بازدید 11322
اقتصاد ايران در هفته‌اي كه گذشت

از اصلاح قانون کار تا رکورد جدید سکه

چک‌ها چهار رنگ می‌شوند / افزایش 14 درصدی قیمت آب / بنزین، دو نرخی عرضه می‌شود / بدهی دولت به کارخانجات لبنی / رکورد جدید بورس / افزايش يك نوع نفت خام به سبد عرضه كشور / تجمع کارگری در برابر دیوان عدالت اداری
کد خبر: ۱۸۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۴ 09 September 2011
سرويس اقتصادي ـ ارایه پیش‌نویس اصلاح قانون کار پس از ده سال، توافق دو وزیر اقتصاد و نیرو برای افزایش 14 درصدی قیمت آب، ثبت رکورد جدید در شاخص بورس تهران، گذشتن بهای سکه از مرز ششصد هزار تومان و وضعیت بدهی دولت به کارخانجات لبنی، از مهمترین اخبار اقتصادی در هفته جاری بود.

به گزارش «تابناك»، پس از ده سال از مطرح شدن لزوم اصلاح موادی از قانون کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده دولت، متن پیش نویس پیشنهادی 74 ماده‌ای خود را ارایه کرد که پس از تأیید نهایی در شورای عالی کار به مجلس فرستاده خواهد شد.

پیش‌نویس اصلاح قانون کار

پیشنهادهای اصلاحی روی مواد قانون کار که پس از سال‌ها کار مستمر و نظرخواهی از کارشناسان خبره در این بخش توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است، در اختیار نمایندگان کارگران و کارفرمایان کشور برای انجام بررسی‌هایی نهایی پیش از فرستادن به مجلس قرار گرفته است.

با ارایه کامل پیش نویس اصلاح 74 ماده از قانون کار جمهوری اسلامی‌ایران به اعضای شورای عالی کار متشکل از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، دور جدیدی از به‌روزرسانی برخی مواد قانون کار پس از 22 سال از تصویب آن آغاز شده است.

سکه و ارز

افزایش بهای سکه طرح قدیم در هفته جاری به 605 هزار تومان و طرح جدید به 593 هزار تومان، رکورد جدیدی را برای افزایش قیمت سکه رقم زد. نرخ دلار هم این هفته در بازار افزایش یافت 1245 تومان رسید.

چک‌ها چهار رنگ می‌شوند

دبیر کل بانک مرکزی، این هفته از برنامه رهگیری دسته چک‌ها خبر داد و گفت: دسته چکها در چهار دسته رنگ بندی خواهند داشت. وی با بیان اینکه چک پولها با طراحی جدید به بازار می‌آیند، افزود: بانک مرکزی ساماندهی دسته چک‌ها، متمرکز شدن آنها و سامانه اطلاعاتی دسته چکها را با جدیت پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه برای طبقه بندی دسته چکها هم دو سه مورد گزینه داریم، عنوان کرد: بحث رنگ‌بندی، یکی از گزینه‌هاست و همچنین در نظر گرفتن مشخصه‌هایی که نشانه اعتبار دارنده چک باشد، گزینه دیگر است.

احمدی با اشاره به اینکه هنوز به تصمیم قطعی نرسیده ایم، اظهار داشت: اما به هر حال، چک‌های جاری مردم به دو یا سه دسته و یا شاید هم بیشتر تقسیم بندی شود.
 
دبیرکل بانک مرکز گفت: برای ایران چک‌ها شاخصه‌های بهتر و مسائل امنیتی بیشتری را لحاظ خواهیم کرد تا تشخیص ایران چکها برای مردم بیشتر امکان‌پذیر شود. دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه چک پول‌ها با طراحی جدید به بازار می‌آید، گفت: این چک پولها شامل چک پول‌های 50 هزار تومانی و 100 هزار تومانی است.
 
افزایش 14 درصدی قیمت آب
 
وزرای اقتصاد و نیرو بر سر افزایش به طور متوسط 14 درصدی قیمت آب توافق کردند که بنا بر آن، قرار شد وزارت نیرو، پیشنهاد اصلاح جدول تعرفه آب را به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارایه کند.
 
موضوع افزایش قیمت آب در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، یکی از موضوعاتی است که به تازگی مورد توافق شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مجید نامجو، وزارت نیرو قرار گرفته است. بر این اساس، دو وزیر توافق کرده‌اند که در یک گام دیگر، قیمت هر مترمکعب آب افزایش یابد.

البته این افزایش باید به تأیید نهایی ستاد هدفمندی یارانه‌‎ها برسد، این در حالی است که بر پایه توافق این دو وزیر، قرار بر این است که وزارت نیرو پیشنهاد اصلاح جدول تعرفه‌های آب را برای رساندن متوسط نرخ تعرفه به سطح 2850 ریال به ازای هر مترمکعب، به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارایه کند.

این افزایش قیمت در حالی انجام خواهد شد که در آغاز سال جاری و همراه با اجرای پله دوم افزایش قیمت حامل‌های انرژی، آب از گردونه خارج شد و قیمت آب تاکنون که نیمه نخست سال سپری شده، با افزایش قیمت مواجه نبوده است.

بنزین دو نرخی عرضه می‌شود

معاون وزیر نفت، با تشریح میزان فروش سه نوع بنزین 100، 400 و 700 تومانی در سطح جایگاه‌های سوخت از دو نرخی شدن عرضه بنزین جایگاه‌های در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: متوسط فروش روزانه بنزین آزاد از مرز 14 میلیون لیتر عبور کرده است.

علیرضا ضیغمی‌ درباره آخرین وضعیت عرضه بنزین در سطح جایگاههای عرضه سوخت با بیان اینکه اکنون ذخیره بنزین یارانه ای (بنزین 100 تومانی) کارت‌های هوشمند سوخت به کمترین میزان خود کاهش یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود به زودی ذخیره بنزین 100 تومانی کارت‌ها صفر شود.

بدهی دولت به کارخانجات لبنی

همچنین صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون 100 میلیارد تومان از بدهی دولت به کارخانجات صنایع لبنی پرداخت شده است، گفت: دولت کمک 250 میلیارد تومانی برای دامداری‌ها در نظر گرفته است.

وی درباره اعتراض کارخانجات صنایع لبنی و دامداران درباره یارانه شیر و بدهی دولت، اظهار داشت: با توجه به اینکه یارانه شیر برداشته شده است، در هر استان یک هیأت قیمت شیر را برای فروش به کارخانجات تعیین می‌کنند تا از تولید در کارخانجات و دامداری‌ها حمایت شود و با قیمت‌های مناسبی به دست مردم برسد.

رکورد جدید بورس

در هفته جاری و در آخرین روز معاملات این هفته شاخص کل با رشد 353 واحد به حدنصاب تازه 26 هزار و 714 واحدی رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

24 فروردین ماه امسال شاخص بالاترین حدنصاب خود یعنی 26 هزار و 675 واحد را ثبت کرد بود و پس از 89 روز کاری رکورد جدید 26 هزار و 714 واحد را ثبت کرد.

افزايش يك نوع نفت خام به سبد عرضه كشور

مدير توليد شركت نفت در اين هفته از بررسي‌ها براي تغيير سبد عرضه نفتي ايران و اضافه شدن دست‌کم يك نوع نفت خام جديد به اين سبد خبر داد، اين اقدام نيازمند سرمايه گذاري در خطوط لوله بوده، لكن صرفه و بازگشت اقتصادي مناسبي خواهد داشت.

تجمع کارگری در برابر دیوان عدالت اداری

هفته جاري همچنين شاهد تجمع جمعي از كارگران ايران خودرو ديزل در برابر ديوان عالي عدالت اداري بوده، آنان به وضع جريمه‌هايي براي اين شركت كه به جاي مديران آسيب آن كارگران را دربر مي‌گيرد، معترض بودند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
نرخ دلار به 1255 تومان رسید نه 1245 تومان! جالب توجه است که با کاهش قیمت حهانی دلار در دنیا دولت ایران مرگ بر آمریکا گویان ارزش دلار را بطور مصنوعی بالا می برد! ایران تا بحال تمام کارهای عملی که انجام داده به نفع آمریکا بوده است.
چرا وقتی طلا پایین اومد سکه بالا موند...اقتصاد تو ایران چه معنی داره؟یه تعریف از اقتصد بدین تا مردم بدونن؟
لطفا پیشنهاد دهید دسته چکهای رنگی باید اعتباری شوند و سقف اعتبار چک برحسب رنگها طبقه بندی شود و در صورت صدور چک مبلغ چک اعتبار به تاریخ سررسید توسط بانک جیرو و از محل اعتبار شخص صادر کننده کسر گردد جهت توضیحات با تماس بگیرید با روش عادی مسئله حل نمی شود این روش صحیح است و برای همیشه مشکل چک حل میشودhrafiyan@yahoo.com
مگر باز هم بنزین صد تومانی در کارتها باقیمانده است؟ جای تعجب دارد!!
آقای بووووق تو رو خدا مبلغ 45000 تومان رو پس بگیر ما نخواستیم قیمتها رو برگردون به سال 1357
خسته شدیم هرروز یک چیزی رو مطرح میکنند
اقا جان بخدا کمروم شکست از این گرونی
این چه دولتی بود که نصیب ما شد؟
به کدامین گناه؟ خدا به کدامین گناه؟
باسلام كارخانه جات لبني خودشان مشغول كم نمودن وزن لبنيات هستند
چرا؟ چرا باز دارید بازار ازاد درست می کنید به نفع کیه؟تا کی؟
مشکل اینجاست که سکه را در ایرام بر اساس وزنش قیمتنمی گذارند.اگر بر اساس وزنش قیمت بگذارند نصف این مقدار می شود.
مراجع و علما باید مطابق دستور خداوند احتکار کالا را بمنظور بازار سیاه برای مسلمین حرام و این عمل را محاربه اعلام فرمایند و ملت را از این نکبت نجات دهند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر