بازدید 7372

نامه‌ اعتراضی ایران به بان كي مون

رونوشت اين نامه به نواف سلام ـ رييس شوراي امنيت سازمان ملل ـ و جوزف ديس ـ رييس مجمع عمومي سازمان ملل ـ نيز ارسال شده است.
کد خبر: ۱۸۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲ 09 September 2011
سفير دائم كشورمان نزد سازمان ملل در نامه‌اي به بان كي مون، اظهارت رييس‌جمهور فرانسه را محكوم كرد و آن را تحريك‌آميز، غيرقابل توجيه و غيرمسوولانه خواند و چنين اظهاراتي را با تلاش‌هاي جهاني براي تقويت صلح و ثبات منطقه‌يي و بين‌المللي متضاد دانست.

به گزارش ايسنا، متن كامل نامه محمد خزاعي ـ سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك ـ به دبيركل سازمان ملل بدين شرح است:

« عاليجناب

به دستور دولتم مايلم توجه شما را به اظهارات آقاي نيكلاس ساركوزي ـ رييس‌جمهور فرانسه ـ كه در تاريخ 31 اوت 2011 توسط رسانه‌هاي بين‌المللي گزارش شد جلب كنم كه در آن وي به طور غيرقابل توجيه و تحت تصورات نادرست و كاذب درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز ايران درباره استفاده از زور عليه جمهوري اسلامي ايران هشدار داد و گفت كه "جاه‌طلبي‌هاي هسته‌يي نظامي و بالستيك ايران تهديدي روزافزون به حساب مي‌آيد كه ممكن است به يك حمله بازدارنده عليه سايت‌هاي هسته‌يي ايران منجر شود كه خود باعث بحراني جدي خواهد شد ...".

جمهوري اسلامي ايران نگراني عميق و محكوميت چنين اظهارات تحريك‌آميز، غيرقابل توجيه و غيرمسوولانه عليه ايران را ابراز مي‌كند. چنين اظهاراتي نقض آشكار بنيادين‌ترين ضوابط منشور سازمان ملل و اصول پايه قوانين بين‌المللي است و علاوه بر آن با تلاش‌هاي جهاني براي تقويت صلح و ثبات منطقه‌يي و بين‌المللي تضاد دارد.

ايران در زمينه رد و مخالفت با همه تسليحات كشتار جمعي از جمله تسليحات هسته‌يي در راس ساير كشورها قرار دارد. جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور عضو معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌يي در بسياري موارد از جمله در نهادهاي بين‌المللي مربوطه به طور رسمي اعلام كرده است كه تسليحات هسته‌يي كشنده‌ترين و غيرانساني‌ترين نوع تسليحات هستند و جايي در دكترين دفاعي ايران ندارند، علاوه بر آن از سال 1974 تاكنون ايران از هيچ‌گونه تلاشي در تحقق عاري‌سازي منطقه خاورميانه از تسليحات هسته‌يي در چارچوب سازمان ملل و كنفرانس‌هاي بررسي معاهده منع اشاعه دريغ نكرده است.

من علاوه بر آن مايلم موضع دولتم را مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران به هيچ عنوان قصد حمله به هيچ كشوري را ندارد تكرار كنم. با اين وجود ايران طبق حق مسلم‌اش تحت ماده 51 منشور سازمان ملل در دفاع از خود در برابر هرگونه حمله‌اي عليه ملت ايران و اتخاذ اقدامات دفاعي براي محافظت از خود ترديد نخواهد كرد.

در هر صورت جاي تاسف است كه رييس‌جمهور فرانسه كه چنين اظهارات تحريك‌آميز و اتهامات بي‌اساسي را عليه برنامه هسته‌يي ايران مطرح مي‌كند، نسبت به پيشينه بي‌سابقه دولت اسراييل در زمينه پيروي نكردن از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و جناياتي كه در حد جنايات عليه حقوق بشر هستند و نيز توسعه پنهاني و مالكيت غيرقانوني تسليحات هسته‌يي كه تهديدي بي‌سابقه براي صلح و ثبات منطقه‌يي و نيز بين‌المللي به حساب مي‌آيد، سكوت كرده است.

سپاسگزار مي‌شوم اگر اين نامه را به عنوان سندي در شوراي امنيت به گردش درآوريد.

محمد خزاعي

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل»

به گزارش ايسنا، رونوشت اين نامه به نواف سلام ـ رييس شوراي امنيت سازمان ملل ـ و جوزف ديس ـ رييس مجمع عمومي سازمان ملل ـ نيز ارسال شده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر