بازدید 13789

واکنش ترکیه به انتقاد ایران و توجیه طرح ناتو

رئیس جمهوری ترکیه افزود : امور کشورهای منطقه منظم نیست و در این زمینه شکایتهای فراوانی مطرح شده است و ما پیشتر درباره حوادث هشدار داده بودم.
کد خبر: ۱۸۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵ 09 September 2011
رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با شبکه فتنه گر وابسته به عربستان سعودی با تکرار ادعاهای خود علیه سوریه، به انتقادها از طرح استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک کشورش واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "عبدالله گل" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت : بهار عربی، ما را غافلگیر نکرد.

رئیس جمهوری ترکیه افزود : امور کشورهای منطقه منظم نیست و در این زمینه شکایتهای فراوانی مطرح شده است و ما پیشتر درباره حوادث هشدار داده بودم.

گل گفت : درباره سوریه هم همانطور که می دانید حوادثی وجود دارد، من پیشتر از ضرورت دست زدن رهبران به اصلاحات پیش از آنکه ملتها آن را به عهده بگیرند، سخن گفتم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود : حوادث تونس روند جدیدی به خود گرفته است و درباره مصر هم امیدوارم که این کشور این مرحله را پشت سر گذارد.

گل درباره سوریه نیز اظهار داشت : امیدوارم که حوادث سوریه با گرفتن درسها وعبرتهایی به پایان برسد.

وی در عین حال ادعا کرد : هیچ کشوری در منطقه به اندازه ترکیه، پیشرفته و مدرن نیست و امروز این کشور منبع الهام بخشی شده است.

گل افزود : وزیر امور خارجه ما(ترکیه) پیام کتبی ما را تحویل مقامات سوریه داد که ممکن است آخرین فرصت برای سوریه باشد.

وی گفت : ترکیه در مواضع خود ثابت بوده است و رفتار دوگانه در پیش نگرفته است، ما در خصوص سوریه، خواهان توقف قتل و سرکوب تظاهرات کنندگان و عقب نشینی نظامیان از شهرها و بازگشت آنها به پادگانها شدیم.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنان مداخله جویانه خود افزود : زندانیان سیاسی باید در سوریه آزاد شوند و انتخابات آزاد هم برگزار شود.

گل در عین حال اظهار داشت : در حال از دست دادن امید خود برای امکان مهار اوضاع سوریه هستیم.

وی در بخشی دیگری از این گفتگو گفت : ما هیچ منافع یا طرحهای پنهانی در سوریه نداریم، انتخابات آزاد، شفاف و دموکراتیک تعیین خواهد کرد که چه کسی بر سوریه حکومت کند.

عبدالله گل در ادامه به فعالیتهای آزادانه گروههای مخالف نظام سوریه در خاک کشورش اشاره کرد و اظهار داشت : معارضان سوری در ترکیه نشست برگزار می کنند نه در لندن، یا پاریس یا واشنگتن.

رئیس جمهوری ترکیه هشدار داد : دخالت آشکار در امور سوریه ممکن است زمینه برای دخالتهای بعدی را به وجود آورد.

وی افزود : از دولت سوریه خواستیم خشونت را متوقف و زمینه انتقال به مرحله نظام چند حزبی را فراهم کند.

خبرنگار العربیه که با صدای بلند می خندید، پرسید درباره نقش ترکیه در سوریه صحبت کنید، موضع واقعی خود را درباره آنچه در سوریه می گذرد، بیان کنید که گل در پاسخ گفت : با هیچ نظام استبدادی در هیچ نقطه ای موافق نبوده ایم. ما تمایل خود را برای قرار دادن تجارب خود در خصوص اصلاحات مطلوب به همسایگان اعلام کرده ایم.

گل افزود : در ترکیه نظام دموکراتیک محکمی حاکم است و این ملت هستند که تصمیم می گیرند چه کسی بر آنها حکومت کند.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنان خود درباره سوریه اظهار داشت : اول گفتیم ابتدا باید خونریزی و سرکوب متوقف شود،  ما خواستار اصلاحات واقعی، برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان منتخب ملت سوریه شده ایم.

وی افزود : ما با ملت سوریه همراه هستیم و آنها را دوست و نزدیک به خود می دانیم و هیچ  تفاوتی میان طوایف و قشرهای مختلف مردم قائل نمی شویم.

گل ادعا کرد : ما خواهان نقش معینی نیستیم و خودمان را به عنوان جایگزین مطرح نمی کنیم، بلکه خود را به عنوان الهام بخش در منطقه می دانیم.
رئیس جمهوری ترکیه که مواضع متناقض کشورش در خصوص سوریه با انتقادهای دمشق روبرو شده، گفت : ما طرحها و برنامه های مخفی در سوریه نداریم، هدف ما ارتباط با ملت سوریه است، ما با رژیمهای استبدادی همراه نیستیم، ما خواهان کشور و مردمی قدرتمند در همسایگی خود هستیم.
 
به گزارش مهر، گل در پاسخ به سئوال خبرنگار العربیه درباره اینکه ترکیه تحرکات ایران در منطقه را چگونه ارزیابی می کند و نظرتان درباره استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه چیست، آیا این طرح ایران را هدف قرار داده است؟ به توجیه این طرح خطرناک اظهار داشت : این موشکها ضد ایران یا کشورهای دیگر نیست.

وی بدون اشاره به تبعات خطرناک استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک ترکیه و تاثیرات منفی آن بر امنیت و ثبات منطقه که مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره آن هشدار داده اند، گفت : قطب بندی در منطقه خاورمیانه یک واقعیت است، و تکیه کردن بر فرقه های مذهبی خطرناک خواهد بود.
 
گل با پیچیده خواندن مسئله فلسطین، گزارش پالمر درباره حمله نظامیان صهیونیست به کشتی فعالان ترک را غیر قابل قبول خواند و اظهار داشت : این گزارش به گونه ای است که محاصره غزه را مشروع دانسته است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیه قدرتی در جهت ایجاد توازن در منطقه است؟ گفت : خیر، ترکیه روابط مستحکمی از نظر تاریخی و دوستی با کشورهای منطقه دارد، ترکیه خواهان اینکه قدرت ایجاد تعادل و توازن در منطقه نیست، بلکه خواهان
همکاری است.
 
خاطر نشان می شود رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به طرح استقرار سامانه موشکی ناتو در خاک ترکیه اعلام کرد: ایران در راستای سیاست اصولی تاکید برخلع سلاح و اجتناب از رویکردهای نظامی، هرگونه اقدامی که منجر به نظامی شدن فضای بین المللی و در نتیجه ایجاد رقابتهای تسلیحاتی در سطح جهان و منطقه شود را به زیان جامعه جهانی و امنیت بین المللی دانسته و تقبیح می کند.

مهمان پرست افزود : ما معتقدیم استقرار بخشی از سامانه موشکی ناتو در ترکیه هیچ کمکی به ثبات و امنیت منطقه و حتی امنیت کشور میزبان نمی کند.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران معتقد است تقویت حضور ناتو در منطقه خود یک ایجاد نا امنی است که نتیجه ای جز تامین سیطره غرب و ادامه سیاستهای استعماری آن در بر ندارد . برهمین اساس از کشورهای دوست و همسایگان خود انتظارمی رود که هوشیاری بیشتری به خرج داده و با در نظر گرفتن مصالح امنیتی منطقه ، زمینه ساز پیشبرد چنین سیاستهای تنش آفرینی که قطعاً پیامدهای پیچیده ای در بر خواهد داشت، نباشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر