بازدید 7396
۴
اقتصاد جهان در هفته‌اي كه گذشت

از ركورد طلايي تا ركود آمريكايي

بازگشت بورس‌هاي اروپايي به دو سال پیش / آسيا ميليونرهاي جهان را افزايش مي‌دهد /اقتصاد مجارستان شش ماه بدون رشد / مدل حذف صفر از پول عراق؛ شاید ایرانی / فرار مالي ثروتمندان آمريكا به سوييس / ماليات بر چيپس در مجارستان اجرا شد / انقلابيون ليبي 35% از سهم قراردادها را به ما مي‌دهند
کد خبر: ۱۸۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۲ 09 September 2011
سرويس اقتصادي ـ هفته گذشته، هفته ثبت ركوردی دوباره براي قيمت جهاني طلا بود كه البته قيمت‌هاي داخلي را هم بي‌تأثير نگذاشت.

به گزارش «تابناك»، ثبت ركورد بي سابقه 1921 دلاري براي هر اونس که پس از سقوط آزاد سهام‌ها در بازارهاي بزرگ بورس آمريكا رخ داد، اكنون بيش از چند هفته است كه سهام‌هاي بزرگ اروپايي و آمريكايي، روند نزولي دارند و چند وقت يك بار، شوك‌هاي نزولي را تجربه مي‌كنند كه از آن به سقوط تعبير مي‌شود.

بازگشت بورس‌هاي اروپايي به دو سال پیش

يورو نيوز نوشت: ارزش بورس‌هاي اروپايي در اثر كاهش فزاينده ماه‌هاي گذشته به ارزش دو سال گذشته خود رسيده و اين بدان معناست كه روند كاهش و سقوط‌های بورس‌هاي اروپايي در چند ماه گذشته، همه رشد حاصله از دو سال پيش تا كنون را از بين برده است.

این شرایط از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به وضع اقتصادی در کشورهای اروپایی حکایت می‌کند. بخش بانکی به جز در انگلیس، شاهد بیشترین کاهش ارزش سهام بوده است.

اقتصاد مجارستان شش ماه بدون رشد

البته خبر‌ها از صفر شدن نرخ رشد اقتصادي در بهترين اقتصاد‌هاي اروپا همچون آلمان و فرانسه نيز حاكي است، ولی مجارستان با حفظ نرخ رشد صفر به مدت شش ماه پياپي در اين ميان تاكنون ركورد زده است.

هفته پیش، اداره مرکزی آمار مجارستان اعلام کرد: اقتصاد این کشور در نخستین و دومین سه ماهه سال کنونی، هیچ گونه رشدی نداشته است.

آسيا ميليونرهاي جهان را افزايش مي‌دهد

در تداوم پيش‌بيني‌هاي رشد اقتصادي آسيا براي سال‌هاي آينده، بانك «جولیوس بائر» سوئیس در گزارشی نوشت: آسیا تا سال 2015، یک میلیون و ششصدوشصت هزار میلیونر به جمع میلیونرهای جهان می‌افزاید.

بنا بر محاسبه آماري از اين پيش‌بيني، بانك سوييسي آسيا، 88% از كل ميليونر‌هاي جديد در پنج سال آينده جهان را تأمين خواهد کرد. براي خواندن متن كامل اين خبر، اينجا را بخوانيد.

مدل حذف صفر از پول عراق؛ شاید ایرانی

عراقي‌ها در هفته گذشته اعلام كردند كه می‌‌خواهند شماری از صفرهاي پول خود را حذف كنند.

البته باید گفت، در اين کار عراقي‌ها، شواهدي نهفته كه شباهت بسياری با عملكرد اقتصاد ايران را نشان مي ‌دهد.

مظهر محمد صالح تأکید کرد: با این کار، تقویت اقتصاد و تسهیل در نقل و انتقالات مالی صورت خواهد گرفت و باعث تسهیل در سیستم پرداختی خواهد شد، به گونه‌ای که به جای حمل زیادی پول، مقدار کمی اسکناس حمل خواهد شد.

متن كامل خبر را اينجا بخوانيد.

فرار مالي ثروتمدان آمريكا به سوييس

هفته گذشته، همچنين شاهد طرح خبري از بروز يك پديده جالب اقتصادي بوديم؛ فرار مالياتي از كشوري به كشور ديگر.

آمريكا چندي است كه دریافته است، برخي از سرمايه‌داران اين كشور برای فرار از ماليات، حساب‌هاي محرمانه‌‌اي در بانك‌هاي سوييس باز كرده اند.

دولت آمریکا در این نامه، آشکارا از دستگاه قضایی سوئیس خواسته است، نام این افراد را که در خلال سال‌های 2002 تا 2010 حساب محرمانه باز کرده اند، منتشر کند.

ماليات بر چيپس در مجارستان اجرا شد!

دولت مجارستان اين هفته، يك بار ديگر نيز خبرساز شد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، دولت مجارستان كه دوره طولاني از بي‌رشدي را تجربه كرده، اين بار براي تحقق درآمد، مالياتي جديد به نام ماليات «بر چيپس» را وضع کرد. براي خواندن متن كامل خبر اينجا را ببينيد.

فرانسه: انقلابيون ليبي، 35% از سهم قراردادها را به ما مي‌دهند

در حالي كه هنوز ليبي درگيري‌هاي خونيني را تجربه مي‌كند، اروپايي‌ها تلاش براي بازپس‌گيري قراردادهاي نفتي و رقابت با يكديگر بر سر اين مسأله را آغاز كرد‌‌ه‌اند.

هفته گذشته، شاهد نشست دوستان ليبي در فرانسه بوديم كه عمدتا به اين مباحث اختصاص داشت.

گفتني است، اروپايي‌ها كه پیشتر حاضر به آزادسازي اموال بلوكه شده ليبي حتي پس از قذافي نبودند، پیش از برگزاري همايش، يكي پس از ديگري اعلام كردند كه اين دارايي‌ها را آزاد مي‌كنند؛ البته در اين ميان، تا كنون هيچ يك کاري مبني بر آزادسازي اموال ليبي انجام نداده است.

در اين ميان، يك مقام فرانسوي، پا را فراتر گذاشته و رسما اعلام كرده است كه در ليبي پس از انقلاب، 35% قراردادها سهم فرانسه خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مدل حذف صفر از پول ایران ، شاید ترکیه ای!
چرا درباره افزایش وحشتناک ارزها در مقابل ریال چیزی ننوشتید !
ظاهرا کاهش روزانه ریال بی اهمیت یا جز سانسورهای خیری است !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل