانه این محبت، بدون جا به جا شدن سنگ‏‌ها و با میل مردم منطقه، مسایل بحرین و سوریه را در کنار هم بررسی و حل کند؛ وی این گونه در میان مسلمانان محبوب‏تر می‏شود».

وی افزود: «دولتی که 50 درصد مردم ترکیه به آن رأی داده‏‌اند، جز این رفتار نمی ‏کند؛ بنابراین، حتما در پشت پرده سیاست‏، بازی‌‏هایی خوابیده است و این‌ها مانور سیاسی است برای برطرف کردن این بازی‏‌ها. من در ایران گفتم که این بازی‌ها از طرف صهیونیست‌ها و امپریالیست‌ها ساخته شده و برای شکستن این نقشه‏‌ها، ایران هم باید به ترکیه کمک کند.

در همین حال، گزارش‌های ارسالی خبرنگار «تابناک» که هم‌اکنون در سوریه است، حکایت از آن دارد که افکار عمومی این کشور هم به دخالت خارجی در آشوب‌های این کشور معترف هستند.

در این باره در گفت‌وگویی که خبرنگار «تابناک» با یکی از شهروندان سوری داشته، وی گفته است: خارجي‌ها نمي‌خواهند كشور ما آرام و حكومت سوريه پايدار باشد، ولی مردم اين حكومت را دوست دارند و تنها كمي از اوضاع ناراضي هستند و اصلاحات مي‌خواهند؛ اما با سقوط حكومت سوريه مخالفند به جز اقليت بسيار كم كه در شهرهاي مرزي سوريه‌اند و توسط كشورهاي همسايه مانند تركيه و نيز كشورهاي غربي به ویژه آمريكا حمايت و تحريك مي‌شوند. آنها بيشتر در شهرهايي مانند «حمص و درعا» هستند، ولی ديگر شهرها به ویژه دمشق همان گونه كه مي‌بينيد، كاملا آرام است؛ البته بی‌گمان، نيروهاي امنيتي مراقب اوضاع و شهر هستند، ولی به طور نامحسوس.

گفتنی است، در همین حال، کشورهای غربی عضو شورای امنیت هم که تاکنون نتوانسته‌اند قطعنامه‌ای دال بر تحریم سوریه در سازمان ملل تصویب کنند، پیش‌نویس قطعنامه خود درباره سوریه را تغییر داده و به جای «تحریم سوریه» از «تهدید به تحریم سوریه» سخن گفته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
نباید به سیاست های ترکیه به عنوان یک کشور مستقل اسلامی اعتماد کرد.چرا که افکار استکباری آمریکا با لهجه بومی و اسلامیست.
در ترکیه فقط دولت و حکومت امورات را بدست دارد.هیچکس نمیتواند در امورات دخالت کند.
قابل توجه سایت تابناک :
شما سایت بزرگ و قابل اعتمادی هستید ؛ درست هست که خبر را نقل قول کرده اید ولی عکسی که قرار داده اید ؛ مربوط به رهبر جعفری های ترکیه هست که معروف به شیعه های جعفری هستند . ایشان امام جمعه استانبول نیست بلکه امام جمعه جماعت جعفری هست . اصلا به محتوای خبر کاری ندارم ولی کسانیکه آگاه به مسائل ترکیه و موضوع نیستند قدر مسلم دچار توهم خواهند شد .کمی دقت در امر خبر رسانی فکر میکنم مهم تر از اصل خبر باشد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل